2014-05-05, 18:50
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uhar
Hur viktigt är spring week för att sedan erhålla ett summer? De som inte gjorde ett spring är det kört för dem?

Självklart är det en fördel som redan nämnts ovan. Självklart är det inte på långa vägar kört om man inte gjort ett sw.
Citera
2014-05-05, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jyckee
Det verkar inte tillhöra Cass. Economics är nog lite för akademiskt för en business school.

Vad jag tidigare hade förstått var att alla linjer inom ¨business¨ ingick i Cass. Jag har alltså varit ute och cyklat? Attans att man inte var bättre på research innan man sökte...
Citera
2014-05-05, 19:26
Medlem
EnDronts avatar
Efter att ha läst en del i tråden och lyssnat på flera alumner som jobbar inom IB är jag lite nyfiken på branschen. Jag läser just nu andra terminen på min kandidat och har ingen aning om vad inom ekonomi jag vill syssla med. Många i tråden betonar SW:s för att få in en fot och så möjlighet till SI. Jag har helt missat SW under min första termin då jag inte var så insatt. Tror ni att man kan söka när man läser tredje terminen istället för första (som jag förstått är normalt)? Sen har jag en fråga till de som jobbar / vet att de vill jobba inom IB: Hur motiverar ni ert jobb? Alltså, tycker ni det är roligt, känns det meningsfullt, bara för pengarnas skull, status etc.?
Citera
2014-05-05, 19:32
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnDront
Efter att ha läst en del i tråden och lyssnat på flera alumner som jobbar inom IB är jag lite nyfiken på branschen. Jag läser just nu andra terminen på min kandidat och har ingen aning om vad inom ekonomi jag vill syssla med. Många i tråden betonar SW:s för att få in en fot och så möjlighet till SI. Jag har helt missat SW under min första termin då jag inte var så insatt. Tror ni att man kan söka när man läser tredje terminen istället för första (som jag förstått är normalt)? Sen har jag en fråga till de som jobbar / vet att de vill jobba inom IB: Hur motiverar ni ert jobb? Alltså, tycker ni det är roligt, känns det meningsfullt, bara för pengarnas skull, status etc.?

Nja, det är ju som sagt inte kört bara för att du inte varit på SW, skulle gissa att ca två tredjedelar av mina internkollegor inte har gjort SW, i alla fall inte på samma bank.
Citera
2014-05-05, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vhdent
Jag skulle tro att din nackdel gentemot de andra sökanden är ungefär 31.89%. Eller 31.94%, beroende på hur man approximerar nackdelsfunktionen N(x).

Men seriöst, vad tror du själv? Har du skalat bananer i Norge i två år och bränt pengarna på sprit kommer det givetvis att ligga dig i fatet. Kommer du med ett två-årigt hål i CVt som du inte kan motivera ordentligt, samtidigt som din kursare inte har detta hål, ja...

Allt hänger egentligen på hur (ir)relevant arbetserfarenhet du har, och om du på något sätt kan vända det till din fördel. Åtminstone om vi snackar om de två sabbatsåren, du kan givetvis kompensera på annat sätt genom att skaffa bättre betyg och meriter än dina kursare.

Det var tråkigt att höra! Jag antar att det inte är en godtagbar motivation att man bara ville spara ihop pengar? Tror ni att det är bättre att börja till våren och bara vara ett och ett halvt år sen, eller är nackdelarna med att inte börja på höstterminen för stora? Och kan det finnas någon distanskurs som är något så när meriterande?

Tack för svaren vhdent
Citera
2014-05-05, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trocaderoegott
Det var tråkigt att höra! Jag antar att det inte är en godtagbar motivation att man bara ville spara ihop pengar? Tror ni att det är bättre att börja till våren och bara vara ett och ett halvt år sen, eller är nackdelarna med att inte börja på höstterminen för stora? Och kan det finnas någon distanskurs som är något så när meriterande?

Tack för svaren vhdent
Det vore en sak om du slavade som bananskalare i ett år för att spara ihop pengar så att du kunde investera i daytrading eller aktier. Det skulle påvisa disciplin, vilja att arbeta hårt, initiativförmåga och framförallt intresse.

Det låter dock som om du kört truck på ett lager eller något annat vanligt 9-5 jobb utan särskilda utmaningar eller påfrestningar. Rent krasst kan man egentligen hävda att du gått miste om två årslöner, i och med att du kunde ha kommit ut på arbetsmarknaden två år tidigare.

