2014-07-24, 19:36
Moderator
Siegfrids avatar
Moderaterna fortsätter med sitt korståg för att subventionera tidningar. Ni minns Lars Beckmans förslag om licensfinansierade tidningar?

Nu fortsätter Ulf Berg, riksdagsledamot med att låta Posten subventionera tidningsutdelningen i glesbygd. "Alla har rätt till en tidning på morgonen" menar Berg och anser att Posten ska bära det ansvaret genom att slå ihop postutdelning och tidningsutbärning. Att Posten kanske har byggt upp sitt distributionssystem så att man inte kan köra ut lantbrevbärarna klockan fyra istället för klockan 8 har inte fallit Berg in.

Citat:

"Alla ska ha rätt att få sin dagstidning på morgonen. Även vi som bor i glesbygd."

Moderaten Ulf Berg vill ändra reglerna så att posten kan dela ut brev och tidningar samtidigt.

Riksdagsledamoten och Moderaternas talesperson i landsbygdsfrågor Ulf Berg vill att posten ska dela ut dagstidningar i glesbygd.

– Posten är på väg att retirera från glesbygden och tidningen har svårt att komma ut på vettig tid. Om jag får tidningen mitt på dagen, då väljer jag att inte ha tidningen, säger Ulf Berg.

Naturligtvis är det demokratin som hotas om inte Posten kör ut tidningarna på morgonen.
Citat:
Det viktigaste argumentet för att öka servicen för tidningsläsare är det demokratiska.

– Journalistiken ska granska makten. Utan den granskningen kan lokalpolitiker börja göra nästan vad som helst. Det är en otrolig viktig hörnsten i en demokrati, att det väljarna vill ska ske också sker. Inte att vi får ett elitskikt som lever sitt eget liv och som ingen granskar, säger Ulf Berg.

Illusionen om att moderater på något sätt var för fri företagsamhet även i mediebranschen har nu fallit helt bort. Döende, icke efterfrågad journalistik ska subventioneras och distribueras statligt, kosta vad det kosta vill.
http://www.ltz.se/jamtland/ostersund...ad-pa-morgonen
Citera
2014-07-24, 19:45
Medlem
Fast när de sista papperstidningsläsarna dör ut ute i glesbygden kommer det ju ändå inte finnas några prenumeranter kvar, så jag tror det där löser sig på naturlig väg.
Citera
2014-07-24, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Moderaterna fortsätter med sitt korståg för att subventionera tidningar. Ni minns Lars Beckmans förslag om licensfinansierade tidningar?

Nu fortsätter Ulf Berg, riksdagsledamot med att låta Posten subventionera tidningsutdelningen i glesbygd. "Alla har rätt till en tidning på morgonen" menar Berg och anser att Posten ska bära det ansvaret genom att slå ihop postutdelning och tidningsutbärning. Att Posten kanske har byggt upp sitt distributionssystem så att man inte kan köra ut lantbrevbärarna klockan fyra istället för klockan 8 har inte fallit Berg in.

Naturligtvis är det demokratin som hotas om inte Posten kör ut tidningarna på morgonen.

Illusionen om att moderater på något sätt var för fri företagsamhet även i mediebranschen har nu fallit helt bort. Döende, icke efterfrågad journalistik ska subventioneras och distribueras statligt, kosta vad det kosta vill.
http://www.ltz.se/jamtland/ostersund...ad-pa-morgonen

Man borde besinna erfarenheterna från 70-talets varvskris och det varvstöd som dåvarande borgerliga regering så generöst betalade ut. Visst tillverkas det fortfarande båtar i Sverige, men det påminner rätt litet om hur det såg ut förr. Tidningsmedia kommer att gå samma väg. Det kommer nog att producera tryckta medier en god stund till, men på ett annat sätt och kanske helt utan traditionell dagspress.
Citera
2014-07-24, 23:24
Medlem
Ilja.Oblomows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IT-man
Alltså, det där kan ju bara inte vara menat som en allvarlig krönika? Jag tar det tills vidare som ren satir, för hon kan väl inte mena allvar? Eller?

Att döma av det Ulrika By skrivit tidigare så är det nog sant
Citera
2014-07-24, 23:28
Medlem
Ilja.Oblomows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urarva
Man borde besinna erfarenheterna från 70-talets varvskris och det varvstöd som dåvarande borgerliga regering så generöst betalade ut. Visst tillverkas det fortfarande båtar i Sverige, men det påminner rätt litet om hur det såg ut förr. Tidningsmedia kommer att gå samma väg. Det kommer nog att producera tryckta medier en god stund till, men på ett annat sätt och kanske helt utan traditionell dagspress.

Mycket bra jämförelse där med 70-talskrisen för varven. Ska man göra något överhuvudtaget så bygg ut bredbandet på landsbygden, det skulle ge 1000x mer för pengarna
Citera
2014-07-25, 01:24
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid

Det är onekligen komiskt att det är företrädare för "makten" som nu babblar om vikten av att makten granskas. Det klingar väldigt illa i mina öron. Om vi ska översätta det hela så handlar det snarare om att makten och journalistiken idag växt ihop till en klump, och därför är det viktigt för demokratin (d.v.s. politikerna själva) att journalisterna finns kvar och kan få det att se ut som om man fyller ett samhällsuppdrag.

