Citat:
Ursprungligen postat av
Jezebel82
Helt klart. Dom lär bli straffade för det. Föräldrarna behöver leva med det här och vi alla andra lär tänka extra nästa gång vi hör ett barn skrika. Desto mer intressant för oss,medborgare, är socialens roll...vi har ju byggt upp det för att se till att bli skyddade från sjuka,agressiva människor. För framtida barn och samhälle så är det bättre att vi kritiserar och försöker förbättra socialen.
Om vi ökar kritiken av socialen och kräver förbättring kan vi nog vänta oss en anstormning av den redan befintliga kritiken mot socialen som "lägger sig i allting och omhändertar barn i onödan".
Hur de än gör så gör de fel, socialen. Lägg till att de oftast är bundna av sin tystnadsplikt och därmed inte kan räta ut vissa frågetecken som finns i t.ex tidningsartiklar om uppmärksammade fall.
Men för att detta inte ska spåra ur till en generell diskussion om socialen (funkar ju inte i denna tråd) så vill jag dryfta lite funderingar jag har kring att de båda häktades igår.
Båda häktades, men mannen häktades för mord, synnerligen grov misshandel och vållande till annans död, medan mamman bara häktades för mord.
Förtydligande: tydligen var det åklagaren som ville häkta mannen på de tre punkterna, men som jag förstår det häktades även han bara för mord.
Men varför ansåg åklagaren att det "behövdes" fler punkter på honom? Är det ett tecken på att det han eventuellt har gjort skulle vara svårare att bevisa när det gäller graden av allvarlighet, och att det då behövdes en gardering för att undvika att han skulle släppas?
Eller vad kan det bero på?