Alltså, det är inte kört. Beroende på vad du jobbat med och hur du uttrycker dig kan du ev. vända det till din fördel. Men just nu bör fokus ligga på damage control. Här ska det maximeras betyg och relevant arbetslivserfarenhet med siktet inställt på att snabbt få in en fot i arbetslivet. Vad finns det för nackdelar med att inte börja på hösten?
Citera
2014-05-06, 18:04
Medlem
Jyckees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hajan
Vad jag tidigare hade förstått var att alla linjer inom ¨business¨ ingick i Cass. Jag har alltså varit ute och cyklat? Attans att man inte var bättre på research innan man sökte...

Ja tyvärr är Economics och Business två olika ämnesområden.
Citera
2014-05-06, 19:03
Medlem
KonradMorgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trocaderoegott

Tack för svaren vhdent

Men ge dig. Inte en kotte kommer tycka att det är NEGATIVT att du har jobbat i några år. Det är en av de dummaste uppfattningarna som folk har börjat tro på. Se på det rationellt...du har tusentals 22 åriga kloner med 50-70 % VG, kotlettfrillor och fejkad Stockholmska. Det sista riktigt jobberfarenhet kommer att göra bland dessa mesar är att påverka dig negativt.

Sedan så spelar din personlighet 1000-gånger större roll än din ålder. Min gamla chef på KPMG där jag sommarjobbade sa till mig lite skämtsamt att ålder och klädsel väger ungefär lika. En skjorta från H&M snarare än RL kan spegla avslappnad personlighet men man behöver inte gå klädd som en lodis. Precis samma gäller för ålder, en 26-7 åring kan framstå som mer mogen, men man vill inte vara 35 och komma som nyexad liksom.

Jag förutsätter givetvis att vi pratar om realistiska IB instegsjobb för ek.kands a la Lund och UU.
Senast redigerad av KonradMorgan 2014-05-06 kl. 19:08.
Citera
2014-05-06, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vhdent
Vad finns det för nackdelar med att inte börja på hösten?

Rätt mig om jag har fel, men om man börjar på VT, blir det inte svårt/omöjligt att söka Spring Week första året?
Citera
2014-05-06, 19:30
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonradMorgan
Men ge dig. Inte en kotte kommer tycka att det är NEGATIVT att du har jobbat i några år. Det är en av de dummaste uppfattningarna som folk har börjat tro på. Se på det rationellt...du har tusentals 22 åriga kloner med 50-70 % VG, kotlettfrillor och fejkad Stockholmska. Det sista riktigt jobberfarenhet kommer att göra bland dessa mesar är att påverka dig negativt.

Sedan så spelar din personlighet 1000-gånger större roll än din ålder. Min gamla chef på KPMG där jag sommarjobbade sa till mig lite skämtsamt att ålder och klädsel väger ungefär lika. En skjorta från H&M snarare än RL kan spegla avslappnad personlighet men man behöver inte gå klädd som en lodis. Precis samma gäller för ålder, en 26-7 åring kan framstå som mer mogen, men man vill inte vara 35 och komma som nyexad liksom.

Jag förutsätter givetvis att vi pratar om realistiska IB instegsjobb för ek.kands a la Lund och UU.

Som förstaårsstudent på KTH antar jag att du sitter på alla svar gällande hur 40 åriga MDs på banker i London tänker?
Citera
2014-05-06, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrBa
Rätt mig om jag har fel, men om man börjar på VT, blir det inte svårt/omöjligt att söka Spring Week första året?
Du kan väl tänkas söka på hösten ändå! Bara att du förklarar din situation så tror inte jag att det kommer vara något problem. De som söker har max tagit sig igenom första tentaperioden så det borde inte vara någon fara på taket, lycka till!
Citera
2014-05-06, 19:47
Medlem
KonradMorgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Som förstaårsstudent på KTH antar jag att du sitter på alla svar gällande hur 40 åriga MDs på banker i London tänker?

Nu är ju inte som om att jag började plugga ek.kand 2011 och har spenderat 3 år i den miljön. Konstigt då det hade förklarat varför jag sommarjobbat på KPMG.

Man kan kritisera den bakgrunden för hela slanten om man tycker att det är relevant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in