Det ser ut som om Aftonbladet har gjort ett riktigt genidrag (obs ej sarkasm). Citat taget ifrån politism-tråden:
Citat:
Ursprungligen postat av
JBernard
Aftonbladet har börjat hårdplugga politism på ledarsidan såg jag. En banner med tre snaskiga rubriker där man länkas vidare till politism pryder deras förstasida.
Inte optimalt att skicka besökare till en annan site kan man tycka, men det var väl så illa tvunget.
Både jag och andra har ju tidigare i denna tråd påpekat att chansen för många tidningar är att få ner personalkostnaderna samt påpekat att sannolikheten är att Aftonbladet mfl alltmer förvandlas till någon form av bloggportaler.
Även om det ur ett perspektiv kan uppfattas som om huvudfokus är att agera draghjälp åt det misslyckade politism-projektet så innebär det att aftonbladet har tre stycken texter som de inte har betalat för på normalt sett. Just nu är en av de texterna dessutom skriven av en "praktikant" på politism. Sannolikt helt obetald med andra ord.
Torun Carrfors har därmed fått sitt livs egoboost genom att gå från total nobody till indirekt skribent på aftonbladets ledarsidor. Vad hon troligen inte inser är att hon är en del i avprofessionaliseringen av ledarsidorna. Det kommer i framtiden att bli svårt att motivera för chefsredaktörerna att ha en stab högavlönade tyckare alá Åsa Linderborg när de kan få texter till rena REA-priserna eller helt gratis.
Min gissning är att framtidens tyckare gör ett par korta år på ledarsidorna innan de inser att pengarna är för små för att betala räkningarna alternativt har så stora inkomster på andra håll att de endast är tyckare av rent egoistiska uppmärksamhetsskäl (Jan Guillou mfl).
Vad tror ni andra i tråden är det ett första steg mot avprofessionalisering eller är jag helt ute och cyklar i rabatterna?