2014-05-05, 16:31
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Om detta vet jag intet, MEN antar att en telefon fungerar som en dator.

Har man dåligt lagringsutrymme och deletar filer (SMS) då och då, skapas "lediga" utrymmen lite här och där. Apparaten blir väldig seg både när den skall lagra eller ta fram information. Normalt raderar man då onödiga filer och kör en defrag som "packar" informationen på ett mer ordnat sätt.

Det finns en liten skillnad med att radera/spara filer på magnetiskt media och på s.k Flash-minnen eller Solid-state drive, SSD. Man försöker där undvika skrivningar till samma celler för de försämras efter varje skrivning. Man skriver inte nödvändigtvis till samma celler som blivit ledigmarkerade utan i första hand till de som det skrivits minst på. Det finns även en buffer med "reservceller".
Jag vet dock inte vilken typ av celler som används i en mobil. Har man t.ex SLC NOR som klarar 1 000 000 raderingscykler så kanske man inte bryr sig om någon avancerad kontrollogik.

Citat:
Ett flashminne är (till skillnad mot ROM, EPROM, SRAM, etc.) uppdelat i block som måste raderas som en enhet. Detta gäller även för de typer av flashminnen (NOR-flash) där enstaka minnesceller kan läsas och skrivas separat. Dessa block slits något vid varje radering. Ett lagringsminne baserat på MLC NAND flash (2 bitar per cell) klarar drygt 3 000 raderingar per cell (och därmed block). SLC NAND flash (1 bit per cell) har bättre livslängd och klarar 100 000 cykler. Längst livslängd har den ursprungliga SLC NOR flash (1bit/cell), som klarar upp emot 1 000 000 raderingscykler (den används dock inte till SSD-enheter utan istället som ersättare för olika typer av ROM och EPROM).

Hur länge en SSD håller beror bland annat på hur mycket som skrivs till den. Intels SSD X-25 från år 2009 ska enligt företaget hålla i minst fem år om man skriver upp emot 20 GB/dag.[3]

http://sv.wikipedia.org/wiki/SSD-minne
Citera
2014-05-05, 16:36
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Eftersom du anser dig vara expert på spårhundar och kriminaltekniska undersokningar, borde du kunna komma med forklaring angående blodspåret i KJ:s skuff.
Jag anser det var mycket viktigt att veta om blodet kom från VB när hon var avliden eller hon var levande.
Varför tog man inte blodfläckarna på plastpåsen och handsken och lät två likspårhundar testa dem om de markerade för blodfläckarna eller inte ?
Genom en sådan test hade man fått en säker uppfattning om blodet hade kommit från en levande eller avliden VB.

I ena stunden säger du att man inte kan lita på hundmarkeringar och i andra att det skulle ha gett en "säker uppfattning" att låta hundarna nosa. Hur ska du ha det?

Sen tror jag inte på att du är spårhundsägare, eftersom du verkar tro att hunden har någon slags små rörledningar från nosen och ner i blodfläcken. Men det hunden känner är ju inte eventuella molekyler som ligger bundna i själva blodbesudlingen, utan doftmolekyler som "flyter runt" i luften. Det går inte att utgå ifrån att koncentrationen av såna måste vara särskilt hög just rakt över själva blodfläckarna.

Dessutom kan kadaverin ha avsatts på andra sätt än genom blodbesudlingarna. Molekyler kan ha läckt genom emballaget (NEJ Lagro, du kan inte veta att det INTE har legat något lik i bilen) och därigenom koncentrerats i högre doser i ett annat område av bakluckan än blodfläckarna.
Citera
2014-05-05, 16:37
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Eftersom du anser dig vara expert på spårhundar och kriminaltekniska undersokningar, borde du kunna komma med forklaring angående blodspåret i KJ:s skuff.
Jag anser det var mycket viktigt att veta om blodet kom från VB när hon var avliden eller hon var levande.
Varför tog man inte blodfläckarna på plastpåsen och handsken och lät två likspårhundar testa dem om de markerade för blodfläckarna eller inte ?
Genom en sådan test hade man fått en säker uppfattning om blodet hade kommit från en levande eller avliden VB.

Det här och mycket annat har jag redan förklarat eller publicerat tänkbara svar på.

