2014-05-03, 15:23
Medlem
RupertSheldrakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shuyin
Så, för att ni två gubbar (?) inte förstår er på Twitter är det per automatik något dåligt? Det är som med mycket annat; det blir vad man gör det till. Man kan ryggdunka folk eller "näthata" om man så vill. Men det finns ju även en massa andra saker man kan använda det till.

Sedan är det hyfsat självklart att det inte refereras till tweets, det är samma sak som att referera till ett chattmeddelande. Men informationsspridningen blir mer omfattande och det är ju något positivt.

Något dåligt, vet jag inte, men en sak är otroligt uppenbar: den har verkligen inte slagit bland ungdomar. Unga var måhända fel uttryck av Enoch då ordalydelsen numera kan mena personer upp mot de 30. Min gissning är att snittanvändaren (märk väl INTE snittkontoinnehavaren) i Sverige är mellan 23 och 27 bor i någon storstadsregion eller vill göra det. Är intresserad av media och/eller politik och hoppas göra karriär inom närliggande områden.

Sammantaget har twitter blivit mycket av slutna cirklar. Den vanligaste kontakten med twitter är troligen via vanliga dagstidningars nätupplaga "twitterstorm", "mött stor kritik på twitter" eller liknande.

Det innebär att twitter som fenomen (i Sverige) är extremt beroende av övrig media. Kommer en bättre efterföljare/ny variant och tidningarna slutar kommentera trender på twitter så kan det gå väldigt snabbt innan twitter är helt obsolet som fenomen.
Citera
2014-05-03, 15:31
Medlem
Shuyins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RupertSheldrake
Något dåligt, vet jag inte, men en sak är otroligt uppenbar: den har verkligen inte slagit bland ungdomar. Unga var måhända fel uttryck av Enoch då ordalydelsen numera kan mena personer upp mot de 30. Min gissning är att snittanvändaren (märk väl INTE snittkontoinnehavaren) i Sverige är mellan 23 och 27 bor i någon storstadsregion eller vill göra det. Är intresserad av media och/eller politik och hoppas göra karriär inom närliggande områden.

Sammantaget har twitter blivit mycket av slutna cirklar. Den vanligaste kontakten med twitter är troligen via vanliga dagstidningars nätupplaga "twitterstorm", "mött stor kritik på twitter" eller liknande.

Det innebär att twitter som fenomen (i Sverige) är extremt beroende av övrig media. Kommer en bättre efterföljare/ny variant och tidningarna slutar kommentera trender på twitter så kan det gå väldigt snabbt innan twitter är helt obsolet som fenomen.

Du har helt klart poänger här. I Sverige tycker jag inte riktigt att potentialen med sociala medier har slagit på samma sätt som exempelvis i USA. Jag tror att en del använder Twitter som en tvångskänsla eftersom att de gör de i väst. Det här klassiska USA komplexet Sverige har.

Fördelar jag ser är att jag kan skaffa ett eget flöde av information och kontakter och på vis underlätta mitt informationsbehov. Risker är ju att man utesluter sådant man ej är intresserad av. Dvs, man kan hamna i en bubbla och inte ta in andra perspektiv på saker.

Jag tror inte att man skall se sociala medier som ersättare eller substitut till traditionell media, snarare som ett tillägg. Det händer ofta att jag går Twitter-> tidningsartikel.
Citera
2014-05-03, 15:53
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shuyin
Så, för att ni två gubbar (?) inte förstår er på Twitter är det per automatik något dåligt? Det är som med mycket annat; det blir vad man gör det till. Man kan ryggdunka folk eller "näthata" om man så vill. Men det finns ju även en massa andra saker man kan använda det till.

Sedan är det hyfsat självklart att det inte refereras till tweets, det är samma sak som att referera till ett chattmeddelande. Men informationsspridningen blir mer omfattande och det är ju något positivt.
Det är inte det att vi inte förstår oss på det. Det är bara det att vi aldrig träffar på någon ute i "verkligheten" som refererar till något dom läst på Twitter. Eller för den sakens skull twittrar själv.

Vilket förmodligen beror på att vi i huvudsak rör oss inom industrin & det privata näringslivet, dvs. den närande sektorn.
Citera
2014-05-03, 18:26
Medlem
Mikojans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anders-Lundgren
Förhoppningsvis börjar även Expressen och Aftonbladet att tyna bort, medan svenskvänliga tidningar höjs i popularitet.

