2014-05-02, 19:45
Medlem
Dreamstates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipflap
Jag möter många människor. Jag märker tydligt hur vilt främmande människor, helt spontant och ogenerat börjar tala om invandringspolitik och de problem vi har i dag på grund av det. Ofta kommer samtalen in på sd, och ofta då att de blir"mobbade"av media.

Jag är övertygad om att det kommande valet blir något omskakande.

Det är en avgrund mellan vad media speglar och vad jag (på marknivå) Kan se. I Stockholm ^^ ^^ !

För er utanför huvudstaden, södermalm är bara en del av stockholm.

Låter bra det, för jag kan lova dig, här nere i Skåne är stödet ENORMT.

Vart jag än går så diskuteras invandringen, och det är ALDRIG någon som pratar om den i en positiv anda.
Alla invandrarvänner jag har säger att nåt måste göras, de trivs inte heller med alla lata. kriminella och generellt oskötsamma som kommer hit. (De jag har kontakt med är skötsamma, bra människor så klart, annars hade jag valt att inte vara vän med dem)

Och jag kan även delge detta, SD kommer få ett stort stöd från lärare i Skåne.
Jag är vän med väldigt många lärare och alla säger att de rakt av ogillar invandrarkillarna men att tjejerna oftast är skötsamma och smarta, och att de tänker rösta SD för att göra skolmiljön bättre för de som faktiskt VILL vara där.
Så klart så är de alla rädda för att vara öppna med sina sympatier, och de pratar bara med nära vänner om detta då de vet att de kan bli av med jobbet om de pratar öppet om det.
Roligt nog så säger samtliga att de ska rösta FP när folk frågar.. så en hel del av FP's lärarstöd försvinner nog när det väl kommer till kritan.
2014-05-02, 20:13
Medlem
White Christmass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipflap
Jag möter många människor. Jag märker tydligt hur vilt främmande människor, helt spontant och ogenerat börjar tala om invandringspolitik och de problem vi har i dag på grund av det. Ofta kommer samtalen in på sd, och ofta då att de blir"mobbade"av media.

Jag är övertygad om att det kommande valet blir något omskakande.

Det är en avgrund mellan vad media speglar och vad jag (på marknivå) Kan se. I Stockholm ^^ ^^ !

För er utanför huvudstaden, södermalm är bara en del av stockholm.

Det är detta man ska gå på, SD går framåt hela tiden. Tänk bara på alla moderater man har gått ut med som har gått över till SD, 3-4% bara där.

Det är här sista valet som etablissemanget har ett övertag, de gör nu en sista kraftansamling fast de vet själva att det är kört. Efter valet så funkar det inte längre att hålla på som man idag gör.
2014-05-02, 20:29
Medlem
Maltsevs avatar
SKOP:S resultat när det gäller FP känns lite för överdrivet med tanke på de andra undersökningarna från april.

Ipsos: -1,5
Novus: -0,9
United Minds: -0,4
YouGov: -0,2

När det gäller SD så ska man kanske inte dra för stora växlar på de undersökningarna som gjorts via telefon. Det verkar ha blivit tuffare att säga SD nu igen efter att media gått helt in på att ropa rasist och nazist på senaste tiden.

Man snittar ju faktiskt 11 hos UM, Sentio & YG i april samtidigt som man även gick fram hos SIFO. Men men det är ju nu det börjar bli intressant och det ska bli kul och se vilka av dem som träffat minst fel.

Jag tycker mig ha märkt av en viss frustration hos vissa av er SD-anhängare här att man inte ökar tillräckligt mycket och inte tillräckligt fort. Ha i åtanke att det faktiskt kan vara så att taket är nått med de som röstar på partiet pga av flyktingpolitiken utan att egentligen bry sig om vilka de röstar på. Jag vill minnas att det läckte ut uppgifter från partiet (sant eller ej) om att man var rädda för att de skulle öka för fort pga av att man inte hade folk till alla platserna, och det kan ju vara så att det krävs "vettiga" personer som syns och hörs för att locka fler. Hur man än vrider och vänder på det så finns det folk som skräms bort av representanterna i dagsläget och först 2018 kanske man fått fram personer som är bättre på att debattera och samtidigt verka sympatiska, och framför allt inte har sina rötter i några av de organisationer som fortfarande drar ner partiet.
2014-05-02, 21:18
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maltsev
SKOP:S resultat när det gäller FP känns lite för överdrivet med tanke på de andra undersökningarna från april.

Ipsos: -1,5
Novus: -0,9
United Minds: -0,4
YouGov: -0,2

När det gäller SD så ska man kanske inte dra för stora växlar på de undersökningarna som gjorts via telefon. Det verkar ha blivit tuffare att säga SD nu igen efter att media gått helt in på att ropa rasist och nazist på senaste tiden.

Man snittar ju faktiskt 11 hos UM, Sentio & YG i april samtidigt som man även gick fram hos SIFO. Men men det är ju nu det börjar bli intressant och det ska bli kul och se vilka av dem som träffat minst fel.