Om bagageutrymmet är likdoftbesudlat finns det ingen anledning att låta en hund nosa på enskilda föremål som har legat däri då de kan ha besudlats av doft i bagageutrymmet, föremålen kan ha besudlat utrymmet, finns således inget att vinna på en sådan undersökning. Det viktiga och intressanta är att KJ bil kan knytas till död människa, på vilket vis är upp till mänskliga sinnen och hjärna att upptäcka och förklara.
Citera
2014-05-05, 16:51
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clavell
Vad är det domen som inte är rättssäkert? Anser du att KJ skulle blivit friad i brist på bevis?

Jag är fullt medveten om att du ville att han skulle dömas till livstid för mord. Men eftersom bevisen inte räckte för att visa att KJ inte handlat i affekt så dömdes han bara för dråp. Det är väl just detta som är rättssäkerhet. Att inte döma någon för mer än vad som är bevisat.

Förstår att du inte är jurist .. Domstolars ställningstagande i skuld- och påföljdsfrågor ska inte likna dragningar i ett lotteri/tombola eller ett chokladhjul beroende på bevisläget. Förstår inte hur hovrätten resonerat här men klart är att man gått bort sig när man började snegla på KJ:s små egenheter och allmänt udda personlighet och påstådda tillkortakommanden, men när man inte tycktes kunna bevisa mord, vilket det här handlar om, smulade man in lite funktionshinder och bokstavskombinationer och; VOILÀ - där satt en styckdråpsdom med rabatterad påföljd som en smäck på Kristoffer Johanssons huvud. Hovrättens ledamöter var som jag ser det inte skickade att förstå sig på KJ helt enkelt, och resultatet av deras tillkortakomande tog sig uttryck i och sattes på pränt i en felaktig dom. KJ borde frikänts i brist på bevis - eller fällts för mord.
Citera
2014-05-05, 17:07
Medlem
Clavells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Förstår att du inte är jurist .. Domstolars ställningstagande i skuld- och påföljdsfrågor ska inte likna dragningar i ett lotteri/tombola eller ett chokladhjul beroende på bevisläget. Förstår inte hur hovrätten resonerat här men klart är att man gått bort sig när man började snegla på KJ:s små egenheter och allmänt udda personlighet och påstådda tillkortakommanden, men när man inte tycktes kunna bevisa mord, vilket det här handlar om, smulade man in lite funktionshinder och bokstavskombinationer och; VOILÀ - där satt en styckdråpsdom med rabatterad påföljd som en smäck på Kristoffer Johanssons huvud. Hovrättens ledamöter var som jag ser det inte skickade att förstå sig på KJ helt enkelt, och resultatet av deras tillkortakomande tog sig uttryck i och sattes på pränt i en felaktig dom. KJ borde frikänts i brist på bevis - eller fällts för mord.
Nej jag är inte jurist. Men det är domaren i HR. Och hon har dömt efter de bevis som finns. Inte efter din bedömning av KJs personlighet. Det om något hade varit rättssosäkert.

Edit: Ganska lustigt föresten att du förstår att jag inte är jurist baserat på att jag håller mer med HR än med dig.
Senast redigerad av Clavell 2014-05-05 kl. 17:11.
Citera
2014-05-05, 17:42
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Jag tycker det är ett mycket märkligt sammanträffande att han raderade alla sms till och från VB av misstag just innan han fick reda på att VB var försvunnen. Inget bevis men för mig känns det väldigt osannolikt att det var slumpen.

En anledning att radera alla sms, om det är KJ som är skyldig, kan ju vara att han i det läget funderade på att dölja att VB besökt honom.
Först säger KJ att han tror han raderade sms:en på måndagen, men ändrar sig sedan till söndagen när han tror sig förstå att man är honom på spåren. Under söndagen, när han besökte sin kompis AB, säger han sig ha lämnat mobilen hemma. Han säger sig ha anlänt vid 12, men anlände inte förrän vid 17-tiden = 5 mörka timmar. Vidare säger han sig ha stannat kvar hos AB till 02, medan han i själva verket åkt i väg redan runt 21. Det är totalt 10 h oredovisad tid, eller tid som KJ velat mörka. - På måndagen säger KJ att han anlänt till AB kl 12 - men har inte kommit dit förrän vid 17-18-tiden; ytterligare försök att mörka minst 5 h.

