2014-05-05, 15:15
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Detta har jag berört i ett svar i en annan tråd här på F&J. Tråden handlade dock inte specifikt om detta varför jag vill lyfta frågan till en egen tråd.

Det påstods i ett inlägg att löneskillnaden mellan män och kvinnor ligger på 1-6%.
Och i inlägget nämndes i samma andetag en genomsnittlig skillnad i lön på 3 mkr - ja, kanske t o m 3,5 mkr - på lönen totalt under ett helt liv.
Till männens fördel ska påpekas, men det är ju underförstått…

Naturligtvis ligger det i feministernas intressen att dessa siffror ska framställas så stora som möjligt. Men risken blir att man skjuter sig själva i foten. För hur man än vänder sig så har man ändan bak.

Med en löneskillnad i procent på 6% och med skillnad på lön tjänad under hela livet uttryckt i pengar med 3 mkr blir timlönen ca 500 kr för män och kvinnor.
Hur många i Sverige - män som kvinnor - har en timlön på ca 500 kr?!?

Min beräkning:
Löneskillnad i %: 6%
Löneskillnad ett helt liv: 3 mkr
Antal år i arbetslivet: 40 år
Månadsarbetstid: 200 tim (5 veckor ā 40 tim).

Begreppen "tkr" och "mkr" utläses "tusen kronor" respektive "miljoner kronor".
1 tkr = 1.000 kr
1 mkr = 1.000.000 kr

Som synes är det grova tal. Man kan tycka att 40 år är för litet; arbete mellan 25 till 65 år. Men vi har ungdomsarbetslöshet och många pluggar på högskola så man kanske inte inträder i yrkeslivet förrän vid 25. Dessutom så brukar man ju börja med en relativt sett lägre ingångslön för att vartefter få löneförhöjning.

En månad brukar i genomsnitt vara ca 22 dgr, så då blir månadstiden 176 tim.
Men det här är en rimlighetskontroll och jag kan ändra i variablerna för att se var vi hamnar.

Har inte tagit hänsyn till föräldrarelaterad ledighet, värnplikt, vidareutbildning, sjukfrånvaro, semester etc.
Men - och det här är det viktigaste: Redan vid avstämning av livstidslönen faller ju det hela.

Och om man sen beaktar att kvinnor påstås ta ut mer föräldraledighet och jobbar mer deltid så kan man inte annat misstänka än att i själva verket tjänar kvinnor f*n så mycket mer än karlar i genomsnitt.

Livstidslönen
Först måste jag ta reda på hur mycket 100% av en livslön är.
Om 3 mkr är 6% så blir 100%: 3 mkr/6*100 = 50 mkr.
Kontroll: 6% av 50 mkr = 3 mkr.
Män tjänar 50 mkr under ett helt liv, kvinnor tjänar 47 mkr under ett helt liv.

Fråga: Hur många tjänar 50 resp 47 mkr under ett liv.
Just siffran 47 mkr på kvinnor verkar ju orimligt m t p hur otroooligt lönediskriminerade kvinnor sägs vara. Många kvinnoyrken anses dessutom (och det håller jag med om) vara låglöneyrken.

Årslönen
Med ett yrkesverksamt liv på 40 år så blir årslönen 1,250 mkr för män och 1,175 mkr för kvinnor.

Min fråga: Hur många tjänar 1,250 resp 1,175 mkr om året? I genomsnitt?

Gör en avstickare och ser hur stor årslönen blir om man jobbar i 50 år..
Med ett yrkesverksamt liv på 50 år så blir årslönen 1,00 mkr resp 0,94 mkr.
Fortfarande i närheten av en årslön på 1 mkr.
Betänk också att man normalt har lägre lön i början av sin yrkeskarriär.

Månadslönen
Med ett yrkesliv på 40 år bli månadslönen i genomsnitt 104 tkr resp 98 tkr.
Är det normallöner för män respektive kvinnor..?

Timlönen
Om vi räknar med en månadstid på 200 tim blir timlönen 520 kr resp 490 kr.

Med en månadstid på 176 tim blir timlönen 591 kr resp 557 kr.

Hur ser det ut om löneskillnaden i procent är 1%?
Jo, då tjänar en man i genomsnitt 300 mkr (300.000.000 kr) och en kvinna 297 mkr (297.000.000 kr) med en livstidslöneskillnad på 3 mkr.
Räknar man därtill en livslöneskillnad på 3,5 mkr blir lönen 350 mkr resp 346,5 mkr.

Om man tar högre siffror, såväl procentuell löneskillnad som beloppsmässig, hur blir det då?
Löneklyfta: 10%
Skillnad livstidsinkomst: 10 mkr

Livslön: 100 mkr resp 90 mkr
Årslön: 2,5 mkr resp 2,25 mkr
Månadslön: 208 tkr resp 188 tkr
Timlön: omkring 1 tkr för såväl män som kvinnor.
Rimligt..?

Slutsats
Det finns lögn, förbannad lögn och statistik.
Det bästa man kan göra är att själv göra en rimlighetskontroll. Siffrorna 1-6% och 3-3,5 mkr har jag fått av här på forumet engagerad feminist (som i sin tur väl fått den från annat håll). Procenttalet har jag dock också hört från andra håll här (av såväl feminister som anti-feminister) och med hänvisning till offentlig statistik.

Det jag kommer fram till är dock att kvinnor tjänar mer än män: En eventuell löneskillnad på blott max 6% relaterad till uppgifter om livstidsinkomsten trots att man jobbar mindre än män.
Kvinnor och män får bidrag för att vara hemma med barnen. Bägge parter kan fyllnadsstämpla vid deltid, men jag tror att familjesituationen motiverar kvinnan i högre grad att jobba deltid. Detta innebär att kvinnor i jämförbara fall (familjerelaterat) får ut mer i bidrag än män.

