2015-10-13, 02:36
Medlem
Funderar på att skaffa C-kort och eventuellt CE efteråt. Jag trivs med att köra på vägarna och arbetstiderna fungerar då jag är ensamstående och har inga planer på att skaffa familj inom det närmaste. Men jag är sjukt oteknisk/icke händig och jag tror inte att jag skulle gilla delen med att lasta, lossa, truckkörning osv. Har jobbat lite inom industrin och hatar verkligen den biten. Tror ni att ett C-kort ändå skulle passa en sån som mig? För jag älskar ju som sagt att köra..
Citera
2015-10-13, 05:48
Medlem
TheGamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IrriterandeApelsin
Fick utbildning beviljad av Arbetsförnedringen idag! Testmodul den 9e november. Vad kan man vänta sig?

Prov, mycket bilteori, och vissa grundämnen från skolan men inga större grejer om man inte sov igenom grundskolan.

Citat:
Ursprungligen postat av mirinforever
Funderar på att skaffa C-kort och eventuellt CE efteråt. Jag trivs med att köra på vägarna och arbetstiderna fungerar då jag är ensamstående och har inga planer på att skaffa familj inom det närmaste. Men jag är sjukt oteknisk/icke händig och jag tror inte att jag skulle gilla delen med att lasta, lossa, truckkörning osv. Har jobbat lite inom industrin och hatar verkligen den biten. Tror ni att ett C-kort ändå skulle passa en sån som mig? För jag älskar ju som sagt att köra..

Beror helt på vad du blir, kan ju köra spetsbyte eller så kan du lära dig att åtminstone tycka det är okej att lasta/lossa. Själv gills jag inte att köra kran 4,5 meter upp i luften förut, nu älskar jag det, speciellt sega dagar som man sovit dåligt. Bara sitta där, i värmen och njuta av min musik.
Citera
2015-10-13, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGamer
Beror helt på vad du blir, kan ju köra spetsbyte eller så kan du lära dig att åtminstone tycka det är okej att lasta/lossa. Själv gills jag inte att köra kran 4,5 meter upp i luften förut, nu älskar jag det, speciellt sega dagar som man sovit dåligt. Bara sitta där, i värmen och njuta av min musik.
Kanske en dum fråga men är det svårt att lasta och lossa om man är oteknisk? Hur ofta görs det rent allmänt och hur lång tid tar det? Behöver man kunna det här t.ex.? https://www.youtube.com/watch?v=9GsPTVFgCtU I så fall är jag jävligt tveksam då jag är sjukt oteknisk och saknar det logiska tänkandet när det kommer till maskiner och funktioner. Sen undrar jag varför en lastbilsförare ska lasta åt företag? De har väl egna anställda/lagerpersonal som borde kunna lasta? Hade 90% av arbetet gått ut på att faktiskt köra så hade jag kanske satsat på det.
Citera
2015-10-14, 16:07
Medlem
ArischManns avatar
kan man ta C-CE om man har prövotid kvar på sitt B?
Citera
2015-10-14, 16:37
Medlem
TheGamers avatar
Citat:
Kanske en dum fråga men är det svårt att lasta och lossa om man är oteknisk?

Beror helt på vad som ska lastas/lossas, och finns allt för olika körningar därute att jag ska kunna svara på det.

Citat:
Hur ofta görs det rent allmänt och hur lång tid tar det?

Samma som ovan.

Citat:
Behöver man kunna det här t.ex.? https://www.youtube.com/watch?v=9GsPTVFgCtU I så fall är jag jävligt tveksam då jag är sjukt oteknisk och saknar det logiska tänkandet när det kommer till maskiner och funktioner.

Såg inte hela videon, men en säkerhetskontroll ska du kunna, kommer alltid göras före körning på skolan och dessutom på uppkörningen, om jag minns rätt kan t o m vissa frågor relatera till säkerhetskontrollen.

Sen om chaufförerna gör kontrollen dagligen, eller för den delen varje månad, tvivlar jag på. Finns säkert, men de är få. Tror dock t.ex om man kör vissa typer av ADR att de är noggranna med sådant.