Jag tycker mig ha märkt av en viss frustration hos vissa av er SD-anhängare här att man inte ökar tillräckligt mycket och inte tillräckligt fort. Ha i åtanke att det faktiskt kan vara så att taket är nått med de som röstar på partiet pga av flyktingpolitiken utan att egentligen bry sig om vilka de röstar på. Jag vill minnas att det läckte ut uppgifter från partiet (sant eller ej) om att man var rädda för att de skulle öka för fort pga av att man inte hade folk till alla platserna, och det kan ju vara så att det krävs "vettiga" personer som syns och hörs för att locka fler. Hur man än vrider och vänder på det så finns det folk som skräms bort av representanterna i dagsläget och först 2018 kanske man fått fram personer som är bättre på att debattera och samtidigt verka sympatiska, och framför allt inte har sina rötter i några av de organisationer som fortfarande drar ner partiet.

Riktigt. Bradley-effekten bör rimligen ha ökat från 1,2-1,4% till runt tre procent efter de senaste månadernas besinningslösa och samordnade anti-SD-kampanjer i svensk ljugmedia.
2014-05-02, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sodomizer-
Inte så troligt! Hur många væljare tror du håller koll på vilka som står på EU- och riksdagslistan? Majoriteten av væljarna ær totalt ointresserade av politik och har knappt koll på vad partiledarna heter.

Jag tror att gräsrötterna har hyfsad koll.

Publicerad 3 juni 2013:
Citat:
Fler svenskar än någonsin läser Fria Tider, som är Sveriges just nu snabbast växande nyhetssajt. Under maj månad registrerades 770 000 unika besökare och 4,1 miljoner sidvisningar på FriaTider.se.
...
http://www.friatider.se/var-tionde-svensk-laste-fria-tider-i-maj

Citat:
Sverigedemokraternas toppnamn i Europaparlamentsvalet, Kristina Winberg, har en attityd till skattebetalarnas pengar som väcker oro i de egna leden, kan Fria Tider avslöja idag.
"Många frågor om hur mycket pengar man tjänar, hur man maxar traktamenten, shopping mm", skriver partiets presschef Martin Kinnunen i ett internt SMS.
...

http://www.friatider.se/oro-i-sd-toppen-over-omstridd-eu-kandidat-kristina-visar-upp-en-oroande-attityd-till-pengar

Citat:
...
När Sverigedemokraterna på måndagen presenterade sin nya riksdagslista var var Alfssons namn helt borta. Istället har han ersatts av SD-Kurirens nuvarande chefredaktör Paula Bieler, som enligt sverigedemokrater som Fria Tider har talat med är känd inom partiet för sin mjuka och liberala framtoning.

– Jag är väldigt besviken. Jag har fått en förklaring av valberedningen men den vill jag inte kommentera, säger Thoralf Alfssson till P4 Kalmar.

När den så kallade Israelfalangen inom partiet försökte kuppa bort SDU-ordföranden Gustav Kasselstrand och hans styrelse våren 2012 var det Paula Bieler som lyftes fram som alternativ kandidat till ordförandeposten. Kuppen, som var ett svar på att Kasselstrand och vice ordförande William Hahne hade kritiserat partiets okritiska stöd till Israel, misslyckades dock.

Varken Kasselstrand eller Hahne får heller någon plats på den nya riksdagslistan. Inte en enda av SDU:s egna förslag på kandidater återfinns bland de 60 namn som presenterades av Sverigedemokraternas valberedning.
...

http://www.friatider.se/var-tionde-svensk-laste-fria-tider-i-maj

Citat:
...
I en debattartikel i SD-Kuriren går riksdagsmannen Mattias Karlsson nu till häftigt angrepp mot det alternativa förslaget till riksdagslista, som han menar präglas av en ”total frånvaro av djupare analys och helhetstänkande”.

Särskilt problematiskt är, enligt Karlsson, att motlistan innehåller för få kompetenta kvinnor.

”Allvarligast ur strategisk synpunkt tycker jag nog dock det är att man kraftigt vill minska antalet kompetenta kvinnliga kandidater på valbar plats”, skriver SD-toppen.

En av kvinnorna som förekommer på valberedningens förslag till riksdagslista, men inte på den alternativa listan, är 38-åriga Sara-Lena Bjälkö från Falkenberg.

I en presentation på SVT:s hemsida skriver Bjälkö följande när hon ombeds ange vilka tre politiska frågor som är viktigast för henne att driva:

"1. Hälso & Sjukvård
2. Mer straffpåläggandet i brottsligheterna.
3. Invandringspolitiken"

Som politiska förebilder nämner Bjälkö, utöver Jimmie Åkesson, Nelson Mandela och Barack Obama. På frågan vilket parti hon skulle välja att vara aktiv inom om hon inte engagerat sig i SD, svarar hon "Liberal".

