2014-05-04, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asturias
Hur kommer det sig att du vill läsa en ettårig Master? Du kunde likväl sökt till Spring Week redan första året trots dessa planer. Är den ettåriga Mastern en idé som konstruerats i efterhand när du sökte till Spring Week 2014, eftersom att du under din första termin inte kände till att det gick att söka?

Eller är det möjligtvis så att du anser det nödvändigt med den ökade kompetensen för att söka mer akademiskt krävande tjänster i framtiden? Nyfiken på din tankegång.

Absolut kunde jag söka första året. Jag tycker att alla som vill till IB bör söka sig till Spring Week första året! Jag insåg inte vikten av Spring Week i tid under mitt första år och förberedde mig därför inte för Spring Week-processerna under hösten 2013. Mitt ökade intresse byggdes upp under mitt första år och jag är nu väldigt inriktad på att ta mig in till IB. Därför har jag gjort valet att söka mig till en 1-årig Master.

Spring Week är det bästa sättet att komma in i IB och desto snabbare man kan ta sig till Spring Week och få ökad insikt i industrin desto bättre. Självklart kan man gå direkt till Summer Internship men det ser bättre ut att ha kört Spring Week.

Jag anser inte att det är nödvändigt med en Master för att ta sig till IB i London.
Citera
2014-05-04, 19:12
Medlem
Ska precis accept mitt offer från:

City University London C60
Economics L100

Antar att detta faller in under Cass Business School? Blir osäker nu när jag inte hittar denna kursen när jag kikar runt på deras hemsida.
Citera
2014-05-04, 21:39
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deMorgan
För att besvara någons fråga från längre ner. 2:1 är på min bank 50% VG.

Gällande var studenter kommer ifrån, så är det alltid svårt. När jag var ACs till en del banker kändes det som att jag endast träffade folk från Oxbridge och eventuellt LSE. Det jag försöker säga är att finansindustrin i London är ganska stor och det finns alltid folk från massa skolor som lyckas ta in sig. Jag upplever det dessutom som att IBD har fått ett uppsving under senaste året så en hel del folk har lyckats få lite praktik. Vissa människor jag trodde aldrig skulle få sätta en fot in på en bank har landat saftiga internships på topp BBs.

Lund är en bra skola, men skulle nog inte kalla det target. Jag vet att Citi och Barclays har några samarbeten med LINC, men det är inte mycket att hänga i granen om man ser till hur mycket en riktig target skola presterar. Däremot tycker jag att folk i Lund börjat bli mer seriösa och känns som att strukturen har blivit bättre. Folk vet mer i tid, början söka i tid, förbereder sig i tid, pratar med ex-studenter på bankerna etc... Det är vägen in hade jag sagt! Jag hoppas bara att det blir bestående, för som sagt, just i år känns som att IBD har tagit in extremt många interns överlag. JPM som t.ex. aldrig brukar rekrytera till FT utan endast genom internship, öppnade upp sin FT rekrytering för graduate programmet i sommar under slutet av mars! Behov? ...
Även banker som gått sämre och verkar ha kraftiga problem som t.ex. Barclays verkar vara rätt flitiga med att ta in juniors.

Håller delvis med det här gällande target school. Att Barclays håller Lund som target är väl ganska erkänt, finns det någon i Lund som inte fått en intervju med Barclays marketsavdelning? Sen att Citi ger lite pengar till LINC och kommer på IBF vet jag inte riktigt om man kan kalla att hålla Lund som target. När bankerna börjar komma förbi 2-3 gånger per år tycker jag man kan börja prata target på allvar.

Men sedan håller jag helt och hållet med om att faktumet att folk orkar lägga ner tid på ansökningar är den viktigaste delen. Av alla jag känner som lagt ner ett par timmar på varje ansökning och smäller in ansökningar till alla banker redan första veckan i september tror jag att det är max en eller två som inte fått något tillslut. Så orkar man bara lägga ner lite tid så har man väldigt goda chanser.
Citera
2014-05-05, 07:12
Medlem
Har man en chans att få ett IB jobb i London om man har väntat två år efter gymnasiet innan man börjar plugga, och inte kommer in på HHS?
Senast redigerad av trocaderoegott 2014-05-05 kl. 07:14.
Citera
2014-05-05, 07:49
Medlem
Jyckees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Håller delvis med det här gällande target school. Att Barclays håller Lund som target är väl ganska erkänt, finns det någon i Lund som inte fått en intervju med Barclays marketsavdelning? Sen att Citi ger lite pengar till LINC och kommer på IBF vet jag inte riktigt om man kan kalla att hålla Lund som target. När bankerna börjar komma förbi 2-3 gånger per år tycker jag man kan börja prata target på allvar.

