2014-05-06, 00:28
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Har inte FUP just nu men KJ förklarar även i ett förhör exakt vart han använt tejpen han hittade i bilen. Tejpen har han använt i en av sina airsoftvapen.
Har polisen bemödat sig med att kolla om det är samma tejp som KJ använt i vapnet som den som var i badrummet?
Nej, iaf har den inte redovisat resultatet. Det kanske inte pekade på KJ:s skuld.
Citera
2014-05-06, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Jag är inne på att hon inte blivit styckad i KJ's bostad, inte dödad ens. Anledningen till det är saknaden av teknisk bevisning - oavsett duschdraperiers, sängars, ryggsäckars vara eller icke vara.
Kan inte det ha varit VB som vittnet såg? Inte omöjligt. Hon kan ha blivit upplockad av GM (KJ?) och förd till mord- och styckningsplats vid ett medvetande eller vid ett omedvetande tillstånd för att vid ett (långt?) senare tillfälle förflyttas till fyndplatserna.
Har försökt att tänka fram- och tillbaka på olika scenarion samt försökt att hitta en någonlunda logisk förklaring till styckningen och placeringen av kroppsdelarna. GM måste dock ha valt för honom ett tryggt ställe att förvara och hantera kroppen på utan att inte bli upptäckt.

Den enda anledningen till varför jag tror att GM valt att förflytta kroppen mellan styckningsplats och fyndplats beror på att han var tvungen att flytta på kroppen för att undgå upptäckt samt att platsen skulle högst troligt förknippas med honom.

Om GM nu är KJ (troligen) var skulle han förvara en kropp. Platsen skal vara relativt dold men inte direkt utomhus samt svalare än dagstemperatur. Den enda platsen jag kan tänka mig på rak arm är ett fort eller en bunker. Helt klart en plats förknippat med Air Soft.

Mitt fetade: Kan t.ex. ha koppling till segment 66 och är både tänkt spelplats och besvärande nära f-hemmet. Jag envisas med att GM har inte gått över ån efter vatten. Hans besök i f-hemmet kan vara både sök efter lämpliga verktyg/emballage etc och även tänkt depå i området segment 66. Han fintade t.o.m. span i det området när han vid ett tillfälle for till f-hemmet med en loppa på sig. Han kan varenda sten i detta område.
Citera
2014-05-06, 00:46
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Jag tänkte framför allt på tillgången på vatten, i händelse av att det är så. Polisen måste ju inte hittat spår även om kroppen sköljts av.

Kj bor väldigt bra till nära vattnet. Såg på facebook en person som skrev,
att Kj och nån person (minns inte namnet på)brukade hålla till i ett övergivet båthus.
Nära kjs lägenhet på sommaren. Låter möjligt att mordet/styckningen gått till där kanske.
Sedan bara slängt mordvapnet i vattnet, kj bor där så han vet var folk där ute
badar och fiskar. Så att inte någon av misstag hittar vapnet.
Tror inte man hittar något mer i skogen, får hoppas jag har fel.
Citera
2014-05-06, 00:52
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Mitt fetade: Kan t.ex. ha koppling till segment 66 och är både tänkt spelplats och besvärande nära f-hemmet. Jag envisas med att GM har inte gått över ån efter vatten. Hans besök i f-hemmet kan vara både sök efter lämpliga verktyg/emballage etc och även tänkt depå i området segment 66. Han fintade t.o.m. span i det området när han vid ett tillfälle for till f-hemmet med en loppa på sig. Han kan varenda sten i detta område.

Ja just att han fintar dom visar väl rätt tydligt hur pass dåliga dom är på att spana... dom lyckas inte ens med det viktigaste enligt dom själva som var att inte bli upptäckta.
KJ drar några varv i en rondell och span tycker att han beter sig paranoid... konstigt?
Dom körde väl 50m bakom han.(ändrar mig till fem)

Span på MB bedrevs bla på en frisörsalong mittemot hans restaurang... tillåt mig le.

