2014-05-05, 19:07
Medlem
Seabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer
Någon som vet hur många sidor ett gymnasiearbete (ej praktiskt arbete), normalt sätt innehåller? Har precis bestämt mig för ett ämne och är nyfiken. Man kan max få E på arbetet, men skall givetvis försöka skriva ett bra arbete (tänker dock inte lägga onödigt mycket tid på det för det känns ganska ovärt med tanke på att man endast kan få godkänt).
Jag satt med mitt i cirka 10-15h. Utspritt på en månad ungefär. Kom upp i 25 sidor allt som allt. Genomsnittet i min klass hamnar väl på ungefär 15-18 sidor tror jag.
Citera
2014-05-06, 15:28
Medlem
E1520s avatar
Flytta, läsa upp gymnasiebetyg på Komvux/folkhögskola.

Har börjat fundera lite på att läsa upp mina gymnasiebetyg. Inte för att jag känner att jag behöver det just nu utan mest för att jag inte har något bättre för mig. När jag inte jobbar på mitt underbetalda skitjobb så stryker jag mest om kring eller sitter på en stol.

Jag bor i en liten stad som där man förvisso har möjligheten att läsa upp sina betyg, men jag tycker det hade varit trevligt att flytta till te.x Stockholm och läsa upp mina betyg där. Problemet är väl bara att jag inte har den blekaste hur jag ska gå till väga.

Jag har spanat in lite skolor, kurser osv.. Gymnasiebetygen läser man tydligen upp på ett år ungefär. Inte omöjligt att jag fortsätter plugga efter det. Blir eventuellt att jag börjar läsa nån flummkurs, bara för att.

Men hur går man tillväga? studentbostad? studielån? osv.. Jag är helst lost på det här området.
Citera
2014-05-06, 16:25
Medlem
Termosins avatar
Dumt att dra på sig studieskulder för att läsa upp gymnasiebetyg, som du inte änns behöver? Plugga hellre i nuvarande ort för att undvika mer lån än nödvändigt. Kurserna som erbjuds på komvux är i stort sett detsamma över hela landet.
De lite mer avancerade kurserna brukar skötas på distans av externa företag som skiter fullständigt i vart du bor. Såvida det inte är i Stockholm, ställer till med massa extra regler inom länet av nån anledning...
Citera
2014-05-08, 14:07
Medlem
komvux kostnad?

Hej! i höst ska jag eventuellt plugga på komvux. Ska göra en prövning på Matte 2B och läsa upp religion 2 och mitt gymnasiearbete kursen. kostar de något att göra detta eller är de gratis?
Citera
2014-05-08, 14:11
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av droger77
Hej! i höst ska jag eventuellt plugga på komvux. Ska göra en prövning på Matte 2B och läsa upp religion 2 och mitt gymnasiearbete kursen. kostar de något att göra detta eller är de gratis?
Om du redan har minst godkänt eller E i kurserna och vill höja betyg genom en prövning brukar det kosta 500 kr per kurs. Om du däremot har IG/F eller streck i någon kurs du vill läsa eller pröva av ämnet, brukar det inte kosta något. Det brukar bara kosta om man vill höja ett betyg som man redan har minst godkänt i redan.
Citera
2014-05-08, 14:18
Medlem
raajtans avatar
Citat:
Om du redan har minst godkänt eller E i kurserna och vill höja betyg genom en prövning brukar det kosta 500 kr per kurs. Om du däremot har IG/F eller streck i någon kurs du vill läsa eller pröva av ämnet, brukar det inte kosta något. Det brukar bara kosta om man vill höja ett betyg som man redan har minst godkänt i redan.

