2014-05-07, 21:45
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PissingContest
Jo, här kan man tydligen snacka om att ScottWalter är bortgjord.
En generell löneskillnad på 0,04% är ju inte så mycket att hänga i julgranen.

Och om man talar om livstidsinkomst bör ju denna skillnad med råge ätas upp av att kvinnor generellt lever längre, det är trots allt i normalfallet inte de produktiva åren männen har färre av..

Lite spänd på vad Scott tänker leverera härnäst..

Ha! jag bortgjord?...är inte jag som påstår att Jämo kommit fram till att det är 0% upptäckta löneskillander. Och var fasen får du 0,04% i från?

Men gulligt du sitter här och väntar "spänt" på mig....det värmde mitt iskalla feministhjärta lite måste jag säga. puss på lilla döskallen
Citera
2014-05-07, 21:46
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
utan att kolla din räkning så säkert nått sånt ja...Och? Tycker du att det är ok att kvinnor ska tjäna mindre för samma jobb bara för att.....?

Gällande äpplen och päron så får du ta det med celeno.

Men det är varken samma jobb eller mindre betalt.

Ja, jag tycker det är rättvist att olika befattningar med olika erfarenhet har olika lön. Jag tycker dessutom att löneskillnaderna bör öka, i synnerhet mellan exportindustrin (inkl underleverantörer) och skattefinansierade offentliganställda. Och den offentliga sektorn bör minskas rejält genom privatiseringar.
Citera
2014-05-07, 21:47
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
LO- anslutna kvinnor anställda inom offentlig sektor tjänar dryga två procent mer än män. Enligt LO:s egen kartläggning. Detta är något som jag känner verkligen behöver belysas och det krävs krafttag för att komma tillrätta med dessa matriarkala strukturer som präglar vårt samhälle.


Uj? Ny rapport vi ska sitta och dilla om sida efter sida...låt mig se....

är det denna?
https://www.lo.se/home/lo/res.nsf/vRes/lo_fakta_1366027492914_lonerapport_okt2012_pdf/$File/Lonerapport_okt2012.pdf
Citera
2014-05-07, 21:50
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mangart
Det finns 4.4 miljoner arbetstagare i Sverige. 700 000 är ett mycket stort sample, runt 15% av arbetskraften. De 0,7% som hade alltför låga löner är en mycket bra representation av hur det ser ut i den övriga arbetskraften. Det finns ungefär 30 000 arbetande personer i Sverige, som borde ha en knapp hundralapp mer i månaden.

Det stora problemet i Sverige är inte att 7 promille tjänar en hundring för lite, utan att okvalificerade arbetsuppgifter är alldeles för högt betalda, vilket gör att sådana arbeten försvinner. Eller så beslutar sig staten för att låta subventionerad (gratis) arbetskraft utföra sådana jobb som arbetsmarknadsåtgärder, där skattebetalarna får stå för notan.

Men det är en annan debatt.

Så, vill en kvinna ha bättre betalt får hon väl byta karriär, istället för att gnälla som en barnunge.

nej, det vi måste gör är att höja för lönerna för typiska kvinnojobb. Eftersom vi faktiskt inte kan leva i ett samhälle utan sjuksyrror, dagispersonal, lärare, åldringsvårdare etc. etc.
Alla kan inte sitta på ericsson och upfinna nya fancy mobiltelefoner...några måste använda dem för att kolla att Agda har mumsat i sig sin stesolid också.
Citera
2014-05-07, 21:51
  #53
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Fast löneskillanden är ju inte i praktiken fördelad "per skalle" eller hur?
Men nu påstår ju ni feminister att kvinnor tjänar 4% mindre "per skalle", eller hur? Det är EXAKT vad ni påstår och det är EXAKT VAD DU PÅSTÅR I SAMMA INLÄGG.
Citat:
Så räknar man statistiskt.
HAHAHA!
Citat:
1. utslaget.
2. ej utslaget.
Eh, va?
Citat:
och?
Och?

Nej du, det går inte att förklara för dig.
Citat:
Du har fortfarande inte 0% i oförklarad löneskillnad som du påstod.
Bara ca 0,04%.

Eller alltså 0%.
Citat:
Och det går fortfarande inte att få en korrekt beräkning utifrån siffrorna från jämo undersökningen Om man är ute efter samma typ av siffra som de övriga undersökningarna. Eftersom jämo uppenbarligen inte är ute efter den siffran.
Du kan räkna hur fan du vill, du kommer inte över 1% ändå.
__________________
Senast redigerad av Celeno 2014-05-07 kl. 21:53.
Citera
2014-05-07, 21:53
  #54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mangart
Men det är varken samma jobb eller mindre betalt.

Ja, jag tycker det är rättvist att olika befattningar med olika erfarenhet har olika lön. Jag tycker dessutom att löneskillnaderna bör öka, i synnerhet mellan exportindustrin (inkl underleverantörer) och skattefinansierade offentliganställda. Och den offentliga sektorn bör minskas rejält genom privatiseringar.

Jo, kolla i länk nr 2 av celenos länkar från jämo....scrutta ner till bilaga 2 i botten så har du alla nuffror presenterade....så ska vi se vad du får ut av deras info...

Rätt intressant detta , eftersom Jämo har gjort en helt egen variant på denna typ av forskning som inte serverar en den sedvanliga lilla nuffran någonstans på skalan 1-7%.

Jag kan också göra det lätt för dig och berätta att olikheterna män/kivnnor gäller lika arbete eller mycket liknande arbete...eller hur de nu formulerade det. Men kolla du.

edit: http://www.do.se/Documents/material-gamla-ombudsman/miljongranskningen_etapp2_nov2008.pdf
__________________
Senast redigerad av ScottWalter 2014-05-07 kl. 22:04.
Citera
2014-05-07, 21:55
  #55
Medlem
Celenos avatar
Det här måste bara upprepas:
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Förstår du skillnaden mellan dessa två påståenden?

