2014-05-03, 21:25
Medlem
Ola Schuberts avatar
Genom att nu Worlds values survey nu har avslutat sin sjätte undersökningsvåg, (2010-2014), och eftersom Ryssland är med i den, så kan man få en intressant inblick i vilka värderingar och attityder Ryssarna egentligen har! (I alla fall tidigare så stödde ryska myndigheter WVS)

Jag kommer här att redovisa lite resultat. Ni kan själva jämföra dem med t.ex. svenskarnas attityder och värderingar här:

http://www.worldvaluessurvey.org/WVSOnline.jsp

Eller varför inte jämföra med era egna attityder och värderingar!

Med de resultat som jag redovisar, eller som ni själva väljer att plocka fram så kan vi ha en diskussion om de utrikespolitiska konsekvenserna av ryssarnas attityder och värderingar!

Så låt oss börja:

For each of the following, indicate how important it is in your life. Would you say it is:

Here is a list of qualities that children can be encouraged to learn at home. Which, if any, do you consider to be especially important?:

All things considered, how satisfied are you with your life as a whole these days? Using this card on which 1 means you are “completely dissatisfied” and 10 means you are “completely satisfied” where would you put your satisfaction with your life as a whole?:

Generally speaking, would you say that most people can be trusted or that you need to be very careful in dealing with people?

On this list are various groups of people. Could you please mention any that you would not like to have as neighbors?:

Of course, we all hope that there will not be another war, but if it were to come to that, would you be willing to fight for your country?

People sometimes talk about what the aims of this country should be for the next ten years. On this card are listed some of the goals which different people would give top priority. Would you please say which one of these you, yourself, consider the most important?

Now I’d like you to look at this card. I’m going to read out some forms of political action that people can take, and I’d like you to tell me, for each one, whether you have done any of these things, whether you might do it or would never under any circumstances do it:

Now I'd like you to tell me your views on various issues. How would you place your views on this scale? 1 means you agree completely with the statement on the left; 10 means you agree completely with the statement on the right; and if your views fall somewhere in between, you can choose any number in between.

I ‘d like to ask you how much you trust people from various groups. Could you tell me for each whether you trust people from this group completely, somewhat, not very much or not at all?

I am going to name a number of organizations. For each one, could you tell me how much confidence you have in them: is it a great deal of confidence, quite a lot of confidence, not very much confidence or none at all?

I'm going to describe various types of political systems and ask what you think about each as a way of governing this country. For each one, would you say it is a very good, fairly good, fairly bad or very bad way of governing this country?

Nä, nu orkar jag inte mer: Men nu har ni en hel del diskussionsmaterial:

Hur påverkar ryssarnas attityder och värderingar utrikespolitiken och den globala situationen?
Citera
2014-05-03, 21:33
Medlem
Balkan-Kings avatar
Endnu en worldordersurvey bestillt af blåøjede zionist sønner fra Washington? Har aldrig hørt om dem og kommer ikke at egne yderligere 1 minut af mit liv på det propaganda.
Citera
2014-05-03, 21:36
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balkan-King
Endnu en worldordersurvey bestillt af blåøjede zionist sønner fra Washington? Har aldrig hørt om dem og kommer ikke at egne yderligere 1 minut af mit liv på det propaganda.

Fast nu stödjer ju även ryska myndigheter WVS, (som med vetenskapliga metoder undersöker folks attityder och värderingar i olika länder). Jag vill minnas att det var den ryska utbildningsministern som uttalade stöd till WVS. Och det gör han med rätta:

Resultatet visar ju att ryssarna "kör ett eget race", liksom för övrigt Sverige gör, fast åt motsatt håll så att säga!
Citera
2014-05-03, 22:16
Medlem
Balkan-Kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Fast nu stödjer ju även ryska myndigheter WVS, (som med vetenskapliga metoder undersöker folks attityder och värderingar i olika länder). Jag vill minnas att det var den ryska utbildningsministern som uttalade stöd till WVS. Och det gör han med rätta:

Resultatet visar ju att ryssarna "kör ett eget race", liksom för övrigt Sverige gör, fast åt motsatt håll så att säga!

