2014-07-26, 02:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ankdammen1
nej det går inte, turligt nog.
Turligt nog för dig din sosse.
Citera
2014-08-12, 09:34
Medlem
Ganska intressant det där.
Jag är folkbokförd i Halmstad där jag nu jobbar, har en liten etta där som jag bara sover över i. Så jag har inte ens en försäkring där.
Jag har IF i vårt radhus i Göteborg. Nu hade jag var på resa i London och där blev jag bestulen.
Ringer till IF och nu vägrar dom täcka upp för min skada då jag inte är folkbokförd i Göteborg utan i Halmstad.
Har dom rätt?
Citera
2014-08-12, 10:11
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande87
Ganska intressant det där.
Jag är folkbokförd i Halmstad där jag nu jobbar, har en liten etta där som jag bara sover över i. Så jag har inte ens en försäkring där.
Jag har IF i vårt radhus i Göteborg. Nu hade jag var på resa i London och där blev jag bestulen.
Ringer till IF och nu vägrar dom täcka upp för min skada då jag inte är folkbokförd i Göteborg utan i Halmstad.
Har dom rätt?

Det beror på vem som är försäkringstagare (FT) för hemförsäkringen i Göteborg. Om det är du som är FT så gäller försäkringen för dig oavsett var du är skriven.

Är det istället din fru eller sambo som är FT i Göteborg gäller inte hemförsäkringen för dig. Villkorslydelsen är ungefär så här. "Försäkringen gäller för dig och för övriga som är folkbokförda och bosatta på samma adress som du".

Så försäkrignen gäller beroende på var hushållet är skrivna och bosatta, lämpligen är man skriven och bosatt på samma adress som sin familj annars är det svårt att visa att man har ett gemensamt hushåll med dem.

Frågor som behöver besvaras.

1. Vem är FT på försäkrignen i Göteborg?
2. Var är den personen skriven?
3. Var är den personen bosatt?
Citera
2014-08-12, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerie
Det beror på vem som är försäkringstagare (FT) för hemförsäkringen i Göteborg. Om det är du som är FT så gäller försäkringen för dig oavsett var du är skriven.

Är det istället din fru eller sambo som är FT i Göteborg gäller inte hemförsäkringen för dig. Villkorslydelsen är ungefär så här. "Försäkringen gäller för dig och för övriga som är folkbokförda och bosatta på samma adress som du".

Så försäkrignen gäller beroende på var hushållet är skrivna och bosatta, lämpligen är man skriven och bosatt på samma adress som sin familj annars är det svårt att visa att man har ett gemensamt hushåll med dem.

Frågor som behöver besvaras.

1. Vem är FT på försäkrignen i Göteborg?
2. Var är den personen skriven?
3. Var är den personen bosatt
?

Min fästmö är svaret på fråga ett. Hon är folkbokförd och bosatt samt försäkrad i vårt radhus i Göteborg.
Citera
2014-08-12, 12:38
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Min fästmö är svaret på fråga ett. Hon är folkbokförd och bosatt samt försäkrad i vårt radhus i Göteborg.

Då har IF rätt. Hennes hemförsäkring täcker inte dig då du inte är skriven eller bosatt på adressen där hemförsäkringen är tecknad.

Citat:
Ursprungligen postat av IF
Försäkringen gäller för dig som är försäkringstagare.
Dessutom gäller den för de hushållsmedlemmar som
har samma bostad och folkbokföringsadress som du.

Du behöver teckna en försäkring på lägenheten i Halmstad där du är skriven och bosatt.

Tilägg; Du skulle få problem om du har egendom i Göteborg och ni får inbrott. Då din egendom som förvaras i Göteborg inte heller omfattas av försäkringen och det gör den inte om du tecknar en försäkring i Halmstad heller mer än eventuellt bortaskydd.
Senast redigerad av Eerie 2014-08-12 kl. 12:50.
Citera
2014-08-12, 13:20
Medlem
Citat:
Då har IF rätt. Hennes hemförsäkring täcker inte dig då du inte är skriven eller bosatt på adressen där hemförsäkringen är tecknad.

Du behöver teckna en försäkring på lägenheten i Halmstad där du är skriven och bosatt.

Tilägg; Du skulle få problem om du har egendom i Göteborg och ni får inbrott. Då din egendom som förvaras i Göteborg inte heller omfattas av försäkringen och det gör den inte om du tecknar en försäkring i Halmstad heller mer än eventuellt bortaskydd.

Men då är det ju omöjligt.
Skriver jag mig i Halmstad (som jag är nu) täcks inte mina saker i Götet, skriver jag mig i Göteborg så täcker det inte mina saker i Halmstad.
Det är ju då ingen idé att ha 2 hemförsäkringar heller då jag bara är folkbokförd på en av adresserna.

