Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2013-05-03, 18:54
Medlem
LloydHopkinss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xstar

Men jag vill veta nu; hur tänker idioter? Träd fram!

Jag kör så gott som dagligen igenom en rondell där de flesta som kommer från mitt håll antingen svänger höger eller kör rakt igenom rondellen. Jag måste dock hålla vänster. I början höll jag på att bli påkörd åtminstone ett par ggr per vecka, eftersom de som kom från motsatt håll antog att jag skulle svänga av på någon av de två första avfarterna.

Då började med att jag blinka vänster och se på fan, problemet med att folk höll på att köra på mig försvann. Nästan, det finns alltid en eller annan tomte som verkar tro att de som är i rondellen ska lämna företräde......

Så hur tänker en idiot som jag som blinkar vänster? Jo, att det är värt att blinka vänster för att undvika bli påkörd. Jag kan leva med att vissa, typ TS, tycker jag är en idiot. Det är det värt!
2013-05-03, 18:58
Medlem
LloydHopkinss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peta_E
Äckliga människor som inte blinkar höger i rondeller när de ska ut är de värsta. Borde störa mer än människor som blinkar vänster.

+1
2013-05-03, 22:28
Medlem
Roedoress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaewul
Två trafikanter, bilist A och bilist B. Cirkulationen har ett eller två körfält, beroende på vilket tankeexperiment vi vill göra. Bilist A kommer till cirkulationsplatsen något före bilist B.

Bilist A kanske ska göra en vänstersväng. Vart bilist B ska åka är mindre relevant, men vi kan anta att den ska framåt eller svänga höger.

Bilist B försöker läsa bilists A beteende för att bedöma om det är OK att köra in i cirkulationen eller om man måste vänta.

Kod:
         ||
         ||
A____    \\  Om bilist A ger tecken för vänstersväng, kan
     \___//  bilist B använda det yttre körfältet för att köra
         |   igenom cirkulationsplatsen eller svänga höger.
         |
         B
         |
         |
A____    \_ _ _ _?
     \___/
         |  Om bilist A inte ger tecken för vänstersväng måste
         |  bilist B vänta tills bilist A kört förbi utfarten
         B  innan bilist B kan köra ut i cirkulationsplatsen.

A
      | |
      | |
     /   \_____
     \___/
         |  Om bilist A ger tecken för vänstersväng måste
         |  bilist B vänta tills bilist A kört förbi
         |  innan bilist B kan köra ut i cirkulationsplatsen.
          B

A
      | |
      | |
     /   \_ _ _ _?
     \___/
      |  |  Om bilist A inte ger tecken för vänstersväng måste
      |  |  bilist B likt förbannat vänta tills bilist A kört
      ?  |  förbi innan bilist B kan köra ut i cirkulations-
         B  platsen. Här skulle obligatoriskt vänsterblink vid 
            vänstersväng ha underlättat.

Ger man _aldrig_ tecken, som många gör, så brakar systemet ihop fullständigt och cirkulationen förvandlas i praktiken till en korsning med flervägsväjning eller flervägsstopp, där ingen får köra först utan alla måste vänta på varandra.

Situation 1 har jag råkat ut för. Vilket innebar att jag fick ta ett varv till. Jag var inte med på att han skulle köra ut i högerfilen när jag kom åkandes i vänsterfilen. Så när jag skulle byta för att lämna c-platsen så fanns ju han där.

Så nej, att blinka vänster så att bilar kan ta sig in och blockera min utfart är inget jag förespråkar.
2013-05-04, 00:21
Medlem
shariqduponts avatar
På de två körskolor jag gått och går på har alla instruktörer instruerat att jag alltid ska blinka vänster om jag ska till vänster. Alltså om jag ska längre än första svängen till höger eller rakt fram. Sedan ger jag tecken ut till höger såklart.
Senast redigerad av shariqdupont 2013-05-04 kl. 00:22. Anledning: fdafafds
2013-05-04, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roedores
Situation 1 har jag råkat ut för. Vilket innebar att jag fick ta ett varv till. Jag var inte med på att han skulle köra ut i högerfilen när jag kom åkandes i vänsterfilen. Så när jag skulle byta för att lämna c-platsen så fanns ju han där.

