2014-05-04, 22:22
Medlem
The Beach boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Subkultur
Jo, det var av rent humanistiska skäl att man ansåg att folk som var sjuka -- vilket sodomiten inte var, den var ju bara en illvillig brottsling precis som en tjuv eller misshandlare -- inte heller skulle stå tills svars för sina handlingar på det sättet en "frisk" och sund människa gör. Det var Karl-Maria Kartbeny som började identifiera homosexuella som, ja, homosexuella; en grupp människor som är på ett visst sätt och inte gör vissa saker. Så föddes den homosexuella identiteten. Innan Kartbeny så ansågs det inte meningsfullt att göra distinktionen heterosexuell-homosexuell (begrepp som han förövrigt myntade), utan Kartbeny så hade diskursen som skapade homosexuella som en identifierbar grupp inte existerat (i varje fall inte så tidigt).

Det var Kartbeny som inspirerade flera psykiatriker som forskare kring människans sexualitet -- i syfte att få förståelse för hur man bland annat kan kontrollera befolkningsökningen för att förhindra social oro i de växande städerna, så det var ingen fråga om icke-ideologi där heller -- att just identifiera homosexualitet (och heterosexualitet till en början också) som sjukdom och inte sodomin som ett brott. Detta använde psykiatriker i Västeuropa som argument för att de skulle vårdas och inte straffas. Att det sedan inte blev mer humant är en annan sak, som jag dessutom tog upp i mitt inlägg om du nu inte läste det, oavsett vad så är det detta som blev startpunkten för en homosexuell subkultur och senare en homosexuell lobby och politisk organisering.

Böcker du kan läsa är bland annat One Hundred Years of Homosexuality av David Halperin och The Invention of Heterosexuality av Jonathan Ned Katz; där kan du läsa rätt mycket om hur psykiatrin lyckades "uppfinna" homosexualiteten (och heterosexualiteten för den delen). Uppfinna ska i detta sammanhang ses som att folk med sexuella preferenser riktade åt andra av samma kön som en själv innan 1800-talets slut inte såg sig tillhöra en särskild sorts grupp människor. Det fanns ingen kollektiv identitet kring sexuella preferenser på det sätt som vi nu tar för givet.

Vad du köper eller inte struntar jag i, det är fakta som är här i sammanhanget intressant. Du har inte visat på hur psykiatrin på 1800-talet bedrev mer vetenskap när de grupperade och klassificerade folk efter deras sexualitet och därefter satte en sjukdomsstämpel än när psykiatrin 100 år senare bestämde sig för att ta bort samma stämpel.

Psykiatrin har, förövrigt, från första början varit väldigt känslig för samhällsutvecklingen i stort. Det är inte konstigt, menar jag, att psykiatrin blev stor iom att stater världen över hade intresse att skapa den perfekta medborgaren. Det var under samma period som stater skapade än fler disciplineringsverktyg såsom skolan, militären, socialtjänster etc. Man levde efter idén om samhället och nationen som en organism och om delarna var sjuka, medborgarna exempelvis, så blev samhället som helhet sjukt; just därför sattes det in resurser på att förbättra människan och det är i princip det målet nästan all forskning haft sedan 1800-talet. Dvs, en väldigt värdeladdad forskning.

I USA så tog man bort det efter en omröstning. Det intressanta i sammanhanget är att det var de som ville ha kvar sjukdomsetiketten som argumenterade för att man skulle rösta om det. De trodde att de skulle vinna och valde därför just den metoden för att avgöra om homosexualitet skulle betraktas som en sjukdom eller inte. De missbedömde däremot situationen och förlorade, homosexualitet som sjukdom avskaffades 1973 i USA om jag minns rätt.

Om du ogillar metoden så får du skylla på de som ville behålla sjukdomsbegreppet, det var ju deras idé.

Djur, om vi menar icke-människor alltså, är inte homosexuella. Vad jag vet. Däremot så uppvisar många djur homosexuellt könsumgänge.