Att sedan spaningsledaren själv var med och spanade är bara i sig helt sjukt.
Selini ett känt ansikte i Boden.
Senast redigerad av Namibia1 2014-05-06 kl. 01:04.
Citera
2014-05-06, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Ja just att han fintar dom visar väl rätt tydligt hur pass dåliga dom är på att spana... dom lyckas inte ens med det viktigaste enligt dom själva som var att inte bli upptäckta.
KJ drar några varv i en rondell och span tycker att han beter sig paranoid... konstigt?
Dom körde väl 50m bakom han.(ändrar mig till fem)

Span på MB bedrevs bla på en frisörsalong mittemot hans restaurang... tillåt mig le.

Att sedan spaningsledaren själv var med och spanade är bara i sig helt sjukt.
Selini ett känt ansikte i Boden.

Lite OT kan man väl tänka sig att det blev en bra vecka för salongen, många klippningar !!

Nu var det inte riktigt det jag ville belysa utan GM stora kännedom om vägar och område där han är uppväxt, kan utan och innan och känner sig trygg i området. (tänkt spelplan och segment 66)
Citera
2014-05-06, 02:29
Medlem
När KJ:s bil togs i beslag gjordes självklart undersökning av bilen och bagageutrymmet.
Det påträffades blodspår som vi vet i bagageutrymmet och på listen vid bagageluckan. Det som var viktigt med blodspåret är vem tillhorde det och kom blodet från avliden eller levande person.
En bit av mattan var utskuren i skuffen, där en blodfläck funnits och vid analys visade det sig att det var VB:s blod.
Sedan kommer den mycket viktiga frågan, kom blodet från när hon levde eller var avliden.
Det enda sättet att säkerställa det är med likspårhundar. Jag kan inte se några uppgifter om att det är säkerställt om blodet kom från när VB levde eller var avliden. En sådan test är mycket enkel att göra den görs vanligen med två hundar. Om hundarna markerar en blodfläck kan det anses att blodet kommer från en avliden person, därför då avger blodfläcken cadaverine lukten som hundarna är tränade att känna vittringen och markera på.
Om blodet kom från när VB levde kan man utesluta att VB:s kropp eller kroppsdelar legat i bagageutrymmet.
Jag anser blodet hade inte kommit från någon skada som VB haft tidigare, utan blodet hade blivit planterat dit, finns ingen annan förklaring till blodspåret.
Senast redigerad av Lagro 2014-05-06 kl. 02:37.
Citera
2014-05-06, 02:54
Medlem
När den här testen gjordes med hundforaren och hunden Uno i garaget där KJ:s bil fanns, kan man inse att hunden Uno visade inget intresse för blodet på listen vid bagaeluckan och inte även inne i skuffen. Jag anser att blodet kom från levande person och avgav ingen cadaverine lukt som gjorde att hunden Uno markerade inte blodfläckarna.
En hund som Uno med de kvalifikationerna, om det varit blod från en avliden person, hunden skulle ha gått direkt på blodfläckarna, därför i såfall hade blodfläckarna avgett cadaverine lukten som de här hundarna är tränade att markera.
Senast redigerad av Lagro 2014-05-06 kl. 03:04.
Citera
2014-05-06, 05:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Japp, och använde plasttejpen till att tillverka cigaretter. Dessutom, efter att ha använt den delade delen av tejpen delade han den igen på samma sätt och slängde bort den bortdelade delen. Har du rökt cigaretter tillverkade av plast, Sherlock?

Dom visade inte badrumstejpen för KJ utan en "bild på en tejp av liknande typ".
Å den bilden går naturligvis inte att hitta, jag har i alla fall inte lyckats.
Citera
2014-05-06, 05:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det här och mycket annat har jag redan förklarat eller publicerat tänkbara svar på.

Om bagageutrymmet är likdoftbesudlat finns det ingen anledning att låta en hund nosa på enskilda föremål som har legat däri då de kan ha besudlats av doft i bagageutrymmet, föremålen kan ha besudlat utrymmet, finns således inget att vinna på en sådan undersökning. Det viktiga och intressanta är att KJ bil kan knytas till död människa, på vilket vis är upp till mänskliga sinnen och hjärna att upptäcka och förklara.

