2014-05-07, 22:54
  #61
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Uj? Ny rapport vi ska sitta och dilla om sida efter sida...låt mig se....

är det denna?
https://www.lo.se/home/lo/res.nsf/vRes/lo_fakta_1366027492914_lonerapport_okt2012_pdf/$File/Lonerapport_okt2012.pdf

Korrekt, här ett år nyare. Se tabell 6:1.

Förskräckligt att det tillåts sådana löneskillnader inom offentlig sektor. Absolut skall vi dilla om den här rapporten, det är ju helt horribelt hur sådana här könsskillnader kan få förekomma.

Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
nej, det vi måste gör är att höja för lönerna för typiska kvinnojobb. Eftersom vi faktiskt inte kan leva i ett samhälle utan sjuksyrror, dagispersonal, lärare, åldringsvårdare etc. etc.
Alla kan inte sitta på ericsson och upfinna nya fancy mobiltelefoner...några måste använda dem för att kolla att Agda har mumsat i sig sin stesolid också.
Majoriteten kommer att överleva tillräckligt länge för att fortplanta sig utan ovanstående yrken. Att ge sina avkommor goda förutsättningar för att i sin tur avla vidare kräver uppfostran och förmedlan av kunskap, vilket bäst utförs av män. Att trycka in diverse kemiska substanser intravenöst på läkares inrådan klarar tom en sönderpundad lågintelligent våldsverkare. Om än med lite svinn.

Edit: lägger länken i ett eget inlägg då den verkar påverka inlägget i övrigt
__________________
Senast redigerad av Djupfrys 2014-05-07 kl. 22:56.
Citera
2014-05-07, 22:57
  #62
Medlem
Djupfryss avatar
http://www.lo.se/home/lo/res.nsf/vRes/lo_fakta_1366027478784_lonerapport2013_pdf/$File/Lonerapport2013.pdf
Citera
2014-05-07, 23:02
  #63
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mangart
Ja?

751 000 anställda på 568 arbetsplatser har granskats.

5 200 personer, alltså 7 proMILLE av dessa, har fått en löneökning på 1120 kr/månad.

746 000 personer, 99.3%, har en lön som är rimlig och det föreligger ingen lönediskriminering.

43% av arbetsgivarna, alltså 242 st; hittade osakliga löneskillnader. 5200 personer hos 242 arbetsgivare gör att det finns 21 personer i snitt hos dessa arbetsgivare.

I genomsnitt har de undersökta arbetsgivarna 751 000 / 568 = 1322 anställda.

Slutsats: 7 promille av arbetskraften har lägre lön än de förtjänar.
Slutsats: Bland de arbetsgivare där man hittat människor med för låg län, har 1.6% för låg lön

Suck
Nej, för det första är underlaget 703 000 arbetstagare, för det är dessa man var färdig med då rapporten skrevs.
327! (59%) hittade osakliga löneskillander eller snarare, dessa vidtog åtgärder. Inget som säger att man inte fann fler med andra ord.
enbart 242 arbetsgivare (44%) justerade löneskillanden med stålars.
hela 179 ( 33%) gjorde något annat. ( ex. satte stopp för vissa löneökningar, utbildade chefer etc.)

Ergo! ( för hundrade gången) det går inte säga att enbart 7 promille har lägre lön än de förtjänar då hela 33% får en helt annan åtgärd och man inte ens vet hur många anställda varje arbetsgivare har.

Kom igen nu Mangart. Bevisa att det finns en Fb man med 2 fungerande hjärnceller som kan läsa och räkna på en gång. Är en otroligt sällsynt art här inne.
Citera
2014-05-07, 23:07
  #64
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
http://www.lo.se/home/lo/res.nsf/vRes/lo_fakta_1366027478784_lonerapport2013_pdf/$File/Lonerapport2013.pdf

Mycket skumt beteende. LO måste ha nån bugg.

