2014-04-02, 00:45
Medlem
Triremers avatar
Jag är väldigt otursdrabbad och därför lär en invaliditetsförsäkring vara en lönsam affär för mig. Vilket bolag rekommenderar du?
Citera
2014-04-04, 03:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
Jag är väldigt otursdrabbad och därför lär en invaliditetsförsäkring vara en lönsam affär för mig. Vilket bolag rekommenderar du?

Invaliditetsförsäkring är samma sak som Olycksfall. Invaliditet fungerar enligt följande:

Om du väljer 1.000.000kr i belopp och t.ex blir av med tummen så är det ungefär 15% man pratar om.
Alltså får du 15% av 1.000.000kr vilket blir 150.000kr.

De flesta bolagen kräver dock att invaliditeten ska vara över 5% för att du ska få ut något.

Bäst på marknaden idag är Trygg-Hansa. Dom har bara tre undantag (Fallskärmshoppning, Motorkörning på bana, Extrem Kampsport) och dessutom ingen självrisk.
Citera
2014-04-04, 11:29
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dynamot
Invaliditetsförsäkring är samma sak som Olycksfall. Invaliditet fungerar enligt följande:

Om du väljer 1.000.000kr i belopp och t.ex blir av med tummen så är det ungefär 15% man pratar om.
Alltså får du 15% av 1.000.000kr vilket blir 150.000kr.

De flesta bolagen kräver dock att invaliditeten ska vara över 5% för att du ska få ut något.

Bäst på marknaden idag är Trygg-Hansa. Dom har bara tre undantag (Fallskärmshoppning, Motorkörning på bana, Extrem Kampsport) och dessutom ingen självrisk.

Att de inte har en självrisk är inte nödvändigtvis bra. Självrisken påverkar oftast premien. En försäkringstagare vill främst skydda sig mot de riktigt dåliga utfallen och därför brukar en högre självrisk och lägre premie snarare vara att föredra.

Ska kolla på Trygg-Hansa och jämföra premien med andra bolags.
Citera
2014-04-09, 11:05
Medlem
Finns det någon sjukförsäkring för egenföretagare om man bara är sjuk typ 3-4 dagar. Tråkigt att gå ersättningslös om man råkar på maginfluensa eller sådär.
Citera
2014-04-09, 11:27
Medlem
Mr.Majestics avatar
Hej!

Jag har en hemførsækring, och hyrde en lægenhet som var fullt møblerad. Lægenheten blev totalførstørd i en omfattande "naturkatastrof" (taket blåste av, och det regnade rakt in).

Ægaren till lægenheten hade ingen hemførsækring, och hævdar att hans tillhørigheter tæcks av min førsækring. Vill inte begå førsækringsbedrægeri, och undrar dærfør om detta verkligen stæmmer?
Citera
2014-04-17, 17:31
Medlem
Hej bullen!

Jag väntar på besked ang ersättning från min barnförsäkring då jag diagnoserats med ADD. Jag har Folksam som försäkringsbolag och undrar hur stort belopp det kan tänkas röra sig om. Jag har läst att folk får allt mellan 89000 :- och 200000 :-. Beror väl på hur många procents invaliditet dom beräknar att man har.

Jag vill höra vad just du fått från din barnförsäkring (gärna att du har Folksam men vilket som går bra) för dina neuropsykiatriska funktionshinder.
Citera
2014-04-17, 18:30
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Majestic
Hej!

Jag har en hemførsækring, och hyrde en lægenhet som var fullt møblerad. Lægenheten blev totalførstørd i en omfattande "naturkatastrof" (taket blåste av, och det regnade rakt in).

Ægaren till lægenheten hade ingen hemførsækring, och hævdar att hans tillhørigheter tæcks av min førsækring. Vill inte begå førsækringsbedrægeri, och undrar dærfør om detta verkligen stæmmer?

Det stämmre, en hemförsäkring ersätter egendom som du äger, hyr eller lånar. Hyr du då en lägenhet möblerad så är det lugnt. Det är värre om det är en bostdsrätt då du inte kan försäkra ägarens bostadsrätt.

Men för lösöret är det lugnt.
Citera
2014-04-17, 23:55
Bannlyst
Vilken bra tråd. Min fråga då, för över mer än 10- år sen blev jag misshandlad, GM blev fälld till dagböter, han fick inte mer än det, kanske för att vid den tiden så var hans far polis, högt uppsatt.
Jag fick inte heller någon ersättning, han blev liksom inte dömd till skadestånd. Då tog jag kontakt med brottsofferjouren och dom bad mig vända mig till mitt försäkringsbolag vilket jag gjorde. Då ställde försäkringsbolagen frågan vad jag åberopade för nått och bad mig vända mig till brottsofferjouren och att dem skulle hjälpa mig med att få ut pengar för det. Men jag orkade inte med fram och tillbaka och sket i det. Antar att ärendet är nu preskriberat?
Citera
2014-04-18, 00:36
Medlem
Jag har aldrig i hela mitt liv haft någon frivillig försäkring. Kan inte ens räkna ut hur mycket pengar jag sparat på det. Då gäller det hela min familj med två vuxna och tre barn. Räkna gärna på det om ni kan.
Citera
2014-04-18, 01:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av stavparkett
Jag har aldrig i hela mitt liv haft någon frivillig försäkring. Kan inte ens räkna ut hur mycket pengar jag sparat på det. Då gäller det hela min familj med två vuxna och tre barn. Räkna gärna på det om ni kan.

Du har säkert sparat många tusenlappar, men den dagen kommer komma då något oväntat händer någon i familjen, då kan du räkna ut vilket som hade varit mest lönsamt!
Citera
2014-04-23, 10:34
Medlem
Mr.Majestics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerie
Det stämmre, en hemförsäkring ersätter egendom som du äger, hyr eller lånar. Hyr du då en lägenhet möblerad så är det lugnt. Det är värre om det är en bostdsrätt då du inte kan försäkra ägarens bostadsrätt.

Men för lösöret är det lugnt.

Tack før ditt svar!
Citera
2014-04-28, 00:29
Medlem
Sätt in pengarna på banken istället. Finns inte på kartan att något försäkringsbolag skulle driva dina intressen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in