Men då är det ju fult av IF dessutom för vår premie, dvs det vi betalar till dom är ju baserat på 3 personer (mig inkluderat) vad är meningen med det då om dom ändå inte täcker moment jag råkar ut för?
Citera
2014-08-12, 13:57
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Men då är det ju omöjligt.
Skriver jag mig i Halmstad (som jag är nu) täcks inte mina saker i Götet, skriver jag mig i Göteborg så täcker det inte mina saker i Halmstad.
Det är ju då ingen idé att ha 2 hemförsäkringar heller då jag bara är folkbokförd på en av adresserna.

Men då är det ju fult av IF dessutom för vår premie, dvs det vi betalar till dom är ju baserat på 3 personer (mig inkluderat) vad är meningen med det då om dom ändå inte täcker moment jag råkar ut för?

Nej det är inte omöjligt. En försäkring täcker alltid FT, Om du har en försäkring i götet för dig och din egendom och din fästmö har en egen försäkring för sig och sin egendom och eventuella andra hushållsmedlemmar. Mao räcker det med en försäkring i götet för dig tecknad i ditt namn, dock täcker den inte dina saker i Halmstad mer än bostaskyddet.

En försäkring täcker alltid FT och FT's egendom på den försäkrade adressen.

Det är inte fult av IF, de har inen aning om er boendesituation och den utreds inte heller förrän en eventuell skada uppstår, det är förhållandena vid skadetillfället som är relevanta. Det är du som kund som har upplysningsplikt och ska upplysa försäkringsbolaget om din livssituation och IF får utvärdera och presentera en lösning som passar er. Sen är det vidare du som har skyldighet att informera dig själv om villkoren för försäkringen.

Så det du behöver om du ska ha ett fullgott skydd utan luckor är följande.

1. Din fästmö försäkrar bostaden i götet med omfattning för fler personer då jag uppfattade det som att det fanns barn där också.
2. Du tar en försäkring för ensamboende i götet för primärt din egendom men även för dig som person.
3. Om det finns värdefull egendom i Halmstad försäkras även den bostaden av dig med omfattning för ensamboende. Om värdet är lågt och inget är stöldbegärligt så räcker bortaskyddet i din hemförsäkring i götet även för egendomen i Halmstad.
Citera
2014-08-12, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stavparkett
Jag har aldrig i hela mitt liv haft någon frivillig försäkring. Kan inte ens räkna ut hur mycket pengar jag sparat på det. Då gäller det hela min familj med två vuxna och tre barn. Räkna gärna på det om ni kan.

I vintras hade jag en stormskada på huset. Har fått nästan 350 000kr i ersättning för renoveringar efter skadan. Det är mer än vad jag kommer att betala i premier för hela min familj, i hela våra liv.

Räkna på det om du kan.
Citera
2014-09-05, 10:16
Medlem
Tjena. Har en fråga angående datorproblem. Datorn i sig är köpt genom ett företag (utan moms) används av mig (privat och jag är ej delaktig i det företag som datorn är köpt igenom) kan jag ändå använda min drulleförsäkring?? Låt oss säga att jag då inte har någon drulleförsäkring i dagsläget och tecknar en sådan för att sedan anmäla detta? Jag har ju givetvis kvittot till denna dator.
Citera
2014-09-05, 10:36
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnubbelJuice
Tjena. Har en fråga angående datorproblem. Datorn i sig är köpt genom ett företag (utan moms) används av mig (privat och jag är ej delaktig i det företag som datorn är köpt igenom) kan jag ändå använda min drulleförsäkring?? Låt oss säga att jag då inte har någon drulleförsäkring i dagsläget och tecknar en sådan för att sedan anmäla detta? Jag har ju givetvis kvittot till denna dator.

Generellt sett nej. Egendomen tillhör då företaget och du kan inte få ersättning via din privata försäkring.
Citera
2014-09-05, 10:46
Medlem
Citat:
Generellt sett nej. Egendomen tillhör då företaget och du kan inte få ersättning via din privata försäkring.

Tackar vi för snabbt svar.
Citera
2014-09-20, 12:05
Medlem
docktorhexs avatar
En fråga ang typ drulle!

Jag har hemförsäkring med typ drulle och tecknade en försäkring på 295:- i butiken där jag köpte massa vitvaror och saker bla en induktionshäll som nu är borta!!!! La den på taket på min skåpbil och glömde den helt säkert nån lycklig jävel som hittat min häll

Har ju 2 försäkringar nu men inte fan kan man väl använda båda eller?
Isf får man ta den som har minst självrisk
Hemförsäkringen 1500:- självrisk
försäkringen från butik 295:- självrisk vettefan?? inte kollat än men köpte den på elgiganten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in