2014-05-05, 22:40
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldWolf
Här är lite mer utförligt vad som gäller för att avsätta presidenten enl den dåvarande konstitutionen i Ukraina

http://politics.stackexchange.com/questions/2849/was-the-change-in-government-in-ukraine-legal

Exakt. Det krävdes 3/4 av 450 röster, alltså 338 röster för att ens inleda en process för att avsätta presidenten, genom att väcka riksrättsåtal.

Sedan finns det iofs de som hävdar att eftersom parlamentet just då bara hade 447 ledamöter, så skulle det ha räckt med 3/4 av dessa, alltså 336 röster.

Det är tveksamt om man kan räkna så (kontitutionen kan tolkas på olika sätt) men även om man gör det så fattas det fortfarande 336 - 328 = 8 röster.

Inte särskilt många röster, men skillnaden mellan demokrati och statskupp är just att man accepterar och följer demokratins regler.
2014-05-05, 22:40
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jourDDptd
Och vi vet idag exakt vem som dödade dessa? Vet vi exakt att det var mord eller olycka?

Nej och nej. Precis slika lite som vi exakt vet vem som dödade 100 demonstranter på majdan i Mars i år

Kanske dessa länkar kan hjälpa dig på traven????

https://www.youtube.com/watch?v=Efc0hrzn9B0
http://www.liveleak.com/view?i=09c_1399151796
http://www.liveleak.com/view?i=749_1399286176

---------------------------------------------------------------------------------
För övrigt anser jag att Carl Bildt bör omgående tvångsmedicineras, så han inte får chansen till att starta ett tredje världskrig!!!!!!
2014-05-05, 22:41
Medlem
Herzs avatar
Citat:
Du bör även beakta att Viktor Janukovitj är föremål för brottsutredning och valde att fly istället för att stanna kvar och bevisa sin oskuld. I och med att han flydde har man inte kunnat höra honom och utreda vad som hände på majdan vilket innebär att han kan vara oskyldig men också väldigt skyldig.
Att sitta och förklara honom oskyldig när han flydde så snabbt och att han dessutom flydde till Ryssland som i sin tur skickar egna trupper i hemlighet in på Krim gör att man bör anta att Viktor Janukovitj har mycket smuts på sina händer. Smuts som han inte låtit oss bevisa då han flydde. Detta skulle vilken kriminell som helst göra likadant.

Summan är att sitta här i Sverige och hävda att Viktor Janukovitj är 100% oskyldig är löjligt

En tumregel är att om man har en pro-amerikansk regering så blir fienden garanterat fälld oavsett om man är skyldig eller ej. Ett solklart exempel är Milosevic, som i princip var oskyldig för det han är anklagad för.
2014-05-05, 22:43
Medlem
Citat:
Och varför stannade han inte kvar och hävdade sin makt? Kan det vara för att han hade så mycket smuts på händerna att det var bättre att fly snabbt än att åka fast och sitta i fängelse när allt han ställt till med kommer upp till ytan.

Vart är all den support Viktor Janukovitj fortfarande hade kvar? Varför fly om inte tillräckligt många i parlamentet ville ha bort honom?

Men nu flydde han ju inte. Hur många gånger ska vi förklara det för dig.

Citat:
Summan är att sitta här i Sverige och hävda att Viktor Janukovitj är 100% oskyldig är löjligt

Vem pratar du med? Dina demoner?

Ingen har väl påstått att han är 100% oskyldig, det är liksom inte frågan
Senast redigerad av micks 2014-05-05 kl. 22:45.
2014-05-05, 22:49
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Jag beräknar att Ukraina kan få fram ca 40 000 man till de östra regionerna. Då har man ett bra försvar där om Ryssarna anfaller. Sedan har man ytterligare 60 000 närmare Kiev. Man har också reserver, och det viktigaste av allt, starkt folkligt stöd närmare Kiev.

Problemet för kuppmakarna i Kiev är att soldaterna - och en stor del av polisen - är lojala med den egna befolkningen, inte regimen.

När regimen skickade elitförband från fallskärmsjägarbrigaden i Dnepropetrovsk till Kramatorsk och Slovjansk så lämnade dessa sina vapen och stridsfordon och tog bussen hem. Detta därför att de inte ville kriga mot det egna folket.

När regimen skickade dit inrikestrupperna gick det lika illa. De avfyrade sina vapen i luften för att kunna säga att man krigat, och reste sedan tillbaka samma väg som de kom.

Det är möjligt att det fungerar bättre om regimen skickar in paramilitära styrkor och nazistiska flåbusar från Pravyi Sektor. Men de kommer å andra sidan att ställa till med massakrer, precis som de gjorde i Odessa. Och då får vi garanterat ett fullskaligt inbördeskrig som provocerar fram en rysk intervention. Vilket ingen vill ha.

Citat:
Många här tycker att det är helt rätt av ryssland att förstöra Ukraina, eftersom det sägs vara en kuppregering.

Kuppmakarna är fullt kapabla att förstöra Ukraina på egen hand, vilket också tycks vara deras mål. De behöver ingen rysk hjälp för det.

