2014-02-07, 18:39
Medlem
White Christmass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RupertSheldrake
Faktum är att jag inte kan minnas när jag senast såg någon köpa en kvällstidning. Som boende i Malmö läser jag sydsvenskan ett par gånger i veckan, men det är gratisex på ett kafé jag frekventerar. Dock tror jag att det har väldigt mycket med boplats och umgänge att göra: den generella kvällstidningsköparen tillhör troligen kategorierna:

Man, 45-65 har ett enkelt hantverksjobb/industrijobb/byggnadsjobb, vill ha något att bläddra i på kafferasten och spenderar 80% av tiden i sportdelen.

Kvinna, 40-60 jobbar inom vården, röker ett halvt paket gula blend om dagen, älskar att läsa skvaller/kändisdelarna, försöker sig ibland på ett korsord med blandade resultat.

Kvinna, 35-65 "arbetar" inom det godhetsindustriella komplexet. Älskar färgglada kläder och tycker att "VI måste ta hand om flyktingbarnen/tiggarna/{insert any utsatt grupp}" Har skrivit minst tre medborgarmotioner och hundratals insändare. Ser tillbaka på sin publikmedverkan i debatt som sitt livs höjdpunkt och fick med ordet värdegrund minst tre gånger. Har besökt afrika.

Man, 35-70 "ska bara gå och köpa tidningen" är ett kodord för "ville egentligen skiljas frugan redan för tio år sedan, men nöjer mig med att smita iväg ett par gånger i veckan för en kall öl/otrohet/en smula lugn och ro". Även om han redan är genomskådad köper han med sig tidningen för syns skull.

Träffar man sällan de kategorierna människor eller befinner sig på samma plats så ser man helt enkelt inga tidningar köpas.

tror du är rätt ute. Jag ser aldrig någon som köper tidningen, vem läser den? Skulle inte förvåna mig om man stödköper sin egen tidning för att kunna hålla uppe annonspriserna. Tror det kan vara lite påtvingat på många rödingar också, det måste ligga en Aftonbladet på bordet eller på den statliga arbetsplatsen så inte vännerna sprider rykten att man börjar vekna. Det var en kamera på publiken på Vänsterpartiets stämma och gud vad kärringarna skulle knöla in 20-lappar i tiggarburken som gick runt, man såg att de kände sig tvungna från dem runtomkring, den som hade lagt i mynt hade inte varit populär. Hela PK-rörelsen bygger mycket på grupptryck.
Citera
2014-02-07, 19:11
Medlem
RupertSheldrakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av White Christmas
det måste ligga en Aftonbladet på bordet eller på den statliga arbetsplatsen så inte vännerna sprider rykten att man börjar vekna.

Inte ofta jag brister ut i skratt så här tidigt en fredagskväll!

Du lyckas fånga hela essensen av vänster-rörelsen. Den eviga, ofrånkomliga rädslan för att bli småborgerlig. Ett öde mer fruktat än döden. En dagsfärsk aftonbladet på köksbordet kan tjäna som alibi när gamla vänstervänner bjuds in i den nyinköpta villan i den trygga kranskommunen...
Citera
2014-02-07, 19:26
Medlem
murder_us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popeondope
Det samma gäller serier, man kan vill inte läsa serie tidningar på en dator och det finns bara en stålmannen. Det stora problemet för 99% av media är att deras produkt inte är unik.

Serier läses helst inte på dator, men däremot på Ipad. Jag har helt njutbart plöjt genom en massa serieklassiker på en Ipad mini och jag trivs helt ypperligt med formatet. Nu har jag visserligen piratat rubbet, men skulle gärna betala för att senaste Walking dead plingade in automatiskt i min serieapp varannan vecka. (Är 30+) Serier som lanseras digitalt på det viset kommer att överleva iaf tills min generation sätter tofflorna.

Dock ser sortimentet av serier i butik ut att ha minskat rejält. Tycker man ser bara serier för riktigt små barn som Bamse och My little pony plus kalle Anka nuförtiden.

