2016-04-14, 14:54
  #33397
Medlem
Jag går andra terminen på universitetet, om jag läser en sommarkurs kollar de resultaten när man söker studiemedel? Dvs att man har fått minst 37 hp för första läsåret.
2016-04-14, 19:38
  #33398
Avslutad
Undrar över följande:

Inför HT 16 söker jag 100 % CSN för Tekniskt basår, vilket innebär att jag använder 20 CSN-veckor ur Komvux-kvoten. Jag klarar endast hälften av terminens poäng på det Tekniska basåret, men kompenserar detta med att ta 15 hp från en fristående kurs på universitetsnivå.

Vad händer då? Är jag ändå berättigad CSN våren 2017 och blir det ändå 20 veckor av Komvux-CSN som har använts eller kommer CSN då ändra så att jag har använt 10 veckor vanligt CSN och 10 veckor Komvux-CSN?
2016-04-14, 22:01
  #33399
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ReadyCash
Undrar över följande:

Inför HT 16 söker jag 100 % CSN för Tekniskt basår, vilket innebär att jag använder 20 CSN-veckor ur Komvux-kvoten. Jag klarar endast hälften av terminens poäng på det Tekniska basåret, men kompenserar detta med att ta 15 hp från en fristående kurs på universitetsnivå.

Vad händer då? Är jag ändå berättigad CSN våren 2017 och blir det ändå 20 veckor av Komvux-CSN som har använts eller kommer CSN då ändra så att jag har använt 10 veckor vanligt CSN och 10 veckor Komvux-CSN?
Man kan ju byta utbildningsform när de prövar studieresultatet, så jag föreslår att du ringer och kollar att det är ok. Men det verkar ju vara det.
2016-04-14, 22:12
  #33400
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReadyCash
Undrar över följande:

Inför HT 16 söker jag 100 % CSN för Tekniskt basår, vilket innebär att jag använder 20 CSN-veckor ur Komvux-kvoten. Jag klarar endast hälften av terminens poäng på det Tekniska basåret, men kompenserar detta med att ta 15 hp från en fristående kurs på universitetsnivå.

Vad händer då? Är jag ändå berättigad CSN våren 2017 och blir det ändå 20 veckor av Komvux-CSN som har använts eller kommer CSN då ändra så att jag har använt 10 veckor vanligt CSN och 10 veckor Komvux-CSN?

Om jag inte minns fel så är det så att komvuxkvoten har högre krav på % avklarade. Bäst att dubbelkolla med CSN.
2016-04-15, 02:08
  #33401
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReadyCash
Undrar över följande:

Inför HT 16 söker jag 100 % CSN för Tekniskt basår, vilket innebär att jag använder 20 CSN-veckor ur Komvux-kvoten. Jag klarar endast hälften av terminens poäng på det Tekniska basåret, men kompenserar detta med att ta 15 hp från en fristående kurs på universitetsnivå.

Vad händer då? Är jag ändå berättigad CSN våren 2017 och blir det ändå 20 veckor av Komvux-CSN som har använts eller kommer CSN då ändra så att jag har använt 10 veckor vanligt CSN och 10 veckor Komvux-CSN?

Det dras från komvux, men varför skall du läsa en fristående kurs på högskolan?, har du läst något eftergymnasialt tidigare?

"om det är första gången du söker studiemedel för eftergymnasiala studier. Utbildningar på eftergymnasial nivå är exempelvis utbildningar på högskola, universitet och yrkeshögskola. Observera att basåret inte räknas som eftergymnasiala studier."
http://www.csn.se/hogskola/krav/studieresultat/provar-studieresultaten/1.2583
2016-04-19, 16:58
  #33402
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marinad
Jag går andra terminen på universitetet, om jag läser en sommarkurs kollar de resultaten när man söker studiemedel? Dvs att man har fått minst 37 hp för första läsåret.

