2014-05-06, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av purpleSoul
Vad jag kan se så är det födelsedagsbilder på 6 och 7 år! Varför är det konstigt att de tar bild med deras dotter på hennes födelsedag? Om det är något jag är bra på så är det detaljer. Jag är 100% säker på att det är Yara på bilderna, Y är väldigt lik sin pappa och så även hennes lillebror. De är mörkare i huden och har utstående öron som han har. Det står även Yara på tårtorna. Bilden där de firar en flicka via datorn är jag inte säker eftersom den inte är rakt framifrån, men det är möjligt att det är hon och att de firade hennes 8 års dag. Innan Den misstänkta kvinnans FB togs bort så hade hon kommenterat något i stil med "åh älskade mamma jag önskar jag kunde vara hos er!" Däremot är ljuset en 6:an, kam vara att de inte hade andra att tillgå vid tillfället.

Tycker också det absolut ser ut som Y på bilderna där födelsedagarna firas, ena bilden sitter lillasystern bredvid.

Tror det är en annan unge som varit med vid stölden, någon från kvinnans släkt, därför de ljuger om vem det är.
Citera
2014-05-06, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
För mig låter det helt obegripligt att sådan nära släkting som morbrodern vågade misshandla en nära släktings barn till döds. Jag har svårt att se henne som ensam gärningsman i det långvariga scenariot av misshandel som var innan flickans död. Och hur mycket det där paret än flippat ut så har ju han huvudansvaret för flickan utifrån släktförhållandena. Även om den sociala kontrollen inte var närvarande så fanns den ju på en basal nivå när det gäller att skydda familjen Och det är väl också det som väcker misstankar om vem, vad flickan var.

DNA prov på samtliga inblandade skulle kunna räta ut eventuella frågetecken men det lär knappast ske vad gäller föräldrarna i Gaza. Brottsoffer och MGM lär det iaf tas prov på, det är ett grovt brott.

Om man tänker på att barnet skall återlämnas, hur säkerställer myndigheten att det är hennes föräldrar, vad styrker att man lämnar till rätt familj/personer. Bara en tanke som flög förbi i all tragedi.

Om nu myndigheterna har supit till det vad gäller flickans oerhört illa belägenhet så kan man väl iaf tillse att man i slutänden gör ett rätt.
Citera
2014-05-06, 02:54
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Ja, men än så länge är det inte åtal, bara häktning.
Jag förstår hur du menar ändå, men hur kommer det sig då att åklagaren inte begärde mamman häktad på fler punkter än mord?

Teorier?

Har en av dem varit mer drivande än den andra, eller har båda varit jävliga mot flickan under en längre tid?

Häktningsförhandlingen mot mannen som också misstänks för mord inleddes klockan två.

Åklagaren Pernilla Åström yrkar på att mannen i första hand häktas på sannolika skäl misstänkt för mord.
I andra yrkar hon på att han häktas misstänkt för synnerligen grov misshandel och vållande till annans död.
Mannens advokat Christer Holmqvist säger att hans klient förnekar brott, men vill inte berätta vad som mer har kommit fram vid förhör med den misstänkte mannen

SR P4 Malmö
http://www.bltsydostran.se/nyheter/karlskrona/bada-haktade-pa-sannolika-skal-misstankta-for-mord(4270795).gm
http://www.expressen.se/kvallsposten/misstankta-mordarna-i-haktningsforhandling/
Det kan vara en tidningsanka, men han häktades också på sannolika skäl misstänkt för mord.
Man kan även läsa att åklagaren säger att det kan vara båda eller en av dom och det får utredningen visa. Yrkandet i första och andra hand har med uppsåt att göra-

Varför har föräldrarna inget målsägarbiträde än? Det kan man ju undra över.
Senast redigerad av MrsMagoo 2014-05-06 kl. 03:08.
Citera
2014-05-06, 07:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MmeDupin
Självklart! När jag hämtade ut mitt nya pass förra året var jag förvånad över alla stora barnfamiljer och mammor med sjalar där ... Pratade med polisen som fotade mig och han berättade att det "tappas bort" en förfärligt massa pass varje år. En man, säger inte ursprung, hade förlorat sitt pass 13 gånger på ett år!!! Och polisen får inte neka dem ett nytt om man gjort en polisanmälan och är svensk medborgare. Var tror ni alla dess pass tar vägen?

Jag har frågat i bekantskapskretsen om nån av dem tappat bort sitt pass eller om de känner eller har hört om någon som gjort det. Nix, men så är de svenskar. Problemet berör med all logik "berikarna".
Citera
2014-05-06, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Janeman
Kaxa ner! Din ton är opassande, speciell när du har fel.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18828497.ab

Citat: -Till slut frågade de en nära manlig släkting, den nu misstänkte 31-åringen i Karlskrona, om hjälp. Kunde Yara få bo hos honom i Sverige?

– Han sa först att han inte kunde hjälpa oss. Men så kom hans fru till Gaza med sin familj. Hon sa att hon kunde ta med Yara till Sverige. De reste en hel grupp tillsammans förra året i februari. Vi litade på henne.

Det bestämdes att flickan kunde bo hos paret.

Din jävla nöt! Jag taggar ner när jag själv känner för det. Du har så fel lille vän. Kanske ska du läsa på lite. Bara för att de återvänder betyder det inte att det är den lagliga vägen
Citera
2014-05-06, 07:40
Medlem
Janemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MmeDupin
Självklart! När jag hämtade ut mitt nya pass förra året var jag förvånad över alla stora barnfamiljer och mammor med sjalar där ... Pratade med polisen som fotade mig och han berättade att det "tappas bort" en förfärligt massa pass varje år. En man, säger inte ursprung, hade förlorat sitt pass 13 gånger på ett år!!! Och polisen får inte neka dem ett nytt om man gjort en polisanmälan och är svensk medborgare. Var tror ni alla dess pass tar vägen?