En som brukar avsky "Homosexualitet finns i djurriket!"-argumentet som mest och som skrivit om det är socialantropologen Don Kulick.
Skitsnack att det skulle bero på humanistiska skäl. Psykiatrin utförde lobotomi, isbad på de intagna förr i tiden så varför skulle de då försöka fria de homosexuella från fängelse. Alla person jag träffat som har varit både på fängelse och psyket föredrar fängelse. Jag har inte så mycket att tillägga förutom att undersökningen som någon länkade till tidiggare i tråden förstärker det jag påstår nämligen att homosexualitet var en psykisk sjukdom. Jag har dessutom aldrig påståt att psykiatrin bedrev mer forskning under 1800 talet utan jag påpekar bara att homosexualitet passar in på vad man idag klassificerar psykisk sjukdom.
Senast redigerad av The Beach boy 2014-05-04 kl. 22:31.
Citera
2014-05-04, 22:28
Medlem
Subkulturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Beach boy
Skitsnack att det skulle beroi på humanistiska skäl.
Psykiatrin utförde lobotomi, isbad på de intagna förr i tiden så varför skulle de då försöka fria de homosexuella från fängelse. Alla person jag träffat som har varit både på fängelse och psyket föredrar fängelse. Jag har inte så mycket att tillägga förutom att undersökningen som någon länkade till tidiggare i tråden förstärker det jag påstår nämligen att homosexualitet var en psykisk sjukdom.

Jag har heller inte påstått att vården var mer human än fängelserna, men det är rätt kännetecknande för humanistiska samhällen att anse att folk som inte har förmåga till förnuft (mentalt sjuk, barn) som en ansvarig vuxen inte heller ska stå till svars för sina handlingar som en vuxen. Motiveringen att det är fel att straffa någon som inte medvetet gjort sig skyldigt till straffet är grundad i västerländsk humanism och det kan man även se om man läser de historiska dokument som lämnat efter sig av psykiatriker och förespråkare för att just sjukdomsförklara sodomi som homosexualitet.

Återigen, vilka belägg har du för att de var mer vetenskapliga i sin kategorisering på 1800-talet än de var 100 år senare? Vad leder dig till den värderingen? Var det även ovetenskapligt när de tog bort heterosexualitet som en psykiatrisk definierad sjukdom?
Senast redigerad av Subkultur 2014-05-04 kl. 22:33.
Citera
2014-05-04, 22:37
Medlem
Intelligenskvots avatar
Citat:
Presentera deras metodologi på ett sakligt sätt och helst med dina egna ord då och publikationsår, tidskrift etc. Den enda samtida forskningen jag sett på fältet där det visats en kraftig överrepresentation har lidit av tyvärr samma metodologiska brister som den från 80-talet.
Se litteraturöversikten här:
http://www.mayoclinicproceedings.org/article/S0025-6196%2811%2961074-4/abstract
Citat:
Fast frågan som varit hett i USA är huruvida homosexuella föräldrar är lämpliga som föräldrar och inte människor-som-någon-gång-ingått-i-en-"homosexuell"-romantisk-relation-men-som-skaffade-barn-i-en-heterosexuell-relation-och-som-splittrats är det.

Bögar och lesbiska som planerar att skaffa barn är troligen av den mer ekonomiskt och socialt tryggare sorten. I synnerhet då (framförallt bögar) de inte har lika stort intresse av att skaffa barn som heterosexuella (det finns till och med en falang av gaylobbyn i USA som anser att homosexuella inte borde få varken gifta sig eller skaffa barn då det riskerar att assimilera homosexuella till den heterosexuella kulturen) och att de saknar förmågan, för det mesta, att slentrianmässigt yngla av sig vilket gör att det är de som troligen är mest lämpade att skaffa barn som också gör det.

I USA är det ett större problem att fattiga människor med låg trygghet slentrianmässigt skaffar barn, safe sex is no sex-attityden är hyfsad vanlig, än att människor-som-någon-gång-ingått-i-en-"homosexuell"-romantisk-relation-men-som-skaffade-barn-i-en-heterosexuell-relation-och-som-splittrats öht taget skaffar barn och ett gigantiskt problem i jämförelse med homosexuella par som väljer att skaffa barn som nog får räknas, samhälleligt räknat, som ett icke-problem. Men är det någonting som du bryr dig om?
Fast nu gäller inte frågan enbart de som planerar att skaffa barn som homosexuella. Är lika intressant för samhället och individen hur det går för de barn som får en homosexuell förälder senare i livet. Men visst, skulle vare intressant att studera hur det går för olika subgrupper av barn till homosexuella: biologiska barn vs. adopterade, planerade vs. oplanerade osv.