Ja. De kollar resultaten för den period som du senast sökte studiemedel, sa om du sökte för hela första läsaret pa en gang är det det de prövar.
2016-04-20, 20:59
  #33403
Medlem
TheAlamos avatar
Jag skulle behöva lite hjälp här. Tidigare skickade jag in en ansökan om att få ta lån för utlandsstudier. Det jag inte fått är lån som klumpsumma för att betala terminsavgiften. Var jag sett så ser jag ingenstans där jag kan fylla i att jag vill ha det här lånet också och inte bara månadsvisa utbetalningar. Jag skickade med en länk till universitetets hemsida där det stod terminsavgiften eftersom de frågade efter en sådan sida. Vet ni hur jag fixar det? Mer än att maila och fråga då.

Tack på förhand.

Edit: Läste lite om det och skickade in en text där jag beskrev det under "övrigt" typ. Det kanske fungerar.
__________________
Senast redigerad av TheAlamo 2016-04-20 kl. 21:20.
2016-04-20, 21:19
  #33404
Medlem
Andra året jag tar fullt csn lån, läser alltså 60poäng per läsår.
Första året klarade jag 50 poäng. Har alltså 10poäng kvar att klara från första året.
Nu på andra året kommer jag klara ungefär 40poäng av dom 60 jag får csn för.

Om jag klarar dom 10poäng från första året, gamla omtentor osv.
Räknar CSN med det när dom kollar mina resultat, så att jag andra året med mina beräkningar
landar på 50poäng?
2016-04-22, 00:33
  #33405
Medlem
Två frågor angående den tekniska basterminen på kth:

1. Kan jag läsa den fast jag har A i både Matte 5 samt Fysik 2? dvs full behörighet.

2. Om jag inte läser den på Campus, utan t.ex. på Södertälje, har jag garantiplats till civ. utbildningarna som hålls på Campus?
2016-04-24, 00:50
  #33406
Bannlyst
Läste en YH utbildning med CSN fast jag klarade inte 4 kurser i den så om jag söker till CSN igen nu så får jag inte antar jag eftersom de kommer kolla upp att jag inte har klarat dessa kurser och måste klara ett antal kurser till innan jag får CSN igen.

Jag har sökt ett antal sommarkurser för att få CSN till hösten, måste jag då söka CSN till sommaren för att de ska ta upp min ansökan eller har CSN koll om jag klarar de sommarkurserna och tillgodoräknar de kurserna jag inte klarade på YH utbildningen?
2016-04-24, 20:09
  #33407
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av runway
Läste en YH utbildning med CSN fast jag klarade inte 4 kurser i den så om jag söker till CSN igen nu så får jag inte antar jag eftersom de kommer kolla upp att jag inte har klarat dessa kurser och måste klara ett antal kurser till innan jag får CSN igen.

Jag har sökt ett antal sommarkurser för att få CSN till hösten, måste jag då söka CSN till sommaren för att de ska ta upp min ansökan eller har CSN koll om jag klarar de sommarkurserna och tillgodoräknar de kurserna jag inte klarade på YH utbildningen?

Du måste klara 75% eller i vissa fall 62,5%.
Hur många % klarade du sista terminen/året (sökte du CSN en termin i taget så kikar dom på senaste terminen, om detta inte räcker så kan de kolla den med den nästa sista terminen också)

Och nej, du behöver inte söka CSN under sommarperioden, bara skicka in dina betyg ifall skolan inte gör det; du kan läsa komvux-kurser också ifall du vill läsa något enklare.
2016-04-28, 18:14
  #33408
Medlem
Inflagrantes avatar
Hjälp, hjälp, hjälp.

Om jag har 15 höskolepoäng att läsa in innan jag kan ansöka om studiemedel på nytt, och jag studerar ett program på 30 hp per termin (alltså två 15hp kurser på 50% studietakt) måste jag vänta tills båda kurserna är avslutade (alltså fem månader) innan jag kan ansöka om nytt studiemedel, eller går det veckovis?

Tack på förhand

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in