2012-10-26, 12:32
  #553
Medlem
Är ett minne som är aktivt första cykel varvet används bland annat för att få in ett värde i registerna.
Citera
2012-10-27, 12:46
  #554
Medlem
El-Knoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mugin83a
Är ett minne som är aktivt första cykel varvet används bland annat för att få in ett värde i registerna.

Finns inget initieringsminne i S7-300, om det är det du kör.
Du kan skapa ett eget och lägga det i OB1:an.

M1.00
-|/|-----------[set M2.00]
M2.00
-| |------------[set M1.00]-[rst M2.00]

Då får du en bit som bara är till ett cykelvarv och ett annat som ligger på hela tiden.

En annan lösning är att använda OB100 om du kollar här: http://www.plctalk.net/qanda/showthread.php?t=8412

Finns säkert fler sätt att lösa det på.
Citera
2012-11-06, 19:40
  #555
Medlem
Tack för ditt svar
Citera
2012-11-22, 10:47
  #556
Medlem
FuriousRages avatar
Hej, Via jobbet så har jag tillgång till Simatic V5.5 Samt WinCC 2008 SP2 m.m.
Jag känner att jag skulle behöva sitta hemma och labba lite, typ göra några övningar från lätta till
mycket avancerade, känner ni till någon site där det finns förslag på olika övningar man kan göra där man bland annat får sitta och klura ut en lösning som fungerar?
Citera
2013-01-26, 23:46
  #557
Medlem
Najsels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuriousRage
Hej, Via jobbet så har jag tillgång till Simatic V5.5 Samt WinCC 2008 SP2 m.m.
Jag känner att jag skulle behöva sitta hemma och labba lite, typ göra några övningar från lätta till
mycket avancerade, känner ni till någon site där det finns förslag på olika övningar man kan göra där man bland annat får sitta och klura ut en lösning som fungerar?

Jag rekommenderar att du köper en bok:

http://sitrain.automation.siemens.com/SE/sitrain/Course_ST-STEP7-L_Boken%20%20Automating%20with%20Step7%20in%20LAD% 20and%20FDB%20%20av%20Hans%20Berge r.aspx?courseLanguage=SV

Jag har jobbat med Siemens Step7 plattformen i 3 år nu och jag lär mig varje dag någonting nytt beroende på applikation. Det beror helt på vad du vill lära dig och vilka typer av applikationer ni jobbar med. Först och främst år det viktigt att lära sig hur en Siemens PLC jobbar, därför rekommenderar jag denna boken.
Citera
2013-02-07, 18:07
  #558
Medlem
FuckMeSillys avatar
Jag vet inte om det här är rätt tråd, men det gäller i alla fall frågor om styrteknik. Är ute efter information om olika typer av minnesfunktioner närmare bestämt en beskrivning av A-dominant, B-dominant och så kallade neutrala minnen. Skulle även behöva information om fördröjningsfunktioner (). Hittar ingen information om det här i några av mina böcker dessutom har jag svårt att finna information om det här på nätet.
Citera
2013-02-07, 18:24
  #559
Medlem
WeAreMotorheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuckMeSilly
Jag vet inte om det här är rätt tråd, men det gäller i alla fall frågor om styrteknik. Är ute efter information om olika typer av minnesfunktioner närmare bestämt en beskrivning av A-dominant, B-dominant och så kallade neutrala minnen. Skulle även behöva information om fördröjningsfunktioner (). Hittar ingen information om det här i några av mina böcker dessutom har jag svårt att finna information om det här på nätet.

Har sysslat med PLC-programmering (främst S5 & S7) i över 20 år och aldrig stött på dessa uttryck. Låter mer som några allmänna uttryck från en skolbok i dator & programmeringsteknik?
Är det något du pluggar i för tillfället?
Citera
2013-02-07, 19:58
  #560
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuckMeSilly
Jag vet inte om det här är rätt tråd, men det gäller i alla fall frågor om styrteknik. Är ute efter information om olika typer av minnesfunktioner närmare bestämt en beskrivning av A-dominant, B-dominant och så kallade neutrala minnen. Skulle även behöva information om fördröjningsfunktioner (). Hittar ingen information om det här i några av mina böcker dessutom har jag svårt att finna information om det här på nätet.

Det där med minnena känns helt främmande för mig, undrar just vad det kan betyda.... Batteribackupade minnen möjligtvis?

Fördröjningsfunktioner har du tex i IEC funktionen TON_E och TOF_E som är timer on, och timer off.... sedan sätts eller släcks utgången.
Citera
2013-02-07, 21:55
  #561
Medlem
FuckMeSillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WeAreMotorhead
Har sysslat med PLC-programmering (främst S5 & S7) i över 20 år och aldrig stött på dessa uttryck. Låter mer som några allmänna uttryck från en skolbok i dator & programmeringsteknik?
Är det något du pluggar i för tillfället?


Ok Jag läser en kurs i Styr och reglerteknik på universitet.Föreläsaren gick igenom dessa lite kort på föreläsningen men har ingen bok att relatera till detta l eftersom boken endast tar upp reglerteknik. Råkade somna till lite när han gick igenom detta.
Citera
2013-02-08, 09:01
  #562
Medlem
TheLearnWAREGods avatar
Min gissning är att du letar efter det som i annan litteratur kan kallas för "frånslagsprioriterat minne" respektive "tillslagsprioriterat minne", dvs att antingen tillslag eller frånslag har företräde ifall båda dessa signaler är satta samtidigt.

Neutrala minnestyper gissar jag refererar till något där dessa båda signaler har lika status och där då gissningsvis antingen "först till" eller "sist till" bestämmer.
Citera
2013-02-08, 09:21
  #563
Medlem
christerys avatar
Finns inget sånt, LIFT kommandot i PLC700 från 80 talet som exempel är ju bara en goto sats egentligen, Den som skriver sist innan I/O kopieringen är den som bestämmer.

Jag måste ha fattat frågan fel, för annars så har du nog sovit på fler än en lektion.

Jag lägger alltid nödstyrningar sist i programmet, har alltid edgar eller flanktriggers på alla set/reset osv.
Kodhygien är fiffigt.

Ställ inte samma utgång från flera OBs är ett annat tips, det slutar ofta illla.
__________________
Senast redigerad av christery 2013-02-08 kl. 09:29.
Citera
2013-02-08, 19:21
  #564
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Finns inget sånt, LIFT kommandot i PLC700 från 80 talet som exempel är ju bara en goto sats egentligen, Den som skriver sist innan I/O kopieringen är den som bestämmer.

Jag måste ha fattat frågan fel, för annars så har du nog sovit på fler än en lektion.

Jag lägger alltid nödstyrningar sist i programmet, har alltid edgar eller flanktriggers på alla set/reset osv.
Kodhygien är fiffigt.

Ställ inte samma utgång från flera OBs är ett annat tips, det slutar ofta illla.


Eller i olika POUs om du jobbar i mitsubishi, Lägg utgångar i ett eller flera så är det lätt att kompilera bort vid igångkörning tex
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in