Citat:
Ursprungligen postat av Ilja.Oblomow
Mycket bra jämförelse där med 70-talskrisen för varven. Ska man göra något överhuvudtaget så bygg ut bredbandet på landsbygden, det skulle ge 1000x mer för pengarna

Ja, det är ju ett helt vansinnigt resonemang att alla måste ha tillgång till papperstidning. Behöver man ha tillgång till grammofon också då, eller kanske tjock-TV? Vad hindrar dessa människor från att ta del av sina nyheter på internet, precis som man gör med banktjänster och annat?
Senast redigerad av El Capitano 2014-07-25 kl. 01:26.
Citera
2014-07-25, 06:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IT-man
Fast när de sista papperstidningsläsarna dör ut ute i glesbygden kommer det ju ändå inte finnas några prenumeranter kvar, så jag tror det där löser sig på naturlig väg.

Jag lyssnade på radion för ett tag sedan där någon forskare pratade om tidningsdöden. Han hade ställt frågan "vilken morgontidning läser du?" och väldig många yngre förstod inte ens frågan!

Han menade på att en stor del av de mellan 18-35 aldrig ens hade öppnat en morgontidning. I den gruppen så återfinns de som förr flyttade hemifrån och ofta påbörjade egen prenumeration på lokaltidningen. För det var i stort sett den enda information som fanns att tillgå. Man fick vänta till kvällen då nyhetssändningarna på TV startade.

Det innebär i stort sett att varje gång någon gamling dör så försvinner ett abonnemang som aldrig ersätts.

.
Citera
2014-07-25, 08:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av falsk_mekaniker
http://bloggar.expressen.se/thomasmattsson/
Thomas Mattson skryter på sin blogg om ökande sidvisningar
Thomas Matssons arbetsuppgift är att kommunicera ut att Expressen går bra, att Expressen enligt fakta inte går bra alls är en helt annan sak. Mattsson kör ett "Window-dressing"-liknande knep för att lura annonsörer. Tips: Ni som tänkt att annonsera i Expressen, avstå från det.

Funderar lite på linjär TV, några nya siffror på gång gällande TV3 och TV4?
Citera
2014-07-25, 09:24
Medlem
falsk_mekanikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannyK
Thomas Matssons arbetsuppgift är att kommunicera ut att Expressen går bra, att Expressen enligt fakta inte går bra alls är en helt annan sak. Mattsson kör ett "Window-dressing"-liknande knep för att lura annonsörer. Tips: Ni som tänkt att annonsera i Expressen, avstå från det.

Funderar lite på linjär TV, några nya siffror på gång gällande TV3 och TV4?
Vet du om datorer med ad-block syns i denna typ av statistik som han använder sig av?

Jag kör google chrome med ad block, främst för att inte ge intäkter till aftonbladet/DN/expressen osv

OBS jag har inaktiverat ad block på flashback, det borde alla göra
Citera
2014-07-25, 09:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av falsk_mekaniker
Vet du om datorer med ad-block syns i denna typ av statistik som han använder sig av?

Jag kör google chrome med ad block, främst för att inte ge intäkter till aftonbladet/DN/expressen osv

OBS jag har inaktiverat ad block på flashback, det borde alla göra
Kvalificerad gissning så tror jag det. Mattsson är en överviktig jävla skojare från hålan Enköping stor skillnad i jämfört med legenden Herbert Tingsten som Mattsson antagligen inte vet vem det är ens. När marknadschefsstolarna i företag blir besatta av människor födda efter 1975 och framåt kommer annonsintäkterna rasa än fortare för gammelmedia.
Citera
2014-07-25, 10:00
Medlem
henki420s avatar
Slutgrävt.

Citat:
Den senaste tiden har varit turbulent på tidningen. Journalisterna anklagar chefredaktören för att under tryck från ledande lokalpolitiker ha omplacerat reportern.

http://www.aftonbladet.se/senastenyt...cle19270729.ab
Citera
2014-07-25, 10:27
Bannlyst
Har upplevt ett nytt fenomen..

I min lokala matbutik (ganska liten butik) har Aftonbladet och Expressen flera gånger varit helt slut i tidningsställen.

Man skulle kunna se det som ett dåligt tecken ("tidningen säljer slut") men det verkar snarare vara så att man tar in relativt få exemplar per dag och sedan inte bryr sig om att fylla på då det inte säljer så mycket. Det händer aldrig att mjölk eller ketchup tar slut och inte fylls på..

Någon mer som har uppmärksammat att tidningen inte fylls på när de är slut?

Har upptäckt detta flera gånger nu så det börjar bli en ny trend.. Idag när jag kom in i butiken "saknades" både Aftonbladet och Expressen helt.. dessa ställ stod tomma..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in