Citat:
Notera att jag i grunden inte har något emot kärnkraft utan det är dagens kärnkraft jag har invändningar mot och det finns vissa problem som man bör fundera över:Det första är avfallet där forskarna är oense om hur säker slutförvaringen egentligen är och innan det uppstår någon sorts enighet så bör man inte ta ett slutgiltigt beslut om hur det problemet skall lösas. Enligt tidningen Ny Teknik så är den idag populäraste iden med slutförvaring i berggrunden dessutom kraftigt underfinansierad trotts det extra slutförvarspåslaget på elpriset.
Det andra är den usla utnyttjandegraden av energiinnehållet i uranet. De nya tekniker (generation 4) som sägs kunna utnyttja bränslet bättre är ännu så länge bara teoretiska. Visserligen ser det intressant ut men det är en lång väg tills det kan bli kommersiellt. På ett seminarium pratade jag med en representant för den svenska kärnkraften och enligt honom så kommer eventuella nyinvesteringar inom kärnkraften att gälla den äldre tekniken och han såg inte att det skulle komma att ändras inom överskådlig framtid eftersom generation 4 idag, enligt honom, inte var ett reellt kommersiellt alternativ.
Det tredje är att om vi slår oss ner och känner oss nöjda med kärnkraften är risken att det inte kommer att läggas ner resurser på forskning om nya energikällor. Problemet med det är att svensk industri då riskerar att halka efter och missa en nisch som kunnat ge stora intäkter. Här bör man även ta hänsyn till infrastrukturen. Med ett mer diversifierat elnät som inte enbart bygger på stora centrala produktionsanläggningar för elproduktion utan även inbegriper småskalig lokal elproduktion blir infrastrukturen mindre sårbar.
Egentligen finns det även ett fjärde problem. Det är idag väldigt dyrt att bygga nya kärnkraftverk vilket kan komma att påverka elpriserna om vi bestämmer oss för att bygga nytt. Anledningen till att jag valt att inte ta upp det som en fjärde punkt är att vi sannolikt kommer att få högre elpriser i framtiden oavsett vilken väg vi väljer att gå.
Citat:
Det handlar inte om att var dum eller obildad utan om att ha ett annat synsätt. Att du blir provocerad och känner dig tvingad att använda ord som dum, obildad, miljömupp, lakej för att någon inte har exakt samma syn som dig på framtidens energiförsörjning gör inte att du per automatik har rätt utan mer på att du, likt så många andra, tycks ha en inställning till kärnkraften som mer handlar om religion än om frågan hur framtidens energiförsörjning skall lösas. Och innan någon börjar klaga så är den religiösa synen på kärnkraft något som tycks delas av både anhängare och motståndare.
Hur kan folk vara så dumma eller obildade?
Vad har egentligen miljömuppar och dess lakejer inom media för argument för att avveckla kärnkraft? Begriper de ens konsekvenserna?
Vad har egentligen miljömuppar och dess lakejer inom media för argument för att avveckla kärnkraft? Begriper de ens konsekvenserna?
Senast redigerad av SPD13 2014-05-04 kl. 09:27.
Senast redigerad av SPD13 2014-05-04 kl. 09:27.