2014-05-04, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerpappan
Själv får jag bara obehagskänslor när jag går in och läser på twitter. Själva formatet gör det ju omöjligt att prestera mer än förenklade plattityder, slogans och trams. [...] inget värt att säga går att uttrycka på ett nyanserat, begåvat och utvecklande vis med 140 tecken

Twitter är en kanal för positionering. Diskussion är inte nödvändig för den som redan har den rätta åsikten. Konceptet är en självklar jättehit på Södermalm. Den elake frågar sig om tidningarnas allt tunnare innehåll kommer att möjliggöra distribution via Twitter i framtiden. Den beaktansvärda kostnadsbesparingen kanske kunde hålla liv i balansräkningen några år till.
Citera
2014-05-04, 11:05
Medlem
Sockerpappans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapslamm
Som jag sade: Folk med specialintresse för vissa typer av nyheter och behov av snabb information och analys för att tjäna pengar använder Twitter över världen = finansbranschen.
För skvaller, allmännyheter och där snabbheten saknar betydelse, där saknar Twitter värde.

Mitt inlägg var menat som stöd till Fula Gubbens huvudsakliga poäng, att vanliga människor är totalt ointresserad av twitter.

Att folk med vissa typer av specialintressen kan ha användning för en tjänst som twitter, det är inget jag betvivlar.
Senast redigerad av Sockerpappan 2014-05-04 kl. 11:07.
Citera
2014-05-04, 13:09
Medlem
02-02-2012s avatar
Twitter uppfyller en funktion som är den att lätt kunna nå ut med information, hurvida detta är av intresse för ljugmedia kan man fråga sig då de är beroende av att få in reklampengar och inte att det twittras om någon artikel. Twitter är att jämföra med en IRC kanal där man har 99% av alla som skriver på ignore. Verktyget är extremt nischat och bra men knappast för vad ljugmedia vill uppnå, som läget är har de endast twitterstormar där de egna har "problem att sova" när någon läñkar till fel sajter eller liknande trams.

Frågan är varför ljugmedia inte skapat ett eget twittersystem som ligger inbakad i deras sajt-appar, kan knappast vara ett problem att skriva ihop en twitter-app och man skulle kunna hålla all trafik inom den egna sajten. Jag tror vi alla vet varför de inte gjort detta...
Citera
2014-05-04, 15:05
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:
Tvångsvisningen av reklam är ett mycket intressant fenomen. Det visar på desperation att få intäkter. Men ännu mer intressant är hur det kommer påverka läsarna? Exempelvis Dagens industri är i princip oläslig på nätet i dag, pga denna tvångsvisning. Slår det kanske bakut och ger färre läsare i stället?

Det kommer göra så att mindre tekniskt kunniga läsare försvinner, och de andra kontrar med adblock som tar bort reklamen. Jag själv accepterade reklamen på Youtube under flera år när det var på en skälig nivå, men när den tvingande reklamen kom - och det hela tiden - så tvingades man helt enkelt agera.

Det finns i slutändan en optimal nivå av reklam som folk accepterar, där man inte bemödar sig med att leta alternativ för att slippa eländet. Men girigheten och behovet får företagen (inte minst tidningarna med sin krisande marknad) att trampa över.
Citera
2014-05-04, 17:37
Medlem
Citat:
Tvångsvisningen av reklam är ett mycket intressant fenomen. Det visar på desperation att få intäkter. Men ännu mer intressant är hur det kommer påverka läsarna? Exempelvis Dagens industri är i princip oläslig på nätet i dag, pga denna tvångsvisning. Slår det kanske bakut och ger färre läsare i stället?
Visst är det så. Fast i Youtubes fall får användaren själv bestämma om det ska vara påtvingad eller "passiv" reklam under sin film. Det är alltså inget YouTube påtvingar. Det är vanligt folk som vill tjäna lite mer pengar helt enkelt.
Citera
2014-05-04, 18:09
Medlem
tryffs avatar
Tvitterstorm = 5 (vänster)människor. Då handlar det knappast om 17% av befolkningen.
Citera
2014-05-04, 18:29
Medlem
RupertSheldrakes avatar
Det ser ut som om Aftonbladet har gjort ett riktigt genidrag (obs ej sarkasm). Citat taget ifrån politism-tråden:

Citat:
Ursprungligen postat av JBernard
Aftonbladet har börjat hårdplugga politism på ledarsidan såg jag. En banner med tre snaskiga rubriker där man länkas vidare till politism pryder deras förstasida.

Inte optimalt att skicka besökare till en annan site kan man tycka, men det var väl så illa tvunget.

Både jag och andra har ju tidigare i denna tråd påpekat att chansen för många tidningar är att få ner personalkostnaderna samt påpekat att sannolikheten är att Aftonbladet mfl alltmer förvandlas till någon form av bloggportaler.