Citat:
Om samma sak sker i Sverige? Låt säga att gruppen fiaskodemokraterna år 2018 tar över makten, efter långa demonstrationer. Är det då rätt av Finland, eller Ryssland, att plocka av oss landsdelar? t ex Norrbotten till Finland, Värmland till Norge?

En mer adekvat jämförelse vore om en nazianstucken junta tog makten i Finland och sedan började trakassera finlandssvenskar. Hur skulle Sverige då agera om Åland förklarade sig självständigt och sedan ansökte om anslutning till Sverige?

Citat:
Nej, det är det naturligtvis inte. Vi skulle först få lösa situationen med folkomröstning. Precis som man hela tiden tänkt göra i Ukraina.

Det finns två problem med den folkomröstning som regimen föreslagit. För det första så får man inte rösta om det federalisterna vill ha, nämligen ett federaliserat Ukraina. För det andra får inte varje region rösta om eget självstyre.
2014-05-05, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Du har en livilig fantasi som inte understöds av annat än ryska fantasier som dras fram för att försöka hetsa fram mer konforntationer.
Snarare verkar det som om en av ryssarna misslyckades kasta ut en molotov cocktail som exploderade inne i huset och startade branden.

http://www.bbc.com/news/world-europe-27275383
Det är ingen mening att bemöta sånt här. Alla kan själv se på filmer och bilder vad som hände och det är ett av det värsta massmorden jag sett. Man undrar vad och vem man försöker skydda genom att bortse från fakta, en svag kuppregering och galningar från högra sektorn? Man kan bara hoppas att rättsläkarna kan ge mer information om vad som hänt och att polisen snabbt får tag i dessa dårar. Man tänker en extra tanke på dom anhöriga som måste ta emot sina nära och kära döda i detta skick, tragiskt och grymt.
2014-05-05, 22:50
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
just nu är detta video poppulärt i Ukraina,

http://www.youtube.com/watch?v=IDWHWhj68I0

det ska få ukrainarna att bojkotta ryska varor

Citat:
Ganska bra sätt att lägga fram det hela på. Sant och effektivt. De får gärna visa denna video över hela EU med

Kort med effektiv video. Jag undrar just om streckkoden 460 gäller även i Sverige. Är så fallet så blir det onekligen lättare att undvika ryska varor!

Finns en app som gör jobbet. Jag undrar om den finns i engelsk eller svensk utgåva:

http://www.dn.se/nyheter/varlden/appen-som-bojkottar-ryska-varor/
Senast redigerad av Ola Schubert 2014-05-05 kl. 22:54.
2014-05-05, 23:08
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calle40
Tyvärr är det inte bara i denna tråden som allting beskrivs som svart eller vitt utan även i "det verkliga livet" där extremister på båda sidor har kidnappat frågan och två ytterligheter ställs mot varandra. Det vi vet är att de flesta ukrainare inte vill tillhöra Ryssland men ej heller Nato. Stödet/förtroendet/legitimiteten för separatisterna är inte väldigt stort. Detsamma kan sägas om regimen i Kiev. Ingen kan försvara Rysslands annektering av Krim men ingen kan heller säga att USA/NATO :s handlande är korrekt.

Att Maidan upproret lyckades berodde ju inte på de folkmassor som deltog utan den övriga befolkningens passiva stöd eftersom alla var trötta på Janu:s korruption och stölder. Däremot så innebar detta inte ett stöd till den agenda som de ledande på Maidan har/hade.

Citat:
Korruptionen och rättsosäkerheten nådde oanade höjder under Janukovych men visst var Justjenko och många runt Julia T också korrumperade och framförallt fick de inte bukt med korruptionen/ekonomin därav anledningen till att Janukovych och regionernas parti kunde vinna valet. Om du då läser mitt inlägg noga förstår du kanske att min poäng är att en överväldigande majoritet ville ha bort Janukovych MEN INTE tillbaka det gamla gardet! Vilket många i väst har misstagit sig på.

Citat:
Jag är bosatt i Moskva, har mycket kontakter i Ukraina. Har arbetat i Östeuropa sedan 2000 och har akademiska studier om SSSR sedan 1991 och som sedan är uppdaterade med jämna mellanrum.

Intressanta och djupa kunskaper du förmedlar. Förmodligen så har du alldeles rätt!

Problemet är bara det att Putler, med sitt agerade startat det kalla kriget 2.0. Då anser jag det ganska naturligt att man väljer sida, oavsett om den egna sidan inte är helt "vit" och "fienden" inte helt "svart".

Därför hör jag nog till de "svart-vita" i tråden. Det skulle dock vara intressant att få höra mer av dina initierade kommentarer i tråden "Putins folk...." som jag startat.

(FB) Putins folk, vad tycker ryssarna egentligen? Utrikespolitiska konsekvenser?

