Citat:
Denna granskning har redan gjorts av de som fackgranskat litteraturöversikten.Jag är dock inte intresserad av länkhorande utan vill se en utförlig utläggning från din sida om deras metodologi och hur de kommit fram till deras slutsatser. Jag kan inte acceptera någon som enbart citerar abstracts utan jag vill veta om du förstår de studier du länkar till och om du förstår samhällsvetenskaplig metodologi och epistemologi (kunskapsteori). Allt ansvar av granskning av diverse studier kan inte läggas på din motdebattör, det vore oansvarigt och framförallt oärligt av dig att göra så.
Citat:
Båda kategorierna är intressanta och värda att undersöka. Skilsmässor/separationer är vanligare hos homosexuella än hos heterosexuella så detta är inget man undviker genom att enbart studera homosexuella som skaffar barn. Bäst vore självklart att studera effekterna för olika grupper barn istället för en blandad grupp. Men att det går dåligt för den blandade gruppen anger att man bör vara försiktig tills ytterligare forskning gjorts.
Nej, det är inte intressant om vi just ska undersöka hur homosexuella är som föräldrar i just egenskap att vara homosexuella och inte som separerade föräldrar från en heterosexuell relation. Det är olika kategorier. Om man däremot är intresserad av att forska om just skilsmässobarn från ett heterosexuellt förhållande som har en förälder som visade sig vara homosexuell så kan man ju göra det, men det är liksom inte samma sak som Homosexuella Föräldrar som abstraktion.
Citat:
Den politiskt korrekta förklaringen till överrepresentationerna är homofobi vilket förstås är en riskfaktor för alla homosexuella och även riskerar att drabba barnen.
Sedan, som jag redan nämnt, så är det viktigt att komma ihåg att mycket samhällelig forskning är beroende av just det samhälle som studeras. Med detta menar jag inte att varje samhälle är en egen ö utan relationer till andra samhällen utan bara det faktum att samma fenomen kan ge olika utslag i olika sammanhang, tider eller platser. Med tiden förändras konsekvenser av sociala fenomen vilket gör att samhällsvetenskaplig forskning riskerar att snabbt bli föråldrat.
Nej. De som skaffar barn i sin homosexuella relation är inte nödvändigtvis heller de homosexuella som just tillför till överrepresentationen av just psykiska sjukdomar eller missbruk eller whatever. I nuläget är däremot empirin rätt liten av rätt förklarliga skäl. Vi får väl helt enkelt vänta och se vad som händer.
Nej. De som skaffar barn i sin homosexuella relation är inte nödvändigtvis heller de homosexuella som just tillför till överrepresentationen av just psykiska sjukdomar eller missbruk eller whatever. I nuläget är däremot empirin rätt liten av rätt förklarliga skäl. Vi får väl helt enkelt vänta och se vad som händer.