Man kan ju också misstänka att man gällande skillnaden uttryckt i belopp (livstid 3 mkr) bara kollat på höginkomsttagare. Det skulle kunna ligga i linje med det faktum att mycket i feminismen går ut på att tjöta om kvoterade statuspositioner i företagsstyrelser, höjda löner och gratis bilar till kvinnliga fotbollsspelare. Alltså en slags överklassfeminism.
Å andra sidan drömmer väl flertalet kvinnor om ett liv i lyx och flärd... ...eller är det karriärfeminister som vill sko sig på vanliga, hederliga och jordnära kvinnor..?
Citera
2014-05-05, 15:27
Medlem
Skillnaden på inkomst mellan kvinnor och män när det kommer till os dödliga är absolut inte 3.5 milj. Däremot är jag relativt säker på att skillnaden beror på att antalet miljardärer i världen till stor del är män, vilket skapar en relativt stor inkomstskillnad. Detta är dock endast spekulationer, så eventuell källa kan inte framföras.
Citera
2014-05-05, 16:03
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatkvadrat
Skillnaden på inkomst mellan kvinnor och män när det kommer till os dödliga är absolut inte 3.5 milj. Däremot är jag relativt säker på att skillnaden beror på att antalet miljardärer i världen till stor del är män, vilket skapar en relativt stor inkomstskillnad. Detta är dock endast spekulationer, så eventuell källa kan inte framföras.
Jo, och det går säkert att googla sig fram till siffror om livstidslöneskillnader.
Det viktigaste jag ville framföra var dock att man kan göra egna rimlighetskontroller och inte svälja allt som förs fram i offerkoftedebatten, och få en debatt kring det.
Citera
2014-05-05, 16:15
Medlem
De 5,4 % är den oförklarliga löneskillanden i en undersökning gjord av medlingsinstitutet 2010
där yrke, ålder, arbetsgivare, utbildning, arbetstid tagit med som variabler. (dvs dessa saker har räknats bort)

Livsinkomstskillander tar inte med några variabler. och uppgår idag till 3,6 miljoner mellan män och kvinnor

http://sv.wikipedia.org/wiki/Löneskillnader_mellan_män_och_kvinnor

http://www.mi.se/files/PDF-er/lonestruktur/utveckling_skillnad.pdf

Du begår som jag redans svarade dig i den andra tråden en rejäl matematisk kullerbytta som sätter likhetstecken mellan dessa båda sätt att räkna.
Citera
2014-05-05, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatkvadrat

Är löner i Sverige man räknar på inte förmögenheter.
Citera
2014-05-05, 17:05
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Du begår som jag redans svarade dig i den andra tråden en rejäl matematisk kullerbytta som sätter likhetstecken mellan dessa båda sätt att räkna.
Och du verkar blanda och ge. Det är faktiskt du som tar upp bägge dessa fakta i ett och samma inlägg - vilket jag har svarat dig.
I så fall är det ju du som bevisar din egna orimlighet...

Länk till tråden:
(FB) Varför hatar ni feminister?
Våra inlägg där (hitintills) om detta har nr: 651, 655, 657 och 682 och återfinns på sidorna 55-57.
Citera
2014-05-05, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Och du verkar blanda och ge. Det är faktiskt du som tar upp bägge dessa fakta i ett och samma inlägg - vilket jag har svarat dig.
I så fall är det ju du som bevisar din egna orimlighet...

Länk till tråden:
(FB) Varför hatar ni feminister?
Våra inlägg där (hitintills) om detta har nr: 651, 655, 657 och 682 och återfinns på sidorna 55-57.

Fast jag påstår ju inte att det är en och samma.
Livstidsinkomsten är en siffra uträknat på ett sätt. ( oftast har man inte tagit hänsyn till någon variabel tror inte ens man räknar bort arbetstiden ex. mellan män kvinnor.

Den oförklarliga löneskillanden är däremot en helt annan nuffra utberäknat på ett helt annat vis, där man tar med en radda variabler.

Räknar man om skillanden mellan män och kvinnor i livtidsinkomst, får man kanske att det skiljer siffran x per månad. ( dessutom gör du felet att du bara räknar 40 år, livstidsinkomst är nog garanterat även pension ex. är jag iofs inte hundra på men verkar mest sannolikt)

Räknar man om den oförklarliga löneskillanden till skillnaden månadsinkomst så får man y.

ergo not the same thing.

det du gjort ovan är att påstå att x = y.

Hörru Kalle ponken vad gjorde du på mattetimmarna egentligen?
Senast redigerad av ScottWalter 2014-05-05 kl. 17:22.
Citera
2014-05-05, 18:07
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Snälla SkatValken:
Kan du kortfattat förklara varför du åberopade bägge dessa - enligt dej - oförenliga argument i ett och samma inlägg?
Citera
2014-05-05, 18:49
Medlem
Du har blandat ihop löneskillnad och oförklarad löneskillnad, TS. Resten av din trådstart blir ganska meningslös.
Citera
2014-05-05, 19:06
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mangobaer
Du har blandat ihop löneskillnad och oförklarad löneskillnad, TS. Resten av din trådstart blir ganska meningslös.
Det är inget svar på min fråga varför bägge dessa påståenden används i samma inlägg.
Citera
2014-05-05, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Snälla SkatValken:
Kan du kortfattat förklara varför du åberopade bägge dessa - enligt dej - oförenliga argument i ett och samma inlägg?

Du kan ju förklara för mig varför det skulle vara förbjudet/ ologiskt/ fel?
Citera
2014-05-05, 20:39
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Du kan ju förklara för mig varför det skulle vara förbjudet/ ologiskt/ fel?
Damerna först...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in