2014-03-25, 18:01
Medlem
varför är alla chefer/trafikledare inom denna branschen inavlade? pratade med två företag idag då jag vill byta jobb, första jag pratade med var företagets vd och en riktigt tattare, jag börjar med att vara trevligt som en vanlig person men bonden är allmän otrevligt

och är ej intresserad av att prata mycket, sen frågar han mig vad jag har för körkort svarar och säger CE, väntar på att han ska svara.........zzzZZZzzz ehhhhhhhhh vi har bara extra körningar,

men jag är intresserad av en heltidstjänst bonden som jag sa är en tattare och har ingen anning hur man beter sig som människa.....ZZZZZzzzzZZZ.....(tar tid för honom att säga saker) NEJ du får söka vidare!! tyvärr du kan höra med någon annan istället!! surt säger han till mig, hahah vad fan är problemet?
Citera
2014-03-25, 21:58
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dato
varför är alla chefer/trafikledare inom denna branschen inavlade? pratade med två företag idag då jag vill byta jobb, första jag pratade med var företagets vd och en riktigt tattare, jag börjar med att vara trevligt som en vanlig person men bonden är allmän otrevligt

och är ej intresserad av att prata mycket, sen frågar han mig vad jag har för körkort svarar och säger CE, väntar på att han ska svara.........zzzZZZzzz ehhhhhhhhh vi har bara extra körningar,

men jag är intresserad av en heltidstjänst bonden som jag sa är en tattare och har ingen anning hur man beter sig som människa.....ZZZZZzzzzZZZ.....(tar tid för honom att säga saker) NEJ du får söka vidare!! tyvärr du kan höra med någon annan istället!! surt säger han till mig, hahah vad fan är problemet?

Tillgång och efterfrågan; det kryllar ju av chaufförer! Varför skulle han välja dig? Fick du förmedlat din långa och breda erfarenhet, låga skadestatistik eller något annat som skiljer dig från andra vägtattare?
Citera
2014-03-26, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joliet-Jake
CE prov om några dagar.. Sen börja jobba skönt att slippa denna flumutbildning, just nu 75% döda tid.

Så mycket dötid? Hur ser en vanlig dag ut på din utbildning?
Citera
2014-03-26, 21:20
Medlem
Joliet-Jakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zezzyy
Så mycket dötid? Hur ser en vanlig dag ut på din utbildning?
Just nu är vi flesta klart med allt utan uppkörning, finns inget att göra liksom bara vänta på den.Tidigare har det vart betydligt bättre fart såklart...
Citera
2014-03-27, 00:37
Medlem
iPlankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Hur stor chans är det att få jobb med enbart C-kort jämfört med CE-kort? Har tänkt börja på en utbildning till våren, men måste dock betala den själv. Och jag vet inte om jag har råd med CE eller riktigt vill köra med släp egentligen.

Jag hade C i 19 månader, där sökte jag aktivt jobb men allt jag fick var en sommaranställning. Samma dag jag fick mitt CE fick jag jobb.
Arbetsgivare föredrar CE-kort även om det gäller en C-tjänst i 99.99% av fallen skulle jag tro.

Jag hade den känslan ett tag också att jag kanske inte vill köra med släp bakefter, men när du kört en del CE så känns det bättre.

Citat:
Grattis! Får man fråga var får du ut i hand efter skatt och dyl?

http://gyazo.com/ff00704a48333335470b4554687fcff3
Är helt klart nöjd!
Senast redigerad av iPlankan 2014-03-27 kl. 00:43.
Citera
2014-03-27, 16:48
Medlem
Inom åkerinäringen finns det gott om jobb och chanser till bra löner. Dom flesta tjänar omkring 24 000 kr i månaden. Men finns gott om folk som tjänar ca 30 000 kr i månaden. Är man ny i branschen så kan man alltid dra till Norge eller eller Norrland för att skaffa sig erfarenhet. Sedan kam man lugnt åka hem igen och skaffa sig ett nytt jobb med lätthet. En bra chaufför sliter arbetsgivare i.

Skälv så fick jag jobb som 19 åring på ett åkeri på min hemort. Detta åkeri la inga större pengar på bilar eller annan utrustning. Min ingångslön låg på 19 500 kr, med övertid hade jag en månadslön på 22 000 kr om jag hade tur.

Hade en "egen" bil jag körde runt i. En Volvo FH från 2006. Trots sitt årtal hade denna bilen gått hårt och långt. Klagade snabbt på bromsarnas verkan, men fick inget gehör från mina arbetsgivare. Det jobbiga med bilen var att den hade manuell-låda. Alla andra på åkeriet hade automat-lådor.

