Citat:
Ursprungligen postat av quaker
Då var man på startbanan då....
Ingen som har några tokiga, roliga,nödvändiga automationsideer för mitt hus?
Kan nog implementera det mesta

, har ganska bra tillgång till alla former av instrument...
Drar lite förutsättningar:
* Blir centraliserad lösning för det vanliga (för dyrt med buss till
hela kåken)
* Kan dock köra Profibus och ET200s noder för speciella grejor

.
* Drar all el nytt, dock inte vanlig fastighetsel utan industristandard, mao 1 strömbrytare=1 vp-rör till styrskåpet . Många rör blir det....
* Har vattenburen golvvärme (bergvärme) och riktig ventilationsanläggning. Har även egen vatten.
* Har installerat magnetkontakter på dörrar och fönster.
* Blir centralt placerat HMI (bildskärmssystem) + i framtiden trådlös HMI panel
* Har även I/O noder för utomhusbruk
* Har tillgång till mycket fältkomponenter: Alla sorters givare, ventiler, spjäll, motorer osv...osv
**Och ja...jag har Allmän Behörighet
Såå tveka inte, Vad ska jag styra? Kom med förslag: knäppa, roliga, absolut nödvändiga grejor som man bara måste automatisera.
Vad skulle du ha gjort i ditt hus?