Homosexuella är överrepresenterade beträffande fysiska och psykiska sjukdomar, missbruk och kriminalitet. Även ökad risk för skilsmässor och separeringar. Skulle vara ytterst märkligt om detta inte skapade ökad risk för problem hos barnen. Oavsett den sexuella aspekten.
Citera
2014-05-04, 22:39
Medlem
Subkulturs avatar
Citat:
Jag har dessutom aldrig påståt att psykiatrin bedrev mer forskning under 1800 talet utan jag påpekar bara att homosexualitet passar in på vad man idag klassificerar psykisk sjukdom.

På vilket sätt då?

Mig veterligen är inte sjukdomar (kanske i synnerhet inte psykiska sådana), som vanligtvis innebär en distinktion mellan vad som är friskt och vad som inte är friskt, en distinktion som grundar sig i normativa antaganden, någonting som är ontologiskt stabilt.
Citera
2014-05-04, 22:39
Medlem
Intelligenskvots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonFanderblad
Även här har du fel. Den moderna forskningen visar att homosexualitet är överrepresenterat hos pedofiler (jag är dock inte helt insatt i det forskningsområdet och även här kan det finnas metodologiska svagheter), och det är inte samma sak.
"The percentage of homosexual pedophiles
ranges from 9% to 40%, which is approximately 4 to 20
times higher than the rate of adult men attracted to other
adult men (using a prevalence rate of adult homosexuality
of 2%-4%)."

Sedan tillkommer att homosexuella pedofiler begår långt fler övergrepp per person än heterosexuella pedofiler. Tittar man på andelen av alla pedofila brott blir således procentsiffrorna mycket högre.
http://www.journals.elsevierhealth.com/periodicals/jmcp/article/S0025-6196(11)61074-4/abstract
Senast redigerad av Intelligenskvot 2014-05-04 kl. 22:47.
Citera
2014-05-04, 22:52
Medlem
The Beach boys avatar
Citat:
På vilket sätt då?

Mig veterligen är inte sjukdomar (kanske i synnerhet inte psykiska sådana), som vanligtvis innebär en distinktion mellan vad som är friskt och vad som inte är friskt, en distinktion som grundar sig i normativa antaganden, någonting som är ontologiskt stabilt.
Definitionen av psykisk sjukdom är "A mental disorder, also called a mental illness or psychiatric disorder, is a mental or behavioral pattern or anomaly that causes either suffering or an impaired ability to function in ordinary life (disability), and which is not developmentally or socially normative. Mental disorders are generally defined by a combination of how a person feels, acts, thinks or perceives. This may be associated with particular regions or functions of the brain or rest of the nervous system, often in a social context." Homosexualitet är ett onormalt mentalt mönster som orsakar skada(vilket adoption av homosexuella par gör). Jag har för mig att jag läst att de flesta homosexuella par vill adoptera barn. Jag tror också att prideparaderna dem sysslar med är skadliga för barn.
Senast redigerad av The Beach boy 2014-05-04 kl. 22:58.
Citera
2014-05-04, 22:54
Medlem
Subkulturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intelligenskvot
Se litteraturöversikten här:
http://www.mayoclinicproceedings.org/article/S0025-6196%2811%2961074-4/abstract

Jag är dock inte intresserad av länkhorande utan vill se en utförlig utläggning från din sida om deras metodologi och hur de kommit fram till deras slutsatser. Jag kan inte acceptera någon som enbart citerar abstracts utan jag vill veta om du förstår de studier du länkar till och om du förstår samhällsvetenskaplig metodologi och epistemologi (kunskapsteori). Allt ansvar av granskning av diverse studier kan inte läggas på din motdebattör, det vore oansvarigt och framförallt oärligt av dig att göra så.

Citat:
Fast nu gäller inte frågan enbart de som planerar att skaffa barn som homosexuella. Är lika intressant för samhället och individen hur det går för de barn som får en homosexuell förälder senare i livet. Men visst, skulle vare intressant att studera hur det går för olika subgrupper av barn till homosexuella: biologiska barn vs. adopterade, planerade vs. oplanerade osv.

Nej, det är inte intressant om vi just ska undersöka hur homosexuella är som föräldrar i just egenskap att vara homosexuella och inte som separerade föräldrar från en heterosexuell relation. Det är olika kategorier. Om man däremot är intresserad av att forska om just skilsmässobarn från ett heterosexuellt förhållande som har en förälder som visade sig vara homosexuell så kan man ju göra det, men det är liksom inte samma sak som Homosexuella Föräldrar som abstraktion.

