2014-05-04, 13:05
Medlem
dcafes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Det är nog inte samma argument som jag har framfört. Det jag påstår är att det finns många subjektiva vittnet om Aliens och spöken. Om det finns många som vittnar om samma händelser så existerar sannolikt fenomenet i fråga.

Ett förtydligande exempel på vad jag menar. Anta att en polis vill göra en brottsutredning och frågar olika vittnen som finns på plats. Om alla vittnen berättar ungefär samma berättelse, ja då har händelsen med stor sannolikhet inträffat.

Subjektiva upplevelser kan bli en objektiv sanning om det finns tillräckligt många oberoende subjektiva upplevelser.

Och jag påpekar att det finns mängder med människor som vittnar om att de subjektivt sett bevis på att sådana fenomen inte finns. Det är exakt samma typ av argument.

Det är alltså mer som en rättegång där mängder av vittnen säger emot varandra om vi ska behålla liknelsen med en brottsutredning.
Citera
2014-05-04, 13:07
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Man kan ju fråga sig varför folk pratar mycket om Aliens eller spöken. Troligen har folk sett eller upplevt dessa fenomen. Tycker du inte att subjektiva upplevelser har något värde?

Spöken är ett bra exempel på en tro som försvann när jag blev äldre.

Subjektiva upplevelser utan något bevis som stöd är tämligen värdelösa.
Har du något exempel på en sån upplevelse som helt utan studier och bevis klassats som "fakta"?

Edit: Kalles kaviar och surströmming ÄR oätliga eftersom hela vår omvärld anser det.
Senast redigerad av LaurentiusLucidor 2014-05-04 kl. 13:11.
Citera
2014-05-04, 13:07
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Subjektiva upplevelser kan bli en objektiv sanning om det finns tillräckligt många oberoende subjektiva upplevelser.

Lär dig nu vad subjektivitet och objektivitet är, så släppar du att framstå som imbecil.
Citera
2014-05-04, 13:11
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Det är nog inte samma argument som jag har framfört. Det jag påstår är att det finns många subjektiva vittnen om Aliens och spöken. Om det finns många som vittnar om samma händelser så existerar sannolikt fenomenet i fråga.

Ett förtydligande exempel på vad jag menar. Anta att en polis vill göra en brottsutredning och frågar olika vittnen som finns på plats. Om alla vittnen berättar ungefär samma berättelse, ja då har händelsen med stor sannolikhet inträffat.

Så om tillräckligt många tar någon hallucinogen drog och ser varsin balrog, så existerar balrogar? Fan va gôtt!
Citera
2014-05-04, 13:22
Medlem
Lothbroks avatar
Citat:
Det är nog inte samma argument som jag har framfört. Det jag påstår är att det finns många subjektiva vittnen om Aliens och spöken. Om det finns många som vittnar om samma händelser så existerar sannolikt fenomenet i fråga.

Fyfan vilket korkat inlägg. Läs igenom det ett par gånger så fattar du nog vad som är dumt.
Citera
2014-05-04, 13:44
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Så om tillräckligt många tar någon hallucinogen drog och ser varsin balrog, så existerar balrogar? Fan va gôtt!
Du kan nog inte använda drogpåverkade människor som vittnen. Behöver jag förklara varför?
Citera
2014-05-04, 13:45
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lothbrok
Fyfan vilket korkat inlägg. Läs igenom det ett par gånger så fattar du nog vad som är dumt.
Vänligen berätta vad som du tycker är dumt i mitt inlägg. Du får gärna hålla en vänligare ton framöver.
Citera
2014-05-04, 13:48
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dcafe
Och jag påpekar att det finns mängder med människor som vittnar om att de subjektivt sett bevis på att sådana fenomen inte finns. Det är exakt samma typ av argument.

Det är alltså mer som en rättegång där mängder av vittnen säger emot varandra om vi ska behålla liknelsen med en brottsutredning.
Antag att du är en polis och 1000 vittnen säger X och 10 vittnen säger Y, vem ska du lita på?
Citera
2014-05-04, 13:49
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Vänligen berätta vad som du tycker är dumt i mitt inlägg.

Din otroliga inkompetens omkring subjektivitet/objektivitet ..... som du insisterar på att röra till det med i inlägg efter inlägg efter inlägg.
Citera
2014-05-04, 13:50
Medlem
dcafes avatar
Citat:
Vänligen berätta vad som du tycker är dumt i mitt inlägg. Du får gärna hålla en vänligare ton framöver.

Troligen att du tycker subjektiva upplevelser hos den ena sidan i en debatt är att räkna som bevis samtidigt som du tycker att subjektiva upplevelser hos den andra sidan ska avfärdas. Du är inkonsekvent helt enkelt.
Citera
2014-05-04, 13:50
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Din otroliga inkompetens omkring subjektivitet/objektivitet ..... som du insisterar på att röra till det med i inlägg efter inlägg efter inlägg.
Vad är det jag inte förstår med subjektivitet och objektivitet?
Citera
2014-05-04, 13:52
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dcafe
Troligen att du tycker subjektiva upplevelser hos den ena sidan i en debatt är att räkna som bevis samtidigt som du tycker att subjektiva upplevelser hos den andra sidan ska avfärdas. Du är inkonsekvent helt enkelt.
Jag har aldrig påstått att subjektiva upplevelser ska tas som bevis. Jag har bara sagt att om det existerar många subjektiva upplevelser som vittnar om samma fenomen, så existerar sannolikt fenomenet i fråga. Observera ordet sannolikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in