Nå? var någonstans står det alltså att läsa att kvinnor inom LO tjänar...vad skrev du? x procent mer än män.
Citera
2014-05-07, 23:07
  #65
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
http://www.lo.se/home/lo/res.nsf/vRes/lo_fakta_1366027478784_lonerapport2013_pdf/$File/Lonerapport2013.pdf
(Ditt inlägg verkar inte funka att citera det är något konstigt med det)

Enligt din länk så är kvinnors medellön 85% av männens.
Citera
2014-05-07, 23:08
  #66
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Gällande äpplen och päron så får du ta det med celeno.

Varför ska jag ta det med honom när det är du som jämför ojämförbara siffror?

Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Jo den duger. noterbart är också att de få som får sin lön förhöjd får det med så mycket som 70,3 miljoner. I genomsnitt med 1120 per månad/ individ en genomsnittlig lön på 28 000 ger alltså en löneförhöjning med 4%. Så.... 4% ligger ju ganska mitt i 1-7% som vi brukar prata om som generell oförklarad löneskilland mellan män/kvinnor.

Här jämför du hur mycket lägre lön den genomsnittliga diskriminerade kvinnan (kursiverat) hade, med den generella oförklarade löneskillnaden som gäller mellan alla män och kvinnor (fetat).

Definitionen på generell oförklarad löneskillnad kräver att du slår ut det hela på alla män och kvinnor i undersökningen, och dessutom justerar för externa faktorer. Du kan inte välja vilka du vill jämföra, för då har du förvanskat begreppet. Därför säger din "4% ligger ju ganska mitt i 1-7%" inte ett vitten.

Sedan kan man inte utläsa exakt hur stor den generella oförklarade löneskillnaden är ur den här rapporten, eftersom alla siffror vi behöver inte finns med. Vi vet t.ex. inte fördelningen mellan män och kvinnor.

Vidare kan vi inte använda förekomsten av korrigerade löner för att exakt beräkna det generella oförklarade löneskillnaden. Vi kan bara uppskatta en ungefärlig skillnad.

Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
utan att kolla din räkning så säkert nått sånt ja...Och? Tycker du att det är ok att kvinnor ska tjäna mindre för samma jobb bara för att.....?

Nej, det är inte ok, och självklart är det bra att de stackarna som hade omotiverat låg lön fick den uppjusterad.

Snarare är jag förvånad att det inte hittades fler. Jag har själv provat att ha ca 2500kr/mån lägre lön än andra med praktiskt taget identiska förutsättningar, helt enkelt för att jag löneförhandlade så jävla uselt på den tiden. Det är nästan magiskt att det på 40% av Sveriges största företag inte finns en enda kvinna som förhandlar ens i närheten så uselt som jag gjorde då.

Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Fast löneskillanden är ju inte i praktiken fördelad "per skalle" eller hur? Så räknar man statistiskt.

Hur man räknar "statistiskt" beror förstås vilket mått man vill räkna fram. För "generell oförklarad löneskillnad" ingår att det ska vara genomsnittliga timlönen för alla män respektive kvinnor i undersökningen, rensat för kända lönepåverkande faktorer. Så då blir det "per skalle" om man vill få fram det måttet.

Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Ha! jag bortgjord?...är inte jag som påstår att Jämo kommit fram till att det är 0% upptäckta löneskillander. Och var fasen får du 0,04% i från?

Löneskillnaderna kan vara 0% (avrundat till en värdesiffra) utan att vara 0 (absolut tal).

Deras 0,04% kommer från att ca 1 av 100 kvinnor hade ca 4 procentenheter (4/100) lägre lön. Dvs utslaget över hela undersökningsunderlaget 1/100 * 4/100 = 4/10000 = 0,04%. (Givetvis höftat, eftersom vi inte vet exakt hur många kvinnor som ingick bland de 750000.)
Citera
2014-05-07, 23:10
  #67
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CherryJul
(Ditt inlägg verkar inte funka att citera det är något konstigt med det)

Enligt din länk så är kvinnors medellön 85% av männens.

citera honom så dyker länken upp i citatet i sin fulla synlighet....så kan du kopiera.
Citera
2014-05-07, 23:16
  #68
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CherryJul
(Ditt inlägg verkar inte funka att citera det är något konstigt med det)

Enligt din länk så är kvinnors medellön 85% av männens.

