2014-05-07, 16:01
  #37
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Ok så vad är din prima slutsats då? Att det existerar 0% lönediskrimering?
Min prima slutsats är att ni feminister inte har belägg för att kvinnor har lägre lön för lika arbete. Min prima slutsats är att JämO, en statlig myndighet som sedan blev DO, var en myndighet som likt DO inte tog lätt på sitt uppdrag. Min prima slutsats är att inte ens JämO kunde visa någon särskild lönediskriminering.
Citat:
Min är att hela 60% av de arbetsgivare som är färdigutredda upptäckte lönedsikriminering av osaklig sort på deras arbetsplatser och vidtog åtgärder
"Enbart 60%" skulle jag vilja kalla det. 40% upptäckte alltså ingen sorts diskriminering överhuvudtaget.
Citat:
(kan således vara fler som upptäckt detta men ex. vägrar, skiter i att vidta åtgärd)
Givetvis. Patriarkatets tentakler finns överallt!
Citat:
och det gäller självfallet inte alla deras anställda
Precis. Ett fåtal av de anställda.
Citat:
33% väljer att vidta andra åtgärder än löneförhöjning. (Vad det exakt skulle vara går kanske avläsa i själva rapporten.)
Ja, de var alltså inte underbetalda utan underutbildade. Kvoterade, kanske?
Citat:
44% väljer att justera lönen för de man upptäckte.
Ja.
Citat:
Dina 0,7% blir därför en väldigt innehållslös siffra. Klura på den du ett tag.
Nej, den är enbart innehållslös om man, liksom du, utgår från en världsbild där kvinnor diskrimineras och sen försöker leta bevis som överensstämmer med den världsbilden.

Men för att det överhuvudtaget skall anses existera någon diskriminering så måste man kunna visa att någon diskrimineras.

Nu är det så att av över 700.000 arbetare så var det endast ca 4000 kvinnor som lönediskriminerades.

Den som drar slutsatser ur data som INTE FINNS är DU. INTE JAG.

Edit: 700.000 är för övrigt ett ganska stort urval som duger mer än utmärkt att dra slutsatser ifrån, även om vi räknar bort alla punkter du har anmärkningar på så är urvalet hundratusentals arbetare.
Citera
2014-05-07, 16:20
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Min prima slutsats är att ni feminister inte har belägg för att kvinnor har lägre lön för lika arbete. Min prima slutsats är att JämO, en statlig myndighet som sedan blev DO, var en myndighet som likt DO inte tog lätt på sitt uppdrag. Min prima slutsats är att inte ens JämO kunde visa någon särskild lönediskriminering.

Vi har massor med belägg för detta. dummer. Jämo är bara en av flera. och 70,3 miljoner kronor är inga skitssummor.


Citat:
"Enbart 60%" skulle jag vilja kalla det. 40% upptäckte alltså ingen sorts diskriminering överhuvudtaget.

För din information 60% är MER än 40% och är alltås bara en siffra på de som vidtagit åtgärder, inte på de som har upptäckt lönediskriminering.

Citat:
Givetvis. Patriarkatets tentakler finns överallt!
Precis. Ett fåtal av de anställda.
Ja, de var alltså inte underbetalda utan underutbildade. Kvoterade, kanske?
Ja.
Kompetensutbildningen gällde nog de som satte lönerna. annars är det inte "lika arbete".

Citat:
Nej, den är enbart innehållslös om man, liksom du, utgår från en världsbild där kvinnor diskrimineras och sen försöker leta bevis som överensstämmer med den världsbilden.

Du menar att det just var 91% kvinnor av de som upptäcktes vara diskriminerade är bara en ...ta da! slump?
ett feministiskt "påhitt" ?? du är inte lite rolig du.

Citat:
Men för att det överhuvudtaget skall anses existera någon diskriminering så måste man kunna visa att någon diskrimineras.

Precis, och vad tror du denna undersökning kom fram till? nå? 0%?
Citat:
Nu är det så att av över 700.000 arbetare så var det endast ca 4000 kvinnor som lönediskriminerades.

nej fel slutsats igen....du klarar verkligen inte detta..tänk igen.

Citat:
Den som drar slutsatser ur data som INTE FINNS är DU. INTE JAG.
Viken data finns inte menar du? Du ahr ju hela tabellen presenterad för dig...bilaga 2.

Citat:
Edit: 700.000 är för övrigt ett ganska stort urval som duger mer än utmärkt att dra slutsatser ifrån, även om vi räknar bort alla punkter du har anmärkningar på så är urvalet hundratusentals arbetare.