”Svenskvänliga tidningar”? Kan det komma nåt i stil med Der Stürmer? De bedrövliga nasseblaskorna i dag kan möjligen intressera de som är läskunniga bland 200 i ett demonstrationståg i Jönköping.

Framtiden finns förstås i forum som mycket breda Flashback och i extremt lokala nätutgåvor.
Citera
2014-05-03, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikojan
”Svenskvänliga tidningar”? Kan det komma nåt i stil med Der Stürmer? De bedrövliga nasseblaskorna i dag kan möjligen intressera de som är läskunniga bland 200 i ett demonstrationståg i Jönköping.

Framtiden finns förstås i forum som mycket breda Flashback och i extremt lokala nätutgåvor.
Jag tänker givetvis på tidningar vars skribenter inte stödjer svenskarnas eventuella demografiska kollaps, samt inte utnyttjar rasistkortet för att skuldbelägga svenskar som kritiserar det pågående folkutbytet och mörklägger otryggheten som höjs parallellt med den icke-vita ökningen i landet.
Citera
2014-05-04, 09:35
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Rent anekdotiskt får jag instämma att Twitter inte har något särskilt genomslag i de omgivningar jag rör mig--det diskuteras eller nämns aldrig, folk hänvisar inte till "tweets" men däremot till Facebook-sidor och bloggar, och de yngre generationerna verkar inte impade. Twitter tycks mest vara för attention whores som gillar slogans.

Succé eller ej spelar dock mindre roll när man lever i internet time, där "obsolecence" är en självklarhet efter några år. Ett tag hade varenda kotte en AOL-hemsida, idag är 99% av de sidorna borta. Om några år är privat-bloggandet, som redan är past its peak, ersatt av något annat. Liksom Twitter. Och vad ska Facebook göra när folk tröttnat på nyhetens behag?

Det enda som är säkert är att ingenting på nätet är permanent. Man måste därför vara mycket försiktig och mycket smart med de teknikval och investeringar man gör. Fråga herrarna som köpte Lunarstorm för 100 miljoner (eller så) så kan ni få höra hur det kan gå...

I finansbranschen används Twitter för att hålla sig ständigt uppdaterad. Vanligtvis då inte svenska twittrare utan ett antal utvalda internationella twittrare man följer. Behovet är kursdrivande och sekundsnabba nyheter / marknadsanalyser.. Gruppen man talar om är dock liten. Något genomslag som "allmänt socialt medium" finns inte i Sverige.
Citera
2014-05-04, 09:54
Medlem
White Christmass avatar
Tidningarna kommer säkert börja tvångsvisa reklam för besökare innan man släpps fram till vädret etc, eller har det redan börjat? Frågan är hur det kommer bemötas.

Youtube kör på den modellen, det måste visa att även ett jätteföretag har stora problem med att få ut reklam passivt till besökarna på hemsidan.
Citera
2014-05-04, 10:02
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av White Christmas
Tidningarna kommer säkert börja tvångsvisa reklam för besökare innan man släpps fram till vädret etc, eller har det redan börjat? Frågan är hur det kommer bemötas.

Youtube kör på den modellen, det måste visa att även ett jätteföretag har stora problem med att få ut reklam passivt till besökarna på hemsidan.

Tvångsvisningen av reklam är ett mycket intressant fenomen. Det visar på desperation att få intäkter. Men ännu mer intressant är hur det kommer påverka läsarna? Exempelvis Dagens industri är i princip oläslig på nätet i dag, pga denna tvångsvisning. Slår det kanske bakut och ger färre läsare i stället?
Citera
2014-05-04, 10:11
Medlem
White Christmass avatar
Ingen vecka komplett utan uppsägningar:

Citat:
För att använda resurserna på bästa sätt får Värnamo Nyheter och Smålänningen samma redaktionsledning.

