2014-03-25, 00:53
Medlem
rawsezxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nojzwtflol
Jag pluggar till Automationstekniker och nu har vi börjat knalla på lite med PLC. Vi läser IL, ladder, SFC, Logik och ST. Vi har hållt på ungefär 2-4 veckor. Hur länge har ni programmerat? När ni börja programmera hur kändes det för er? svårt? jobbigt? lätt? När ni som har pluggat PLC-programmering när ni kom ut på arbetsmarknaden hur kändes det? var det en riktigt omställning?

Fick ni lära er mycket på plats?

Ursäkta om jag bombat er med frågor men vore jätte tacksam med svar

Hej!

Kom i kontakt med PLC/ladder i början av 2000-talet, har arbetat till och från med olika fabrikat och utvecklingsmiljöer sedan dess. Har använt mig av CoDeSys de senaste 10 åren och haft förmånen och följt med utvecklingen av den samma från Version 2.0 som kunde göra en gråtfärdig, huvva vilka hemska minnen och udda fel man fick ibland!

Arbetar uteslutande i ST, dels för att spara tid och kunna göra kompakta och smidiga projekt, ser ingen anledning till att använda något annat ur ett professionellt perspektiv.

Andra utvecklingsmiljöer som man har suttit timtals vid är Melsec Medoc (DOS baserat ladder) samt GX developer från Mitsubishi och deras FX serie.

Att sitta och koda är den lilla biten ute i arbetslivet, projektering, lusläsa direktiv, genomgång av elsystemen, dialog med kunden hur produkten/maskinen skall fungera mm mm. Styr och regler är allt som oftast inte rocket science.

Det projekt som jag arbetar med är uteslutande inom mobila applikationer, styrning av hydraulfunktioner, kommunikation mot fordonschassin mm. (tänk typ sopbilar, brandbilar etc).

Din fråga om inlärning.

Man lär sig ALLT på plats, din uppgift i skolan är att visa för läraren att du har förmågan att lära dig. Lycka till! Det är sjukt roligt!
Citera
2014-03-25, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rawsezx
Hej!

Kom i kontakt med PLC/ladder i början av 2000-talet, har arbetat till och från med olika fabrikat och utvecklingsmiljöer sedan dess. Har använt mig av CoDeSys de senaste 10 åren och haft förmånen och följt med utvecklingen av den samma från Version 2.0 som kunde göra en gråtfärdig, huvva vilka hemska minnen och udda fel man fick ibland!

Arbetar uteslutande i ST, dels för att spara tid och kunna göra kompakta och smidiga projekt, ser ingen anledning till att använda något annat ur ett professionellt perspektiv.

Andra utvecklingsmiljöer som man har suttit timtals vid är Melsec Medoc (DOS baserat ladder) samt GX developer från Mitsubishi och deras FX serie.

Att sitta och koda är den lilla biten ute i arbetslivet, projektering, lusläsa direktiv, genomgång av elsystemen, dialog med kunden hur produkten/maskinen skall fungera mm mm. Styr och regler är allt som oftast inte rocket science.

Det projekt som jag arbetar med är uteslutande inom mobila applikationer, styrning av hydraulfunktioner, kommunikation mot fordonschassin mm. (tänk typ sopbilar, brandbilar etc).

Din fråga om inlärning.

Man lär sig ALLT på plats, din uppgift i skolan är att visa för läraren att du har förmågan att lära dig. Lycka till! Det är sjukt roligt!

Vilket företag jobbar du åt? Hur tyckte du det var i början när du programmera? Vi programmerar i codesys med
Citera
2014-04-04, 07:44
Medlem
I skolan använde vi bland annat gx iec devoloper för att programmera mitsubishi enkelt att programmera i men totalt värdelöst när man ska ladda över hänger sig hela tiden så det gäller att man har sparat det man gjort på mer än ett ställe. Vi använde även gx2 vilket var betydligt smidigare men undrar ifall det är detta program man använder ljust nu eller man har kommit ut med en uppföljare?

Simens simatic krånglig inlärningsfas och saknar dem smidiga blinkminnena som man använder i mitsubishi men har ju inprincip bara jobbat med programmen i skolan antar att det är annorlunda när det blir mer anvancerat.

Vad tycker ni som jobbat med dessa program vilket är smidigast samt vart får du bäst support om det skulle om det skulle behövas?
har hört att siemens inte tar hand om sina mindre kunder så bra har dock inte hört något alls om mitsubishi.
Citera
2014-04-05, 05:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mugin83a
I skolan använde vi bland annat gx iec devoloper för att programmera mitsubishi enkelt att programmera i men totalt värdelöst när man ska ladda över hänger sig hela tiden så det gäller att man har sparat det man gjort på mer än ett ställe. Vi använde även gx2 vilket var betydligt smidigare men undrar ifall det är detta program man använder ljust nu eller man har kommit ut med en uppföljare?

