2014-05-01, 08:40
Medlem
Hej!

Någon som vet om länsförsäkringar ger pengar för stulen moped eller rekvisition. låt oss säga att mopeden är värd 15 tusen begagnad, och att den inte hittas efter 30 dagar, får man pengarna direkt till kontot eller hur funkar det?
Citera
2014-05-09, 14:23
Medlem
KapitalKamelens avatar
Då ska vi se om jag får något bra svar här.

Det är så att jag har gått till en neurolog ett tag nu och hon har konstaterat att jag har en slags
neurologisk sjukdom, men dom kan inte sätta ett namn på den bara. Dock verkar den vara medfödd,
jag har bara inte upptäckt den förens i vuxen ålder. Jag saknar en muskel i höger ben, neurologen säger att det är till följd av denna neurologiska sjukdom.

Avsaknaden av denna muskel gör att det blir olämpligt för mig att ta tunga jobb eftersom belastningen inte blir som den ska i kroppen på mig, jobb som industri, lager, verkstad etc. Till saken hör att jag endast har meriter inom just lager, industri, verkstad. Därför blir det oerhört svårt för mig att nu söka sommarjobb mellan studieterminerna.

Frågan är nu hur jag ska gå tillväga försäkringsmässigt? Jag antar att jag behöver någon form av intyg innan jag kontaktar mitt försäkringsbolag, vad bör då framgå av intyget? Jag undrar ju om jag kan få någon slags ersättning av försäkringsbolaget pga att muskelnedsättningen till följd av sjukdomen hindrar mig att söka sommarjobb som jag har meriter till. Jag har naturligtvis försökt leta upp mindre krävande arbetsuppgifter men det verkar i princip omöjligt utan någon form av merit/utbildning att komma med.

Hoppas all information framgår tydligt och att någon som är mer insatt i försäkringssystem vet hur jag ska gå till väga.
Citera
2014-05-09, 21:15
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slim12121212
Hej!

Någon som vet om länsförsäkringar ger pengar för stulen moped eller rekvisition. låt oss säga att mopeden är värd 15 tusen begagnad, och att den inte hittas efter 30 dagar, får man pengarna direkt till kontot eller hur funkar det?

Det är individuellt. bedömning görs från fall till fall sett till din historik som kund i bolaget och omständigheter kring försäkringsfallet.

Det är helt och hållet upp till bolaget att avgöra hur de vill ersätta dig.

Med tanke på det stora antalet bedrägerier kring stölder och fordonsbränder så är det relativt vanligt att bolaget tillser att du får ett nytt likvärdigt transportmedel istället för kontanter.
Citera
2014-05-09, 21:24
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KapitalKamelen
Då ska vi se om jag får något bra svar här.

Det är så att jag har gått till en neurolog ett tag nu och hon har konstaterat att jag har en slags
neurologisk sjukdom, men dom kan inte sätta ett namn på den bara. Dock verkar den vara medfödd,
jag har bara inte upptäckt den förens i vuxen ålder. Jag saknar en muskel i höger ben, neurologen säger att det är till följd av denna neurologiska sjukdom.

Avsaknaden av denna muskel gör att det blir olämpligt för mig att ta tunga jobb eftersom belastningen inte blir som den ska i kroppen på mig, jobb som industri, lager, verkstad etc. Till saken hör att jag endast har meriter inom just lager, industri, verkstad. Därför blir det oerhört svårt för mig att nu söka sommarjobb mellan studieterminerna.

Frågan är nu hur jag ska gå tillväga försäkringsmässigt? Jag antar att jag behöver någon form av intyg innan jag kontaktar mitt försäkringsbolag, vad bör då framgå av intyget? Jag undrar ju om jag kan få någon slags ersättning av försäkringsbolaget pga att muskelnedsättningen till följd av sjukdomen hindrar mig att söka sommarjobb som jag har meriter till. Jag har naturligtvis försökt leta upp mindre krävande arbetsuppgifter men det verkar i princip omöjligt utan någon form av merit/utbildning att komma med.

Hoppas all information framgår tydligt och att någon som är mer insatt i försäkringssystem vet hur jag ska gå till väga.

Det framgår inte vad för försäkring du har eller tror dig kunna nyttja. Nu är jag lite rostig på personförsäkringsområdet och orkar inte bläddra villkor för att fräscha upp kunskaperna så jag svarar efter bästa förmåga och minne.

Försäkringen som är relevant är en sjuk- och olycksfallsförsäkring i det här fallet. Dessa försäkringar kan innehålla både medicinsk och ekonomisk invaliditet och du kan få ersättning för båda två.