Koncernens omorganisation kommer att leda till att det blir 26 tjänster färre. Omkring 8 av dessa kommer att tas på VN eller Smålänningen. Men även med de rationaliseringar som en minskad redaktionsledning innebär kommer ett antal journalisttjänster att försvinna.
Citera
2014-05-04, 10:22
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapslamm
Tvångsvisningen av reklam är ett mycket intressant fenomen. Det visar på desperation att få intäkter. Men ännu mer intressant är hur det kommer påverka läsarna? Exempelvis Dagens industri är i princip oläslig på nätet i dag, pga denna tvångsvisning. Slår det kanske bakut och ger färre läsare i stället?
Jag tror det finns en gräns när man bara klickar bort det hela istället för att sitta & invänta det man vill se. Gränsen är väl delvis individuell, men även beroende på viktigheten av & intresset för det man vill titta på.

Själv går min gräns vid 5-6 sekunder, står det att man måste vänta längre så stänger jag bara ner sidan. Undantaget skulle vara vid någon liverapportering från en viktig händelse, typ. nya blattekravaller i Husby eller liknande. Om det inte finns rapportering att tillgå från annat håll.
Citera
2014-05-04, 10:44
Medlem
Sockerpappans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Rent anekdotiskt får jag instämma att Twitter inte har något särskilt genomslag i de omgivningar jag rör mig--det diskuteras eller nämns aldrig, folk hänvisar inte till "tweets" men däremot till Facebook-sidor och bloggar, och de yngre generationerna verkar inte impade. Twitter tycks mest vara för attention whores som gillar slogans.

Succé eller ej spelar dock mindre roll när man lever i internet time, där "obsolecence" är en självklarhet efter några år. Ett tag hade varenda kotte en AOL-hemsida, idag är 99% av de sidorna borta. Om några år är privat-bloggandet, som redan är past its peak, ersatt av något annat. Liksom Twitter. Och vad ska Facebook göra när folk tröttnat på nyhetens behag?

Det enda som är säkert är att ingenting på nätet är permanent. Man måste därför vara mycket försiktig och mycket smart med de teknikval och investeringar man gör. Fråga herrarna som köpte Lunarstorm för 100 miljoner (eller så) så kan ni få höra hur det kan gå...

Ingen i min omgivning twittrar heller.
Twitter verkar mest vara något som vänstermänniskor, politiker, och mediepersoner sysslar med. Ja och på senare tid endel invandringskritiker som uppmuntrats att "blanda upp" av friatider och avpixlat.
Men inte speciellt mycket vanligt folk.

Själv får jag bara obehagskänslor när jag går in och läser på twitter. Själva formatet gör det ju omöjligt att prestera mer än förenklade plattityder, slogans och trams. Jag förstår att vänstern trivs så bra därinne, då det är perfekt för en grupp som inte har speciellt mycket mer att säga än "Inga rasister, på våra gator" men för alla andra så är formatet fruktansvärt begränsande.

140 tecken... inget värt att säga går att uttrycka på ett nyanserat, begåvat och utvecklande vis med 140 tecken, speciellt inte om man diskuterar något med en meningsmotståndare. Det enda man får är en skrikmatch mellan olika politiska grupperingars slogans och buzz-words.
Helt meningslöst att följa eller engagera sig i.
Senast redigerad av Sockerpappan 2014-05-04 kl. 10:53.
Citera
2014-05-04, 10:53
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerpappan
Inga i min omgivning twittrar heller.
Twitter verkar mest vara något som vänstermänniskor, politiker, och mediepersoner sysslar med. Ja och på senare tid endel invandringskritiker som uppmuntrats att "blanda upp" av friatider och avpixlat.
Men inte speciellt mycket vanligt folk.

Själv får jag bara obehagskänslor när jag går in och läser på twitter. Själva formatet gör det ju omöjligt att prestera mer än förenklade plattityder, slogans och trams. Jag förstår att vänstern trivs så därinne, då det är perfekt för en grupp som inte har speciellt mycket mer att säga än "Inga rasister, på våra gator" men för alla andra så är formatet fruktansvärt begränsande.

140 tecken... inget värt att säga går att uttrycka på att nyanserat, begåvat och utvecklande vis med 140 tecken, speciellt inte om man diskuterar något med en meningsmotståndare. Det enda man får är en skrikmatch mellan olika politiska grupperingars slogans och buzz-words.
Helt meningslöst att följa eller engagera sig i.

Som jag sade: Folk med specialintresse för vissa typer av nyheter och behov av snabb information och analys för att tjäna pengar använder Twitter över världen = finansbranschen.
För skvaller, allmännyheter och där snabbheten saknar betydelse, där saknar Twitter värde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in