2014-05-02, 20:12
Medlem
CarlJohnsson50s avatar
"Sold out"
Dessa mini futures är tydligen "sold out", betyder detta att jag inte kan köpa dessa? Varför händer detta, om jag själv äger dessa och vill sälja vill jag inte att det ska bli sälj/köp-stop. Är detta "limit-up"/"limit-down" som jag hört talas om, alltså inte RBS fel?

http://markets.rbsbank.se/R%C3%A5varor/Socker-Mini-Long/NL0009534452
https://www.avanza.se/warranter/om-warranten.html/242838/minilong-sock-j

Kan någon förklara?
2014-05-02, 23:06
Medlem
Tjena! Jag funderar stark på att studera film produktion i Irland. Eftersom detta är inom EU är det nästan gratis, det man ska betala för är studiemedel och en väldigt liten terminavgift. Skulle jag kunna få bidrag av CSN för att göra det här? Här följer länken till skolan:
http://www.iadt.ie/en/InformationAbout/EnterpriseOpportunities/Introduction/NationalFilmSchool/
2014-05-02, 23:43
Medlem
Run3s avatar
Har jag fattat det rätt att soliditeten räknas ut genom att ta företagets kapital / (företagets kapital + skulder)? Vissa verkar snacka i samma veva om tillgångar. Men hur förklaras då påståendet att återinvestera vinst i företaget höjer soliditeten? Jag menar, om t.ex. en anläggning köps så kommer det väl inte synas i ekvationen för soliditet?
2014-05-03, 01:07
Medlem
Snabb-biltjuvs avatar
Vilken sida eller app är er favorit för att hålla koll på aktier och börser?
2014-05-03, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Har jag fattat det rätt att soliditeten räknas ut genom att ta företagets kapital / (företagets kapital + skulder)? Vissa verkar snacka i samma veva om tillgångar. Men hur förklaras då påståendet att återinvestera vinst i företaget höjer soliditeten? Jag menar, om t.ex. en anläggning köps så kommer det väl inte synas i ekvationen för soliditet?
Soliditet = Eget kapital / Summa Tillgångar(eget kapital+skulder)

Återinvesterad vinst => eget kapital, eget kapital ökar i förhållande till skulderna och solidariteten ökar.
Ex.
10/20 = 0.5
+2 återinvesterad vinst
12/22 = ~0.55

http://sv.wikipedia.org/wiki/Soliditet
2014-05-03, 08:06
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asguk
Soliditet = Eget kapital / Summa Tillgångar(eget kapital+skulder)

Återinvesterad vinst => eget kapital, eget kapital ökar i förhållande till skulderna och solidariteten ökar.
Ex.
10/20 = 0.5
+2 återinvesterad vinst
12/22 = ~0.55

http://sv.wikipedia.org/wiki/Soliditet
Eget kapital är alltså de immateriella och materiella tillgångarna? Låter dock som att det skulle vara företagets pengar.
2014-05-03, 08:18
Medlem
Citat:
Eget kapital är alltså de immateriella och materiella tillgångarna? Låter dock som att det skulle vara företagets pengar.

Nej, det är inte korrekt. Balansräkningen har två sidor, den ena visar bolagets totala tillgångar den andra hur dessa har finansierats. Finansieringen består av eget kapital och skulder. Det egna kapitalet är det som återstår när du drar skulderna från de totala tillgångarna.

Om du ska hålla med aktier rekommenderar jag att du läser någon nybörjarbok i bokföring och redovisning. Det är inte särskilt svårt eller tar lång tid att lära sig grunderna. Du kommer att ha stor nytta av detta i din förståelse av aktievärdering.
2014-05-03, 16:30
Medlem
From 15 mars göra prövningar inför sommarstudier. När man sedan söker för hösten igen, kollar dom på resultat från sommarstudierna. Därför fungerar det inte längre att mjölka csn på pengar och skita i sommarkurserna eftersom man har "klarat alla poäng under året". Ville bara skriva det eftersom jag får intrycket av att den nyheten inte kommit ut än
2014-05-03, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dorbein
Om du får det beviljat, så kör - om du vet att du klarar resultatkravet trots att du inte får något HP för sommarkurs. Om du inte kommer in, tar du bara bort ansökan för sommaren.

Men sen när han/hon söker studiemedel för hösten kommer dom kolla sommarens resultat enbart (nya regler nu). Då blir han nekad. Höstens/vårens resultat kollar dom inför sommaren (ny regel)
2014-05-03, 17:10
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 88income88
Nej, det är inte korrekt. Balansräkningen har två sidor, den ena visar bolagets totala tillgångar den andra hur dessa har finansierats. Finansieringen består av eget kapital och skulder. Det egna kapitalet är det som återstår när du drar skulderna från de totala tillgångarna.
Ah, det hade jag missuppfattat. Coolt! tack

Citat:
Ursprungligen postat av 88income88
Om du ska hålla med aktier rekommenderar jag att du läser någon nybörjarbok i bokföring och redovisning. Det är inte särskilt svårt eller tar lång tid att lära sig grunderna. Du kommer att ha stor nytta av detta i din förståelse av aktievärdering.
Visst, har du något tips på bok på rak arm?
2014-05-03, 17:21
Medlem
Farmstars avatar
Citat:
Ah, det hade jag missuppfattat. Coolt! tack

Visst, har du något tips på bok på rak arm?

"Den nya affärsredovisningen" funkar säkert bra för dig. Finns säkert att låna på ditt närmaste bibliotek.
2014-05-03, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farmstar
"Den nya affärsredovisningen" funkar säkert bra för dig. Finns säkert att låna på ditt närmaste bibliotek.

Den är bra för honom. Men annars duger nog nästan vilken som helst som börjar med det grundläggande.
Besök ditt lokala bibliotek så hittar du säkert någon. Du hittar nog något av intresse om du söker på nätet efter bokföring och redovisning. Det är dock viktigt att det är någon grundläggande bok så att du inte börjar med någon som är för avancerad för då lär du inte förstå och dels är det väl tveksamt om du orkar läsa klart.

Lycka till!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in