Se tabell 6:1
Citera
2014-05-07, 23:20
  #69
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CherryJul
(Ditt inlägg verkar inte funka att citera det är något konstigt med det)

Enligt din länk så är kvinnors medellön 85% av männens.
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
citera honom så dyker länken upp i citatet i sin fulla synlighet....så kan du kopiera.
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
Se tabell 6:1

Ja det står om det på sidan 21 i den här rapporten som djupfrys postade:
http://www.lo.se/home/lo/res.nsf/vRes/lo_fakta_1366027478784_lonerapport2013_pdf/$File/Lonerapport2013.pdf
Citera
2014-05-07, 23:25
  #70
Medlem
[quote=bakgrundsbrus|48694701]
Citat:
Varför ska jag ta det med honom när det är du som jämför ojämförbara siffror?



Här jämför du hur mycket lägre lön den genomsnittliga diskriminerade kvinnan (kursiverat) hade, med den generella oförklarade löneskillnaden som gäller mellan alla män och kvinnor (fetat).

Nej det är en raljerande sluttamp på ett inlägg som inte tar upp nån 4% överhuvudtaget. Läs om så fattar du.

Citat:
Definitionen på generell oförklarad löneskillnad kräver att du slår ut det hela på alla män och kvinnor i undersökningen, och dessutom justerar för externa faktorer. Du kan inte välja vilka du vill jämföra, för då har du förvanskat begreppet. Därför säger din "4% ligger ju ganska mitt i 1-7%" inte ett vitten.
Sedan kan man inte utläsa exakt hur stor den generella oförklarade löneskillnaden är ur den här rapporten, eftersom alla siffror vi behöver inte finns med. Vi vet t.ex. inte fördelningen mellan män och kvinnor. Vidare kan vi inte använda förekomsten av korrigerade löner för att exakt beräkna det generella oförklarade löneskillnaden. Vi kan bara uppskatta en ungefärlig skillnad.

Vilket är precis det jag sitter och försökt förklara för celeno. Men bra, han kanske fattar när du säger samma sak. Så brukar killar funka har jag märkt. Finns det skäggstrån ovanför munnen som pratar så lystrar öronen.





Citat:
Nej, det är inte ok, och självklart är det bra att de stackarna som hade omotiverat låg lön fick den uppjusterad.

Snarare är jag förvånad att det inte hittades fler. Jag har själv provat att ha ca 2500kr/mån lägre lön än andra med praktiskt taget identiska förutsättningar, helt enkelt för att jag löneförhandlade så jävla uselt på den tiden. Det är nästan magiskt att det på 40% av Sveriges största företag inte finns en enda kvinna som förhandlar ens i närheten så uselt som jag gjorde då.

Du vet dock inte vilka dessa företag är, och om ajg fattade det rätt så var det blandat privat och offentlig sektor ex.


Citat:
Hur man räknar "statistiskt" beror förstås vilket mått man vill räkna fram. För "generell oförklarad löneskillnad" ingår att det ska vara genomsnittliga timlönen för alla män respektive kvinnor i undersökningen, rensat för kända lönepåverkande faktorer. Så då blir det "per skalle" om man vill få fram det måttet.



Löneskillnaderna kan vara 0% (avrundat till en värdesiffra) utan att vara 0 (absolut tal).

Deras 0,04% kommer från att ca 1 av 100 kvinnor hade ca 4 procentenheter (4/100) lägre lön. Dvs utslaget över hela undersökningsunderlaget 1/100 * 4/100 = 4/10000 = 0,04%. (Givetvis höftat, eftersom vi inte vet exakt hur många kvinnor som ingick bland de 750000.)