Kommunerna brukar väll stå för kostnaderna? Det gör iallafall min.
Citera
2014-05-08, 14:27
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raajtan
Kommunerna brukar väll stå för kostnaderna? Det gör iallafall min.
Inte för en prövning om man ska höja ett ett betyg i ett ämne som man redan har minst godkänt i? Det vore rätt konstigt för då man man göra hur många prövningar som helst helt gratis tills man får högsta betyg. Däremot vet jag att kostnaden varierar, för mig är prövning billigare, det ligger på runt 400 kr har jag för mig. 500 kr tror jag dock är vanligast. Det brukar bara vara gratis om man har IG/streck, eller inte har läst kurserna tidigare. Man får inte läsa upp betyg genom att gå på vanliga lektioner om man redan har godkänt eller högre i ett ämne, (rent formellt alltså), utan då gäller prövning.
Senast redigerad av Soulsurfer 2014-05-08 kl. 14:30.
Citera
2014-05-08, 14:53
Medlem
Smekelens avatar
Att "tenta av" (prövning) en kurs kostar 500 kr i min kommun. Men att studera heltid eller deltid kostar ingenting. Däremot kan du få pengar av CSN.
Citera
2014-05-08, 15:17
Medlem
raajtans avatar
Citat:
Inte för en prövning om man ska höja ett ett betyg i ett ämne som man redan har minst godkänt i? Det vore rätt konstigt för då man man göra hur många prövningar som helst helt gratis tills man får högsta betyg. Däremot vet jag att kostnaden varierar, för mig är prövning billigare, det ligger på runt 400 kr har jag för mig. 500 kr tror jag dock är vanligast. Det brukar bara vara gratis om man har IG/streck, eller inte har läst kurserna tidigare. Man får inte läsa upp betyg genom att gå på vanliga lektioner om man redan har godkänt eller högre i ett ämne, (rent formellt alltså), utan då gäller prövning.

Jag läser upp en kurs jag aldrig har tagit förr just nu och det betalar min kommun.
Har även läst upp flera kurser från g till mvg utan att behöva betala också.
Citera
2014-05-08, 15:24
Medlem
Petrozavodsks avatar
Vad kostar en kurs på Komvux?

Jag kommer att behöva lösa upp en kurs i sommar via Komvux, problemet är dock att jag inte tillhör en prioriterad grupp och därmed måste betala för den själv. Jag har ringt febrilt till folk på både Komvux, MiROi och Hermods men alla verkar ha gått hem för dagen.

Någon som har köpt en kurs och vet vad den kostar? Finns det möjlighet att istället köpa en "prövning" (endast prov) eller måste man köpa hela kursen så att säga?

Mvh.
Citera
2014-05-08, 15:48
Medlem
raajtans avatar
Mellan 4-500 kronor beroende på kommun, men i vissa fall är det gratis. Dvs. det är gratis om du ska läsa upp en kurs som du har läst innan.
Citera
2014-05-08, 16:37
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raajtan
Jag läser upp en kurs jag aldrig har tagit förr just nu och det betalar min kommun.
Har även läst upp flera kurser från g till mvg utan att behöva betala också.
Det första är ju inget märkligt, det var ju det jag skrev. Kurser man aldrig har läst eller har IG i brukar inte kosta något att läsa eller pröva. Det andra låter däremot rätt märkligt om du gjorde det efter det nya systemet trädde i kraft (vet faktiskt inte hur det fungerade innan, kanske var det vanligt då att man kunde läsa upp kurser gratis?) - nästan så att jag vill ha namnet på din kommun eller annan källa för att kunna tro dig Är nog väldigt ovanligt att man får pröva gratis i alla fall, har aldrig hört eller läst om någon kommun där man kan pröva kurser helt gratis om man redan har E eller mer. Kanske om läraren är snäll eller dylikt, men kan inte tänka mig att det står på kommunens hemsida att prövningar är gratis? Kan ha fel, men tycker det låter märkligt i så fall. Vet bara att den max får kosta 500 kr och oftast brukar göra det, men gratis prövningar i ämnen som man redan har godkänt i, eller mer i låter för bra för att vara sant!
Senast redigerad av Soulsurfer 2014-05-08 kl. 16:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in