Inom åkerinäringen finns det gott om jobb och chanser till bra löner. Dom flesta tjänar omkring 24 000 kr i månaden. Men finns gott om folk som tjänar ca 30 000 kr i månaden. Är man ny i branschen så kan man alltid dra till Norge eller eller Norrland för att skaffa sig erfarenhet. Sedan kam man lugnt åka hem igen och skaffa sig ett nytt jobb med lätthet. En bra chaufför sliter arbetsgivare i.
Skälv så fick jag jobb som 19 åring på ett åkeri på min hemort. Detta åkeri la inga större pengar på bilar eller annan utrustning. Min ingångslön låg på 19 500 kr, med övertid hade jag en månadslön på 22 000 kr om jag hade tur.
Hade en "egen" bil jag körde runt i. En Volvo FH från 2006. Trots sitt årtal hade denna bilen gått hårt och långt. Klagade snabbt på bromsarnas verkan, men fick inget gehör från mina arbetsgivare. Det jobbiga med bilen var att den hade manuell-låda. Alla andra på åkeriet hade automat-lådor.
Släpet var inte heller någon höjdare. Gammalt och dörrarna gick knappt att stänga. Sätet hade fastnat i ett läge och kunde inte rubbas. En spricka i framrutan var det också. Bilen var en lastväxlare med tillhörande släp.
Sa Dick upp mig några månader senare och började köra styckegods istället. Nu fick jag istället åka ut till butiker och lämna paket och pallar. Bilen jag hade var en relativt fräsch Volvo FL. Smidig och bra i staden. Hade ca 70 stopp per dag och jobbade 07-16. Lönen var något lägre med mycket roligare. Lärde känna folket på mina stopp. Mycket flört mellan mig och tjejerna i butikerna jag lämnade/hämtade på!
Är man snygg dom lastbilschaufför får man inviter från både höger och vänster av damer.