2014-05-03, 14:37
Medlem
santamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
Så länge du inte blir stoppad med magneten på går det helt fint; det registreras då ingenting utan ser ut som att den stått stilla. Hur ska tillsynsmyndigheten kunna bevisa att bilen varit i rörelse i efterhand, samhall eller inte? Samma sak med lån av kort; enda gången du får problem är om du fastnar med fingrarna i syltburken så att säga.

Herregud; jag vet till och med om fall där en administratör på ett åkeri "kört" nästan lika mycket som chaufförerna, och tre firmakontroller senare har inte myndigheterna ens ställt frågan varför han kört så mycket, då speciellt långa sträckor, med dragbil, utan E-behörighet...
Herrugud, så länge man inte blir stoppad kan man göra vad som helst.
Citera
2014-05-03, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilema
Vad för omläggning?
Kan du berätta mer

tror han menar E18 vägomläggningen som går (tror jag) en bit nedanför Drammen och mot Larvik=långa köer och nedsatt hastighet, dom har hållt på med den vägen i flera år, effektiva norrmän.... jojo, GROTTMÄNNISKOR!!
Citera
2014-05-03, 16:22
Medlem
nilemas avatar
Aha
Citera
2014-05-03, 19:59
Medlem
Chewbaccasuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chuck-Finley
tror han menar E18 vägomläggningen som går (tror jag) en bit nedanför Drammen och mot Larvik=långa köer och nedsatt hastighet, dom har hållt på med den vägen i flera år, effektiva norrmän.... jojo, GROTTMÄNNISKOR!!

Delvis det, men det va inte alls det jag hade i åtanke även om det stämmer! Förut så kördes linjerna på ett sätt, men nu har dom gjort om alla linje, det är komplett kaos o folket där gillar inte omläggningen. Bilarna skall tydligen vara utbytta(har inte fått det bekräftat än) från vanliga skåpbilar till växelflaksbilar. Så vilket kan göra det lite rörigt. Men eftersom du blir upplärd på det systemet lär det nog va lugnt, värre för dom som vart med sen innan.
Jag suger på att förklara, men hoppas det blev nån typ av klarhet!
Citera
2014-05-04, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santaman
Herrugud, så länge man inte blir stoppad kan man göra vad som helst.

Samma devis för exempelvis mord och rån, så länge man inte åker dit, sedan har ju vi spannet på 28d så det gäller ju inte bara den dagen det sker.
Citera
2014-05-04, 22:01
Medlem
Joliet-Jakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Din arbetsgivare är säkert nöjd med att du jobbar 13 H pass......

Du kan ju försöka få din arbetsgivare att betala böterna också den dag du blir stoppad........

Absolut inte värt att bryta mot arbets- och vilotidsreglerna ( iaf inte i det långa loppet).

Man sätter ju rast på färdskrivaren när man lossar, men det finns ju ingen tid till att ta 45 min rast. Man har ju lossningstider att hålla, och när man är ny så tar ju allt längre tid också.
Citera
2014-05-05, 16:41
Medlem
TruckUrbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilema
Jag far till Tønsberg över sommaren, jobbar åt Manpower, kör för Tine

Ska bli spännande att dra neråt =)
Själv ska jag jobba för Adecco men köra för tine i skarnes/östnorge. Hur mycket får du i timmen?

Någon som vet när man räknar kvällstillägg i Norge? Är det från kl. 20?
Citera
2014-05-05, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joliet-Jake
Man sätter ju rast på färdskrivaren när man lossar, men det finns ju ingen tid till att ta 45 min rast. Man har ju lossningstider att hålla, och när man är ny så tar ju allt längre tid också.
Jodå, jag förstår exakt problematiken. Problemet med att lösa det på det här sättet är ju att arbetsgivaren kommer att utnyttja dig och dina raster.
Nästa steg för arbetsgivaren är ju att "korta" tiden mellan de olika lastningarna (alltså platserna) och nångång hamnar du i ett läge där du tvingas att köra för fort för att hinna.

Som sagt, om chefen betalar alla böter man kan få för felaktigt användande av färdskrivare, hastighetsböter osv kan det ju kanske vara värt det......jag tycker bara att det bygger på streseen jag.......
Citera
2014-05-05, 21:04
Medlem
Chewbaccasuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TruckUrban
Själv ska jag jobba för Adecco men köra för tine i skarnes/östnorge. Hur mycket får du i timmen?

Någon som vet när man räknar kvällstillägg i Norge? Är det från kl. 20?

Går du på skift så har du + 20% på timlönen. Övertid efter 14 är 50% och övertid efter 22 är 100%. Hoppas det var behjälpligt. MEN, det va det avtalet jag hade. Prata med Adecco
Citera
2014-05-05, 21:09
Medlem
Per-Engdahls avatar
Åkare inom bygg och anlägg är ett jäkla folk. Ständigt på jakt efter sätt att slöa och mygla.
Citera
2014-05-05, 21:23
Medlem
TruckUrbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chewbaccasuit
Går du på skift så har du + 20% på timlönen. Övertid efter 14 är 50% och övertid efter 22 är 100%. Hoppas det var behjälpligt. MEN, det va det avtalet jag hade. Prata med Adecco
Jo, 20% är det. Men från vilket klockslag får man kvällstillägg?
Citera
2014-05-05, 22:53
Medlem
matknivs avatar
Har hamnat i lite av en situation på min arbetsplats. Det är så att min anställning gick egentligen ut den 30 april och jag hade som avsikt att sluta då eftersom jag har ett nytt jobb över sommaren och ville vara ledig under maj.

Men min arbetsgivare ville att jag skulle fortsätta då det är brist på chaufförer pga sjukdom och annan frånvaro. Jag var inte så sugen på att jobba under maj då jag tänkt vara ledig vilket jag påpekade, hon(min transportledare) började då snacka om att jag bör tänka på hurdana referenser jag vill få därifrån och att om en framtida arbetsgivare skulle fråga så skulle hon nämna att jag inte var "arbetsvillig".

Jag gick då med på att jobba första veckan i maj. Men nu så säger hon att jag behövs fram till slutet av månaden. Jag påpekade att jag ju inte har något annat val än att säga ja pga tidigare hot om referenser och efter mycket tjat från hennes sida så sa jag till slut ungefär "ja ja jag ställer väl upp" vilket jag så klart ångrar nu i efterhand. Jag har dock inte skrivit på något.

Får det vara så här? Tankar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in