PC-tidningarna kan väl knappast ha speciellt goda tider längre ?
Senast redigerad av murder_u 2014-02-07 kl. 19:33.
Citera
2014-02-07, 19:53
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Copters
Det går bra nu. Samtliga tidningar förutom City tappar rejält. (Orvesto Konsument)

http://www.resume.se/nyheter/dagspress/2014/02/05/direktpress-enda-stora-ljusningen/

http://www.dagensmedia.se/nyheter/print/tidskrifter/article3803328.ece
Länk till undersökningen
http://www.dagensmedia.se/multimedia/dokument/article3803331.ece/BINARY/Orvesto+Konsument+2013_3+tidskrifter.pdf

Efter att precis återigen blivit prenumerant på tidningen Ny Teknik, så är det glädjande att se att den faktiskt inte går back sedan året innan. I de fall jag har varit med om att tidningen har behandlat ett ämne som i svensk ljugmedia enbart genererar PK-propaganda, så har jag noterat att tidningen i dess ställe istället har varit befriande PK-fri och har ställt förnuft och vetenskap i första rummet.

Citat:
Ursprungligen postat av zorze
Ska man skratta eller gråta.Nu ska det forskas om varför folk lämnar de etablerade medierna.

http://www.friatider.se/fara-for-demokratin-att-regimtrogen-media-far-konkurrens

Det ska tas fram ett utbildningspaket att få ungdomar att fortsätta läsa etablerad media.Så att de kan få rätt åsikter via de etablerade agendasättande journalistiken.
Sverige är Nordens Nord Korea ,en demokratur.

Dock räcker det inte med propaganda från statsanställda politruker för att folk ska börja läsa ljugmedia och rata andra informationskällor. Likaså hjälper det förmodligen inte heller med större ekonomiskt stöd till etablissemangets tidningar om folk likväl inte läser dem.

Det enda alternativet som eventuellt skulle öka befolkningens konsumtion av regimpropaganda i papperstidningsform vore om staten skulle slå på stort med att börja producera en 'public service'-tidning som skickas till alla hushåll i Sverige. Eventuellt kombinerat med borttagandet av presstödet (jag antar att det skulle vara helt skattefinansierat i så fall, då man inte skulle våga sig på tvångsavgifter, liknande t.ex. den nuvarande TV-licensen, om folk inte har något som helst val när det gäller att erhålla tidningen?). Jag tror folk skulle vara mer benägna att läsa en sådan tidning om den ändå dimper ned på hallmattan. Hur stor tror ni risken är att något liknande kommer att ske de närmaste åren?
Citera
2014-02-07, 20:10
Medlem
timbahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Efter att precis återigen blivit prenumerant på tidningen Ny Teknik, så är det glädjande att se att den faktiskt inte går back sedan året innan. I de fall jag har varit med om att tidningen har behandlat ett ämne som i svensk ljugmedia enbart genererar PK-propaganda, så har jag noterat att tidningen i dess ställe istället har varit befriande PK-fri och har ställt förnuft och vetenskap i första rummet.
Ny Teknik var först med att ifrågasätta klimathysterin kring koldioxid och släppa in oliktänkande i debatten. Det är fantastiskt att höra att den levererar än, tror jag ska teckna en prenumeration. Kvalitè lönar sig alltid.

Något som ljugmedia borde ha lärt sig för länge sen.
Citera
2014-02-07, 20:25
Medlem
Citat:
Faktum är att jag inte kan minnas när jag senast såg någon köpa en kvällstidning. Som boende i Malmö läser jag sydsvenskan ett par gånger i veckan, men det är gratisex på ett kafé jag frekventerar. Dock tror jag att det har väldigt mycket med boplats och umgänge att göra: den generella kvällstidningsköparen tillhör troligen kategorierna:

Man, 45-65 har ett enkelt hantverksjobb/industrijobb/byggnadsjobb, vill ha något att bläddra i på kafferasten och spenderar 80% av tiden i sportdelen.

