2014-05-02, 12:10
Medlem
Enoch.Thulins avatar
En liten OT-utvikning bara. Tidigare när man körde bil kring Malmö så fick man ibland in någon närradiostation där Carl P. Herslow satt & snackade för Skånepartiet.

Hans största käpphäst verkade vara att dagstidningarna stödde en ökad invandring enbart för att invandrarna fick en tidningsprenumeration betald av socialen.
Citera
2014-05-02, 12:12
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DAGGER[X]
Det är glädjande. Biblioteken förlorar nog också mycket på detta teknikskiftet. En del av mig sörjer det, men samtidigt så vet en annan del av mig om hur många bibliotekarier som är blodröda stalinister, många tidningar, t.ex. ETC, Expo, Internationalen, skulle antagligen förlora hälften av sin upplaga om landets bibliotek slutade med sina stödköp.
Jag undrar hur man kommer försöka möta detta problem från media och bibliotekens sida?
Bibliotikarier är väl oftast leninister?

Problemet med tidningsdöden för bibliotek är att de helt saknar intressanta tidningar. Som läget är idag kommer de att tvingas ta in nischtidningar som hobby föreningar ger ut eller lägga ner sina tidningsrum. Jag botaniserade lite när jag var i Sverige och det enda de har är en drös tidningar från hela världen som ingen läser. Typ 50% av alla tidningar såg orörda ut.

De tidningar som finns är även nästan samma tidning med olika omslag. Olika namn, titlar och bilder men samma innehåll...
Citera
2014-05-02, 12:55
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaymano
"17 procent av Sveriges befolkning Twittrar. På två år innebär det en fördubbling och siffran fortsätter att öka. En god nyhet för bolaget som börsintroduceras på torsdagen.

Unga är särskilt aktiva på mikrobloggen och var tredje person mellan 12 och 25 år uppger att de använder Twitter ibland. Det visar resultaten från en undersökning från stiftelsen Punkt SE som DN tidigare skrivit om."

Källa: http://www.dn.se/ekonomi/svenskar-twittrar-mer-an-amerikaner/

Det där måste vara världsrekord i missvisande statistik. Jag har själv Twitter och jag kan personligen garantera att 17% av svenskarna inte finns där Twitter har aldrig slagit i Sverige - det är en inofficiell sanning. Däremot är det möjligt att det finns en del som tar del av sitt nyhetsflöde på den internationella delen av Twitter. Det är vanligt även här på Flashback i sportforumen till exempel att hålla sig uppdaterad på det viset gentemot sina idrottslag - men det innebär inte att man är "aktiv" i form av vänsterextremistisk PK-tyckare (vilket Twitter annars blivit synonymt med i Sverige). Dessa personer har i ofta inte ens något eget konto.
Citera
2014-05-02, 17:03
Avslutad
Citat:
Peter Wolodarski har 59 241 följare på Twitter. DN Debatt har ännu fler följare (över 80 000). Det är en hög siffra för personer/konton som twittrar på svenska. I runda slängar finns det 650 000 svenskspråkiga twittrare. Wolodarski har alltså sannolikt 5-9 % av denna skara på sin följarlista. Det gäller att synas.
Wolodarski har knappt 10 % av alla svenska Twitteranvändare som följare. De svenska twitteranvändarna består i sin tur av knappt 7 % av den svenska befolkningen. Wolodarskis twittrande når således maximalt 0,7 % av den svenska befolkningen; men endast om alla hans följare följer honom aktivt.

Jävlar, vad han når ut till befolkningen genom Twitter!
Citera
2014-05-02, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av White Christmas
Ser mörkt ut för journalistyrket globalt.
Från Huffington Post
Inte blir det bättre av att pressfriheten inskränks.
http://www.svt.se/kultur/dystert-besked-om-pressfrihet

Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
Kommer knappast sörja när Aftonbladet, Expressen möter sin allt närmare undergång.
Nu ska jag gå ut och hämta min kvalitetstidning The Economist där tidningsdöden är långt bort i fjärran.
Man förstår då verkligen hur dåliga Aftonbladet,Expressen är. Riktigt undermåliga.
Vad kostar en prenumeration av The Economist?

Citat:
Ursprungligen postat av El Capitano
Det där måste vara världsrekord i missvisande statistik. Jag har själv Twitter och jag kan personligen garantera att 17% av svenskarna inte finns där Twitter har aldrig slagit i Sverige - det är en inofficiell sanning. Däremot är det möjligt att det finns en del som tar del av sitt nyhetsflöde på den internationella delen av Twitter. Det är vanligt även här på Flashback i sportforumen till exempel att hålla sig uppdaterad på det viset gentemot sina idrottslag - men det innebär inte att man är "aktiv" i form av vänsterextremistisk PK-tyckare (vilket Twitter annars blivit synonymt med i Sverige). Dessa personer har i ofta inte ens något eget konto.
Kan tänka mig att det handlar om 17 % av alla svenskar som finns på nätet.
Glöm inte att många svenskar twittrar på engelska och gömmer sig bakom anonyma alias.

Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Wolodarski har knappt 10 % av alla svenska Twitteranvändare som följare. De svenska twitteranvändarna består i sin tur av knappt 7 % av den svenska befolkningen. Wolodarskis twittrande når således maximalt 0,7 % av den svenska befolkningen; men endast om alla hans följare följer honom aktivt.