Bjälkö har uppmärksammats i media för att ha röstat för att Falkenberg, där hon representerar SD i kommunfullmäktige, ska ta emot så kallade ”ensamkommande flyktingbarn”.

– De ska få en bra nystart i livet, sade Bjälkö till Falkenbergsposten när frågan behandlades i kommunen.

Bjälkö förklarade att ”det är så många som är positiva till flyktingpolitiken” och att hon inte såg några hinder mot att ta emot fler ensamkommande barn längre fram.

– Lyckas vi med detta och det är ekonomiskt hållbart, då möter vi inget hinder mot att ta emot fler föräldralösa barn.
...

http://www.friatider.se/sd-topp-kritiserar-alternativ-riksdagslista

Som man bäddar får man ligga...
2014-05-02, 21:37
Medlem
Bengrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Kan det inte vara så att man ändrat viktningen & istället viktar efter förra EU-valet, där ju FP hade ett stort valdeltagande bland sin sympatisörer?
Om det stämmer så är det ju ganska bra siffror som presenteras när det kommer till SD. SD-röstare var ju inte speciellt intresserade av det förra EU-valet. Det kommer att bli annorlunda i år. Då ska det mobiliseras röstande!

Inget sofflockssittande här inte, Sverigevänner!
2014-05-02, 23:48
Medlem
atts avatar
Marknadsinsikt april 2014: SD 13,1% (-2,1%).

http://www.marknadsinsikt.com/publication/11
2014-05-03, 00:03
Medlem
TheBurdens avatar
Skop april:
Citat:
1 073 personer intervjuades under perioden 26 mars – 24 april. Andelen osäkra väljare är 8 procent.

V 6,4 (-1,6)
S 34,9 (+1,1)
MP 10,7 (+0,8)
SD 7,3 (-0,9)
C 4,5 (+0,4)
FP 7,8 (+3,2)
KD 2,7 (-0,4)
M 23,4 (-3,1)
http://avpixlat.info/2014/05/02/skop-april-3/
2014-05-03, 00:40
Medlem
SD-Kalles avatar
Verkar tyvärr som att SD på allvar rasat med ett eller två procent i väljarstöd. Väldigt tråkigt. Frågan är bara vad det beror på. Protesterna mot Jimmie Åkesson?
2014-05-03, 00:53
Medlem
TheBurdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SD-Kalle
Verkar tyvärr som att SD på allvar rasat med ett eller två procent i väljarstöd. Väldigt tråkigt. Frågan är bara vad det beror på. Protesterna mot Jimmie Åkesson?

"Nolltoleransen" och liberaliseringen kommer bli partiets död.
2014-05-03, 01:02
Medlem
RingRing2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengrot

Inget sofflockssittande här inte, Sverigevänner!

Absolut inget sofflockssittande. Det är nu VI har chansen sverigevänner, medans sjuklövern sitter ljumna hemma i soffan ska vi alla lubba till lokalerna runt om i landet. Jag tror det kan bli riktigt bra dethär.

Att SD backar lite i undersökningarna är inte så konstigt. Att behålla de nya höga nivåerna på en rak linje är en utopi. Det kommer gå upp och ner, precis som med alla partier. En sak är dock helt säker, den sverigevänliga folkrörelsen finns nu överallt och den är här för att stanna.

Jag gillar för övrigt när folk delar sina historier från vardagen, hur samtalen går ute på byn, bra läsning.
Senast redigerad av RingRing2014 2014-05-03 kl. 01:11.
2014-05-03, 01:06
Medlem
TheBurdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RingRing2014
Absolut inget sofflockssittande. Det är nu VI har chansen sverigevänner, medans sjuklövern sitter ljumna hemma i soffan ska vi alla lubba till lokalerna runt om i landet. Jag tror det kan bli riktigt bra dethär.

Att SD backar lite i undersökningarna är inte så konstigt. Att behålla de nya höga nivåerna på en rak linje är en utopi. Det kommer gå upp och ner, precis som med alla partier. En sak är dock helt säker, den sverigevänliga folkrörelsen finns nu överallt och den är här för att stanna.

Om man tror att SD är lösningen så är man otroligt naiv.

Citat:
SD är inget alternativ för nationalistiska och invandringskritiska väljare. Vad ska då dessa väljare rösta på? För min del blir det en proteströst på Svenskarnas parti i år. Det blir en protest mot de borgerliga och rödgröna partiernas förespråkande av massinvandring till Sverige, men också en protest mot SD:s svek mot de invandringskritiska väljarna och svenska folket. SvP har beskyllts för att vara ”nazistiskt”, men detta är lögn. Jag har inte hittat något från SvP:s partiprogram och artiklar som är ”nazistiskt”. De som kommer med sådana beskyllningar har inte satt sig in i partiets politik. De har gått efter rykten och andrahandsuppgifter. Till och med SD har beskyllt SvP för ”nazism”.
https://www.realisten.se/2014/04/27/varfor-utesluter-inte-sd-massinvandringsforesprakare-ur-partiet/

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in