Kvinna, 40-60 jobbar inom vården, röker ett halvt paket gula blend om dagen, älskar att läsa skvaller/kändisdelarna, försöker sig ibland på ett korsord med blandade resultat.

Kvinna, 35-65 "arbetar" inom det godhetsindustriella komplexet. Älskar färgglada kläder och tycker att "VI måste ta hand om flyktingbarnen/tiggarna/{insert any utsatt grupp}" Har skrivit minst tre medborgarmotioner och hundratals insändare. Ser tillbaka på sin publikmedverkan i debatt som sitt livs höjdpunkt och fick med ordet värdegrund minst tre gånger. Har besökt afrika.

Man, 35-70 "ska bara gå och köpa tidningen" är ett kodord för "ville egentligen skiljas frugan redan för tio år sedan, men nöjer mig med att smita iväg ett par gånger i veckan för en kall öl/otrohet/en smula lugn och ro". Även om han redan är genomskådad köper han med sig tidningen för syns skull.

Träffar man sällan de kategorierna människor eller befinner sig på samma plats så ser man helt enkelt inga tidningar köpas.

Aftonbladet gör ganska omfattande statistik över vad väljarna vill ha. Aftonbladet.se har cirka 1,8 miljoner läsare om dagen. Tidningen har en total räckvidd om 3,2 miljoner om dagen. Aftonbladet tappar läsare på alla fronter. Den populäraste bilagan är Aftonbladet TV och Aftonbladet Bil. Den senare kan bara läsas på nätet och har gått upp medan de andra har tappat i olika grader. När Aftonbladet slår sig för bröstet handlar det om att de få totalt fler läsare till Aftonbladet.se men allt färre köper papperstidningarna. Plus (som kostar pengar) har cirka 140 000 prenumeranter. Om alla dessa köpte "Plus premium" drar de in enbart cirka 8,3 miljoner i månaden eller cirka 100 miljoner om året. Vinstmarginalen är antagligen högre än för papperstidningarna men det är heller inte gratis att bedriva tidning även på nätet.

Bara en fraktion av dem som arbetar på Aftonbladet arbetar på Aftonbladet.se. I framtiden lär ganska många tjänster försvinna på papperstidningen - frågan är om vi ens kommer ha papperstidningar i någon större utsträckning om tjugo år. Du ser 70 år gamla tanter och gubbar som läser tidningen på sina telefoner, plattor och laptops. Huffington Post är antagligen världens största nättidning. De har cirka 200 anställda och tidningen finns på flera språk än engelska. Aftonbladet har drygt 400 anställda - för att inte tala om att de har en snittlön på 680 000 om året. De är för många och för välbetalda. Antagligen lär hälften försvinna från tidningen inom de närmaste tjugo åren.

En ledande journalist på Svenska Dagbladet sa att tidningen med största sannolikhet inte kommer överleva på sikt om Svenskt Näringsliv inte köper upp dem. Schibsted är inte helt sugna på att driva SvD eftersom vinsten (om det finns någon) är ytterst marginell för att aktieägarna skall få sin utdelning. Själv tror jag att framtidens tidningar kommer vara helt internetbaserade samt ha en liten dyr pappersupplaga. En tidning som Aftonbladet lär antagligen ha ett hundratal anställda - varav redaktionen lär vara lika stor som på en större landsortstidning. En annan viktig aspekt är hur mycket genomslag politiken får i media. I princip är den obefintlig. Aftonbladets ledar och kultursidor har antagligen bara tiotusentals läsare i månaden - vilket gör deras avtryck ganska litet.
Citera
2014-02-07, 22:17
Medlem
PaterNoster777s avatar
Det måste vara allvarligt för hatsajten Aftonbladet att de har smittat ner ett stort antal läsare med virus.
Vågar ingen gå in på sajten, i varje fall inte utan annonsblockering, så lär det inte vara bra för affärerna.