Men sedan håller jag helt och hållet med om att faktumet att folk orkar lägga ner tid på ansökningar är den viktigaste delen. Av alla jag känner som lagt ner ett par timmar på varje ansökning och smäller in ansökningar till alla banker redan första veckan i september tror jag att det är max en eller två som inte fått något tillslut. Så orkar man bara lägga ner lite tid så har man väldigt goda chanser.

Vet att det var 2 st från Lund som hade Spring Week på Citi detta år. Typ 4 st på Barclays tror jag.
Citera
2014-05-05, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trocaderoegott
Har man en chans att få ett IB jobb i London om man har väntat två år efter gymnasiet innan man börjar plugga, och inte kommer in på HHS?
Beror på. Vad har du gjort under de två åren, vilken skola kommer du att gå på, vilka betyg kommer du att få och hur mycket arbetslivserfarenhet kommer du att ha skrapat ihop?
Citera
2014-05-05, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hajan
Ska precis accept mitt offer från:

City University London C60
Economics L100

Antar att detta faller in under Cass Business School? Blir osäker nu när jag inte hittar denna kursen när jag kikar runt på deras hemsida.
Någon som kan hjälpa en vilsen man?
Citera
2014-05-05, 13:12
Medlem
Jyckees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hajan
Någon som kan hjälpa en vilsen man?

Det verkar inte tillhöra Cass. Economics är nog lite för akademiskt för en business school.
Citera
2014-05-05, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vhdent
Beror på. Vad har du gjort under de två åren, vilken skola kommer du att gå på, vilka betyg kommer du att få och hur mycket arbetslivserfarenhet kommer du att ha skrapat ihop?

Jag har arbetat med något som inte är relaterat till bank eller ekonomi, har jag då en nackdel jämfört med de från samma skola som börjar direkt efter gymnasiet? Hur stor nackdel i så fall?
Citera
2014-05-05, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fritte-po-resa
Absolut kunde jag söka första året. Jag tycker att alla som vill till IB bör söka sig till Spring Week första året! Jag insåg inte vikten av Spring Week i tid under mitt första år och förberedde mig därför inte för Spring Week-processerna under hösten 2013. Mitt ökade intresse byggdes upp under mitt första år och jag är nu väldigt inriktad på att ta mig in till IB. Därför har jag gjort valet att söka mig till en 1-årig Master.

Spring Week är det bästa sättet att komma in i IB och desto snabbare man kan ta sig till Spring Week och få ökad insikt i industrin desto bättre. Självklart kan man gå direkt till Summer Internship men det ser bättre ut att ha kört Spring Week.

Jag anser inte att det är nödvändigt med en Master för att ta sig till IB i London.

Hur viktigt är spring week för att sedan erhålla ett summer? De som inte gjorde ett spring är det kört för dem?
Citera
2014-05-05, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trocaderoegott
Jag har arbetat med något som inte är relaterat till bank eller ekonomi, har jag då en nackdel jämfört med de från samma skola som börjar direkt efter gymnasiet? Hur stor nackdel i så fall?
Jag skulle tro att din nackdel gentemot de andra sökanden är ungefär 31.89%. Eller 31.94%, beroende på hur man approximerar nackdelsfunktionen N(x).

Men seriöst, vad tror du själv? Har du skalat bananer i Norge i två år och bränt pengarna på sprit kommer det givetvis att ligga dig i fatet. Kommer du med ett två-årigt hål i CVt som du inte kan motivera ordentligt, samtidigt som din kursare inte har detta hål, ja...

Allt hänger egentligen på hur (ir)relevant arbetserfarenhet du har, och om du på något sätt kan vända det till din fördel. Åtminstone om vi snackar om de två sabbatsåren, du kan givetvis kompensera på annat sätt genom att skaffa bättre betyg och meriter än dina kursare.
Citera
2014-05-05, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uhar
Hur viktigt är spring week för att sedan erhålla ett summer? De som inte gjorde ett spring är det kört för dem?

Jag antar att du känner till konceptet med Spring Week. Fördelarna med det från bankernas sida är att dem får testa dig under en vecka för att se om du passar in på banken. Om du gör detta får du på vissa banker (ex Goldman) offer direkt. Det vanligaste är dock att dem de gillar blir fast-trackade till ett enskilt Summer Internship Assessment Center som är nu på våren för mig.

Bankerna tar in så många som möjligt från Spring Week:et till Summer Internshipet men lämnar såklart alltid en del platser öppna samt att vissa hoppar av för att de får andra offer etc. Detta innebär att de platser som blir kvar går till Summer Internship-ansökningen som man ser på HT efter sommaren. Vi fick tyvärr inte reda på "converting rates" eller hur många platser de lämnar öppna.

Så fördelen är att du antingen får offer eller blir fast-trackad till ett AC på våren (normalfallet är att bankerna har det på våren). Sen vet jag dock inte hur stor fördel det är om man söker sig till en annan bank för Summer Internship efter ett Spring Week.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in