Citat:
Ursprungligen postat av
hysch
Nu handlar inte detta om var man köper de mest prisvärda bollarna utan fastnade på det du sa om val av bollar under 25 HCP. Jag börjar närma mig 15 i HCP och spelar alltid med floridabollar, alltså begagnade av olika märken, modeller, varierande skick osv. och jag skulle vilja höra/diskutera när och varför det börjar bli dags att fundera över att spela med samma sorts bollar. Egentligen upplever jag inget problem med att spela med olika bollar och har inte reflekterat över det såvärst. Är student och har begränsad ekonomi och blir sjukt nog glad när jag hittar en boll i slyn när jag letar efter min egna.
Hur mycket skulle mitt spel kunna förbättras/stabiliseras om jag hittade en bollsort jag spelar bra med och håller mig till den? Det är såklart svårt att kunna säga generellt och att det är olika för alla, men vad finns det för fördelar med att spela med samma boll? Är det inte mycket psykologiskt? Vad finns det för egenskaper hos bollar som skulle göra att de passa vissa bättre? (tänker typ mjukhet etc)
Jag letar inte efter något definitivt svar för just mig utan jag tänker lite allmänt.
MVH
Om vi pratar bollar generellt, i en väldig baskurs...
Skillnader mellan bollarna utgörs oftast av ett par olika saker, antalet delar i kärnan, kärnans material, mönstret på skalet och materialet på skalet. Som du säkert förstår så ju billigare boll ju billigare material är det i bollen (både på och inuti). Även antalet delar påverkar priset. Mönstret på skalet - de sk. "dimpels" är olika, mest för att de ska se annorlunda ut då ingen forskning har visat att dimple-mönster påverkar bollflykt eller spinn - ja sen används det som försäljningsknep, såklart!
Jag brukar säga att det finns (precis som t.ex. OOB säljer dem) A, B, C och D-klass-bollar. De flesta stora märken; Titleist, TaylorMade, Nike, Callaway, Wilson och Bridgestone har bollar i alla kategorier. A-klassen som är tour-bollen är just vad de bästa spelarna spelar med, vad som är det bästa som får göras helt enkelt. Sen går skalan neråt, sämre material, färre delar och sämre kvalitétskoll brukar vara signum.
Lyssnar du på försäljningsknep och reklam så är så naturligtvis inte fallet, men pratar vi fakta är det så enkelt.
Nu är jag tyvärr dåligt insatt i bollmarknaden från andra leverantörer än Titleist så mina exempel kommer komma därifrån. För precis som TItleist gör ju dubbletter av sin A- och B-boll (ProV1 och Prov1x samt NXT Tour och NXT Tour S) det som skiljer dessa är egentligen skalet i bollen, vilket material det består av kommer ändra hur du upplever bollen helt enkelt. Tittar vi på hur de beter sig är skillnaderna väldigt låga, då vi pratar exempelvis spinn.
Så naturligtvis är känslan viktig. Men det är också viktigt att ha en boll som komprimeras - lagom mycket - när du slår till den vid fulla slag. Det finns stenkulor som Treamz säger, dessa kompimeras nästan ingenting, de hjälper dig 0 för att skapa längd. Sen finns det mjuka bollar (skitsnacket om att damer ska ha mjuka bollar bland annat) som snarare komprimeras för mycket och förstör trampolineffekten i både klubba och boll. Hit räknas också antalet delar i bollen Prov1 t.ex. har tre delar (precis som alla tour-bollar) samtidigt som B och C gärna har två delar och D en. Det påverkar också kompressionen av bollen vid fulla slag. Man brukar säga att en tvådelsboll spinner mindre än en tre-delsboll vilket innebär att missarna vid t.ex. en slice inte blir lika stora. Ser vi dock till tester så är det max 400RPM som skiljer mellan ProV1 och NXT Tour från Titleist som resulterar i cirka 4 meter i sidled på en 200 meters drive.
Om vi går ifrån faktan och upp till varför du ska välja en boll?
Ska jag vara ärlig borde alla spelare spela på den premium-boll de anser sig tycka bäst om. När de väl valt ska de hålla sig till den bollen vid träning och spel. Om de vill göra bäst resultat. Jag inser ju naturligtvis att det är en ekonomisk omöjlighet för de flesta, men jag ska berätta hur det ligger till.
Premium-bollen är den boll som mest forskning, tid och pengar går in i från tillverkarna. Den enda del där du vet att du spelar på en likadan modell som Tiger Woods om ni nu använder samma. Premium-bollarna blir bäst kvalitétstestade, har de dyraste materialen och presterar därefter också jämnast. Alla, ja jag säger alla, kan slå en ProV1 (eller annan premium-boll) absolut bäst, längst och om du väller rätt mellan V1 och V1x även rakast. Inget snack om det. Det är också premium-bollarna som kommer hjälpa dig runt greenerna och det är just där du ska lägga din bedömning.
För säg att du inte känner någon skillnad på ProV1 eller V1x när du slår driver, järnsju eller en hybrid. Gå då till närspelet, vilket boll tycker du bäst om att känna känslan av runt greenerna och vilken boll beter sig mer som du vill runt green. Det är där du ska välja. Sen kanske det står mellan något annat än 2 premium-bollar men det är där valet ska gå för det är där du lär märka de stora skillnaderna.
Men det viktiga är att du väljer, punkt slut. Jag skiter fullständigt i om det är Pinnacle Gold eller ProV1, men välj en boll och spela med den, annars spelar du ett lotteri. För som du säkert förstår av tidigare stycken så är det mycket som skiljer sig, mellan märken, modeller och årgångar. Det kan göra 10 meter i längd och det kan göra 1000RPM i spinn vid ett inspel beroende på vilken boll du använder. Golf är svårt som det är, att vi t.ex. tränar vårt långa spel med rangebollar försvårar en hel del och det är svårt att ändra på. Men du kan se till att du alltid tränar närspel med de bollar du spelar med och vice versa.
Ställer du dig på övningsgreen och ska slå chippar med 4 bollar och du tar en näve i bagen som visar sig vara 1 ProV1, 1 Nike Mojo, 1 Pinnacle Gold och en Callaway Diablo så har du fyra helt olika bollar som kommer bete sig olika för dig. Hur ska du kunna bygga en jämnhet på det? Då kommer det garanterat folk som säger "Men för medelhcpare, etc etc" men det är minst lika viktigt för dessa. För spelare som har problem att leverera liknande teknik varje gång så behöver de inte ett orosmoment till i bollen som kan bete sig helt olikt.
Eftersom diskussionen startade i att köpa begagnade bollar...
Det enda du ska akta dig för när du köper bollar begagnat är bollar med ordentligt skav av skalet alternativ riktiga hack i skalet då allt det påverkar bollens flykt i luften. Inse också att bollar oavsett nivå på spelare faktiskt slits ut, för varje slag som slås på dem så kommer de närmare sitt förbrukningsdatum.
Personligen tror jag som sagt på att träna och spela med samma bollar. För fyra år sen köpte jag 100 stycken ProV1-b-klass bollar från Outofbounds.se för att använda som träningsbollar. Deras B-klass tycker jag håller nästan nyklass och passar alldeles utmärkt för att träna med. Därtill har jag lagt bollar som jag hittat eller bollar jag använt och slitit ut så jag har nu närmare 150 stycken. Perfekt för att träna alla närspelsslag med.