Även om det ur ett perspektiv kan uppfattas som om huvudfokus är att agera draghjälp åt det misslyckade politism-projektet så innebär det att aftonbladet har tre stycken texter som de inte har betalat för på normalt sett. Just nu är en av de texterna dessutom skriven av en "praktikant" på politism. Sannolikt helt obetald med andra ord.

Torun Carrfors har därmed fått sitt livs egoboost genom att gå från total nobody till indirekt skribent på aftonbladets ledarsidor. Vad hon troligen inte inser är att hon är en del i avprofessionaliseringen av ledarsidorna. Det kommer i framtiden att bli svårt att motivera för chefsredaktörerna att ha en stab högavlönade tyckare alá Åsa Linderborg när de kan få texter till rena REA-priserna eller helt gratis.

Min gissning är att framtidens tyckare gör ett par korta år på ledarsidorna innan de inser att pengarna är för små för att betala räkningarna alternativt har så stora inkomster på andra håll att de endast är tyckare av rent egoistiska uppmärksamhetsskäl (Jan Guillou mfl).

Vad tror ni andra i tråden är det ett första steg mot avprofessionalisering eller är jag helt ute och cyklar i rabatterna?
Citera
2014-05-04, 19:34
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RupertSheldrake
Det ser ut som om Aftonbladet har gjort ett riktigt genidrag (obs ej sarkasm). Citat taget ifrån politism-tråden:

Både jag och andra har ju tidigare i denna tråd påpekat att chansen för många tidningar är att få ner personalkostnaderna samt påpekat att sannolikheten är att Aftonbladet mfl alltmer förvandlas till någon form av bloggportaler.

Även om det ur ett perspektiv kan uppfattas som om huvudfokus är att agera draghjälp åt det misslyckade politism-projektet så innebär det att aftonbladet har tre stycken texter som de inte har betalat för på normalt sett. Just nu är en av de texterna dessutom skriven av en "praktikant" på politism. Sannolikt helt obetald med andra ord.

Torun Carrfors har därmed fått sitt livs egoboost genom att gå från total nobody till indirekt skribent på aftonbladets ledarsidor. Vad hon troligen inte inser är att hon är en del i avprofessionaliseringen av ledarsidorna. Det kommer i framtiden att bli svårt att motivera för chefsredaktörerna att ha en stab högavlönade tyckare alá Åsa Linderborg när de kan få texter till rena REA-priserna eller helt gratis.

Min gissning är att framtidens tyckare gör ett par korta år på ledarsidorna innan de inser att pengarna är för små för att betala räkningarna alternativt har så stora inkomster på andra håll att de endast är tyckare av rent egoistiska uppmärksamhetsskäl (Jan Guillou mfl).

Vad tror ni andra i tråden är det ett första steg mot avprofessionalisering eller är jag helt ute och cyklar i rabatterna?

Riktig analys. Frågan är då hur insamlandet av annat material än "tyckande" skall ske. Utrikeskorrespondenter på plats ute i världen, grävande journalistik. Det som blir kvar av redaktionerna kommer nog inte ha råd med detta. Ett exempel är ju TV4 lokalnyheter som fick läggas ner. Tror att mycket av informationsinsamlingen och "seriös journalistik" i framtiden bara kan bedrivas av Public service som SVT med skattepengar. Ett fåtal stora nyhetsbyråer i världen blir kvar, såsom Reuters, där finns fortfarande betalande kunder som finansbranschen.
Citera
2014-05-04, 20:17
Medlem
DAGGER[X]s avatar

Citat:
Ken Schwencke, the journalist who created the algorithm, was awoken by the quake, rolled out of bed, found the article awaiting his approval—and simply hit “publish.”

http://singularityhub.com/2014/03/25/more-news-is-being-written-by-robots-than-you-think/
Citera
2014-05-04, 20:35
Medlem
Såg en intressant syn idag. Begav mig till den lokala stormarknaden för att handa ikväll. Bakom kassorna låg en stor trave med nummer av aftonbladet ifrån fredag och lördag, som skulle returneras. Hur stor del för kvällstidningarna står pappersupplagan för?
Citera
2014-05-04, 20:46
Medlem
White Christmass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solvargen
Såg en intressant syn idag. Begav mig till den lokala stormarknaden för att handa ikväll. Bakom kassorna låg en stor trave med nummer av aftonbladet ifrån fredag och lördag, som skulle returneras. Hur stor del för kvällstidningarna står pappersupplagan för?

Det kan gå snabbt nu, ser ofta gamla löpsedlar som är kvar uppe. Snart är det för mycket jobb för butikerna.
Citera
2014-05-04, 21:08
Medlem
Mikojans avatar
Citat:
Riktig analys. Frågan är då hur insamlandet av annat material än "tyckande" skall ske. Utrikeskorrespondenter på plats ute i världen, grävande journalistik.

Jag tror att utrikeskorrespondenter är ett utdöende släkte i smånationer som Sverige. Avskjutningen i Afghanistan avskräcker. Dessutom kostar dom så pass att dom inte är ekonomiskt försvarbara.

Frilansare och några få byråer och utländska tevekanaler får sköta bevakningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in