2014-05-03, 15:51
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBurden
Om man tror att SD är lösningen så är man otroligt naiv.

https://www.realisten.se/2014/04/27/varfor-utesluter-inte-sd-massinvandringsforesprakare-ur-partiet/
Du kan ju även se det så här:
Ett starkt SD stakar väg för Svp....
2014-05-03, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sodomizer-
Problemet är att väljarna har olika åsikter så det varken finns eller har någonsin funnits en perfekt RD-lista. Oavsett vilket parti det gäller.

Ok.

Jimmies svärmor innehar plats tio på riksdagslistan, tror du att det är tack vare egna meriter hon har den placeringen

Som jag skrev tidigare så gäller det att ha rätt kontakter. Vilket hon har, uppenbarligen.

Tror du att Sara-Lena Bjälkö lockar väljare?

Ingen aning. Men bara för att hon inte tilltalar dig kan hon ju tilltala andra, eller hur? I det här läget handlar det om att locka nya väljare och inte frälsa en promille av väljarna som hänger på flashback, eller hur?

Det kan ju vara bra att behålla kärnväljarna, både C och KD vände sina kärnväljare ryggen, de är båda på väg ut ur riksdagen.

Det är inte bara jag som inte vill se Sara-Lena Bjälkö i riksdagen, artikeln jag länkade till tidigare:
http://www.friatider.se/sd-topp-kritiserar-alternativ-riksdagslista
var den näst mest kommenterade Fria Tider-artikeln sedan tidningen startades, och en överväldigande majoritet av kommentarerna var negativa.
2014-05-03, 17:13
Medlem
Arthass avatar
Tre veckor innan EU-valet känns opinionsundersökningar rätt överskattat. Snart får vi istället resultat att analysera och tydliga tendenser vart det barkar i riksdagsvalet. Vänster och SD lär göra fina EU-val. Fiasko för PP, M och resten av de borgliga.

18 % hos poliserna, mer hos LO, starka siffror i Kommunal. Där har vi också tydliga indikationer att något är på gång. Vänta med alla analyser om riksdagslistor, aktivism, SVP osv. tills efter valet.
2014-05-03, 17:13
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lottaberg
Jag talar om knivinsidenten.

Vilken knivincident och hur menar du att den påverkat SD:s opinionssiffror. Syftar du på Kärrtorp? I såfall har jag svårt att se hur att en vänsterextremist sätter en kniv i ryggen på en nazist skulle påverka opinionen kring SD nämnvärt...
2014-05-03, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tugor
Kristina Winberg som toppkandidat på EU-listan, hon förefaller vara en inkompetent golddigger.
Jimmies svärmor innehar plats tio på riksdagslistan, tror du att det är tack vare egna meriter hon har den placeringen?

Margareta Larsson, tidigare Sandstedt, är ordinarie ledamot av Gävle kommunfullmäktige sedan valet 2006 samt ledamot av både Kyrkomötet och Uppsala stiftsfullmäktige.

Margareta Larsson, som hon heter nu, har alltså egna politiska meriter och engagerade sig på eget initiativ i SD. Hon var med på den förra riksdagslistan 2010, när ingen visste om SD skulle komma in. Hon var alltså med på den tiden när SD var en osäker satsning.

Förmodligen blev Jimmie Åkesson bekant med hennes dotter, dvs hans nuvarande sambo, genom Margaretas engagemang i SD. Margareta har alltså inte fått sin position genom att vara mor till Åkessons sambo, utan dotterns relation med Åkesson har uppstått genom Margaretas engagemang i SD.

Nu är hon åter nominerad till riksdagen. Om det är välförtjänt eller inte vet jag inte.

I alla partier förekommer det släktskaps- och äktenskapsband. Läs t ex Anders Isakssons "Den politiska adeln". Det är rätt naturligt eftersom den som växer upp i ett politiskt hem ofta från början blir intresserad av politik, och eftersom de som är politiskt engagerade oftast använder mycket tid på politiken och ofta träffar sina partners inom politiken.

