2014-02-20, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Spontant skulle jag att det är mer värt med extrajobb + ledarskap och lite sämre betyg. Detta baseras dock endast på mitt hyfsat lilla sample av bekanta som åkt till London.

agree, god insyn i rekryteringsprocessen och instammer med Bucketshop.
Citera
2014-02-20, 16:41
Medlem
Citat:
Spontant skulle jag att det är mer värt med extrajobb + ledarskap och lite sämre betyg. Detta baseras dock endast på mitt hyfsat lilla sample av bekanta som åkt till London.

Vad är egentligen ett 'relevant' extrajobb om man vill gå IB? hur ser potentiella arbetsgivare på att man har jobbat på universitetet? Som assistent, övningsledare e.d.?
Citera
2014-02-20, 17:27
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honorem
Vad är egentligen ett 'relevant' extrajobb om man vill gå IB? hur ser potentiella arbetsgivare på att man har jobbat på universitetet? Som assistent, övningsledare e.d.?

Kan bara tala utifrån erfarenhet från S&T där jag kört på säljspåret när det kommer till extrajobb. Har visat sig vara mycket uppskattat.
Citera
2014-02-20, 19:55
Medlem
Jyckees avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av plastigt
agree, god insyn i rekryteringsprocessen och instammer med Bucketshop.

Får tacka för era svar. Det var det här jag lutade mot också. Det känns dessutom som det roligaste alternativet.
Citera
2014-02-20, 19:58
Medlem
Fader-Adelheims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jyckee
Får tacka för era svar. Det var det här jag lutade mot också. Det känns dessutom som det roligaste alternativet.

Gött med mer pengar till fitta och sprit också.
Citera
2014-02-21, 08:03
Medlem
Citat:
Kan bara tala utifrån erfarenhet från S&T där jag kört på säljspåret när det kommer till extrajobb. Har visat sig vara mycket uppskattat.

Finns det sales job att hämta hos de svenska bankerna i form av extrajobb? på sommaren förstår jag men under terminerna i form av en 25-50% tjänst?
Citera
2014-02-21, 13:51
Medlem
ugglans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honorem

Om du erbjuds jobb som lärare/assistent på universitetet så innebär det ju oftast att du var bland toppen i den berörda kursen tidigare. Så det är ju ett kvitto på att man är hyfsat smart iaf, vilket inte är till ens nackdel. Torde vara ganska starkt korrelerat med bra betyg i allmänhet...
Citera
2014-02-24, 13:51
Medlem
Alphahanes avatar
Vad vet ni om chanserna att få jobb inom IB i London genom att dubbla indek från KTH med en kandidatexamen i nationalekonomi från SU?

Pluggar för närvarande andra året på indek i KTH och funderar starkt på att dubbla i SU nästa år för att öka mina chanser att få en intervju hos en tung firma i (helst) london. Är det värt att dubbla eller spelar det inte så stor roll? Är det kanske bättre att skaffa ett extrajobb inom banking/finans istället för att dubbla? Hur stor skillnad är det om man dubblar i SU än i handels? (Kan tillägga att jag endast behöver läsa 90 hp på SU för att få en kandidat då jag kan tillgodoräkna flera kurser från KTH, till skillnad från handels där jag måste läsa alla deras kurser). Har ni några andra tips på vad jag kan göra under studietiden för att öka mina chanser att komma till London?

Kan för övrigt säga att jag troligtvis inte kommer få toppbetyg. Kommer nog snitta lite sämre än B i allt på KTH och betygen i SU bryr jag mig inte så mycket om.

Mycket möjligt att mina svar redan finns i den här tråden men har tyvärr inte hunnit gå igenom att sidor.
Citera
2014-02-24, 14:05
Medlem
ugglans avatar
Skaffa bättre betyg i din primära utbildning, sen skaffa ett vettigt extrajobb
Citera
2014-02-24, 19:20
Medlem
Alphahanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ugglan
Skaffa bättre betyg i din primära utbildning, sen skaffa ett vettigt extrajobb

Vad baserar du det på?
Vad baserar du det på?

Vill inte vara oförskämd. Är ny på fb och bara läst igenom en del av den här tråden. Får också ständigt höra olika saker av olika personer. Baserar du det på egna erfarenheter eller vad du hört av andra?

En till fråga; kan det vara till min fördel att jag inte kommer ha fyllt 23 innan jag tar min civilingenjörsexamen eller är åldern inte så väsentlig?
Citera
2014-02-24, 19:42
Medlem
Veasellls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alphahane
Vad vet ni om chanserna att få jobb inom IB i London genom att dubbla indek från KTH med en kandidatexamen i nationalekonomi från SU?

Pluggar för närvarande andra året på indek i KTH och funderar starkt på att dubbla i SU nästa år för att öka mina chanser att få en intervju hos en tung firma i (helst) london. Är det värt att dubbla eller spelar det inte så stor roll? Är det kanske bättre att skaffa ett extrajobb inom banking/finans istället för att dubbla? Hur stor skillnad är det om man dubblar i SU än i handels? (Kan tillägga att jag endast behöver läsa 90 hp på SU för att få en kandidat då jag kan tillgodoräkna flera kurser från KTH, till skillnad från handels där jag måste läsa alla deras kurser). Har ni några andra tips på vad jag kan göra under studietiden för att öka mina chanser att komma till London?

Kan för övrigt säga att jag troligtvis inte kommer få toppbetyg. Kommer nog snitta lite sämre än B i allt på KTH och betygen i SU bryr jag mig inte så mycket om.

Mycket möjligt att mina svar redan finns i den här tråden men har tyvärr inte hunnit gå igenom att sidor.

Jag tycker det är en bra idé. 90 poäng kirrar du lätt, och det ser helt klart mycket bättre ut på CV:t.
Citera
2014-02-24, 19:49
Medlem
Annuitets avatar
Instämmer med Ugglan. I mitt tycke bör betyg upp till en viss nivå vara det primära målet, efter det bör fokus ligga på att skaffa relevant erfarenhet. Var gränsen går kan variera men satsa på att i alla fall ha bättre betyg än medelstudenten på din utbildning. Inte förrän du har betyg en bra bit över snittet och har gjort ett par relevanta somrar som intern borde du tänka på att dubbla. Jag bör kanske tillägga att jag inte har någon aning om vad som är bra eller medelbetyg på KTH utan pratar mer i generella termer för utbildningen.
Senast redigerad av Annuitet 2014-02-24 kl. 20:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in