Citat:
Sen undrar jag varför en lastbilsförare ska lasta åt företag? De har väl egna anställda/lagerpersonal som borde kunna lasta? Hade 90% av arbetet gått ut på att faktiskt köra så hade jag kanske satsat på det.

Det finns många anledningar, en kan vara så simpelt att de inte har folk nog för att kunna utföra sådant, eller att åkeriet får extra betalt.

Det finns väldigt många grenar av lastbilsbranschen, allt från grusbil till spetsbyten, och om du är ute efter att endast åka, så kan jag garantera att det finns massvis av företag som gör just sånt. Vilka dock får du kolla själv, eller så kan någon i tråden berätta, men de finns i alla fall.
Citera
2015-10-14, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGamer
Det finns väldigt många grenar av lastbilsbranschen, allt från grusbil till spetsbyten, och om du är ute efter att endast åka, så kan jag garantera att det finns massvis av företag som gör just sånt. Vilka dock får du kolla själv, eller så kan någon i tråden berätta, men de finns i alla fall.
Tack för alla bra svar. Om jag låt säga framförallt vill köra. Är det någon annan som då sköter last- och lossningen? Kan du berätta lite mer detaljerat kring det hela. Är det detta som är spetsbyten?
Citera
2015-10-14, 23:41
Medlem
Joliet-Jakes avatar
Den där säkerhetskontrollen har jag inte gjort sedan uppkörningen.. Men att hålla koll och ansvara för sitt fordon är jätteviktigt och något som åkaren förväntar sig av dig i flesta fall. Men det är inte så avancerat egentligen...
Citera
2015-10-15, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joliet-Jake
Den där säkerhetskontrollen har jag inte gjort sedan uppkörningen.. Men att hålla koll och ansvara för sitt fordon är jätteviktigt och något som åkaren förväntar sig av dig i flesta fall. Men det är inte så avancerat egentligen...
Hur är det med växlingen? Lär man sig fort eller är det onödigt krångligt?
Citera
2015-10-15, 11:42
Medlem
Citat:
I början tyckte jag att det var lite krångligt, ibland så växlade man för fort och då gick inte växeln i. Har dock bara kört automat sedan jag lämnade skolan, och mer automat lär det nog bli i framtiden skulle jag tro.
Citera
2015-10-15, 20:11
Medlem
Joliet-Jakes avatar
Citat:
Det tar lite tid att lära sig, men när du kommer ut i verkligheten är det ingen som kör manuellt längre..
Citera
2015-10-15, 21:08
Medlem
Var till däckverkstaden idag och fick nya vinterdäck på dragbilen. I år blev det dubbfritt fram eftersom dubbdäck är värdelösa när dubben är nersliten, medan fina, mönstrade vinterdäck fram behåller greppet hela tiden.

När jag var där såg jag några M & S däck som såg ut som ett boggidäck för sommarbruk. Har för mig att det var två skåror på däcket och inte så mycket mer än så. Hur fan kan det kallas vinterdäck?! Är det öststatsdäck där man endast betalar för en m&s märkning på däckets sida?

Vad har ni för synpunkter på vinterdäck?
Citera
2015-10-15, 21:39
Medlem
Petflaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashspy
Var till däckverkstaden idag och fick nya vinterdäck på dragbilen. I år blev det dubbfritt fram eftersom dubbdäck är värdelösa när dubben är nersliten, medan fina, mönstrade vinterdäck fram behåller greppet hela tiden.

När jag var där såg jag några M & S däck som såg ut som ett boggidäck för sommarbruk. Har för mig att det var två skåror på däcket och inte så mycket mer än så. Hur fan kan det kallas vinterdäck?! Är det öststatsdäck där man endast betalar för en m&s märkning på däckets sida?

Vad har ni för synpunkter på vinterdäck?

Är det en snöflinga på däcket? Isåfall är de väl godkända vintetdäck.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in