Ett exempel på släktskapsband bland många: Karin Enström, M, försvarsminister är syster till Henrik Landerholm, som förut var riksdagsledamot, nu Sveriges ambassadör i Riga, och syster till Louise Landerholm Bill, som är gift med Per Bill.
2014-05-03, 18:23
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lottaberg
Jag talar om knivinsidenten.
Det var ju folk från Svenskarnas Parti och inte Sverigedemokrater....
2014-05-04, 01:57
Medlem
snusmumrik50s avatar
Tog upp problemen med en som jag trodde var en inbiten socialdemokrat men han var fullblodig sverigedemokrat sedan 3 år sa han. Detta var under ett rus häromdagen.
Han sa att de flesta av hans vänner hade insett faran, och att han propagerade.
Detta var alltså en riktig landsvägsbonde, och han sade att många hade vaknat.
Senast redigerad av snusmumrik50 2014-05-04 kl. 02:09.
2014-05-04, 09:59
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Vilken knivincident och hur menar du att den påverkat SD:s opinionssiffror. Syftar du på Kärrtorp? I såfall har jag svårt att se hur att en vänsterextremist sätter en kniv i ryggen på en nazist skulle påverka opinionen kring SD nämnvärt...

Gammelmedias strategi att "varna för nazister" har fungerat. En briljant strategi, tyvärr. Utan att anklaga Sverigedemokraterna målar man upp en falsk bild av att "farliga rasister /nazister" har blivit ett hot mot ordningen i Sverige. Sverigedemokraterna åker med genom att klumpas ihop med dessa. Tyvärr kommer detta trycka ner SD under 10 %. Tveksamma väljare vågar inte "rösta extremt".
2014-05-04, 10:14
Medlem
http://www.svt.se/nyheter/val2014/ny-matning-risk-for-fiasko-i-eu-valet

Sånt där får ju inte stämma.. MP på 16 %

SD 4,1 %
2014-05-04, 10:17
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapslamm
Gammelmedias strategi att "varna för nazister" har fungerat. En briljant strategi, tyvärr. Utan att anklaga Sverigedemokraterna målar man upp en falsk bild av att "farliga rasister /nazister" har blivit ett hot mot ordningen i Sverige. Sverigedemokraterna åker med genom att klumpas ihop med dessa. Tyvärr kommer detta trycka ner SD under 10 %. Tveksamma väljare vågar inte "rösta extremt".
Det är uppenbart att denna strategi är den man kommit överens om inför valet.

Om den fungerar... ja vi får se, jag tror inte det, men det är mer en känsla än en riktig analys.
Steg 1) har man lyckat med, att skapa ett kraftigt fokus på den lilla marginella nasse-rörelsen, men om Steg 2) att sedan få detta att kleta på SD kommer att lyckas, det är oklart.
Det kan få motsatt effekt också. SD framstår som ofarliga & dessutom blir SD kallade "invandrarvänner" & "judevurmare" av SvP.

I tråden (FB) Dagens Hitler: publiceringar om nazismen i svensk media ser vi de allt mer komiska försöken att tjata om Hitler & Nazism i media.
Det finns nästan ingen artikel som inte går att skruva till med en liten twist om gamle Adolf.
2014-05-04, 10:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MkII

SD 4,1 %

Varför inte? Svenskar röstar på MP i tron att de ska sätta press på andra EU länder med att förbättra miljön då man vet att Sverige inte kan själv inte påverka så mycket då är MP i EU-valet det enda lösningen.
2014-05-04, 10:22
Medlem
SvenskOppositions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MkII

SD 4,1 %

Jo, jag är helt övertygad om att det stämmer. SD ska känna sig förbannat lyckliga om de klarar av att ta sig över gränsen i EU-valet.

Orsakerna till det opinionsmässiga misslyckandet har debatterats tidigare i tråden. Delvis så handlar det om att regimpropagandan blivit bättre, men också att SD själva har gjort flera fatala misstag.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in