Citat:
Ursprungligen postat av
Fula Gubben
Rent anekdotiskt får jag instämma att Twitter inte har något särskilt genomslag i de omgivningar jag rör mig--det diskuteras eller nämns aldrig, folk hänvisar inte till "tweets" men däremot till Facebook-sidor och bloggar, och de yngre generationerna verkar inte impade. Twitter tycks mest vara för attention whores som gillar slogans.
Succé eller ej spelar dock mindre roll när man lever i internet time, där "obsolecence" är en självklarhet efter några år. Ett tag hade varenda kotte en AOL-hemsida, idag är 99% av de sidorna borta. Om några år är privat-bloggandet, som redan är past its peak, ersatt av något annat. Liksom Twitter. Och vad ska Facebook göra när folk tröttnat på nyhetens behag?
Det enda som är säkert är att ingenting på nätet är permanent. Man måste därför vara mycket försiktig och mycket smart med de teknikval och investeringar man gör. Fråga herrarna som köpte Lunarstorm för 100 miljoner (eller så) så kan ni få höra hur det kan gå...
Ingen i min omgivning twittrar heller.
Twitter verkar mest vara något som vänstermänniskor, politiker, och mediepersoner sysslar med. Ja och på senare tid endel invandringskritiker som uppmuntrats att "blanda upp" av friatider och avpixlat.
Men inte speciellt mycket vanligt folk.
Själv får jag bara obehagskänslor när jag går in och läser på twitter. Själva formatet gör det ju omöjligt att prestera mer än förenklade plattityder, slogans och trams. Jag förstår att vänstern trivs så bra därinne, då det är perfekt för en grupp som inte har speciellt mycket mer att säga än "Inga rasister, på våra gator" men för alla andra så är formatet fruktansvärt begränsande.
140 tecken... inget värt att säga går att uttrycka på ett nyanserat, begåvat och utvecklande vis med 140 tecken, speciellt inte om man diskuterar något med en meningsmotståndare. Det enda man får är en skrikmatch mellan olika politiska grupperingars slogans och buzz-words.
Helt meningslöst att följa eller engagera sig i.