Simens simatic krånglig inlärningsfas och saknar dem smidiga blinkminnena som man använder i mitsubishi men har ju inprincip bara jobbat med programmen i skolan antar att det är annorlunda när det blir mer anvancerat.

Vad tycker ni som jobbat med dessa program vilket är smidigast samt vart får du bäst support om det skulle om det skulle behövas?
har hört att siemens inte tar hand om sina mindre kunder så bra har dock inte hört något alls om mitsubishi.

Om GX IEC Developer hänger sig när du försöker ladda ner till systemet har det inte med programmet att göra utan att det är felaktigt installerat eller något annat med datorn. Har själv använt det i jobbet sedan version 4 utan problem.
GX Works heter det nya utvecklingsverktyget som ersätter i princip alla andra tidigare varianter.

Siemens har inbyggda systempulser på samma sätt som Mitsubishi, man måste bara aktivera de när man sätter upp hårdvaran och bestämma vilken minnesarea som de ska läggas på.
Simatic Manager är ett av de kraftfullaste och mest funktionsdugliga verktygen som finns, i min mening. Jag tyckte inte heller det var särskilt svårt att förstå hur systemen fungerar.
Om den nya TIA Portal är en värdig ersättare har jag inte hunnit bilda mig någon uppfattning om ännu.

Supporten från leverantörerna varierar.
Siemens har skärpt sig de senaste åren, men de använder fortfarande systemet att man kontaktar de och sedan återkommer de. Man får inte prata med supporten direkt.
Bäst support i branschen har Beijer. Man pratar direkt med supporten och de är kunniga.
Citera
2014-04-05, 08:00
Medlem
christerys avatar
Enda trixiga med mitsubishin var väl att få in USB-drivaren.

Och Beijers har varit bäst, men har infört nåt premiumkundsystem. Dock får jag snabbare/kunnigare hjälp därifrån än alla andra jag testat.

Siemens/ABB var nog fan värsta - men dom var jäkligt bra på att koppla runt mig i alla fall. Sen spelar det ingen roll om det är mig eller en konsult (som går på löpande) som kopplas runt. Det kostar ju i alla fall.

Ett exempel var en okänd felkod på ett gammal ABB system, tillslut blev jag kopplad till västerås utvecklingsavdelning för det systemet. Första frågan var "var fick du tag i dethär nummret????" serviceminded - inte det minsta.
Citera
2014-04-07, 12:51
Medlem
Ok har ju inte programmerat gx iec mer än i skolan men vad kan ha gått fel vid installationen av programmet eller det handlar om att dem har någon skollicens eller liknande?

Ska komma ihåg det där med minnena sjukt smidigt går ju att bygga de flesta funktionerna men tar längre tid.

Jo har hört det där med att Simens ska ringa upp och folk har fått vänta 48h finns ju inte riktigt tid till det alltid. Står produktionen stilla kostar det pengar.
Citera
2014-04-14, 21:19
Medlem
NiV3Rts avatar
Något jag finner obegripligt i plc-världen är att den fortfarande 2014 verkar domineras av en massa olika låsta standarder. Eller har jag fel?
Citera
2014-04-15, 04:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NiV3Rt
Något jag finner obegripligt i plc-världen är att den fortfarande 2014 verkar domineras av en massa olika låsta standarder. Eller har jag fel?

Det beror nog på vad du menar.
IEC 61131-3 finns ju alltid. Men vad menar du mer?
Citera
2014-05-04, 20:58
Medlem
Tänkte kolla här om lite tips.
Tanken är att jag skall köpa mig en S7-1200 inkl programvara,
Men det finns en uppsjö av olika modeller.

Tanken är att jag i första hand skall hålla igång mina
kunskaper, och knappa lite hemma, för att sedan koppla in den i fastigheten, och styra lite olika saker.
Och så småningom även utöka med fler plc via buskabel.

Tanken jag har är att ta en plc som matas med 230 och 24 på in/ut. För att sedan styra starkströmmen via ett reläskåp.

Har ni ngt tips, länka gärna lämplig modell, kikat lite på Conrad och Elfa

Om man har 3 plc's kan man ha den i mitten som master, eller måste man utgå från en "sida"

Tack på förhand!
Citera
2014-05-05, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av persson
Tänkte kolla här om lite tips.
Tanken är att jag skall köpa mig en S7-1200 inkl programvara,
Men det finns en uppsjö av olika modeller.