Ryssland er vældig kulturberiget med tattere og rysserne vet at enhver stor etnisk blanding medfører konsekvenser som "fjenden" (f.eks. NATO) vil udnytte til maksimum. For hvert år der går kommer der et nyt Chicago område i Europa, det vare ikke længe før korthuset EU falder sammen.
Citera
2014-05-03, 22:32
Medlem
Citat:

FEL. Det är Sverige som kör ett eget race, vi är det mest postmodernistiska landet i världen så att jämföra Ryssland med Sverige och säga att Ryssarna är konstiga är bara fel. I alla fall om man med konstig menar annorlunda än många andra. Jämför med Ukraina. Eller Polen. Eller Zimbabew. Eller Kina. Eller Indien. Inte med Sverige, vi är lite eljest :-)
Citera
2014-05-03, 22:41
Medlem
526s avatar
Citat:

Du har visst problem med andra människors värderingar. Du kanske är en sån som aktivt vill ändra på andra nationers åsikter.
Senast redigerad av 526 2014-05-03 kl. 23:00.
Citera
2014-05-03, 22:46
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balkan-King
Ryssland er vældig kulturberiget med tattere og rysserne vet at enhver stor etnisk blanding medfører konsekvenser som "fjenden" (f.eks. NATO) vil udnytte til maksimum. For hvert år der går kommer der et nyt Chicago område i Europa, det vare ikke længe før korthuset EU falder sammen.

Fast vad har dina, danska, åsikter med det ryska folkets attityder och värderingar som diskuteras i denna tråd?
Citera
2014-05-03, 22:56
Medlem
526s avatar
Citat:
Fast vad har dina, danska, åsikter med det ryska folkets attityder och värderingar som diskuteras i denna tråd?
Låtsas du inte förstå? Använd google translate. Det är nämligen en helt relevant, för att inte säga en skarp reflektion av det propagandakrig som usa och eu har startat för att uppnå sina geopolitiska mål.
Citera
2014-05-03, 23:07
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren75
FEL. Det är Sverige som kör ett eget race, vi är det mest postmodernistiska landet i världen så att jämföra Ryssland med Sverige och säga att Ryssarna är konstiga är bara fel. I alla fall om man med konstig menar annorlunda än många andra. Jämför med Ukraina. Eller Polen. Eller Zimbabew. Eller Kina. Eller Indien. Inte med Sverige, vi är lite eljest :-)

Visst, Sverige är världens mest postmoderna land när det kommer till invånarnas attityder och värderingar.

Om Sverige befinner sig i det övre högra hörnet på den kulturella kartan så finner sig Ryssland maximalt åt väster och halvvägs nedåt åt traditionella värden snarare än moderna sådana, (som fallet var med Sovjetunionen).

Nu har Ryssland snabbt, mellan den fjärde och femte undersökningsvågen fallit ifrån en Traditionellt-Modernt värde på ca 1,0 på y-axeln till ett värde på ca 0,5. Alltså har ryssarna fått mer traditionella värderingar under en relativt kort tidsperiod. (Tyvärr så har ingen kulturell karta som avspeglar länder och förändringar för den sjätte undersökningsvågen, ännu, publicerats).

http://pagines.uab.cat/seangolden/sites/pagines.uab.cat.seangolden/files/World%20Values%20Surveys%20maps%2020110606.pdf

Men det är just den konstrasten som är så intressant! Ryssarna tycker säkert att svenskarnas attityder och värderingar är mycket märkliga.

Men det skadar inte att studera dessa skillnader, och likheter också, även om det inte är lika kul.

Citat:
Ursprungligen postat av 526
Du har visst problem med andra människors värderingar. Du kanske är en sån som aktivt vill ändra på andra nationers åsikter och se till att de stämmer med de nationer du förespråkar ( inkluderat deras geopolitiska mål)

Hm, fast nu tror jag ju inte att jag kan ändra på andra folks attityder och värderingar, (i princip är det omöjligt t.om på lilla Flashback att åstadkomma det, även fast det är kul att försöka).

Det som möjligtvis kan ändra folks attityder och värderingar är produktivkrafternas utveckling, (effektivt utnyttjad teknisk utveckling och utbildningsnivå) och socioekonomisk utveckling överhuvudtaget.

