Citat:
Ursprungligen postat av
wholeTruth
Man vet saker när man har säkra källor på det. Därför vet jag.
Dessutom var det föräldrarna som blev tillfrågade om Yara ville följa med sin morbror, som dom trodde sig känna väl. Dom var skeptiska till det, men pga situationen i Gaza och att Yara själv väldigt gärna ville följa med sin morbror, så gick dom med på det till slut.
Hur vet du det?
Enligt handlingarna från Karlskrona kommun och de utredningar som gjordes blev Yara beviljad uppehållstillstånd i juni 2013. I handlingarna framkommer också att föräldrarna i Gaza uppgett att de lämnat in ansökan till svenska ambassaden att komma till Sverige och återförenas med dottern.
I utredningen som gjordes enl. socialtjänstlagen feb-aug 2013 framkom inga andra behov för Yara än ett tryggt boende med tillgång till vuxna som skulle tillgodose hennes grundläggande behov. Det ansågs morbrodern kunna ge. Finns inte angett att de var tveksamma till det.
Därmed inte sagt att det vore konstigt att man vill skicka sina barn till trygghet.
En annan sak som jag reagerat på är att pappan var väldigt kritisk när det diskuterades alla brister från kommunen, skolan etc. Men, jag har inte läst någonstans vad han tycker om att det är släktingar som orsakat Yaras död.