2008-03-18, 22:20
  #73
Medlem
nkwtms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zickan_
Tjo! Jag är i stort behov av hjälp! Jag har fått en uppgift av min lärare som varken jag eller min medarbetare klarar av!

Vi ska skriva ett program till en plc där två stycken kolvar ska aktiveras på följande sätt :

(Programmet är egentligen kanske inte så svårt! Men jag har värkligen ingen hum om vad jag ska göra :S )
[IMG=http://img170.imageshack.us/img170/7777/styrteknikys5.th.png]

Kan någon göra ett laddershema för den här uppgiften? Jag kommer skriva vilka ingångar som gäller för vad imorgon!

Varför ladder? Måste du? Det används ju bara i USA i princip :S

Får du göra det i Function Block tycker jag du borde göra det.

Hade underlättat ifall tidsdiagrammet var lite längre, det svarar ju inte på vilket av följande två fall det handlar om:

Fall 1:
* C1 är en sågtandsvåg som går hög respektive låg varannan cykel.
* När C2 går låg hänger C1 kvar i högt läge i 10 sekunder, sedan fortsätter sågtandsvågen.

Fall 2:
* C1 ligger konstant låg
* När C2 går hög startar C1 en sågtandskurva som går hög respektive låg varje cykel
* När C2 går låg hänger C1 kvar i högt läge 10 sekunder, sedan går C1 låg och stannar där i väntan på att C2 går hög igen

Jag antar att det är Fall 2 som gäller.

"Psuedokod":
Kod:
BOOL C2HögFörra     ' En bool-variabel för vad C2 var förra cykeln

WHILE   - start av cykel

   IF C2 = 1 THEN
      C2HögFörra = 1

      IF C1 = 0 THEN
         C1 = 1
      ELSE
         C1 = 0
      END IF
   ELSE
      IF C2HögFörra = 1 THEN
         AKTIVERA_FUNKTION( TOf (C1, 10sec) )
      END IF

      C2HögFörra = 0
   END IF
LOOP    - slut på cykel

Ska försöka göra ett ladderdiagram, kommer snart...
__________________
Senast redigerad av nkwtm 2008-03-18 kl. 22:36.
Citera
2008-03-18, 22:37
  #74
Medlem
nkwtms avatar
Jag började, men jag är lite lat av mig, så du får mitt halvfärdiga svar :P

Kod:
BOOL RS1R
BOOL RS1S
BOOL RS1Q



        RS1
        +------+
--------|      |
        |    Q |-- SR1Q
 SR1R --| R    |
 SR1S --| S    |
        |      |
        +------+
        RSFlipFlop

             RS1S
         +---( )
         |
---[ ]---+-----------[\]---( )
   C2                C1    C1

---[ ]---
   RS1Q
Citera
2008-03-19, 07:26
  #75
Medlem
Zickan_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nkwtm
Jag började, men jag är lite lat av mig, så du får mitt halvfärdiga svar :P

De var inte riktigt vad jag ville få tag på! Men uppskattar att du har försökt! Jag kanske kan förklara den lite nogrannare senare, ska till skolan nu q:
Citera
2008-03-19, 17:21
  #76
Medlem
Zickan_s avatar
Jag behöver hjälp med en uppgift som jag har fått! Kan värkligen inte klara den!!
Jag ska programera in ett program i en plc så att två stycken kolvar uppför sig enligt väg-tids diagramet (som finn på länken)


Gör en programlista av följande :
http://img89.imageshack.us/img89/4215/styrteknik2ch2.png


Det vore snällt om någon kunde hjälp mej! Tack!
Citera
2008-03-19, 17:30
  #77
Medlem
ojns avatar
Vad undrar du över? Hur långt har du kommit? Vad kör du fast? Ingen kommer göra hela uppgiften åt dig.
Citera
2008-03-19, 17:35
  #78
Medlem
Zickan_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ojn
Vad undrar du över? Hur långt har du kommit? Vad kör du fast? Ingen kommer göra hela uppgiften åt dig.


Jag har inte äns börjat! Har ingen aning om hur jag ska gå tillväga! Vart man ska ha minnen osv,, De vore fint om någon kunde ge mej en början! Så kanske jag kan luska ut resten själv!

