Citat:
Ursprungligen postat av
Fritte-po-resa
Har precis varit på "Spring Week"s på två investmentbanker i London under våren och tänkte ge en liten update på vilka skolor/utbildningar som är mest attraktiva på bankerna där jag var. De skolorna som var mest representerade på bankerna jag var är följande (dock är jag självklart lite biased eftersom jag inte kommer ihåg alla skolor i UK/Scotland/Irland samt att jag var på investmentbanker där min skola är target):
- Warwick
- LSE
- Oxford
- UCL
- Bocconi
- Cass
- Handels (SSE)
- Lund
- Några franska skolor typ HEC
- Generellt skolor från UK
Mitt tips till folk som ska välja skola för att komma in i Investment Banking i London är att kolla vilka skolor som får iväg flest studenter till Spring Weeks och Summer Internships. Detta för att man får tillgång till:
- Tidigare studenter som varit interns (alla är extremt hjälpsamma generellt sett)
- Likasinnade studenter som pushar än till att orka gå igenom alla utgallringsprocesser (för det är otroligt tidskrävande att förbereda sig...)
- Utbildningsmaterial för intervjuer etc.
Allt detta gör det extremt mycket lättare att bryta sig in i IB för att man får en uppfattning om vad som krävs och vad man behöver träna på för att klara alla intervjuer på vägen.
Med detta sagt så vill jag ändå säga att det inte spelar så stor roll vart man studerar men det underlättar väldigt mycket om man kan ta hjälp av andra som är i, eller varit i, samma sits.
De svenska skolorna som breed:ar flest bankers är troligtvis Handels, Lund (ökat sin andel mkt senare år), Handels i GBG, KTH. Detta är i min mening för att dessa skolor har finansföreningar som hjälper studenterna till London.
Hoppas detta inlägg gett en fair update.
Intressant inlägg. Ännu intressantare att jag inte riktigt har samma uppfattning gällande skolorna när jag kollade igenom uppgifterna för internsen på banken där jag ska sitta i sommar, fick uppfattningen av att det var betydligt fler random skolor (dvs. skolor som jag som svensk inte känner till) och inte alls lika centrerat kring dom som du nämner.
För övrigt, hur många från Lund åker till London nuförtiden? Kan väl max vara 6-7 stycken per år eller?
Citat:
Ursprungligen postat av
gavling
Är det huvudsakligen bachelorstudenter de är intresserade av för dessa internships och spring weeks eller är chanserna lika goda om man pluggar master? Vilket betygssnitt är minimumkrav för låt säga en masterstudent från Lund för att kunna få komma på intervju?
Kan jag också få fråga vem du är och vad du har för bakgrund? Ålder? Utbildning? Skola?
Betyg? Arbetslivserfarenhet?
Tack på förhand
Spring week får du inte som masterstudent, men för summer internship är det hugget som stucket. Då folk från UK oftast endast kör bachelor men andra Européer kör master tar dom in både folk på sin BSc och MSc. Fördelen du har som masterstudent är ju att du hunnit med att göra mer grejer, extrajobb, fräcka kårengagemang, internship på sämre banker och dylikt.
Gällande betyget så har dom bara kravet att du ska ha motsvarande 2:1, något som i praktiken är väldigt svårt att misslyckas med, dels då bankerna är rätt dåliga på att ha vettiga konverteringstabeller och dels då det är ganska lätt att få högsta betyg i sverige (vilket såklart ser tjusigt ut).