Tisdagen den 7 maj sker märkliga saker: KJ handlar på tre olika ställen (4 inköp: 3xmatvaror, 1xcig): 01:52, 08:45, 19:57, 21:49. Det här är samma natt som han 10:00 inte öppnade för hemmahosaren under förevändning att han satt i badet. - Men det har också skett ett inköp under söndagen, kl. 14:47: nudlar, yoghurt mm.
VB kan fortfarande ha varit vid liv och KJ köpt mat åt henne. När han var ute och sökte i skogen verkade han också spara sitt vatten. – Till VB?
Senast redigerad av letsdoit 2014-05-05 kl. 17:45.
Citera
2014-05-05, 17:46
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Nej jag är inte jurist. Men det är domaren i HR. Och hon har dömt efter de bevis som finns. Inte efter din bedömning av KJs personlighet. Det om något hade varit rättssosäkert.

Edit: Ganska lustigt föresten att du förstår att jag inte är jurist baserat på att jag håller mer med HR än med dig.

Jag har inga synpunkter på KJ:s egenheter/personlighet med tics som "pupp" och "pjott" när han blir trängd. Dessa små egenheter gör inte 'kibba' Johansson till mördare - och inte hans psykopatiska drag heller. Även om psykopatiska drag gör den fortsatta tillvaron för dem som begått ett extremt brutalt mord behagligare.
Citera
2014-05-05, 17:51
Medlem
Clavells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Jag har inga synpunkter på KJ:s egenheter/personlighet med tics som "pupp" och "pjott" när han blir trängd. Dessa små egenheter gör inte 'kibba' Johansson till mördare - och inte hans psykopatiska drag heller. Även om psykopatiska drag gör den fortsatta tillvaron för dem som begått ett extremt brutalt mord behagligare.
Det enda stöd du har för din teori om ett mordevent är ju att du kan KJs typ.
Citera
2014-05-05, 17:53
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Först säger KJ att han tror han raderade sms:en på måndagen, men ändrar sig sedan till söndagen när han tror sig förstå att man är honom på spåren. Under söndagen, när han besökte sin kompis AB, säger han sig ha lämnat mobilen hemma. Han säger sig ha anlänt vid 12, men anlände inte förrän vid 17-tiden = 5 mörka timmar. Vidare säger han sig ha stannat kvar hos AB till 02, medan han i själva verket åkt i väg redan runt 21. Det är totalt 10 h oredovisad tid, eller tid som KJ velat mörka. - På måndagen säger KJ att han anlänt till AB kl 12 - men har inte kommit dit förrän vid 17-18-tiden; ytterligare försök att mörka minst 5 h.

Tisdagen den 7 maj sker märkliga saker: KJ handlar på tre olika ställen (4 inköp: 3xmatvaror, 1xcig): 01:52, 08:45, 19:57, 21:49. Det här är samma natt som han 10:00 inte öppnade för hemmahosaren under förevändning att han satt i badet. - Men det har också skett ett inköp under söndagen, kl. 14:47: nudlar, yoghurt mm.VB kan fortfarande ha varit vid liv och KJ köpt mat åt henne. När han var ute och sökte i skogen verkade han också spara sitt vatten. – Till VB?

Vid liv, var isf, förslag?

Jag undrar hur det var med farfars hus, stod det tomt?
Citera
2014-05-05, 17:55
Moderator
OYs avatar
Citat:

Och att det är hens "bag".

Vad finns som talar för ett event med intressegemensamma?
Citera
2014-05-05, 18:00
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit

Tisdagen den 7 maj sker märkliga saker: KJ handlar på tre olika ställen (4 inköp: 3xmatvaror, 1xcig): 01:52, 08:45, 19:57, 21:49. Det här är samma natt som han 10:00 inte öppnade för hemmahosaren under förevändning att han satt i badet. - Men det har också skett ett inköp under söndagen, kl. 14:47: nudlar, yoghurt mm.VB kan fortfarande ha varit vid liv och KJ köpt mat åt henne. När han var ute och sökte i skogen verkade han också spara sitt vatten. – Till VB?

Var iaf en intressant teori. Var skulle hon då ha varit dessa dagar? Någon plats han ofta återvänder till? Yoghurt och nudlar låter iaf inte som mat för en commander.
Citera
2014-05-05, 18:04
Medlem
MBoudines avatar
Citat:

Ja, det stämmer. Och att KJ delar "sin typ" med andra i sin bekantskapskrets - därav slutsatsen: "event".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in