2014-11-02, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wholeTruth
Man vet saker när man har säkra källor på det. Därför vet jag.

Dessutom var det föräldrarna som blev tillfrågade om Yara ville följa med sin morbror, som dom trodde sig känna väl. Dom var skeptiska till det, men pga situationen i Gaza och att Yara själv väldigt gärna ville följa med sin morbror, så gick dom med på det till slut.

Om du inte är en av föräldrarna kan du inte veta NÅGONTING säkert.
Citera
2014-11-02, 19:30
Medlem
Citat:

Dessutom var det föräldrarna som blev tillfrågade om Yara ville följa med sin morbror, som dom trodde sig känna väl. Dom var skeptiska till det, men pga situationen i Gaza och att Yara själv väldigt gärna ville följa med sin morbror, så gick dom med på det till slut.
Enligt pappans berättelse i tidningsintervju, så ville inte Rami ta hand om henne här. Enligt pappan var det Amani Madi som ändå tog flickan till Sverige när hon var på besök i Gaza "med sin familj" . De skulle har rest hit "i en grupp". Så vem tog henne hit?
Senast redigerad av Kulturellatantella 2014-11-02 kl. 19:32.
Citera
2014-11-02, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Jag tror inte att vi får tillgång till Yaras asylansökan. Men då hon bara var 7-8 år när hon hit så kan man utesluta att hon skulle ha varit en politisk flykting eller förföljd pga religion, ras, sexuell läggning med mera. Dvs, flyktinggrunderna. Sverige har inte heller någonsin bedömt att det, trots bombingar och allmänt dåligt säkerhetssituation, råder väpnad konflikt i Gaza. Så Yara fick nog inte PUT som flykting eller skyddsbehövande. Antagligen fick hon PUT på humanitära skäl eftersom migrationsverket anser att situationen i Gaza är sådan att inget barn bör skickas dit. Att ett ensamkommande barn får PUT av humanitära skäl brukar innebära att föräldrarna inte får komma hit på anknytning. Oftast får ensamkommande barn PUT pga humanitära skäl för att föräldrarna är försvunna. Om föräldrarna sedan dyker upp och söker anknytning så får de avslag. Eftersom de kan återförenas med sitt barn i hemlandet. Men så kunde man inte argumentera när det gällde ensamkommande barn från Gaza, på grund av de faktiskt hade fått PUT pga situationen i hemlandet och för att de var barn, inte för att deras föräldrar hade försvunnit. I våras tröttnade migrationsöverdomstolen på denna gräddfil för ensamkommande från Gaza och kom med en dom som sedan dess utgör praxis. Domen handlar om ett ensamkommande barn från Gaza. Av den framgår att om föräldrar skickar sitt barn till släktingarna i Sverige - utan att barnet riskerar flyktingrundande förföljelse eller annan skyddsgrundande behandling - så har deras beroendeförhållande till barnet brustit. De kan inte ansluta sig till barnet efter att barnet fått PUT.
Den domen kom alltså i våras, år 2014?
Gäller den nya regeln retroaktivt?
Citera
2014-11-02, 19:48
Medlem
Citat:

Pappans (MA) berättelse om detta i Aftonbladet 5/5:
"Familjen fick ingen ro, berättar han. Yara blev bara sämre och sämre efter att hennes skola bombats sönder. Till slut bestämde de sig för att fråga släktingar om hon kunde få bo i ett fredligt land.
Norge var på tal. Familjen har släkt där också.
Till slut frågade de en nära manlig släkting, den nu misstänkte 31-åringen i Karlskrona, om hjälp. Kunde Yara få bo hos honom i Sverige?
– Han sa först att han inte kunde hjälpa oss. Men så kom hans fru till Gaza med sin familj. Hon sa att hon kunde ta med Yara till Sverige. De reste en hel grupp tillsammans förra året i februari. Vi litade på henne.
Det bestämdes att flickan kunde bo hos paret."

Men det stämmer alltså inte enligt din säkra källa. "Norge var på tal" Fanns det ytterligare en älsklingsmorbror där som den 7-åriga Yara så väldigt gärna ville följa med???
Citera
2014-11-02, 19:50
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konfycius
En påminnelse om Ramis och Amanis inställning till brottet vid första häktningstillfället.