Låter som en polisiär bortförklaring.
Skulle naturligtvis va högintressant om hunden inte markerat handske eller påse.
Citera
2014-05-06, 07:13
Medlem
Tidigare i tråden var det någon som efterlyste ett scenario kring vad som kan ha hänt den 4 maj fram till ca 1600. Har skrivit ihop några rader med påhittade inslag (fylla i luckor i underlag) som bygger på FUP, förhör, m.m. Syftet med skrivningen är att försöka hitta en rimlig förklaring till sms trafik, vittnesmål och vad som framgår i FUP. :

MB hade inte tid med VB, om än hur mycket det tilltalade hans ego att känna sig ung tillsammans med henne. Hon stalkar honom varför han dissar henne. VB har ett behov av att visa sitt oberoende av honom varför hon tar kontakt med KJ och skriver på facebook "..plugga^^". Sedan skickar hon ett antal sms till kj där hon vill träffa honom. KJ erbjuder att hämta upp henne vid en viss tidpunkt men hon ändrar sig och vill skjuta fram tidpunkten. VB senarelägger tiden för hämtning med KJ, tar med sig en bunt reklam och drar iväg för att dela ut dessa, denna dag mer som ett svepskäl för att slippa förklara för CB att hon planerat att träffa MB. På hemvägen går hon förbi MB på Sushi Bar för att få några ord med honom. Han är inte där så hon väntar en stund tills han dyker upp. MB blir besvärad av att hon är där varpå han ber henne hoppa in i bilen för att skjutsa tillbaka henne till UG. MB kör vägen förbi macken och svänger in på UG. Precis när de passerar macken så ser VB, KJ bil ståendes vid pumpstationerna varpå hon skickar ett sms till honom: "är inte du hemma?". KJ började fundera över varför VB plötsligt hade ändrat på tidpunkten för upphämtning. Han tog därför sin bil och stannade vid macken för att spana på om han kunde se henne om hon talade sanning att hon inte var hemma.b KJ blev bestört av att se henne passera i en bil. Han hann dock aldrig se vem som körde bilen. MB fick dock höra av VB att KJ stod parkerad med bilen vid tankstationen. En tid senare, närmare fyra hämtar KJ upp henne utanför porten till hyreshuset. VB använder på nytt samma teknik för att slippa förklara för CB att hon denna gång är på väg till sitt ex, tar därför en trave böcker under armen och lämnar lägenheten. MB kan inte släppa tanken av att KJ stod med bilen parkerad vid macken så han åker dit med förevändningen att köpa penslar, m.m. vid ICA. Tajmingen stämmer dock inte, någon KJ bil står inte kvar vid macken, inte heller utanför UG, varför MB åker vidare till ICA och handlar.

Kommentarer:
Det bör finnas någon rimlig förklaring om varför VB skriver saker som är inte hemma, och är inte du hemma?, KJ utsago om att han hämtat vb utanför hennes lägenhet, och hämtat henne vid bensinstationen, MB resa till ICA (slump?), att VB varit ute och lämnat reklam men ingen har sett henne, en gammal dam med rullator?, osv. Om ovanstående text bidrar till detta är en helt annan sak, men det är ett försök.
Citera
2014-05-06, 07:42
Medlem
Clavells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Tror du att det är KJ:s rulle, när det inte finns något spår av honom, bara VB, på den, och den inte låg där han sa att den låg?

Marinas mördare slängde den blodiga madrassen, och den var inget spår till honom.
Är det självklart att man alltid hittar DNA-spår från de som bara rört vid ett föremål? Jag undra på allvar.
Citera
2014-05-06, 07:58
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Låter som en polisiär bortförklaring.
Skulle naturligtvis va högintressant om hunden inte markerat handske eller påse.

Nej, en utebliven markeringen är en utebliven markering och säger endast att hunden inte markerar, varför kan man inte veta.

En markering är en indikation på att det kan finnas tekniska spår att finna.

Jag har funderat på att kroppen sägs vara tvättad. Kranvatten eller sjö/älv eller annat vatten? Borde man inte kunna hitta spår av t ex. mikroorganismer, plankton, eller annat som kan säga något om vilket vatten som kroppen tvättades med?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in