Jo den duger. noterbart är också att de få som får sin lön förhöjd får det med så mycket som 70,3 miljoner. I genomsnitt med 1120 per månad/ individ en genomsnittlig lön på 28 000 ger alltså en löneförhöjning med 4%. Så.... 4% ligger ju ganska mitt i 1-7% som vi brukar prata om som generell oförklarad löneskilland mellan män/kvinnor.

Nu får detta räcka för min del. Point proven.
__________________
Senast redigerad av ScottWalter 2014-05-07 kl. 16:28.
Citera
2014-05-07, 16:46
  #39
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Vi har massor med belägg för detta. dummer. Jämo är bara en av flera. och 70,3 miljoner kronor är inga skitssummor.
Nej, det har ni verkligen inte. För tusende gången; ni har belägg för en extremt liten % oförklarad löneskillnad.

70 miljoner är en skitsumma, för övrigt.
Citat:
För din information 60% är MER än 40% och är alltås bara en siffra på de som vidtagit åtgärder, inte på de som har upptäckt lönediskriminering.
Edit: Läste fel.

48% levde upp till kravet vid andra granskningen.
Citat:
Du menar att det just var 91% kvinnor av de som upptäcktes vara diskriminerade är bara en ...ta da! slump? ett feministiskt "påhitt" ?? du är inte lite rolig du.
Nej, det menar jag inte. Som vanligt kan du inte läsa.
Citat:
Precis, och vad tror du denna undersökning kom fram till? nå? 0%?
Jag frågar igen: Hur många % lägre lön hade kvinnor jämfört med män, på grund av kön, enligt denna undersökning? Jag kan ge dig flervalsalternativ om du vill:

0-1%
1-2%
2-5%
Mer än 5% skillnad.
Citat:
nej fel slutsats igen....du klarar verkligen inte detta..tänk igen.
Helt rätt slutsats. Har du belägg för att övriga skulle få uppjusterad lön utan vidareutbildning etc så presentera detta. Dessa personer hade för övrigt i så fall haft fog för en anmälan.
Citat:
Viken data finns inte menar du? Du ahr ju hela tabellen presenterad för dig...bilaga 2.
De data du gissar dig till. "Kan således vara", "de man upptäckte" och så vidare.
Citat:
Jo den duger. noterbart är också att de få som får sin lön förhöjd får det med så mycket som 70,3 miljoner. I genomsnitt med 1120 per månad/ individ en genomsnittlig lön på 28 000 ger alltså en löneförhöjning med 4%. Så.... 4% ligger ju ganska mitt i 1-7% som vi brukar prata om som generell oförklarad löneskilland mellan män/kvinnor.

Nu får detta räcka för min del. Point proven.
Du hade haft en poäng om feminister hade gapat om att 0,6% av alla kvinnor en gång i tiden blev lönediskriminerade. Men det gör ni ju inte.

Ni påstår att kvinnor får 4% lägre lön för samma arbete. Inte 0,6% av alla kvinnor, som dessutom fått sin lön justerad, utan alla kvinnor.

Jag citerar ovan igen. Du skriver:
Citat:
4% ligger ju ganska mitt i 1-7% som vi brukar prata om som generell oförklarad löneskilland mellan män/kvinnor.
Generell.
__________________
Senast redigerad av Celeno 2014-05-07 kl. 17:01.
Citera
2014-05-07, 17:32
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Jo den duger. noterbart är också att de få som får sin lön förhöjd får det med så mycket som 70,3 miljoner. I genomsnitt med 1120 per månad/ individ en genomsnittlig lön på 28 000 ger alltså en löneförhöjning med 4%. Så.... 4% ligger ju ganska mitt i 1-7% som vi brukar prata om som generell oförklarad löneskilland mellan män/kvinnor.

Nu får detta räcka för min del. Point proven.

Du inser att det totala löneunderlaget för företagen i granskningen blir, med din antagna snittlön om 28000 i månaden, ungefär 235 miljarder?

Men du får guldstjärna för ditt försök att jämföra äpplen med päron.
Citera
2014-05-07, 17:39
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Citat:
Nej, det har ni verkligen inte. För tusende gången; ni har belägg för en extremt liten % oförklarad löneskillnad.

70 miljoner är en skitsumma, för övrigt.


48% levde upp till kravet vid andra granskningen.

Nej, det menar jag inte. Som vanligt kan du inte läsa.

