2014-05-04, 11:42
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Så om man anser att Bibeln är bara en myt så varför granska det eller kritisera det öht?

Det finns båda sociala och akademiska anledninger till granskning/kritik av bibeln.

Citat:
Är det inte lite onödigt?

Nej, snarare tvärtom.

(Men jag förstår att det kan bli obekvämd för dig och dina gelikar att bli granskade/kritiserade. Men du har ju möjligheten för att spekulera .... möjligen och/eller predika .... på ett "skyddad" religionsforum för endast ja-sägare. Det är ingen som tvingar dig till att delta på FB.)
Citera
2014-05-04, 11:58
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lothbrok
Detsamma måste ju gälla massa andra saker då. Aliens? Bigfoot? Gud? What's the difference :O
Ett koncept som diskuteras väldigt länge existerar sannolikt. Varför det? Ja av den enkla anledningen att folk har upplevt det eller sett det. Ett exempel är tex Aliens. De som har upplevt eller sett Aliens försöker övertyga andra om vad dom har sett eller upplevt. Men tyvärr brukar motparten inte alltid lita på vad den andra påstår. Samma sak med Gud. Folk som är övertygade att Gud finns försöker övertyga andra och den andra har svårt att tro förrän han själv upplever samma fenomen. Logiken säger att om många subjektiva upplevelser säger ungefär samma sak, så bevisar det en objektiv sanning, eller hur?
Citera
2014-05-04, 12:03
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Logiken säger att om många subjektiva upplevelser säger ungefär samma sak, så bevisar det en objektiv sanning, eller hur?

Så då finns det där spöket i garderoben som barnen pratar om?
Citera
2014-05-04, 12:12
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Så då finns det där spöket i garderoben som barnen pratar om?
Jag tror att spöken eller andar existerar. Det finns många subjektiva upplevelser som vittnar om samma fenomen och detta leder således till att en objektiv sanning.
Citera
2014-05-04, 12:14
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ett koncept som diskuteras väldigt länge existerar sannolikt. Varför det? Ja av den enkla anledningen att folk har upplevt det eller sett det.

Och vilken ad hoc premiss har du NU kokat ihop om denna typ av "sannolikheter"? (1)

Citat:
Ett exempel är tex Aliens. De som har upplevt eller sett Aliens försöker övertyga andra om vad dom har sett eller upplevt. Men tyvärr brukar motparten inte alltid lita på vad den andra påstår. Samma sak med Gud.

Nix. Frånsett att din sannolikhets-beräkning (1) ännu inte är legitimerat då är detta en falsk analogi.

Citat:
Folk som är övertygade att Gud finns försöker övertyga andra och den andra har svårt att tro förrän han själv upplever samma fenomen. Logiken säger att om många subjektiva upplevelser säger ungefär samma sak, så bevisar det en objektiv sanning, eller hur?

Du borde lära dig vad subjektivitet, objektivitet och logik är. Så vi andra inte behövar påtala dina ändlösa argumentationsfel.
Citera
2014-05-04, 12:17
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Så om man anser att Bibeln är bara en myt så varför granska det eller kritisera det öht? Är det inte lite onödigt?

Du kanske inte inser det, men bibeln är faktiskt en rätt inflytelserik samling texter än idag. Otroligt nog, med tanke på innehållet.
Citera
2014-05-04, 12:27
Medlem
Lothbroks avatar
Citat:
Ett koncept som diskuteras väldigt länge existerar sannolikt. Varför det? Ja av den enkla anledningen att folk har upplevt det eller sett det. Ett exempel är tex Aliens. De som har upplevt eller sett Aliens försöker övertyga andra om vad dom har sett eller upplevt. Men tyvärr brukar motparten inte alltid lita på vad den andra påstår. Samma sak med Gud. Folk som är övertygade att Gud finns försöker övertyga andra och den andra har svårt att tro förrän han själv upplever samma fenomen. Logiken säger att om många subjektiva upplevelser säger ungefär samma sak, så bevisar det en objektiv sanning, eller hur?

Så om man följer din logik måste allt existera som det pratats mycket om? Alltså tror du på fullaste allvar på t.ex Bigfoot,loch ness odjuret, Snömannen, aliens och sånna där gudar m.m?

Här har du ett tips, du ska nog inte tro på precis allting du läser och hör
Citera
2014-05-04, 12:33
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Jag tror att spöken eller andar existerar. Det finns många subjektiva upplevelser som vittnar om samma fenomen och detta leder således till att en objektiv sanning.

Jahapp.
Citera
2014-05-04, 12:37
Medlem
dcafes avatar
Citat:

Ett annat argument på samma form:

Jag tror att all religion är lögn. Det finns många subjektiva upplevelser som vittnar om samma lögn och detta leder således till en objektiv sanning.
Senast redigerad av dcafe 2014-05-04 kl. 12:47.
Citera
2014-05-04, 12:47
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lothbrok
Så om man följer din logik måste allt existera som det pratats mycket om? Alltså tror du på fullaste allvar på t.ex Bigfoot,loch ness odjuret, Snömannen, aliens och sånna där gudar m.m?

Här har du ett tips, du ska nog inte tro på precis allting du läser och hör
Man kan ju fråga sig varför folk pratar mycket om Aliens eller spöken. Troligen har folk sett eller upplevt dessa fenomen. Tycker du inte att subjektiva upplevelser har något värde?
Citera
2014-05-04, 12:50
Medlem
Lothbroks avatar
Citat:
Man kan ju fråga sig varför folk pratar mycket om Aliens eller spöken. Troligen har folk sett eller upplevt dessa fenomen. Tycker du inte att subjektiva upplevelser har något värde?

Som en klok man sa ovanför mig. Gäller inte detta fenomen för alla oss som inte tror på gud och spöken? Det är ju mer som ej tror på spöken än tvärtom, alltså måste det vara sanningen
Citera
2014-05-04, 12:57
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dcafe
Ett annat argument på samma form:

Jag tror att all religion är lögn. Det finns många subjektiva upplevelser som vittnar om samma lögn och detta leder således till en objektiv sanning.
Det är nog inte samma argument som jag har framfört. Det jag påstår är att det finns många subjektiva vittnen om Aliens och spöken. Om det finns många som vittnar om samma händelser så existerar sannolikt fenomenet i fråga.

Ett förtydligande exempel på vad jag menar. Anta att en polis vill göra en brottsutredning och frågar olika vittnen som finns på plats. Om alla vittnen berättar ungefär samma berättelse, ja då har händelsen med stor sannolikhet inträffat.

Subjektiva upplevelser kan bli en objektiv sanning om det finns tillräckligt många oberoende subjektiva upplevelser.
Senast redigerad av kunskap1 2014-05-04 kl. 13:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in