2016-04-09, 18:18
Medlem
Var med om en krock där jag körde på en huvudled i laglig hastighet, en bil på en anslutande väg från höger (i färdriktningen) svänger ut utan att stanna för stoppplikten mitt framför mig. Jag pallnitar och försöker väjja, men p.g.a vinterväglag så lyckas jag inte få stopp och smäller in i bakpartiet på bilen.

Jag gjorde en skadeanmälan och samtliga vittnen skickar in en vittnesredogörelse. (jag hade 4 st medan den andra bilen endast hade 1 vittne) Sedan tar mitt försäkringsbolag beslut att motparten var vållande medan motpartens försäkringsbolag tar beslutet att båda var lika vållande med förklaringen att vittnena i min och motpartens bil motsäger varandra.
Nu har jag tänkt att överklaga men frågan är om det är värt det? samt vilka punkter ska jag isf styrka på?
En gammal körskollärare menade på att jag inte gjort något fel då jag kört på en huvudled och inte kört för fort och därmed inte kan ses som vållande. Anledningen till att jag vill överklaga är för att jag enbart har trafikförsäkring och därmed ingen vagnskadeförsäkring.

Tacksam för svar
Citera
2016-05-19, 16:29
Medlem
Isnatts avatar
Föreningen jag bor i håller som bäst på att byta ytterdörrarna till lägenheterna, det ska bli säkerhetsdörrar här nu.
Hur mycket kan en sån tänkas sänka min kostnad för hemförsäkringen? Har sett att man kan kryssa i att man har sån när man tecknar försäkring nämligen.
Citera
2016-06-07, 09:51
Medlem
anusmundus2s avatar
Hej!

Har en försäkring hos insplanet.
Min EU-moped Yamaha blir stulen med 2 godkända lås.
Mopeden kostade ny 26000 efter 3 år säger de att den är värd 12000 efter självrisk 9000,är det normalt?
Jag trodde att man skulle få ersättning så att man skulle kunna köpa en likvärdig moped.
Senast redigerad av anusmundus2 2016-06-07 kl. 09:55.
Citera
2016-06-07, 10:56
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anusmundus2
Hej!

Mopeden kostade ny 26000 efter 3 år säger de att den är värd 12000 efter självrisk 9000,är det normalt?
Jag trodde att man skulle få ersättning så att man skulle kunna köpa en likvärdig moped.

Du får ersättning med marknadsvärdet vid stöldtillfället minus självrisk.

Som jag läser ditt inlägg värderas den till 21 000 kr sen dras självrisken om 9 000 kr och du får 12 000 kr. Det tycker jag låter som en hög värdering för en tre år gammal EU-moped. Självrisken har du sannolikt valt själv och det är din kostnad vid ett försäkringsfall.

Låter helt normalt alltihop.
Citera
2016-06-07, 14:47
Medlem
anusmundus2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerie
Du får ersättning med marknadsvärdet vid stöldtillfället minus självrisk.

Som jag läser ditt inlägg värderas den till 21 000 kr sen dras självrisken om 9 000 kr och du får 12 000 kr. Det tycker jag låter som en hög värdering för en tre år gammal EU-moped. Självrisken har du sannolikt valt själv och det är din kostnad vid ett försäkringsfall.

Låter helt normalt alltihop.
Den värderas till 12000kr inte 21000kr.
självrisken är på 3000kr
Så jag får alltså 9000kr efter självrisken är betald
Citera
2016-06-07, 16:20
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Den värderas till 12000kr inte 21000kr.
självrisken är på 3000kr
Så jag får alltså 9000kr efter självrisken är betald

Då missförstod jag ditt inlägg.

Men oavsett så är det korrekt hanterat. Du får marknadsvärdet för egendomen vid ett försäkringsfall minus självrisk.

Är marknadsvärdet 12 000 kr? Benchmarka mot blocket eller annan motorfordonssajt.
Är din självrisk 3 000 kr? Läs ditt försäkringsavtal.

Om marknadsvärdet är ca 12 000 kr så får du lägga till 3 000 kr själv för att kunna köpa en likvärdig moped som du hade. Precis som det är tänkt att fungera.
Citera
2016-06-07, 16:51
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Hej!

Jag har enklaste försäkringen på min moped då det inte lönar sig att ha nån bättre än bara trafik. Bytte bolag nu i dagarna.
If ville exempelvis ha 8 268 kr per år, helförsäkrad 8 år gammal Yamaha klass 1, det är knapp moppen värd om jag skulle sälja den.
Slutade med att jag tog trafikförsäkring hos länsförsäkringar á 131:-/månaden. Pengarna som blir över varje år får jag ta till att köpa en ny om nåt händer.
Har skrivit om det lite här om du är intresserad, inlägg 919 och framåt:
(FB) Stora mopedtråden (Sammanslagna trådar./Mod)
Citera
2016-06-10, 13:52
Medlem
Finns det ngn som är bra på arbetsolycksförsäkringar här?
Senast redigerad av method 2016-06-10 kl. 14:00.
Citera
2016-06-10, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av method
Finns det ngn som är bra på arbetsolycksförsäkringar här?

Menar du av typen FORA/Alecta som många arbetare/tjänstemän har genom kollektivavtalet? Bra vet jag inte om jag är men jag administrerar och vägleder vår personal de få gånger det hänt något.
Citera
2016-06-10, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kallekula70
Menar du av typen FORA/Alecta som många arbetare/tjänstemän har genom kollektivavtalet? Bra vet jag inte om jag är men jag administrerar och vägleder vår personal de få gånger det hänt något.

Skickade ett PM till dig!
Citera
2016-06-10, 19:55
Medlem
Har betalat hemförsäkring för en bostad, men skall nu flytta. Är det möjligt att flytta hemförsäkringen eller måste jag köpa en ny?
Citera
2016-06-10, 20:15
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spark7
Har betalat hemförsäkring för en bostad, men skall nu flytta. Är det möjligt att flytta hemförsäkringen eller måste jag köpa en ny?

Det kvittar väl om de byter försäkringsställe på befintlig försäkring eller avslutar befintlig och tecknar en ny?

Pris och liknande justeras oavsett så det blir samma lika.

Ring dem och meddela att du ska flytta och när så fixar de det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in