Ersättningen baseras då på din nedsatta förmåga att tex utföra ett jobb, Det finns färdiga och tydliga tabeller att läsa i för att se hur mycket invaliditet i % olika typer av skador motsvarar. Sen är det ditt försäkringsbelopp som talar om hur mycket du får för 100% invaliditet.

Tex, Du hugger av dig tummen när du hugger ved (olycksfall)tummen går inte att fixa så du är en tumme kort. men som tur är har du en sjuk- olycksfallsförsäkring med 20 prisbasbelopp som maximal ersättning, dvs 888 000 kr. En tumme motsvarar 12% invaliditet (fiktiv %-sats). Din ersättning kan då bli 106 560 kr. Det fungerar på samma sätt om skadan uppstår genom sjukdom.

Det finns en uppsjö av försäkringar kring olika typer av personskador dock. Barnförsäkringar, olycksfallsförsäkringar, arbetsskadeförsäkringar osv.
Citera
2014-05-10, 00:25
Medlem
KapitalKamelens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerie
Det framgår inte vad för försäkring du har eller tror dig kunna nyttja. Nu är jag lite rostig på personförsäkringsområdet och orkar inte bläddra villkor för att fräscha upp kunskaperna så jag svarar efter bästa förmåga och minne.

Försäkringen som är relevant är en sjuk- och olycksfallsförsäkring i det här fallet. Dessa försäkringar kan innehålla både medicinsk och ekonomisk invaliditet och du kan få ersättning för båda två.

Ersättningen baseras då på din nedsatta förmåga att tex utföra ett jobb, Det finns färdiga och tydliga tabeller att läsa i för att se hur mycket invaliditet i % olika typer av skador motsvarar. Sen är det ditt försäkringsbelopp som talar om hur mycket du får för 100% invaliditet.

Tex, Du hugger av dig tummen när du hugger ved (olycksfall)tummen går inte att fixa så du är en tumme kort. men som tur är har du en sjuk- olycksfallsförsäkring med 20 prisbasbelopp som maximal ersättning, dvs 888 000 kr. En tumme motsvarar 12% invaliditet (fiktiv %-sats). Din ersättning kan då bli 106 560 kr. Det fungerar på samma sätt om skadan uppstår genom sjukdom.

Det finns en uppsjö av försäkringar kring olika typer av personskador dock. Barnförsäkringar, olycksfallsförsäkringar, arbetsskadeförsäkringar osv.

Ja det är en sjuk och olycksfallsförsäkring jag har, hos folksam. Ja saken är ju att jag KAN ju jobba, fast jag får ont och det är väl ganska troligt att om jag skulle jobba fysiskt när mitt ena ben saknar en muskel, så skulle det till slut leda till en skada. Betraktas det (ur juridisk/försäkringssynpunkt) som att jag inte kan jobba fysiskt då?

Summan av kardemumman är väl att jag vill veta om det går att få ut nått via min försäkring då jag anser att jag går miste om inkomst pga denna åkomma eftersom jag inte kan ta mig an de jobb jag har meriter/erfarenhet av.
Citera
2014-06-01, 11:57
Bannlyst
Vem är det egentligen som hittat på avgifterna på försäkringar, det är ju helt sjukt att de som har låg inkomst betalar samma som de som har hög inkomst, fast de får ut miljonbelopp mindre.
Vid utbetalning går de efter lön eller hur rika föräldrarna är och vad den då som aldrig jobbat skulle kunna få, en fattig får mindre utbetalt än en rik.
Men när försäkringsbolaget ska ha sina pengar då ska fattiga och rika betala samma avgift.
Alltså betalar fattiga för de rikas försäkringar.
http://www.svt.se/nyheter/ekonomi/er...jontals-kronor
Citera
2014-06-01, 12:08
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanna33
Vem är det egentligen som hittat på avgifterna på försäkringar, det är ju helt sjukt att de som har låg inkomst betalar samma som de som har hög inkomst, fast de får ut miljonbelopp mindre.
Vid utbetalning går de efter lön eller hur rika föräldrarna är och vad den då som aldrig jobbat skulle kunna få, en fattig får mindre utbetalt än en rik.
Men när försäkringsbolaget ska ha sina pengar då ska fattiga och rika betala samma avgift.
Alltså betalar fattiga för de rikas försäkringar.
http://www.svt.se/nyheter/ekonomi/er...jontals-kronor

Nej för du jämför äpplen och päron.

Om du är oförsäkrad så får du givetvis 0 oavsett om du tjänar mycket eller lite. Har du en olycksfallsförsäkring så är du försäkrad till ett visst antal basbelopp. Basbeloppen motsvarar 100% invaliditet. Får du 15% invaliditet får du 15% av din maximala ersättning oavsett din inkomst.