Jag frågar igen: Hur många % lägre lön hade kvinnor jämfört med män, på grund av kön, enligt denna undersökning? Jag kan ge dig flervalsalternativ om du vill:

0-1%
1-2%
2-5%
Mer än 5% skillnad.

Helt rätt slutsats. Har du belägg för att övriga skulle få uppjusterad lön utan vidareutbildning etc så presentera detta. Dessa personer hade för övrigt i så fall haft fog för en anmälan.

De data du gissar dig till. "Kan således vara", "de man upptäckte" och så vidare.

Du hade haft en poäng om feminister hade gapat om att 0,6% av alla kvinnor en gång i tiden blev lönediskriminerade. Men det gör ni ju inte.

Ni påstår att kvinnor får 4% lägre lön för samma arbete. Inte 0,6% av alla kvinnor, som dessutom fått sin lön justerad, utan alla kvinnor.

Jag citerar ovan igen. Du skriver:

Generell.


Blaj blaj....kul bara att notera att du tycker 70,3 miljoner vara en skitsumma. gäller per år alltså.
Men fint, då tycker jag att vi kan sänka din lön med 1200 kr i månaden. Var ju en skitsumma, eller hur?
Och endast lönediskriminering man hittat bland 700 000. Om man nu skulle ta och kolla resten av Sveriges befolkning i arbetsför ålder? Hur många miljoner blir det per år?
Citera
2014-05-07, 17:50
  #42
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Blaj blaj....kul bara att notera att du tycker 70,3 miljoner vara en skitsumma. gäller per år alltså.
Ja. Observera att underlaget var över 700.000 arbetare och att det då blev under en 100-lapp per skalle.
Citat:
Men fint, då tycker jag att vi kan sänka din lön med 1200 kr i månaden. Var ju en skitsumma, eller hur?
Haha, ja, det är fortfarande en skitsumma. Om jag tjänar 1200 kr mindre i månaden skulle jag inte märka någon skillnad. Men det är ju jag det och har ingenting med nåt att göra.
Citat:
Och endast lönediskriminering man hittat bland 700 000. Om man nu skulle ta och kolla resten av Sveriges befolkning i arbetsför ålder? Hur många miljoner blir det per år?
Ungefär 5 gånger så mycket, typ. Än sen?

Alltså, jag måste bara kontrollera. Man vet ju aldrig. Först kunde jag inte tro, det måste vara jag som är dålig på att förklara eller nåt. Men nu måste jag helt enkelt ställa frågan.

Förstår du skillnaden mellan dessa två påståenden?

1. Det finns en generell oförklarad löneskillnad mellan män/kvinnor på 4%.

2. För 1% av alla män/kvinnor så finns en oförklarad löneskillnad på 4%, och ingen skillnad alls för övriga 99%.

Förstår du att det är en skillnad mellan dessa två påståenden?
Citera
2014-05-07, 19:15
  #43
Medlem
PissingContests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Förstår du skillnaden mellan dessa två påståenden?

1. Det finns en generell oförklarad löneskillnad mellan män/kvinnor på 4%.

2. För 1% av alla män/kvinnor så finns en oförklarad löneskillnad på 4%, och ingen skillnad alls för övriga 99%.

Förstår du att det är en skillnad mellan dessa två påståenden?
Jo, här kan man tydligen snacka om att ScottWalter är bortgjord.
En generell löneskillnad på 0,04% är ju inte så mycket att hänga i julgranen.

Och om man talar om livstidsinkomst bör ju denna skillnad med råge ätas upp av att kvinnor generellt lever längre, det är trots allt i normalfallet inte de produktiva åren männen har färre av..

Lite spänd på vad Scott tänker leverera härnäst..
Citera
2014-05-07, 19:30
  #44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PissingContest
Jo, här kan man tydligen snacka om att ScottWalter är bortgjord.
En generell löneskillnad på 0,04% är ju inte så mycket att hänga i julgranen.

Och om man talar om livstidsinkomst bör ju denna skillnad med råge ätas upp av att kvinnor generellt lever längre, det är trots allt i normalfallet inte de produktiva åren männen har färre av..

Lite spänd på vad Scott tänker leverera härnäst..