Deras? Finns inga 4% eller 0,04% i Jämos rapport. Och en uppgift vi alltså inte kan få fram vilket du själv konstaterade ovan.

Däremot så förekommer 0,7% vilket alltså är de som FICK sin lön korrigerad, men som dock alltså inte är hela antalet av de som fick en löneskilland konstaterad. Går inte ens ta reda på hur många det totalt gäller heller eftersom procenten gäller arbetsgivarna.

Så kontentan är att vi kan konstatera att jämo hittade oförklarade löneskillander hos hela 60% av alla arbetsgivarna. ( vilket jag finner vara den mest intressanta nuffran)
Exakt hur många dessa arbetstagare är som lidit av orättvis lönesättning går ej att läsa ur rapporten.
endast att 5 246 fått sina löner korrigerade. Good for them. Resten, hur många det nu är, får man hoppas det blir bättre för efter vart.
Citera
2014-05-08, 00:56
  #71
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Du vet dock inte vilka dessa företag är, och om ajg fattade det rätt så var det blandat privat och offentlig sektor ex.

Säger de inte i rapporten att de valde Sveriges största företag? Exakt vilka alla dessa är kan jag förstås inte säga, men det torde inte vara så svårt att ta reda på vilka som fick uppmaningen att göra kartläggningen iaf.

Citat:
Deras? Finns inga 4% eller 0,04% i Jämos rapport. Och en uppgift vi alltså inte kan få fram vilket du själv konstaterade ovan.

Däremot så förekommer 0,7% vilket alltså är de som FICK sin lön korrigerad, men som dock alltså inte är hela antalet av de som fick en löneskilland konstaterad. Går inte ens ta reda på hur många det totalt gäller heller eftersom procenten gäller arbetsgivarna.

Helt korrekta iakttagelser båda två. Däremot kan man överslagsberäkna storleksordningarna. T.ex. var något fler företag mansdominerade, så vi kan höfta med ca 300000 kvinnor och 400000 män i urvalet.

Med en medellön någonstans runt 28000 kr/mån så hamnar alla kvinnornas totala årslön på ca 100 miljarder. Uppjusteringen av löner (nästan bara kvinnor) var ca 70 miljoner, eller ungefär 0,7 promille av totala lönesumman.

Dvs justeringen har pratiskt taget ingen effekt på tidigare studiers oförklarade löneskillnad (0,7 promille << 1-4%), trots att en betydande andel av alla kända fall har justerats. Då är det inte orimligt att anta att endera av två fall föreligger:
1. Tidigare studier överskattade oförklarad löneskillnad.
2. JämOs kartläggning missar en stor andel av de faktiska fallen.

Citat:
Så kontentan är att vi kan konstatera att jämo hittade oförklarade löneskillander hos hela 60% av alla arbetsgivarna. ( vilket jag finner vara den mest intressanta nuffran)

Mtp att ca 85% av arbetsgivarna har mer än 500 anställda så är jag snarare förvånad över att det inte är fler. Att få skälig lönesättning för samtliga medarbetare på ett så stort bolag är knappast enkelt om de har individuell lönesättning.

Om samtliga 60% har betydande oförklarliga löneskillnader är det dock en intressant nuffra.
Citera
2014-05-08, 01:10
  #72
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Damerna först...

Den repliken gillar vi. Vid löneförhandlingar inom den offentliga sektorn så är det damerna först som gäller, och sedan får vi se om det blir några kronor över för karlarna. Det är ju trots allt klassiska kvinnoyrken inom den offentliga sektorn (barnomsorg, äldrevård, socialvård, grundskola osv), och karlarna får räkna med att sitta i baksätet på vår hemmaplan.

Däremot har ju ni karlar mycket högre löner inom byggsektorn och även metallsektorn är till er karlars fördel. Ni kan ju snickra och spika bättre än oss, så det är ju bara naturligt att ni har högre löner där.

Rätt jobb för Rätt kön = Rätt lön (där fick du ett rim till)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in