TS är iof inte fri från propaganda. Givetvis så har jag valt ut en del del frågor där ryssar och svenskar skiljer sig åt. Dessutom har jag ibland tagit med det starkaste svarsalternativet och ibland slagit samman det starkaste med det näst starkaste för att få lyfta fram skillnaden i attityder och värderingar mellan ryssar och svenskar.

Men att en sådan skillnad ändå existerar på många plan är det ingen tvekan om. En snabb blick på den kulturella kartan visar på den stora skillnad som de facto finns mellan ytterligheterna Ryssland och Sverige.

http://pagines.uab.cat/seangolden/sites/pagines.uab.cat.seangolden/files/World%20Values%20Surveys%20maps%2020110606.pdf
2014-05-05, 23:20
Medlem
jourDDptds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Intressanta och djupa kunskaper du förmedlar. Förmodligen så har du alldeles rätt!

Problemet är bara det att Putler, med sitt agerade startat det kalla kriget 2.0. Då anser jag det ganska naturligt att man väljer sida, oavsett om den egna sidan inte är helt "vit" och "fienden" inte helt "svart".

Därför hör jag nog till de "svart-vita" i tråden. Det skulle dock vara intressant att få höra mer av dina initierade kommentarer i tråden "Putins folk...." som jag startat.

(FB) Putins folk, vad tycker ryssarna egentligen? Utrikespolitiska konsekvenser?

TS är iof inte fri från propaganda. Givetvis så har jag valt ut en del del frågor där ryssar och svenskar skiljer sig åt. Dessutom har jag ibland tagit med det starkaste svarsalternativet och ibland slagit samman det starkaste med det näst starkaste för att få lyfta fram skillnaden i attityder och värderingar mellan ryssar och svenskar.

Men att en sådan skillnad ändå existerar på många plan är det ingen tvekan om. En snabb blick på den kulturella kartan visar på den stora skillnad som de facto finns mellan ytterligheterna Ryssland och Sverige.

http://pagines.uab.cat/seangolden/sites/pagines.uab.cat.seangolden/files/World%20Values%20Surveys%20maps%2020110606.pdf

Kul med någon som kan sitt ämne. Kommer läsa dina inlägg vartenda ett i fortsättningen Calle40
2014-05-05, 23:21
Medlem
durruttis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Problemet är bara det att Putler, med sitt agerade startat det kalla kriget 2.0.

Ska vi dra hur det hela startade igen?

Victoria Nuland's Admits Washington Has Spent $5 Billion to "Subvert Ukraine
https://www.youtube.com/watch?v=U2fYcHLouXY

Victoria "REGIME CHANGE" Nuland exposed
https://www.youtube.com/watch?v=qv7qy7jot30
Senast redigerad av durrutti 2014-05-05 kl. 23:23.
2014-05-05, 23:21
Medlem
Zeunerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål
Inga problem dina polare blir inringda och vips är civilbefolkningen likviderad och sedan kan den ukrainska armén kan komma och ta över striden i vanlig ordning.

P.s Vilka av dina polare är med på det här klippet???

https://www.youtube.com/watch?v=Efc0hrzn9B0

Tänk även på att det är fegt med tio mot en, nu när du tittar.....

Något som är än mer skrämmande det är att en del här i väst och framförallt Bildt sjunger lovsånger om en demokratisk process i Ukraina.

Det enda som jag har sett ifrån dag1 är fanatiskt uppeldade och påverkade människor, där tågar de vrålandes naziramsor och bär våldsattribut i klipp efter klipp, inte en nomalt funtad människa verkar kunna vaskas fram ur Kiev supporten och då måste man i detta också beakta deras slaviska härkomst vilket gör dem till sanna dårar.

Vad vi ser är den arabiska våren modifierad för Europa, bottenskrapet lyfts upp och ges fria tyglar att få leva ut sina lustar, vad som kommer efter är givetvis ingen nationalism eller demokrati för dem som tror på det, utan snarare någon form av totalitärism.
2014-05-05, 23:22
Medlem
Madagascars avatar
Med risk för att ställa frågor i enlighet med min signatur... Vad är det egentligen som pågår? Tidigare har jag tänkt att regimen borde ta kontrollen över de ockuperade myndighetsbyggnaderna etc i Donetsk och Lugansk men regimens försök de senaste dagarna därtill har blivit mer blodig (minst 4 omkomna vid Slavyansk idag) än vad jag hoppats. Det leder till förbittring, splittring och kanske t o m fullt inbördeskrig. Det kan ju knappast vara en väg framåt.

Hade det inte varit lätt för Kiev-regimen att erbjuda de oroliga oblasterna folkomröstningar!? På det viset skulle Kiev neutralisera nuvarande situation, förbättra sin egen legitimitet samt ge separatisterna vad de vill ha. Och Kiev borde kanske inte ge dem exakt vad de och Ryssland vill - folkomröstningar i riktning federation, men de skull kunna ge dem folkomröstning om självständighet. Jag tror inte majoriteten i Donetsk i ett fritt val hade röstat för självständighet. Jag tror faktiskt inte ens man hade valt det i Lugansk.
Senast redigerad av Madagascar 2014-05-05 kl. 23:42.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in