Lite grand om vart 60 000 svenska pass förvann 2013.
https://www.nordfront.se/60-000-svenska-pass-borttappade-forra-aret.smr
Citera
2014-05-06, 07:42
Medlem
Janemans avatar
Citat:
Din jävla nöt! Jag taggar ner när jag själv känner för det. Du har så fel lille vän. Kanske ska du läsa på lite. Bara för att de återvänder betyder det inte att det är den lagliga vägen

Standardformulär 1a: Är dina argument svaga, höj röstläget
Citera
2014-05-06, 08:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Häktningsförhandlingen mot mannen som också misstänks för mord inleddes klockan två.

Åklagaren Pernilla Åström yrkar på att mannen i första hand häktas på sannolika skäl misstänkt för mord.
I andra yrkar hon på att han häktas misstänkt för synnerligen grov misshandel och vållande till annans död.
Mannens advokat Christer Holmqvist säger att hans klient förnekar brott, men vill inte berätta vad som mer har kommit fram vid förhör med den misstänkte mannen

SR P4 Malmö
http://www.bltsydostran.se/nyheter/karlskrona/bada-haktade-pa-sannolika-skal-misstankta-for-mord(4270795).gm
http://www.expressen.se/kvallsposten/misstankta-mordarna-i-haktningsforhandling/
Det kan vara en tidningsanka, men han häktades också på sannolika skäl misstänkt för mord.
Man kan även läsa att åklagaren säger att det kan vara båda eller en av dom och det får utredningen visa. Yrkandet i första och andra hand har med uppsåt att göra-

Varför har föräldrarna inget målsägarbiträde än? Det kan man ju undra över.

Ska jag gissa tror jag att åklagaren helt enkelt glömde att alternativyrka grov misshandel och vållande på mamman. Eller så kom det fram något vid häktningsförhandlingen som gav henne kalla fötter.
Målsägarbiträdessystemet har jag aldrig hittat någon röd tråd i. Ibland utses de så fort någon frihetsberövas, i andra fall får man sig en tilldelad någon dag före rättegången.
Citera
2014-05-06, 08:15
Bannlyst
Sammanfattning av BLT:s senaste lösenordsskyddade artikel:
Planen är att begravningen ska ske i Gaza. Makarna har lämnat olika historier om vad som har hänt då Y dog. Inga förhör kommer att hållas med föräldrarna under veckan, förmodligen för att man väntar på fullständigt obduktionsprotokoll och tekniska resultat.
Citera
2014-05-06, 08:41
Medlem
Har hört av person som arbetar med nyanlända barn att det är mycket problem med de från Palestina och att det är värre nu än för några år sedan.
De palestinska barnen har inte gått att placera i samma klassrum som klasskamrater pga deras beteende mot andra barn. Våldsamheter av olika slag mot andra barn under raster och lektioner etc. Föräldrarna har visat samma inställning som barnen. Många verkar vara helt psykiskt skadade.

Yaras pappa säger att hon var ett aktivt barn och kanske fosterföräldrarna inte klarade av att ta hand om en aktiv liten flicka som upplevt krigstrauma. Fosterfamiljen kanske krävde saker av henne som hon inte klarade av och straffade henne för det. De kanske hade hoppats att få en barnpiga och hushållshjälp och blev förbannade när flickan inte levde upp till dessa förväntningar.

En flicka som behövde få vara barn, läka från sina upplevelser från Gaza och koncentrera sig på att anpassa sig till Sverige och skolan här. Hon saknade säkert sin mamma.

De vuxna är störda i huvudet av krigstrauma kanske och tillslut tog de/nån av dem ut allt på en liten flicka.
Citera
2014-05-06, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Har hört av person som arbetar med nyanlända barn att det är mycket problem med de från Palestina och att det är värre nu än för några år sedan.
De palestinska barnen har inte gått att placera i samma klassrum som klasskamrater pga deras beteende mot andra barn. Våldsamheter av olika slag mot andra barn under raster och lektioner etc. Föräldrarna har visat samma inställning som barnen. Många verkar vara helt psykiskt skadade.

Yaras pappa säger att hon var ett aktivt barn och kanske fosterföräldrarna inte klarade av att ta hand om en aktiv liten flicka som upplevt krigstrauma. Fosterfamiljen kanske krävde saker av henne som hon inte klarade av och straffade henne för det. De kanske hade hoppats att få en barnpiga och hushållshjälp och blev förbannade när flickan inte levde upp till dessa förväntningar.

En flicka som behövde få vara barn, läka från sina upplevelser från Gaza och koncentrera sig på att anpassa sig till Sverige och skolan här. Hon saknade säkert sin mamma.

De vuxna är störda i huvudet av krigstrauma kanske och tillslut tog de/nån av dem ut allt på en liten flicka.

Tror absolut att det kan vara så som du säger. Folket i Palestina har utstått förtryck och trauman i flertal generationer. Gaza/Västbanken är ju det område som vart värst drabbat oxå.
Citera
2014-05-06, 09:13
Medlem
klimatiss avatar
Citat:
https://m.facebook.com/madleen.alnajjar/albums/228426297341029/

Av bilderna att döma så bodde familjen fint i Gaza. Stor köpetårta och plafond i taket. Inga fattiglappar med jordstampat golv och 3 hönor i huset. Det visar återigen att mycket vill ha mer. Vi offrar vårt barn för att få en inträdesbiljett till bidragsvänliga Sverige. Så ledsamt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in