Tanken är att jag i första hand skall hålla igång mina
kunskaper, och knappa lite hemma, för att sedan koppla in den i fastigheten, och styra lite olika saker.
Och så småningom även utöka med fler plc via buskabel.

Tanken jag har är att ta en plc som matas med 230 och 24 på in/ut. För att sedan styra starkströmmen via ett reläskåp.

Har ni ngt tips, länka gärna lämplig modell, kikat lite på Conrad och Elfa

Om man har 3 plc's kan man ha den i mitten som master, eller måste man utgå från en "sida"

Tack på förhand!

Du kan ju börja med "Starter Kit" som Conrad har.
Då har du något att börja med samt även en panel så du kan visa och ändra värden.
Eftersom 1200 gärna pratar Profinet, så behöver du inte fundera så mycket på "master" och "slav".
Profinet jobbar inte på samma sätt som exempelvis Profibus.
Alla CPUer kan vara IO-Controller och du kan kommunicera hur du vill mellan de.
Eller så kan du skaffa "slavar" för Profinet och hänga på nätverket lite som du vill.

Däremot så är Step7 "på utgående" för att ersättas av TIA Portal, men som hobby är det inget du behöver ägna särskilt mycket tanke på. Step7 kommer finnas kvar många år till.
Citera
2014-05-06, 17:34
Medlem
Kikus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dubbeltommy
Du kan ju börja med "Starter Kit" som Conrad har.
Då har du något att börja med samt även en panel så du kan visa och ändra värden.
Eftersom 1200 gärna pratar Profinet, så behöver du inte fundera så mycket på "master" och "slav".
Profinet jobbar inte på samma sätt som exempelvis Profibus.
Alla CPUer kan vara IO-Controller och du kan kommunicera hur du vill mellan de.
Eller så kan du skaffa "slavar" för Profinet och hänga på nätverket lite som du vill.

Däremot så är Step7 "på utgående" för att ersättas av TIA Portal, men som hobby är det inget du behöver ägna särskilt mycket tanke på. Step7 kommer finnas kvar många år till.

Jag skulle också satsa på panel

Först tycker jag du ska uppskatta hur många in och utgångar du behöver innan du skaffar en cpu de olika stegen har olika antal I/O annars skiljer dom sig inte så särskilt mycket speciellt inte i en "enklare" applikation. Då du förmodligen tänkt att använda den intern 24VDC skulle jag satsa på CPU+kort med reläutgånar (AC/DC/RLY) så du slipper mellanreläer och räkna på strömåtgång, då kan du även köra 230 kontaktorer och komma ner i pris.

Är inte alla (nya) 1200 bara kompatibla med tia V10.5 och uppåt?

Vill du köra t.ex profibus måste alla ligga i serie men du kan ha master i mitten.
slav-master-slav eller maste-slav-slav
Men kör du med profibus försvinner en kortplats så t.ex en 1211 cpu kan bara byggas ut med 2 kort då profibus kortet tar en plats
Citera
2014-05-07, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kiku
Jag skulle också satsa på panel

Först tycker jag du ska uppskatta hur många in och utgångar du behöver innan du skaffar en cpu de olika stegen har olika antal I/O annars skiljer dom sig inte så särskilt mycket speciellt inte i en "enklare" applikation. Då du förmodligen tänkt att använda den intern 24VDC skulle jag satsa på CPU+kort med reläutgånar (AC/DC/RLY) så du slipper mellanreläer och räkna på strömåtgång, då kan du även köra 230 kontaktorer och komma ner i pris.

Är inte alla (nya) 1200 bara kompatibla med tia V10.5 och uppåt?

Vill du köra t.ex profibus måste alla ligga i serie men du kan ha master i mitten.
slav-master-slav eller maste-slav-slav
Men kör du med profibus försvinner en kortplats så t.ex en 1211 cpu kan bara byggas ut med 2 kort då profibus kortet tar en plats

Hej!
Tack för svar!

Har nu kikat runt lite mer, och kommer med största sannolikhet att satsa på denna:
http://www.conrad.se/SIEMENS-6AV6651-7AA01-3AA1-S7-1200%2bKTP400-BASIC-STARTERKIT.htm?websale8=conrad-swe&pi=197349&ci=SHOP_AREA_178409_1101119&otp1=tab link2

Och cpu:n är en 1212c har jag lyckats att utläsa, som jag förstår det rätt, så kan man både köra 24-230 som matande spänning.
Är ett lämpligt komigång kit, så framledes, kompletterar jag bara med 1 extra plc, om jag önskar att utöka systemet och sammankoppla fler fastigheter. (Bor på gård)

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in