2014-05-03, 20:14
  #27397
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av amaryllis92
Men sen när han/hon söker studiemedel för hösten kommer dom kolla sommarens resultat enbart (nya regler nu). Då blir han nekad. Höstens/vårens resultat kollar dom inför sommaren (ny regel)

Gåddämnit, så kan det vara/bli ja. Enda jag sett nu är:

"Ändring i hur vi prövar studieresultaten vid sommarstudier
Från och med våren 2014 prövar CSN alltid om du klarat studieresultaten för din senaste period med studiemedel, när du söker studiemedel för sommarstudier. Tidigare har vi inte prövat resultaten om du sökt studiemedel för sommarstudier och haft studiemedel för perioden direkt före sommaren."

Någon som vet hur CSN's rutiner gäller här? Om personen haft stöd under ht13/vt14 samt nu sommarkurs. Full pott på ht13/vt14 men missade allt på sommarkursen, hur gör djur?
Studiestöd under sommaren kan ju annars lätt bli lite farlig om motivationen dyker :P

Edit: http://www.csn.se/utbildningsanordnare-vagledare/nyhetsbrev/arkiv/2.1270/1.12852

Aha, nej...då är det ju kört ja.
__________________
Senast redigerad av Dorbein 2014-05-03 kl. 20:17.
2014-05-03, 21:32
  #27398
Medlem
I ansökan om studiemedel ombeds man besvara när man ämnar "avsluta sina studier". Ska man besvara detta med slutdatumet för den period man söker studiemedel för eller är frågan mer generell, typ: "Om hur många år anser du dig vara färdigutbildad?"?
__________________
Senast redigerad av petzor 2014-05-03 kl. 21:35.
2014-05-03, 22:28
  #27399
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petzor
I ansökan om studiemedel ombeds man besvara när man ämnar "avsluta sina studier". Ska man besvara detta med slutdatumet för den period man söker studiemedel för eller är frågan mer generell, typ: "Om hur många år anser du dig vara färdigutbildad?"?
"om hur många år är du färdigtubildad om allt går vägen?"
2014-05-03, 22:50
  #27400
Medlem
Hej på er, handlat en del aktier innan men har nu gett mig på fonder på lite mer exotiska marknader med allt vad det innebär.

Jag köpte i ett svagt ögonblick Fidelity Asian Special Sits A-USD hos Avanza. Jag såg ju att det stod en teckningsavgift på ca 5% i deras informationsblad och sen runt 2 % årlig avgift.

Jag har fått in fonden på kontot men dom verkar inte ha dragit dom där 5% från summan, kommer dom på en egen räkning hem i brevlådan eller hur funkar det? Jag trodde ju att dom skulle dras direkt (köpa för 100 k så får man in 95 på kontot).

Några tankar kring det?
2014-05-03, 23:01
  #27401
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lellel2
Hej på er, handlat en del aktier innan men har nu gett mig på fonder på lite mer exotiska marknader med allt vad det innebär.

Jag köpte i ett svagt ögonblick Fidelity Asian Special Sits A-USD hos Avanza. Jag såg ju att det stod en teckningsavgift på ca 5% i deras informationsblad och sen runt 2 % årlig avgift.

Jag har fått in fonden på kontot men dom verkar inte ha dragit dom där 5% från summan, kommer dom på en egen räkning hem i brevlådan eller hur funkar det? Jag trodde ju att dom skulle dras direkt (köpa för 100 k så får man in 95 på kontot).

Några tankar kring det?

När du köper via Avanza/Nordnet brukar man slippa köp och försäljningsavgifter. Om du direktsparar hos fonden får man betala denna köpavgift.

https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/156/fidelity-asian-special-sits-a-usd
2014-05-04, 00:10
  #27402
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 88income88
När du köper via Avanza/Nordnet brukar man slippa köp och försäljningsavgifter. Om du direktsparar hos fonden får man betala denna köpavgift.

https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/156/fidelity-asian-special-sits-a-usd
Är det enklare för fonden om det går via en mäklare, vilket resulterar i att de bjussar på avgiften? Känns dock intuitivt som att en mellandhand bara kan höja avgiften.
2014-05-04, 00:29
  #27403
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 88income88
När du köper via Avanza/Nordnet brukar man slippa köp och försäljningsavgifter. Om du direktsparar hos fonden får man betala denna köpavgift.