Enda gången din inkomst är relevant utifrån exemplen i artikeln är i bilolyckan och då förutsätts du vara cyklisten. Då får du ersättning baserat på din förutsedda framtida inkomst enligt trafikskadelagen. Du har alltså inte betalat för försäkringen utan det har bilens förare. I normalfallet hade du fått exakt lika mycket ersättning som ett vanligt olycksfall om du skadats i en trafikolycka men där har vi skapat en särskild lagstiftning som kan betala ut det som kallas trafiklivränta till de skadedrabbade. Motsvarande lagstiftning finns inte för tex cykelolyckor.

Jag förstår inte hur du kan få det till att de fattiga betalar för de rikas försäkringar.
Citera
2014-07-03, 11:02
Medlem
Hej!

Jag blev precis uppringd av mitt försäkringsbolag med anledning av en misshandel som jag blivit utsatt för. Försäkringsbolaget valde att ersätta skadan, först med 20 000 men sedan ändrade de sig och satt ner det till 4 500. Anledningen härtill var, som jag förstod det, att jag har två hemförsäkringar och att försäkringsbolaget valde att ersätta utifrån hemförsäkringen på min övernattningslägenhet (som används högst sporadiskt). Vad gäller? Har detta gått rätt tillväga?

Härutöver har jag en barnförsäkring hos ett annat försäkringsbolag. Är det möjligt att få ersättning även härifrån?

Mvh
Citera
2014-07-23, 11:44
Medlem
Hej,

De är så att jag har ett litet företag med 3 anställda. Vi är idag med i If metall samt fora pga att en anställd som jag har, får stöd av arbetsförmedlingen. Men de kostar mig ca 80 000 i året. Och jag har aldrig haft nytta av dom. Hur gör jag för att slippa dom och fortfarande få stöd för min anställda? Va händer om jag säger upp mitt if metall samt fora avtall. Får arbetsförmedlingen reda på de?
Citera
2014-07-24, 14:10
Medlem
Jag har haft barnförsäkring hos Trygg Hansa sedan jag var väldigt liten och det var innan plus-försäkringen kom så mina problem ingår i barnförsäkringen.

När jag flyttade hemifrån och började plugga fick jag jätteproblem att få ihop vardagen + studier med trötthet och utmattning. Jag mådde allt sämre och sökte hjälp för depression och har varit sjukskriven i omgångar för detta. Jag fick behandling för depression i flera år utan att bli bättre. Under denna tiden fick jag en liten ersättning från Trygg Hansa för medicinsk invaliditet pga depression och ångest.

Efter några år med antidepp som inte bet på mig började min läkare misstänka att jag kunde ha ADD. Detta var strax innan jag fyllde 25. Sedan tog det något år innan utredningen startade (jag hade då hunnit fylla 25) och ännu längre tid innan allting var klart och jag fick diagnosen.

Nyligen skulle den slutgiltiga bedömningen för den medicinska individualiteten av depression göras och jag fick då även skicka in om min ADD så det skulle bedömas samtidigt. Men nu står det klart att jag får ingen ersättning för min ADD för att utredningen startade efter jag fyllde 25 och ingår därmed i min vuxenförsäkring som inte täcker, trots att jag har försökt förklara att jag varit feldiagnostiserad och borde fått diagnosen ADD långt tidigare istället för depression. Men de går helt efter min medicinska dokumentation, trots att det är fel och trots att medicinsk misstanke fanns medan jag gick under barnförsäkringen som täcker ADD.

Jag får alltså lida för vårdens långa utredningstider och feldiagnostiseringar... Deras medicinska experter har tydligen också gjort bedömningen att depression och ADD inte har något samband vilket är helt fel. Det är väldigt vanligt att ADD utlöser depression och ångest om inte problemen upptäcks tidigt.

Så kan jag göra något? Kan man överklaga på något sätt eller kommer jag inte komma någon vart med det? Ska jag bara bita i det sura äpplet och acceptera beslutet?
Citera
2014-07-24, 21:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sow
Hej,

De är så att jag har ett litet företag med 3 anställda. Vi är idag med i If metall samt fora pga att en anställd som jag har, får stöd av arbetsförmedlingen. Men de kostar mig ca 80 000 i året. Och jag har aldrig haft nytta av dom. Hur gör jag för att slippa dom och fortfarande få stöd för min anställda? Va händer om jag säger upp mitt if metall samt fora avtall. Får arbetsförmedlingen reda på de?
nej det går inte, turligt nog.
Citera
2014-07-24, 21:15
Medlem
Jag har fått diagnosen astma pgs kvalsterallerki som kräver daglig medicinering för 3-4 år sedan. Kan jag få ut pengar för detta? Tänker på den medicinska invaliditeten. Jag har pratat med dem och anmält "skadan" men vad tror du? Jag hade då trygg hansas barnförsäkring. Som nu har blivit vuxenförsäkring
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in