Jävlar, vad han når ut till befolkningen genom Twitter!
Wolodarski når ut till nästan 60 000 pers varav merparten sannolikt är svensktalande. Det är inte illa. I synnerhet inte om man tänker på att en del av denna grupp kommer retweeta och sprida hans meddelande vidare. Det blir mycket reklam för DN.
Senast redigerad av Kaymano 2014-05-02 kl. 18:10.
Citera
2014-05-02, 17:47
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Vad kostar en prenumeration av The Economist?

Eftersom du antagligen inte har någon pappersutgåva av The Economist att tillgå har jag använt mig av det nya mirakelverktyget Google för att ta reda på det åt dig. Klicka med vänstra musknappen här: -> https://subscriptions.economist.com/GLB/ECOM/CE/?absplitsrc=/GLB/ECOM&abrnd=5363bd8b3ed55&country=SE
Citera
2014-05-02, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Eftersom du antagligen inte har någon pappersutgåva av The Economist att tillgå har jag använt mig av det nya mirakelverktyget Google för att ta reda på det åt dig. Klicka med vänstra musknappen här: -> https://subscriptions.economist.com/GLB/ECOM/CE/?absplitsrc=/GLB/ECOM&abrnd=5363bd8b3ed55&country=SE
Kostar ett nummer runt 40 kr så förstår jag att tidningen är bättre än Aftonbladet och Expressen. Man får vad man betalar för. Är väl förmodligen enklare att uppnå lönsamhet med en tidning som riktar sig till lite mer välbeställda personer. Någon som vet hur det går för DI och deras upplaga?
Senast redigerad av Kaymano 2014-05-02 kl. 18:08.
Citera
2014-05-02, 18:13
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Kostar ett nummer runt 40 kr så förstår jag att tidningen är bättre än Aftonbladet och Expressen. Man får vad man betalar för. Är väl förmodligen enklare att uppnå lönsamhet med en tidning som riktar sig till lite mer välbeställda personer.

Mjo, det blir väl lite dyrare men man får ju som sagt vad man betalar för. Vill man ha en tidning för 18 pix som man bläddrar igenom på en fem minuter där det mesta av innehållet är kändistrams och lögnaktig agendasättande journalistik så kör på det.

Vågar inte säga att den är dubbelt så tjock som AB men antalet läsvärda artiklar borde vara tio gånger flera.
Citera
2014-05-02, 18:23
Medlem
Fula Gubbens avatar
Rent anekdotiskt får jag instämma att Twitter inte har något särskilt genomslag i de omgivningar jag rör mig--det diskuteras eller nämns aldrig, folk hänvisar inte till "tweets" men däremot till Facebook-sidor och bloggar, och de yngre generationerna verkar inte impade. Twitter tycks mest vara för attention whores som gillar slogans.

Succé eller ej spelar dock mindre roll när man lever i internet time, där "obsolecence" är en självklarhet efter några år. Ett tag hade varenda kotte en AOL-hemsida, idag är 99% av de sidorna borta. Om några år är privat-bloggandet, som redan är past its peak, ersatt av något annat. Liksom Twitter. Och vad ska Facebook göra när folk tröttnat på nyhetens behag?

Det enda som är säkert är att ingenting på nätet är permanent. Man måste därför vara mycket försiktig och mycket smart med de teknikval och investeringar man gör. Fråga herrarna som köpte Lunarstorm för 100 miljoner (eller så) så kan ni få höra hur det kan gå...
Citera
2014-05-02, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Rent anekdotiskt får jag instämma att Twitter inte har något särskilt genomslag i de omgivningar jag rör mig--det diskuteras eller nämns aldrig, folk hänvisar inte till "tweets" men däremot till Facebook-sidor och bloggar, och de yngre generationerna verkar inte impade. Twitter tycks mest vara för attention whores som gillar slogans.

Succé eller ej spelar dock mindre roll när man lever i internet time, där "obsolecence" är en självklarhet efter några år. Ett tag hade varenda kotte en AOL-hemsida, idag är 99% av de sidorna borta. Om några år är privat-bloggandet, som redan är past its peak, ersatt av något annat. Liksom Twitter. Och vad ska Facebook göra när folk tröttnat på nyhetens behag?

Det enda som är säkert är att ingenting på nätet är permanent. Man måste därför vara mycket försiktig och mycket smart med de teknikval och investeringar man gör. Fråga herrarna som köpte Lunarstorm för 100 miljoner (eller så) så kan ni få höra hur det kan gå...
Gäller att synas överallt. DN finns väl även på Facebook? Det ena utesluter inte det andra.
Citera
2014-05-02, 18:59
Medlem
White Christmass avatar
Citat:
Gäller att synas överallt. DN finns väl även på Facebook? Det ena utesluter inte det andra.

Har lagt märke till att Text tv brukar skriva om nyheter DN har tagit upp, kan vara så att DN vill bli lite som TT. Det gäller att välja rätt nu, att ta rätt positioner, AB och EX satsar på webb-tv. Den som lever får se. En sak är i alla fall säkert det kommer bli ett blodbad.
Senast redigerad av White Christmas 2014-05-02 kl. 19:58.
Citera
2014-05-02, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av White Christmas
Har lagt märke till att Text tv brukar skriva om nyheter DN har tagit upp, kan vara så att DN vill bli lite som TT. Det gäller att välja rätt nu, att ta rätt positioner, AB och EX satsar på webb-tv. Den som lever får se. En sak är i alla fall säkert det kommer bli en blodbad.
Precis. Den som inte är med när tåget går kan hälsa hem (först blir störst).
Sen är det väl inte speciellt dyrt att ha några anställda som tar hand om PR-kriget på sociala medier.
Uthållighet är vad som krävs för att överleva rådande mediekris.
Senast redigerad av Kaymano 2014-05-02 kl. 19:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in