Sedan, som jag redan nämnt, så är det viktigt att komma ihåg att mycket samhällelig forskning är beroende av just det samhälle som studeras. Med detta menar jag inte att varje samhälle är en egen ö utan relationer till andra samhällen utan bara det faktum att samma fenomen kan ge olika utslag i olika sammanhang, tider eller platser. Med tiden förändras konsekvenser av sociala fenomen vilket gör att samhällsvetenskaplig forskning riskerar att snabbt bli föråldrat.

Citat:
Homosexuella är överrepresenterade beträffande fysiska och psykiska sjukdomar, missbruk och kriminalitet. Även ökad risk för skilsmässor och separeringar. Skulle vara ytterst märkligt om detta inte skapade ökad risk för problem hos barnen. Oavsett den sexuella aspekten.

Nej. De som skaffar barn i sin homosexuella relation är inte nödvändigtvis heller de homosexuella som just tillför till överrepresentationen av just psykiska sjukdomar eller missbruk eller whatever. I nuläget är däremot empirin rätt liten av rätt förklarliga skäl. Vi får väl helt enkelt vänta och se vad som händer.
Citera
2014-05-04, 22:57
Medlem
VonFanderblads avatar
Citat:
of 2%-4%)."

Sedan tillkommer att homosexuella pedofiler begår långt fler övergrepp per person än heterosexuella pedofiler. Tittar man på andelen av alla pedofila brott blir således procentsiffrorna mycket högre.
http://www.journals.elsevierhealth.com/periodicals/jmcp/article/S0025-6196(11)61074-4/abstract
För att upprepa, det där är inte relevant när det kommer till ditt ursprungliga påstående, även om det måhända kan vara intressant separat sett. Pedofili är inte vanligare hos homosexuella.
Citera
2014-05-04, 22:57
Medlem
Subkulturs avatar
Citat:
Definitionen av psykisk sjukdom är "A mental disorder, also called a mental illness or psychiatric disorder, is a mental or behavioral pattern or anomaly that causes either suffering or an impaired ability to function in ordinary life (disability), and which is not developmentally or socially normative. Mental disorders are generally defined by a combination of how a person feels, acts, thinks or perceives. This may be associated with particular regions or functions of the brain or rest of the nervous system, often in a social context. Homosexualitet är ett onormalt mentalt mönster som orsakar skada(vilket adoption av homnosexuella par gör). Jag har för mig att jag läst att de flesta homosexuella par vill adoptera barn. Jag tror också att prideparaderna dem sysslar med är skadliga för barn.

På vilket sätt orsakar den skada? Du verkar inte ge någon utförlig förklaring till varför homosexualitet heller skulle vara en sjukdom med just den där valda definitionen. Jag ser dock inte kopplingen så förklara den gärna.
Senast redigerad av Subkultur 2014-05-04 kl. 22:59.
Citera
2014-05-04, 22:59
Medlem
VonFanderblads avatar
Citat:
of 2%-4%)."

"This finding does not imply that homosexuals are more likely to molest children, just that a larger percentage of pedophiles are homosexual or bisexual in orientation to children." Det där med betingade sannolikheter är lite svårt.
Senast redigerad av VonFanderblad 2014-05-04 kl. 23:02.
Citera
2014-05-04, 23:00
Medlem
The Beach boys avatar
Citat:
På vilket sätt orsakar den skada? Du verkar inte ge någon utförlig förklaring till varför homosexualitet heller skulle vara en sjukdom med just den där valda definitionen. Jag ser dock inte kopplingen.
Dem skadar den mentala hälsan på barnen de adopterar och dem som bevittnar deras prideparader med folk klädda i diverse obscena kläder.
Citera
2014-05-04, 23:03
Medlem
Subkulturs avatar
Citat:
Dem skadar den mentala hälsan på barnen de adopterar.

Jaha, och Barack Obama är världens sexigaste man. Nu har vi det avklarat.

Men allvarligt talat, på vilket sätt definieras en sjukdom efter huruvida en person kan skada den mentala hälsan på sitt adoptivbarn. Det var ju knappast så att homosexuella enbart definieras som sjuka pga att de, enligt dig, "skadar den mentala hälsan på barnen de adopterar" eller vad menar du egentligen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in