Så nej, att blinka vänster så att bilar kan ta sig in och blockera min utfart är inget jag förespråkar.

Du menar att bilist B också skulle köra vänster, men sket i att blinka och dessutom använde det yttre körfältet?

Två fel gör inte ett rätt.
2013-05-04, 16:11
Medlem
själv så älskar jag dom som blinkar in. Då ser man tydligare när de tänker köra ut, då de byter från vänster till höger...

slipper titta så mkt på hur han kör osv.

Visst ska han in o ut diretk i första avfarten så ska han blinka höger ist då.

man ska alltid göra det som underlättar för dom andra.
2013-05-04, 19:38
Medlem
Roadrunner33s avatar
Bilar som med samma utgångspunkt ska rakt på respektive till vänster i cirkulationsplatsen kommer ungefär i jämnhöjd med första utfarten befinna sig i ett exakt likadant läge med samma placering osv (vi snackar enkelfilig rondell). Därför är det bra om de som ska till vänster BLINKAR TILL VÄNSTER så att de som ska köra in i rondellen från infarten som är mittemot ovan nämnda bilars infart vet när de kan köra ut eller inte! Ska det va så jävla svårt att fatta?

Ni som förespråkar icke användande av blinkers saknar en kromosom eller nåt som gör att ni inte förstår hur och varför man underlättar för folk.
2013-05-04, 21:02
Medlem
WTtjackiss avatar
Håller med dig Roadrunner,

Vad är det egentligen som ni hatar med att vi blinkar vänster i rondeller? Är det för att du tror att jag kommer köra in på motsatt körfält och frontalkrocka dig eller? Hur störd tror ni att människor är egentligen? Hade de velat döda dig hade de väl förmodligen inte signalerat med blinkers innan.
2013-05-04, 21:21
Medlem
Citat:
Du menar att bilist B också skulle köra vänster, men sket i att blinka och dessutom använde det yttre körfältet?

Två fel gör inte ett rätt.

Din situation 1 har INGENTING med vänsterblink att göra. Bilen B i ditt exempel får ABSOLUT INTE köra in så som du ritat. Han har väjningsplikt - mot BÅDA körfälten! Om bil A vill byta körfält inför sitt lämnande av cirkultionsplatsen, vilket är det rekommenderade körsättet, ska han kunna göra det utan att bil B kastar sig in i högerfilen och därmed blockerar bil A.

Förespråka gärna vänsterblinkers, det gör jag också. Men gör det på rätt sätt, med rätt argument. Du gör oss andra en rejäl björntjänst när du argumenterar på ett trafikfarligt sätt.
2013-05-04, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skalman71
Din situation 1 har INGENTING med vänsterblink att göra. Bilen B i ditt exempel får ABSOLUT INTE köra in så som du ritat. Han har väjningsplikt - mot BÅDA körfälten!

En strikt tolkning av Trafikförordningen 3 kap 22 §. (Tur att inte samma väjningsregler gäller vid motorvägspåfarter...)

Vilket innebär att det inte finns någon poäng med två körfält. (Vilket i sin tur förklarar varför det inte är helt ovanligt numera med enkelfiliga cirkulationer på fyrfiliga vägar.)
2013-05-04, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skalman71
Din situation 1 har INGENTING med vänsterblink att göra. Bilen B i ditt exempel får ABSOLUT INTE köra in så som du ritat. Han har väjningsplikt - mot BÅDA körfälten! Om bil A vill byta körfält inför sitt lämnande av cirkultionsplatsen, vilket är det rekommenderade körsättet, ska han kunna göra det utan att bil B kastar sig in i högerfilen och därmed blockerar bil A.

Förespråka gärna vänsterblinkers, det gör jag också. Men gör det på rätt sätt, med rätt argument. Du gör oss andra en rejäl björntjänst när du argumenterar på ett trafikfarligt sätt.

