[quote=bakgrundsbrus|48694701]
Citat:
Varför ska jag ta det med honom när det är du som jämför ojämförbara siffror?
Här jämför du hur mycket lägre lön den genomsnittliga diskriminerade kvinnan (kursiverat) hade, med den generella oförklarade löneskillnaden som gäller mellan alla män och kvinnor (fetat).
Nej det är en raljerande sluttamp på ett inlägg som inte tar upp nån 4% överhuvudtaget. Läs om så fattar du.
Citat:
Definitionen på generell oförklarad löneskillnad kräver att du slår ut det hela på alla män och kvinnor i undersökningen, och dessutom justerar för externa faktorer. Du kan inte välja vilka du vill jämföra, för då har du förvanskat begreppet. Därför säger din "4% ligger ju ganska mitt i 1-7%" inte ett vitten.
Sedan kan man inte utläsa exakt hur stor den generella oförklarade löneskillnaden är ur den här rapporten, eftersom alla siffror vi behöver inte finns med. Vi vet t.ex. inte fördelningen mellan män och kvinnor. Vidare kan vi inte använda förekomsten av korrigerade löner för att exakt beräkna det generella oförklarade löneskillnaden. Vi kan bara uppskatta en ungefärlig skillnad.
Vilket är precis det jag sitter och försökt förklara för celeno. Men bra, han kanske fattar när du säger samma sak. Så brukar killar funka har jag märkt. Finns det skäggstrån ovanför munnen som pratar så lystrar öronen.
Citat:
Nej, det är inte ok, och självklart är det bra att de stackarna som hade omotiverat låg lön fick den uppjusterad.
Snarare är jag förvånad att det inte hittades fler. Jag har själv provat att ha ca 2500kr/mån lägre lön än andra med praktiskt taget identiska förutsättningar, helt enkelt för att jag löneförhandlade så jävla uselt på den tiden. Det är nästan magiskt att det på 40% av Sveriges största företag inte finns en enda kvinna som förhandlar ens i närheten så uselt som jag gjorde då.
Du vet dock inte vilka dessa företag är, och om ajg fattade det rätt så var det blandat privat och offentlig sektor ex.
Citat:
Hur man räknar "statistiskt" beror förstås vilket mått man vill räkna fram. För "generell oförklarad löneskillnad" ingår att det ska vara genomsnittliga timlönen för alla män respektive kvinnor i undersökningen, rensat för kända lönepåverkande faktorer. Så då blir det "per skalle" om man vill få fram det måttet.
Löneskillnaderna kan vara 0% (avrundat till en värdesiffra) utan att vara 0 (absolut tal).
Deras 0,04% kommer från att ca 1 av 100 kvinnor hade ca 4 procentenheter (4/100) lägre lön. Dvs utslaget över hela undersökningsunderlaget 1/100 * 4/100 = 4/10000 = 0,04%. (Givetvis höftat, eftersom vi inte vet exakt hur många kvinnor som ingick bland de 750000.)
Deras? Finns inga 4% eller 0,04% i Jämos rapport. Och en uppgift vi alltså inte kan få fram vilket du själv konstaterade ovan.
Däremot så förekommer 0,7% vilket alltså är de som FICK sin lön korrigerad, men som dock alltså inte är hela antalet av de som fick en löneskilland konstaterad. Går inte ens ta reda på hur många det totalt gäller heller eftersom procenten gäller arbetsgivarna.
Så kontentan är att vi kan konstatera att jämo hittade oförklarade löneskillander hos hela 60% av alla arbetsgivarna. ( vilket jag finner vara den mest intressanta nuffran)
Exakt hur många dessa arbetstagare är som lidit av orättvis lönesättning går ej att läsa ur rapporten.
endast att 5 246 fått sina löner korrigerade. Good for them. Resten, hur många det nu är, får man hoppas det blir bättre för efter vart.