Citat:
Ursprungligen postat av
KapitalKamelen
Då ska vi se om jag får något bra svar här.
Det är så att jag har gått till en neurolog ett tag nu och hon har konstaterat att jag har en slags
neurologisk sjukdom, men dom kan inte sätta ett namn på den bara. Dock verkar den vara medfödd,
jag har bara inte upptäckt den förens i vuxen ålder. Jag saknar en muskel i höger ben, neurologen säger att det är till följd av denna neurologiska sjukdom.
Avsaknaden av denna muskel gör att det blir olämpligt för mig att ta tunga jobb eftersom belastningen inte blir som den ska i kroppen på mig, jobb som industri, lager, verkstad etc. Till saken hör att jag endast har meriter inom just lager, industri, verkstad. Därför blir det oerhört svårt för mig att nu söka sommarjobb mellan studieterminerna.
Frågan är nu hur jag ska gå tillväga försäkringsmässigt? Jag antar att jag behöver någon form av intyg innan jag kontaktar mitt försäkringsbolag, vad bör då framgå av intyget? Jag undrar ju om jag kan få någon slags ersättning av försäkringsbolaget pga att muskelnedsättningen till följd av sjukdomen hindrar mig att söka sommarjobb som jag har meriter till. Jag har naturligtvis försökt leta upp mindre krävande arbetsuppgifter men det verkar i princip omöjligt utan någon form av merit/utbildning att komma med.
Hoppas all information framgår tydligt och att någon som är mer insatt i försäkringssystem vet hur jag ska gå till väga.
Det framgår inte vad för försäkring du har eller tror dig kunna nyttja. Nu är jag lite rostig på personförsäkringsområdet och orkar inte bläddra villkor för att fräscha upp kunskaperna så jag svarar efter bästa förmåga och minne.
Försäkringen som är relevant är en sjuk- och olycksfallsförsäkring i det här fallet. Dessa försäkringar kan innehålla både medicinsk och ekonomisk invaliditet och du kan få ersättning för båda två.
Ersättningen baseras då på din nedsatta förmåga att tex utföra ett jobb, Det finns färdiga och tydliga tabeller att läsa i för att se hur mycket invaliditet i % olika typer av skador motsvarar. Sen är det ditt försäkringsbelopp som talar om hur mycket du får för 100% invaliditet.
Tex, Du hugger av dig tummen när du hugger ved (olycksfall)tummen går inte att fixa så du är en tumme kort. men som tur är har du en sjuk- olycksfallsförsäkring med 20 prisbasbelopp som maximal ersättning, dvs 888 000 kr. En tumme motsvarar 12% invaliditet (fiktiv %-sats). Din ersättning kan då bli 106 560 kr. Det fungerar på samma sätt om skadan uppstår genom sjukdom.
Det finns en uppsjö av försäkringar kring olika typer av personskador dock. Barnförsäkringar, olycksfallsförsäkringar, arbetsskadeförsäkringar osv.