Bra att ni räknar på.
Om kvinnor lever 3-4 år längre så innebär det ju att deras livsinkomsten är högre.
Scott lämnar nog debatten nu. Hennes kunskap inom naturvetenskap är ganska låg. Se även längst ner här.
Citera
2014-05-07, 20:08
  #45
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Blaj blaj....kul bara att notera att du tycker 70,3 miljoner vara en skitsumma. gäller per år alltså.
Men fint, då tycker jag att vi kan sänka din lön med 1200 kr i månaden. Var ju en skitsumma, eller hur?
Och endast lönediskriminering man hittat bland 700 000. Om man nu skulle ta och kolla resten av Sveriges befolkning i arbetsför ålder? Hur många miljoner blir det per år?

LO- anslutna kvinnor anställda inom offentlig sektor tjänar dryga två procent mer än män. Enligt LO:s egen kartläggning. Detta är något som jag känner verkligen behöver belysas och det krävs krafttag för att komma tillrätta med dessa matriarkala strukturer som präglar vårt samhälle.
Citera
2014-05-07, 21:33
  #46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakgrundsbrus
Du inser att det totala löneunderlaget för företagen i granskningen blir, med din antagna snittlön om 28000 i månaden, ungefär 235 miljarder?

Men du får guldstjärna för ditt försök att jämföra äpplen med päron.

utan att kolla din räkning så säkert nått sånt ja...Och? Tycker du att det är ok att kvinnor ska tjäna mindre för samma jobb bara för att.....?

Gällande äpplen och päron så får du ta det med celeno.
Citera
2014-05-07, 21:40
  #47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Blaj blaj....kul bara att notera att du tycker 70,3 miljoner vara en skitsumma. gäller per år alltså.
Men fint, då tycker jag att vi kan sänka din lön med 1200 kr i månaden. Var ju en skitsumma, eller hur?
Och endast lönediskriminering man hittat bland 700 000. Om man nu skulle ta och kolla resten av Sveriges befolkning i arbetsför ålder? Hur många miljoner blir det per år?

Det finns 4.4 miljoner arbetstagare i Sverige. 700 000 är ett mycket stort sample, runt 15% av arbetskraften. De 0,7% som hade alltför låga löner är en mycket bra representation av hur det ser ut i den övriga arbetskraften. Det finns ungefär 30 000 arbetande personer i Sverige, som borde ha en knapp hundralapp mer i månaden.

Det stora problemet i Sverige är inte att 7 promille tjänar en hundring för lite, utan att okvalificerade arbetsuppgifter är alldeles för högt betalda, vilket gör att sådana arbeten försvinner. Eller så beslutar sig staten för att låta subventionerad (gratis) arbetskraft utföra sådana jobb som arbetsmarknadsåtgärder, där skattebetalarna får stå för notan.

Men det är en annan debatt.

Så, vill en kvinna ha bättre betalt får hon väl byta karriär, istället för att gnälla som en barnunge.
Citera
2014-05-07, 21:42
  #48
Medlem
[quote=Celeno|48688725]J
Citat:
a. Observera att underlaget var över 700.000 arbetare och att det då blev under en 100-lapp per skalle.
Fast löneskillanden är ju inte i praktiken fördelad "per skalle" eller hur? Så räknar man statistiskt.
Men de 91% kvinnor som i verkligeheten var drabbade av lägre lön trots samma jobb som manlig kollega så låg de ca 1200 kr lägre i lön.
Citat:
Haha, ja, det är fortfarande en skitsumma. Om jag tjänar 1200 kr mindre i månaden skulle jag inte märka någon skillnad. Men det är ju jag det och har ingenting med nåt att göra.
Tjänar man standardlön ca 28 000 så gör det skillnad. Och exakt vad du eller jag tjänar har inget med saken att göra.

Citat:
Ungefär 5 gånger så mycket, typ. Än sen?

Alltså, jag måste bara kontrollera. Man vet ju aldrig. Först kunde jag inte tro, det måste vara jag som är dålig på att förklara eller nåt. Men nu måste jag helt enkelt ställa frågan.

Förstår du skillnaden mellan dessa två påståenden?

1. Det finns en generell oförklarad löneskillnad mellan män/kvinnor på 4%.

2. För 1% av alla män/kvinnor så finns en oförklarad löneskillnad på 4%, och ingen skillnad alls för övriga 99%.
Förstår du att det är en skillnad mellan dessa två påståenden?

1. utslaget.
2. ej utslaget.

och?
Du har fortfarande inte 0% i oförklarad löneskillnad som du påstod. Och det går fortfarande inte att få en korrekt beräkning utifrån siffrorna från jämo undersökningen Om man är ute efter samma typ av siffra som de övriga undersökningarna. Eftersom jämo uppenbarligen inte är ute efter den siffran.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in