STOR VARNING! - BESÖK EJ WWW.AFTONBLADET.SE - Skadlig kod sprids via annonserna!
Citera
2014-02-07, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Vem fan är det som köper kvällstidningar egentligen?
Troligtvis dem som vill ta del av tidningarnas förhållandevis goda sportbevakning. Folk vill ha någonting att kladda i när de fyller i stryktipset och travet.
Senast redigerad av Gustav-IV-Adolf 2014-02-07 kl. 22:35.
Citera
2014-02-07, 22:48
Medlem
Copterss avatar
Jag har inget emot att läsa kvällstidningar, problemet som jag ser det är att allt medan tidningen blir tunnare och nyheter får stryka på foten i både kvantitet och kvalitet så ökar mängden reklam och skvaller. Vilket gör att i bästa fall så läser jag igenom det vettiga och lägger ifrån mig tidningen på tio minuter. Det är mer lättsmält underhållning än nyheter, vilket kanske också är tanken men jag blir besviken de gånger då jag köper en Expressen och inser att sportdelen innehåller mer att läsa än vanliga tidningen. Då var det ändå något år sedan jag köpte en tidning och jag är inte särskilt intresserad av sport.

"Riktiga" tidningar så som Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet rör sig i snabb takt mot kvällspressens innehåll. Av dessa två är ändå SvD den med bäst nyhetsbevakning och en förhållandevis stark ekonomidel. Samma sak händer även här, riktigt och unikt innehåll får stryka på foten till fördel för annonser, TT-material och sådant som inte är reportage och nyheter.

Dagens Industri som jag tycker om är på väg nedåt i ett stadigt tempo, här blir innehållet allt mindre och annonsplatserna får lägga beslag på allt fler sidor. Bottennoteringen som jag själv har sett är från 2014 i Januari, 27 sidor med sju sidor totalt med nyheter. Olika reportage ej inräknade. Detta jämfört med en tidning från 2011 visserligen en lördag men likväl så var det ändå över 60 sidor med betydligt fler sidor nyheter. Priset då som nu 30 kronor..
Senast redigerad av Copters 2014-02-07 kl. 23:06.
Citera
2014-02-08, 00:42
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav-IV-Adolf
Troligtvis dem som vill ta del av tidningarnas förhållandevis goda sportbevakning. Folk vill ha någonting att kladda i när de fyller i stryktipset och travet.
Just där kan jag inte längre hjälpa till med förklaringarna, då jag helt saknar sportintresse.
Du kan mycket väl ha rätt. I andra länder finns det ju dagliga sporttidningar, men det finns väl inte i Sverige?

Fula Gubben är ju en känd fotbollsdåre, han kanske kan förtydliga hur han tänker kring detta?
Citera
2014-02-08, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Just där kan jag inte längre hjälpa till med förklaringarna, då jag helt saknar sportintresse.
Du kan mycket väl ha rätt. I andra länder finns det ju dagliga sporttidningar, men det finns väl inte i Sverige?

Fula Gubben är ju en känd fotbollsdåre, han kanske kan förtydliga hur han tänker kring detta?
Jag har också drag av sportdåre eller åtminstone fotbollsdåre. Det är länge sedan jag intresserade mig för kvällstidningarnas rapportering. Jag följer några fotbollsexperter på Twitter men annars är det faktiskt på Flashback som den stora expertisen finns. Gå in i fotbollstrådarna där om du är intresserad av fotboll. De vet precis allt. Jag som bara vet hälften så mycket som experterna på Flashback blev erbjuden jobb som fotbollskommentator för en nystartad sajt i ett pm här på Flashback för något år sedan. Jag svarade aldrig, men jag förstår varför de vände sig till Flashback när de ville rekrytera.
Citera
2014-02-08, 09:51
Medlem
UT64s avatar
Citat:

Bra sammanfattning av vilka som köper skiten. Det enda jag skulle vilja tillägga är:

Spelaren, som är en man, 30-60 år som älskar veckans trav. Lägger snart undan
den riktiga tidningen och försjunker i travbilagan med en penna till hands.
Drömmer naturligtvis om sju rätt på Lördag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in