Befolkningen i Sverige har inte samma attityder och värderingar nu som man hade mellan 1981 och 1984 då WVS första undersökningsvåg skedde. Jag har inte hunnit undersöka saken närmar men:

Vad gäller attityden till grannar av annan "ras" så svarade:

1981: 6% att man inte skulle vilja ha sådana.
2006: 1,4% att man inte skulle vilja ha sådana
2011: 2,8 % att man inte skulle vilja ha sådana

trots att andelen de facto rasister verkar ha fördubblats sedan den femte vågen så är det alltså mer än en ytterligare fördubbling för att vi skall nå 1981 års nivå, som ändå är låg jämfört med ryssarnas 17%.

Det som är en smula märkligt är att ni inte, som jag uppmanade i TS, verkar vilja diskutera utifrån det statistiska materialet.

Är ni oförmögna att göra det? Nej det tror jag inte. Åtminstone de främlingsfientliga här på flashback brukar vara ena riktiga baddare på att slänga sig med statistik!
Senast redigerad av Ola Schubert 2014-05-03 kl. 23:13.
Citera
2014-05-03, 23:17
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Genom att nu Worlds values survey nu har avslutat sin sjätte undersökningsvåg, (2010-2014), och eftersom Ryssland är med i den, så kan man få en intressant inblick i vilka värderingar och attityder Ryssarna egentligen har! (I alla fall tidigare så stödde ryska myndigheter WVS)

Jag kommer här att redovisa lite resultat. Ni kan själva jämföra dem med t.ex. svenskarnas attityder och värderingar här:

http://www.worldvaluessurvey.org/WVSOnline.jsp
On this list are various groups of people. Could you please mention any that you would not like to have as neighbors?:

V37.- Would not like to have as neighbors: People of a different race

Nämnt 17,2%, (Sverige: 2,8%)

V38.- Would not like to have as neighbors: People who have AIDS

Nämnt 54,3%, (Sverige: 6,4%)

V39.- Would not like to have as neighbors: Immigrants/foreign workers

Nämnt 32,2%, (Sverige: 3,5%)

V40.- Would not like to have as neighbors: Homosexuals

Nämnt 66,2%, (Sverige 4,2%)

V41.- Would not like to have as neighbors: People of a different religion

Nämnt 14,3%, (Sverige 3,7%)

V44.- Would not like to have as neighbors: People who speak a different language

Nämnt 18,9%, (Sverige 3,2%)

Jag undrar hur de samlat in sina indata. De svenska siffrorna känns för mig ibland osannolika. Skulle bara 3,5 % ha någonting emot att ha invandrare som grannar? Jag skulle tippa på det tiodubbla ungefär. Vi kan ju bara fundera över att SD verkar komma att dra in runt 10 % av rösterna i det kommande valet. Är det kanske så att många svarat "liberalt" för att de är i en sådan ekonomiskt god position att de aldrig kommer behöva ställas inför valet? Jag misstänker att hela undersökningsmetoden med intervjuer inte känns tillräckligt anonym för deltagarna.
Citera
2014-05-03, 23:17
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Låtsas du inte förstå? Använd google translate. Det är nämligen en helt relevant, för att inte säga en skarp reflektion av det propagandakrig som usa och eu har startat för att uppnå sina geopolitiska mål.

Hm, jag är inte främmande för propagandakrig. Jo, jag vill t.om. vara en del av det, på Sveriges sida!

Men nu är det ett faktum att även ryska myndigheter gillar WVS, vilket inte är så konstigt. Putins käpphäst är ju att Ryssland och ryssarna är så speciella att de måste gå sin egen väg, som avviker ifrån väst.

Gillar du Ryssland och Putin så läs då för fan på vilka filosofer och teorier han själv gillar!
Citera
2014-05-03, 23:20
Medlem
Balkan-Kings avatar
Citat:

Hvad er en "dansk åskit" enligt din racefilosofi?
Det beviser också at ni Carl Bildt runkere er inderst inde et gäng racister, sådan som det blev afsløret af wikileaks.
Senast redigerad av Balkan-King 2014-05-03 kl. 23:23.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in