Släpet var inte heller någon höjdare. Gammalt och dörrarna gick knappt att stänga. Sätet hade fastnat i ett läge och kunde inte rubbas. En spricka i framrutan var det också. Bilen var en lastväxlare med tillhörande släp.

Sa Dick upp mig några månader senare och började köra styckegods istället. Nu fick jag istället åka ut till butiker och lämna paket och pallar. Bilen jag hade var en relativt fräsch Volvo FL. Smidig och bra i staden. Hade ca 70 stopp per dag och jobbade 07-16. Lönen var något lägre med mycket roligare. Lärde känna folket på mina stopp. Mycket flört mellan mig och tjejerna i butikerna jag lämnade/hämtade på!

Är man snygg dom lastbilschaufför får man inviter från både höger och vänster av damer.
Citera
2014-03-27, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av divison
Inom åkerinäringen finns det gott om jobb och chanser till bra löner. Dom flesta tjänar omkring 24 000 kr i månaden. Men finns gott om folk som tjänar ca 30 000 kr i månaden. Är man ny i branschen så kan man alltid dra till Norge eller eller Norrland för att skaffa sig erfarenhet. Sedan kam man lugnt åka hem igen och skaffa sig ett nytt jobb med lätthet. En bra chaufför sliter arbetsgivare i.

Skälv så fick jag jobb som 19 åring på ett åkeri på min hemort. Detta åkeri la inga större pengar på bilar eller annan utrustning. Min ingångslön låg på 19 500 kr, med övertid hade jag en månadslön på 22 000 kr om jag hade tur.

Hade en "egen" bil jag körde runt i. En Volvo FH från 2006. Trots sitt årtal hade denna bilen gått hårt och långt. Klagade snabbt på bromsarnas verkan, men fick inget gehör från mina arbetsgivare. Det jobbiga med bilen var att den hade manuell-låda. Alla andra på åkeriet hade automat-lådor.

Släpet var inte heller någon höjdare. Gammalt och dörrarna gick knappt att stänga. Sätet hade fastnat i ett läge och kunde inte rubbas. En spricka i framrutan var det också. Bilen var en lastväxlare med tillhörande släp.

Sa Dick upp mig några månader senare och började köra styckegods istället. Nu fick jag istället åka ut till butiker och lämna paket och pallar. Bilen jag hade var en relativt fräsch Volvo FL. Smidig och bra i staden. Hade ca 70 stopp per dag och jobbade 07-16. Lönen var något lägre med mycket roligare. Lärde känna folket på mina stopp. Mycket flört mellan mig och tjejerna i butikerna jag lämnade/hämtade på!

Är man snygg dom lastbilschaufför får man inviter från både höger och vänster av damer.

va fan är det för fel på FH (480 kör jag) manuell?? Års modell 2006, 2007 tror jag...

det är fan fint får man köra bil istället för att åka....
Citera
2014-03-30, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iPlankan

Ofan inte illa!

Själv tog jag mitt E kort förra veckan och redan fått som CE chaufför. Börjar det jobbet om ett par dagar. Men jag känner mig lite små nojig över att köra själv första gången. Någon som har några tips som en nybörjare kan kunna ha användning utav?
Citera
2014-03-30, 19:16
Medlem
iPlankans avatar
Citat:
Ofan inte illa!

Själv tog jag mitt E kort förra veckan och redan fått som CE chaufför. Börjar det jobbet om ett par dagar. Men jag känner mig lite små nojig över att köra själv första gången. Någon som har några tips som en nybörjare kan kunna ha användning utav?

Skulle nog inte säga mer än att ta det lugnt, ta hellre ut svängarna för mycket än för lite; bättre komma fram sent än aldrig.
Citera
2014-03-31, 21:56
Medlem
Joliet-Jakes avatar
Kuggade uppkörningen på släpet idag.. Fattar inte hur då körningen gick jättebra, var inte uppe på en endaste trottoarkant men prövaren skulle väl göra ett exempel på mig... Klagad epå en kurva jag tagit för snävt.. Förstår inte hur det kan vara så petigt, Bara att vänta på ny tid då.. kunde åkt o jobbat imorgon annars
Citera
2014-04-01, 00:16
Medlem
Chewbaccasuits avatar
Hur mycket jobb finns det i norr? O vad är det för körningar? Fjärr är väl o utesluta, det har väl utlänningarna tagit. Gotland är ruttet o va arbetslös chaffis på! -.-
Citera
2014-04-01, 03:00
Medlem
Klart det finns fjärrkörningar. Helt körd är inte branschen, men det är lätt att skylla på utlänningar när man går arbetslös.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in