Citat:
(2014-05-04 12:49 BLT) Båda häktade på sannolika skäl misstänkta för mord
"Paret som hade vårdnaden om åttaåriga Yara hävdar att de inte befann sig i flickans närhet när hon dödades."

"Båda förhandlingarna skedde bakom stängda dörrar. Den 30-åriga kvinnan mådde mycket dåligt. Hon gömde sig i sin svarta luvtröja. Hon grät, skakade på huvudet och sa att hon "inte gjort något". Hon ville tidigt få sin röst hörd men tystades av sin advokat. Kvinnan nekade till brott men efter en dryg timme kunde häktningsdomare Ulf Ahlström berätta att man trots det beslutat att häkta kvinnan på sannolika skäl misstänkt för mord på flickan".

"Även förhandlingarna mot den 31-årige mannen skedde bakom stängda dörrar. Han gav ett lugnare intryck än kvinnan. Till en början var han gömd under en tröja men han lyssnade noga på domaren och svarade på dennes frågor. Bredvid sig hade han sin advokat Christer Holmqvist. 31-åringen nekade till brott men även han häktades på sannolika skäl misstänkt för mord".

Men vad säger han? Hävdar han att han inte var där?
– Ja, så kan man uttrycka det, säger Christer Holmqvist
.

Jaha, ungefär som "tagit del av men ej förstått...". Rami kommer nog att bli varse om sin skuld och även följderna, något annat är otänkbart.

Så de VET när hon dödades? intressant...
Citera
2014-11-02, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
Så de VET när hon dödades? intressant...
Det där är ju häktningsframställan från 4 maj!
Då var inte alla undersökningar klara, då hade man inte det material man har nu i åtalet.
Den kommentaren kan betyda många olika saker.
Citera
2014-11-02, 20:06
Medlem
Citat:
Jag har följt tråden sedan den startades.
Jag bor dessutom i Karlskrona.

Spekulera på ni, de av er som tror att Yara skickats som någonting annat än en flicka från ett krigsdrabbat land, vars föräldrar ville något bättre för henne och resten av familjen, tror väldigt fel.
Det vet jag.

Ja, det du säger är det vi säger, ankarbarn. Vad är ditt problem?
Citera
2014-11-02, 20:14
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Det där är ju häktningsframställan från 4 maj!
Då var inte alla undersökningar klara, då hade man inte det material man har nu i åtalet.
Den kommentaren kan betyda många olika saker.

Jag tycker att kommentaren är rätt glasklar och kan inte alls betyda olika saker.
Det som framkommer först ur de anklagades mun är oftast väldigt intressant. Sen brukar historierna ändras i takt med att bevisningen läggs fram.
Citera
2014-11-02, 20:14
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Angående det här med att Yara skulle varit ett ankarbarn.
Är detta spekulationer som upprepats så många gånger att det blivit "fakta", eller finns det någon grund till dessa påståenden? Och i så fall, vad?

Jag tycker det är en relevant frågeställning.

Inställningen och tolkningen av allt som hennes biologiska föräldrar gjort och sagt har varit illvillig och dömande och de kan ju inte komma in och tala för sig som IF gjorde härom dagen.

Och ja, jag upplever det som en typisk trådsanning. Det blir t o m lite aggressiva reaktioner när den ifrågasätts. Det har gjorts antaganden, tolkningar (med en negativ inställning mot föräldrarna som ingång) men VET gör vi inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
Vi diskuterar en mordrättegång här och konsekvenserna av vårdnadshavarna agerande.

När Yara smugglades in till Sverige rådde det andra förhållanden i Palestina än vad det gör idag.

Föräldrarna har själv medgivit sina planer i media.

Din Palestinadiskussion hör inte hemma i den här tråden.

Citat:
Denna tråden blir utmärkt.
Ignorant att skriva att ´de flesta hade behållit sina barn hos sig i ett land som Palestina.
Madleen och Mohammed gjorde det som de flest av oss skulle gjort i samma situation.
Att sedan Rami och Amani skulle svika deras förtroende på grövsta möjliga sättet kunde dom omöjligt vetat om när Yara åkte med till Sverige.

