Citat:
Jag pluggar till Automationstekniker och nu har vi börjat knalla på lite med PLC. Vi läser IL, ladder, SFC, Logik och ST. Vi har hållt på ungefär 2-4 veckor. Hur länge har ni programmerat? När ni börja programmera hur kändes det för er? svårt? jobbigt? lätt? När ni som har pluggat PLC-programmering när ni kom ut på arbetsmarknaden hur kändes det? var det en riktigt omställning?
Fick ni lära er mycket på plats?
Ursäkta om jag bombat er med frågor men vore jätte tacksam med svar
Fick ni lära er mycket på plats?
Ursäkta om jag bombat er med frågor men vore jätte tacksam med svar

Hej!
Kom i kontakt med PLC/ladder i början av 2000-talet, har arbetat till och från med olika fabrikat och utvecklingsmiljöer sedan dess. Har använt mig av CoDeSys de senaste 10 åren och haft förmånen och följt med utvecklingen av den samma från Version 2.0 som kunde göra en gråtfärdig, huvva vilka hemska minnen och udda fel man fick ibland!
Arbetar uteslutande i ST, dels för att spara tid och kunna göra kompakta och smidiga projekt, ser ingen anledning till att använda något annat ur ett professionellt perspektiv.
Andra utvecklingsmiljöer som man har suttit timtals vid är Melsec Medoc (DOS baserat ladder) samt GX developer från Mitsubishi och deras FX serie.
Att sitta och koda är den lilla biten ute i arbetslivet, projektering, lusläsa direktiv, genomgång av elsystemen, dialog med kunden hur produkten/maskinen skall fungera mm mm. Styr och regler är allt som oftast inte rocket science.
Det projekt som jag arbetar med är uteslutande inom mobila applikationer, styrning av hydraulfunktioner, kommunikation mot fordonschassin mm. (tänk typ sopbilar, brandbilar etc).
Din fråga om inlärning.
Man lär sig ALLT på plats, din uppgift i skolan är att visa för läraren att du har förmågan att lära dig. Lycka till! Det är sjukt roligt!