Jag har ingen aning om hur lagen egentligen ser ut men håller med dig till 100%. Om man tänker sig att scenariot i situation 1 är hälsosamt så har man allvarliga hjärnskador och bör omedelbart klippa körkortet. MAN KAN ALDRIG förutsätta något i trafiken. MAN KAN ALDRIG ta något för givet. Det är då olyckorna sker. Bilen som blinkar vänster kan helt plötsligt få för sig att korsa rondellen eller har helt enkelt glömt blinkersen på, något min fader ofta brukar göra. Vet inte vem som skrev det, om det nu va Jaewul, men den personen har fullkomligt misslyckats i tankeförmågan och bör läsa på om rondeller. Man ska aldrig lita på någon i trafiken.

Blinkar man vänster så säger man "nu ska jag ta tredje avfarten (t.ex.) och därmed kan du INTE köra in framför mig, du kan lugnt bromsa in och vänta tills jag passerat". Om personen inte blinkar så signalerar det "jag kommer antingen att köra rakt fram eller möjligtvis ta tredje avfarten så du får vara beredd på att bromsa, men det är inte säkert...jag kanske kör rakt fram...men det blir en överraskning".

Förstår inte hur någon kan vara emot vänsterblinkning. Vet inte om det är att dom inte förstår själva grejen, vilket är helt absurt och kan tänka mig att det endast är bönder med ett IQ på 50 som inte förstår. Alltså hur kan man vara så korkad att man inte förstår, det är bortom mig. Att det inte står i någon lag brukar vara deras förklaring...det står ingenting i lagen om att man måste låta äldre sitta ner på bussen men man gör det ändå för man förstår att man bor i ett samhälle och alla måste samverka på bästa möjliga sätt. Andra brukar säga att "hur kan jag veta vart vänster är för den bilisten". Alltså ibland undrar jag vad folk gör när dom kör bil. MAN SER BILEN komma från ett visst håll. Blinkar personen vänster så betyder det att han kommer att passera dig (förutsatt att han gör rätt och inte blinkar vänster medans han svänger ut i samma avfart som du kommer ifrån...men då gör han ju fel eftersom han ska blinka höger vid utträde).

Det finns faktum med inga som helst logiska skäl varför man INTE ska blinka vänster. Folk som inte fattar det måste vara bottenslasket på iq-skalan.
2013-05-05, 01:22
Medlem
Citat:
En strikt tolkning av Trafikförordningen 3 kap 22 §. (Tur att inte samma väjningsregler gäller vid motorvägspåfarter...)

Vilket innebär att det inte finns någon poäng med två körfält. (Vilket i sin tur förklarar varför det inte är helt ovanligt numera med enkelfiliga cirkulationer på fyrfiliga vägar.)

Det är den enda tolkningen man kan göra. Väjningsplikt råder, så enkelt är det.

Ditt föreslagna körsätt i situation 1 är rent idiotiskt, och direkt livsfarligt. Du bör läsa på hur man rekommenderas att köra vid "vänstersväng" i cirkulationsplats.

Att sen ens blanda in motorvägspåfarter, som är en HELT annan situation (väjningsplikt råder endast om påfarten saknar accelerationsfält), förvirrar bara. Vad var meningen med det?

Nej, återgå till cpl, och läs på hur bil A bör köra i din situation 1, och förklara sen för mig hur bil B ska kunna bortförklara sin 100%-iga skuld till olyckan som sker när han kör in i cpl, samtidigt som bil A är i färd med att byta till höger körfält som förberedelse för sin utfart ur cpl.

Den stora poängen med flerfiliga cpl är att avlasta trafiken som ska köra "rakt fram" genom att trafikflödet delas upp någorlunda jämt i de båda körfälten. Poängen med 2 körfält är INTE att tränga sig in, så som du vill att bil B ska göra.
Senast redigerad av Skalman71 2013-05-05 kl. 01:25.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in