https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/156/fidelity-asian-special-sits-a-usd


Jag har försökt hitta något på avanzas hemsida om det men har än så länge gått bet. Såg att Avanza svarat något här på flashback en gång i tiden men det var ett äldre inlägg, får fråga dom på måndag och lägga upp svaret här

Det jag stör mig på är att det står i informationen Avanza hänvisar till säger 5,.. procent. Dom borde ju skrika ut att dom bjuder på avgiften (som alla företag som gör något för en kund).
2014-05-04, 00:58
  #27404
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dorbein
Gåddämnit, så kan det vara/bli ja. Enda jag sett nu är:

"Ändring i hur vi prövar studieresultaten vid sommarstudier
Från och med våren 2014 prövar CSN alltid om du klarat studieresultaten för din senaste period med studiemedel, när du söker studiemedel för sommarstudier. Tidigare har vi inte prövat resultaten om du sökt studiemedel för sommarstudier och haft studiemedel för perioden direkt före sommaren."

Någon som vet hur CSN's rutiner gäller här? Om personen haft stöd under ht13/vt14 samt nu sommarkurs. Full pott på ht13/vt14 men missade allt på sommarkursen, hur gör djur?
Studiestöd under sommaren kan ju annars lätt bli lite farlig om motivationen dyker :P

Edit: http://www.csn.se/utbildningsanordnare-vagledare/nyhetsbrev/arkiv/2.1270/1.12852

Aha, nej...då är det ju kört ja.

Jag ringde och frågade. Dom gör en prövning på senaste perioden, dvs sommaren. Att personen klarat allt ht13/vt14 spelar ingen roll för det har ju redan prövats en gång, inför sommaren.
Lär bli folk som droppar sina platser på sommarkurser nu med tanke på att man måste klara 75% av sommarterminen.
2014-05-04, 05:24
  #27405
Medlem
Behöver CSN! Sen anmälan till sommarkurser?

Hej! Jag klarar troligtvis inte gränsen för att få CSN nästa höst, behöver därför få in hp. Funderade på sommarkurser men så dum som jag är inser jag att det är försent?! Finns det någon skola i Sverige som har sen anmälan? Det ska vara sommarkurs distans. Blir lite jobbigt att gå på föreläsning under sommaren.

Hur gör jag?? Har lite panik. Ämnet spelar ingen roll, vill bara få in hp
2014-05-04, 06:34
  #27406
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av takabe
Hej! Jag klarar troligtvis inte gränsen för att få CSN nästa höst, behöver därför få in hp. Funderade på sommarkurser men så dum som jag är inser jag att det är försent?! Finns det någon skola i Sverige som har sen anmälan? Det ska vara sommarkurs distans. Blir lite jobbigt att gå på föreläsning under sommaren.

Hur gör jag?? Har lite panik. Ämnet spelar ingen roll, vill bara få in hp

Kolla på antagning.se. Det är möjligt att det finns skolor som har sena anmälningar till sommarkurser. Dock så är nog chansen liten att du kommer in, då det finns få kurser och det är hög konkurrens bland de som har anmält sig i tid om de kurser som finns.
2014-05-04, 07:38
  #27407
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Är det enklare för fonden om det går via en mäklare, vilket resulterar i att de bjussar på avgiften? Känns dock intuitivt som att en mellandhand bara kan höja avgiften.

De slipper en hel del administration när kunden går via Avanza.
2014-05-04, 07:42
  #27408
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lellel2
Jag har försökt hitta något på avanzas hemsida om det men har än så länge gått bet. Såg att Avanza svarat något här på flashback en gång i tiden men det var ett äldre inlägg, får fråga dom på måndag och lägga upp svaret här

Det jag stör mig på är att det står i informationen Avanza hänvisar till säger 5,.. procent. Dom borde ju skrika ut att dom bjuder på avgiften (som alla företag som gör något för en kund).

Filen som länkas till är fondbolagets och avgifterna som nämns där är de som gäller om du direktsparar hos fondbolaget. De avgifter som gäller när du köper via Avanza ser du när du klipper på länken som du fick av mig. Till höger står avgifter för köp och sälj samt förvaltningsavgift. Det står även minsta köpbelopp.

https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/156/fidelity-asian-special-sits-a-usd

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in