Citat:
Jag har följt tråden sedan den startades.
Jag bor dessutom i Karlskrona.

Spekulera på ni, de av er som tror att Yara skickats som någonting annat än en flicka från ett krigsdrabbat land, vars föräldrar ville något bättre för henne och resten av familjen, tror väldigt fel.
Det vet jag.

Vissa har liksom svårt att leva sig in i att man inte i förväg vet vad som händer. Sedan när det värsta har hänt vill man döma så många som möjligt via guilt by association pga ohyggligheten i det som hänt. IF fick sig också en släng av den sleven, men hade till skillnad från föräldrarna möjlighet att komma in och tala för sig själv.
Citera
2014-11-02, 20:19
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:

Hur vet du det?
Enligt handlingarna från Karlskrona kommun och de utredningar som gjordes blev Yara beviljad uppehållstillstånd i juni 2013. I handlingarna framkommer också att föräldrarna i Gaza uppgett att de lämnat in ansökan till svenska ambassaden att komma till Sverige och återförenas med dottern.
I utredningen som gjordes enl. socialtjänstlagen feb-aug 2013 framkom inga andra behov för Yara än ett tryggt boende med tillgång till vuxna som skulle tillgodose hennes grundläggande behov. Det ansågs morbrodern kunna ge. Finns inte angett att de var tveksamma till det.
Därmed inte sagt att det vore konstigt att man vill skicka sina barn till trygghet.

En annan sak som jag reagerat på är att pappan var väldigt kritisk när det diskuterades alla brister från kommunen, skolan etc. Men, jag har inte läst någonstans vad han tycker om att det är släktingar som orsakat Yaras död.
Citera
2014-11-02, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Den domen kom alltså i våras, år 2014?
Gäller den nya regeln retroaktivt?

Domen kom den 17 mars 2014. Nu spelar den ingen roll eftersom den handlar om anknytning och Yaras familj är ju här nu och det är bara en tidsfråga innan de söker och får asyl - inga barn skickas till Gaza. Hela familjen kunde ha kommit hit redan tidigare - som asylsökande- men de valde att skicka hit Yara först, för att själva få en billigare och mer bekväm resa hit efter att de beviljats PUT på anknytning. Jag har all respekt för att barnfamiljer lämnar Gaza, så länge de lämnar tillsammans, de får ju PUT på nolltid. Men jag förstår inte att man som förälder skickar iväg sin dotter som asylsökande ensamkommande barn och sedan skypar med henne från dag ett. Asylreglerna är inte avsedda att fungera som en resebyrå för billigaste möjliga resor till Sverige för hela familjen.

När det gäller att förhindra att fler barn utnyttjas på samma som Yara så tror jag att den här domen kan få betydelse. Det finns ingen vinst längre för föräldrar som Yaras att skicka sina döttrar hit för att tjäna som pigor för att familjen ska få PUT.
Senast redigerad av nantale 2014-11-02 kl. 20:38.
Citera
2014-11-02, 20:27
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Pappans (MA) berättelse om detta i Aftonbladet 5/5:
"Familjen fick ingen ro, berättar han. Yara blev bara sämre och sämre efter att hennes skola bombats sönder. Till slut bestämde de sig för att fråga släktingar om hon kunde få bo i ett fredligt land.
Norge var på tal. Familjen har släkt där också.
Till slut frågade de en nära manlig släkting, den nu misstänkte 31-åringen i Karlskrona, om hjälp. Kunde Yara få bo hos honom i Sverige?
– Han sa först att han inte kunde hjälpa oss. Men så kom hans fru till Gaza med sin familj. Hon sa att hon kunde ta med Yara till Sverige. De reste en hel grupp tillsammans förra året i februari. Vi litade på henne.
Det bestämdes att flickan kunde bo hos paret."

Men det stämmer alltså inte enligt din säkra källa. "Norge var på tal" Fanns det ytterligare en älsklingsmorbror där som den 7-åriga Yara så väldigt gärna ville följa med???

Nå, wholeTruth, vad är sant, din version eller pappans?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in