1. Det finns en generell oförklarad löneskillnad mellan män/kvinnor på 4%.

2. För 1% av alla män/kvinnor så finns en oförklarad löneskillnad på 4%, och ingen skillnad alls för övriga 99%.

Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
1. utslaget.
2. ej utslaget.

Nån måste rätta mig här, för jag måste vara blind.

Skriver ScottWalter att 4% löneskillnad för 1% av befolkningen blir, om man slår ut det, 4% löneskillnad för hela befolkningen?
Citera
2014-05-07, 22:02
  #56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Men nu påstår ju ni feminister att kvinnor tjänar 4% mindre "per skalle", eller hur? Det är EXAKT vad ni påstår och det är EXAKT VAD DU PÅSTÅR I SAMMA INLÄGG.

HAHAHA!

Eh, va?

Och?

Nej du, det går inte att förklara för dig.

Bara ca 0,04%.

Eller alltså 0%.

Du kan räkna hur fan du vill, du kommer inte över 1% ändå.

Men lille vän, nu får du faktiskt skärpa till dig lite.
De presenterar att 60% av arbetsgivarna upptäcker oförklarliga löneskillander och ca 33% gör inget åt lönen, hur många dessa arbetstagare är framgår inte......de siffror du använder dig av för att räkna ut din siffra ovan bygger alltså INTE på existerande uppgifter för dessa är inte presenterade i rapporten....hajjar du nu?
det står ingenstans exakt hur många arbetstagare det är som har oförklarad löneskilland, de som uppges är bara de som får lönen korrigerad ca 44%

My good.
Citera
2014-05-07, 22:09
  #57
Medlem
mazdaqs avatar
Jag tror det finns flera gånger fler miljonärer i världen som är män än kvinnor. Vi är bättre på att tjäna pengar med tanke på hur framgångsrika de flesta utav oss är och sen visar brödraskapkänslor gentemot andra män så vi ska kunna fortsätta tjäna mycket pengar.

Med det sagt är jag inte nöjd med hur det såg ut innan 1900 talet då typ alla miljonärer var män. Efter att kvinnorna fick rösträtt i början av 1900-talet i de flesta länder så började dom komma ikapp oss. Jag kan tänka mig att om typ 100 år tjänar vi alla nästan lika mycket, men vi kommer ändå tjäna mer överlag än kvinnorna med tanke på att vi är mer ambitiösa.

I Saudiarabien får inte ens kvinnor köra bil, det är ju helt sjukt! Klart män tjänar mer då, varför skyller folk på feminism när det uppenbarligen bara är en politisk fråga?? Jävla nötter!
Citera
2014-05-07, 22:20
  #58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno

Nån måste rätta mig här, för jag måste vara blind.

Skriver ScottWalter att 4% löneskillnad för 1% av befolkningen blir, om man slår ut det, 4% löneskillnad för hela befolkningen?

kort sagt ja för matten går inte ihop
Citera
2014-05-07, 22:38
  #59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mazdaq
Jag tror det finns flera gånger fler miljonärer i världen som är män än kvinnor. Vi är bättre på att tjäna pengar med tanke på hur framgångsrika de flesta utav oss är och sen visar brödraskapkänslor gentemot andra män så vi ska kunna fortsätta tjäna mycket pengar.
Det finns fler miljonärer som är män än det finns kvinnor i världen ja om man vill göra något åt det bör man ge sig på de områden i världen där det ser värst ut inte de där det ser bäst ut.
Citat:
Ursprungligen postat av mazdaq
Med det sagt är jag inte nöjd med hur det såg ut innan 1900 talet då typ alla miljonärer var män. Efter att kvinnorna fick rösträtt i början av 1900-talet i de flesta länder så började dom komma ikapp oss. Jag kan tänka mig att om typ 100 år tjänar vi alla nästan lika mycket, men vi kommer ändå tjäna mer överlag än kvinnorna med tanke på att vi är mer ambitiösa.
I Sverige fick män obegränsad rösträtt efter kvinnor. Män var nämligen tvungna att fullgöra värnplikt innan de fick rösträtt
Citat:
Ursprungligen postat av mazdaq
I Saudiarabien får inte ens kvinnor köra bil, det är ju helt sjukt! Klart män tjänar mer då, varför skyller folk på feminism när det uppenbarligen bara är en politisk fråga?? Jävla nötter!
Det är mycket riktigt en politisk fråga men den avhjälps inte av att vi försöker utmåla problemen i Sverige som större än vad e är på grund av att medeltida semiteokratier i världen diskriminerar kvinnor.
Citera
2014-05-07, 22:47
  #60
Medlem
Ja?

751 000 anställda på 568 arbetsplatser har granskats.

5 200 personer, alltså 7 proMILLE av dessa, har fått en löneökning på 1120 kr/månad.

746 000 personer, 99.3%, har en lön som är rimlig och det föreligger ingen lönediskriminering.

43% av arbetsgivarna, alltså 242 st; hittade osakliga löneskillnader. 5200 personer hos 242 arbetsgivare gör att det finns 21 personer i snitt hos dessa arbetsgivare.

I genomsnitt har de undersökta arbetsgivarna 751 000 / 568 = 1322 anställda.

Slutsats: 7 promille av arbetskraften har lägre lön än de förtjänar.
Slutsats: Bland de arbetsgivare där man hittat människor med för låg län, har 1.6% för låg lön
__________________
Senast redigerad av Mangart 2014-05-07 kl. 22:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in