Flashback bygger pepparkakshus!
2014-06-21, 15:36
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
Jag ska för första gången börja studera i höst. Jag funderar på att ta fullt bidrag och lån. Jag vet itne hur mycket jag kommer hinna arbeta samtidigt men undrar om det bara är att betala tillbaka delar av lånet om jag tjänar högre än fribeloppet?

Nej, om du tjänar högre än fribeloppet blir du återbetalningsskyldig på det du har lånat.
Om du t. ex. vill arbeta samtidigt kanske det är bättre att låna på halvtid så du inte överskrider fribeloppet (som ligger på ca 49 000 har jag för mig om du lånar på heltid)? Det betyder att du inte får tjäna mer än så/termin när du lånar.
2014-06-21, 16:21
Medlem
Knotknets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Nej, om du tjänar högre än fribeloppet blir du återbetalningsskyldig på det du har lånat.
Om du t. ex. vill arbeta samtidigt kanske det är bättre att låna på halvtid så du inte överskrider fribeloppet (som ligger på ca 49 000 har jag för mig om du lånar på heltid)? Det betyder att du inte får tjäna mer än så/termin när du lånar.
Tack men det jag menar är om jag ändå skulle tjäna mer än vad jag får är det någon straffavgift för att betala tillbaka det man har lånat för mycket? Jag hoppas du förstår vad jag menar det är lite luddigt kanske. Det är svårt att veta hur mycket jag hinner arbeta innan utbildningen startar.
2014-06-21, 16:26
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Tack men det jag menar är om jag ändå skulle tjäna mer än vad jag får är det någon straffavgift för att betala tillbaka det man har lånat för mycket? Jag hoppas du förstår vad jag menar det är lite luddigt kanske. Det är svårt att veta hur mycket jag hinner arbeta innan utbildningen startar.

Vet inte riktigt om jag förstår, men du kan läsa mer om fribeloppet här. Det står ganska detaljerat om det på CSN:s hemsida.
2014-06-21, 19:00
Medlem
Knotknets avatar
Citat:
Vet inte riktigt om jag förstår, men du kan läsa mer om fribeloppet här. Det står ganska detaljerat om det på CSN:s hemsida.
Tack det hjälper lite jag får se hur man gör. Vet du eller någon annan om man kan ansöka om studiebidraget senare i terminen när man märker att man inte klarar av ekonomin.
2014-06-21, 19:14
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Tack det hjälper lite jag får se hur man gör. Vet du eller någon annan om man kan ansöka om studiebidraget senare i terminen när man märker att man inte klarar av ekonomin.

Tror det, men inte helt säker. Jag har själv ändrat ansökan senare i terminen, så det borde nog gå att önska också. Så länge du läser så är du ju berättigad till det, oavsett om du ansöker tidigt eller sent.
2014-06-21, 20:10
Medlem
Knotknets avatar
Citat:
Tror det, men inte helt säker. Jag har själv ändrat ansökan senare i terminen, så det borde nog gå att önska också. Så länge du läser så är du ju berättigad till det, oavsett om du ansöker tidigt eller sent.
Tack för alla svar.
2014-06-22, 01:25
Medlem
Husings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DPRK
Läget: Har ärvt en liten, men för mig med studentekonomi inte försumbar summa, pengar. Dessa är i dagsläget placerade i en fond som en banktjänsteman sålde på en släkting. (läs: bankens egen fond med förvaltningsavgift....)

Jag vet redan nu, med stor visshet, att jag kommer använda dessa pengar till ett nyttigt ändamål under nästa vår. Samtidigt är jag i begrepp i att byta bank. Således tänkte jag sälja av fonden och föra över slantarna till mitt konto på Avanza.

Vad kan jag göra för att bäst möjligt förvalta dessa pengar kortsiktigt? Det är ett arv så risken bör vara låg. Summan understiger 100k SEK.

Jag har funderat på att sätta pengarna i spridda preferensaktier, för att utnyttja den relativt höga direktavkastningen i dessa aktier. Är detta dumt? Hur lätt är det att sälja preferensaktier?

Till saken hör att jag är rätt negativ till börsutvecklingen under Q3/4 detta år.

Under de givna förutsättningarna, dvs. låg risk och kort sparhorisont, kan man rekommendera dig att sätta in pengarna på ett sparkonto hos en nischaktör. Jag har själv ett sparande på Santander där räntan är strax över två procent, men det är mycket möjligt att det just nu finns bättre räntor att hämta där ute.
2014-06-22, 03:14
Medlem
Hej!

Tog precis min examen, som tog mig fem år. Eftersom jag inte kan få något jobb förens i september (lärare) och att jag hade 15 veckor CSN som jag kunde ta ut, började jag en sommarkurs. Men nu kan jag inte vara med på kursen p.g.a. att jag ska på intervjuer under de dagarna (och jag kan inte bry mig mindre om ämnet, heller..). Men vad händer med CSN? Hade vart skönt med lite extra cash nu under sommaren, och jag ska heller inte studera mer så det måste vara grönt? Eller kommer de kräva tillbaka de pengarna inom två röda?

Tacksam för svar!

Mvh.
2014-06-22, 13:12
Medlem
Durexs avatar
Hej,

Jag vill börja handla i aktier och köpte ett antal telia och swedbank aktier för ett tag sedan samt la lite pengar i avanza zero lite som test. Vad jag förstår så har börsen gått upp att bra tag nu och jag undrar vilka resonemang det finns för att börja/inte köpa aktier?
  • Hur resonerar ekonomer för att starta aktiehandel vid denna tidpunkt?
  • Vad finns det för teorier mot att starta aktiehandel vid denna tidpunkt?
2014-06-22, 15:31
Medlem
Traveller2007s avatar
Läste precis Rich Dad Poor Dad och tycker den var mycket bra.

Vilka andra böcker inom ämnet rekommenderar ni?
2014-06-22, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Durex
Hej,

Jag vill börja handla i aktier och köpte ett antal telia och swedbank aktier för ett tag sedan samt la lite pengar i avanza zero lite som test. Vad jag förstår så har börsen gått upp att bra tag nu och jag undrar vilka resonemang det finns för att börja/inte köpa aktier?

Emot:
  • Priset på aktier, dvs p/e talen, är högre än sitt historiska genomsnitt (börsen är övervärderad)

För
  • Alla studier pekar på att det, generellt, är tiden man är inne på aktiemarknaden som avgör avkastningen. Ju längre tid man är exponerad mot aktier desto högre blir avkastningen.
  • Aktuell ränta i förhållande till vinst per pris (e/p) är låg (börsen är undervärderad i förhållande till alternativa avkastningskällor)
2014-06-22, 18:47
Medlem
axebays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durex
Hej,

Jag sitter i samma sits!
Har varit oerhört lat och sparat allt konton med räntor som inte är allt för strålande. Just nu finns där 250k samt 50k placerade i aktier. Jag kommer inte använda pengarna på en 5 årsperiod enligt nuvarande planer. Eftersom det är nyttigt med erfarenhet och 5 år är långsiktigt(?) kanske man borde köpa ändå?
Just nu har jag aktier i B&B tools, Melker Schörling och Industrivärden. Tanken är att köpa aktier inom energibranschen och då främst förnyelsebart.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in