Tack!
Citera
2008-03-19, 22:08
  #79
Medlem
nkwtms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zickan_
Jag har inte äns börjat! Har ingen aning om hur jag ska gå tillväga! Vart man ska ha minnen osv,, De vore fint om någon kunde ge mej en början! Så kanske jag kan luska ut resten själv!

Tack!

Har du ens läst en rad av vad jag har skrivit?

Du har ju "psuedokoden" den borde ju kunna hjälpa dig lite...
Citera
2008-03-19, 23:10
  #80
Medlem
Zickan_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nkwtm
Har du ens läst en rad av vad jag har skrivit?

Du har ju "psuedokoden" den borde ju kunna hjälpa dig lite...


Klart jag har läst! Men jag fattar inte ett dugg om vad du har skrivit!
Citera
2008-03-20, 23:11
  #81
Medlem
nkwtms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zickan_
Klart jag har läst! Men jag fattar inte ett dugg om vad du har skrivit!

Då är mitt tips att du sätter dig och läser igenom skolboken lite istället. Att ge dig ett komplett ladderdiagram är nog en björntjänst i detta fall...
Citera
2008-03-21, 00:23
  #82
Medlem
Zickan_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nkwtm
Då är mitt tips att du sätter dig och läser igenom skolboken lite istället. Att ge dig ett komplett ladderdiagram är nog en björntjänst i detta fall...

Jo jag vet att det är en stor uppgift som tar tid! Skolboken formulerar allt på ett sånt oförståligt sätt! Jag ska göra ett försök och ladda upp här! Kanske någon kan rätta det iaf!
Citera
2008-03-21, 16:25
  #83
Medlem
quakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quaker
Har redan samlat på mig en del Siemens moduler, det jag saknar är en CPU med TP anslutning.
Har flera äldre S7-300 utan tp..men måste ha TP för denna applikation
Verkar bli en blandning av Vipa och Siemens prylar . Är dock intresserad av Vipas 32 kanals DI/DO till bra pris.

Har ingen aning om supporten för Vipa, Sämre än siemens kan det dock inte bli...Har tidigare varit anställd på Siemens och inte ens då funkade det bra med support

Kommer att handla systemet nu under januari.

Inga förslag på saknade funktioner?

*bump*, Då var det handlat. Blev Siemens cpu DP315-2 DP + Siemens I/O 32 kanals, 1 DO + 1DO. Resterande I/O fyller jag på med moduler jag redan har,iofs inte 32 kanals utan vanliga 16 ch för digitala. Analoga moduler har jag "plenty" av, tom RTD-moduler. Har gått igenom mitt "lilla lager" fasiken vad mycket man har samlat på sig genom åren
Har även lyckats fått tag på skarp licens til Intouch, vilket får bli HMI:t.
Tycker faktiskt att Intouch är bättre än WinCC och RS-View, vilket var de andra kanditaterna till HMI.
Då var man på startbanan då....

Ingen som har några tokiga, roliga,nödvändiga automationsideer för mitt hus?
Kan nog implementera det mesta , har ganska bra tillgång till alla former av instrument...
__________________
Senast redigerad av quaker 2008-03-21 kl. 16:29.
Citera
2008-03-22, 02:38
  #84
Medlem
quakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quaker
Då var man på startbanan då....

Ingen som har några tokiga, roliga,nödvändiga automationsideer för mitt hus?
Kan nog implementera det mesta , har ganska bra tillgång till alla former av instrument...

Drar lite förutsättningar:
* Blir centraliserad lösning för det vanliga (för dyrt med buss till hela kåken)
* Kan dock köra Profibus och ET200s noder för speciella grejor .
* Drar all el nytt, dock inte vanlig fastighetsel utan industristandard, mao 1 strömbrytare=1 vp-rör till styrskåpet . Många rör blir det....
* Har vattenburen golvvärme (bergvärme) och riktig ventilationsanläggning. Har även egen vatten.
* Har installerat magnetkontakter på dörrar och fönster.
* Blir centralt placerat HMI (bildskärmssystem) + i framtiden trådlös HMI panel
* Har även I/O noder för utomhusbruk
* Har tillgång till mycket fältkomponenter: Alla sorters givare, ventiler, spjäll, motorer osv...osv

**Och ja...jag har Allmän Behörighet


Såå tveka inte, Vad ska jag styra? Kom med förslag: knäppa, roliga, absolut nödvändiga grejor som man bara måste automatisera.
Vad skulle du ha gjort i ditt hus?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in