2014-04-29, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpecialEdition
En boll är väl antingen ny eller inte? Du menar kanske att någon har spelat på bollen men ingen vet hur mycket.

Själv skulle jag aldrig köpa "Florida-bollar". Om en tusenlapp per år är ett problem ska man nog börja med något annat än golf.

Om du kan se/känna skillnad på en A-klass boll från OOB och en nysplittad ur kartong från Dormy blir jag oerhört imponerad. Visst, jag förnekar inte att om jag var ekonomisk oberoende skulle jag självklart spela på nya bollar. Men om det är värt den (för min del 200%) prisskillnaden, nej det är det inte.
Citera
2014-04-29, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hummer1337
Okej. Tack för input!

Vad säger du Treamz? Var du där senare än 2012?

Skönt att hotellet och anläggningen verkar positivt..

Vad säger du om prisbilden? Är den skälig?

Är det OK att förhandla med resebyråer?

Mvh

Om du kan tänka dig att boka själv rekommenderar jag www.spela-golf.com, jag bokade genom dom och min resa inkl flyg (med ryanair), 3 dagar gick på MAX 5000kr.
Jag tycker iaf att det var vansinnigt prisvärt och när jag var där var banan i kanonskick. 2010 visserligen så det var ju några år sedan.
Citera
2014-04-29, 14:38
Medlem
Citat:
En boll är väl antingen ny eller inte? Du menar kanske att någon har spelat på bollen men ingen vet hur mycket.

Själv skulle jag aldrig köpa "Florida-bollar". Om en tusenlapp per år är ett problem ska man nog börja med något annat än golf.

Är du för fin för att slå på rangebollar också?
Är för tillfället en fattig student och har bara den senaste veckan slagit bort lite drygt 20 bollar (gått mellan 27 och 38 hål per dag typ). Det blir en del pengar tillslut. Kan man då tjäna ett par hundralappar i månaden är väl det inget fel på det? Framförallt inte när man spelar själv 50% av gångerna och har 36 i hcp? Eller jag kanske borde sluta med golf och börja lira schack istället....idiot.

Edit: Fast det är nog närmare 30 bollar.
Senast redigerad av mardi 2014-04-29 kl. 14:41.
Citera
2014-04-29, 14:42
Medlem
Herregud, kan folk få använda de bollar de vill? Är det ens någonting att diskutera och argumentera om? Har du pengarna för att enbart spela nya bollar, fine, gör då det. Men för guds skull, låt folk spela med de bollar de vill...
Citera
2014-04-29, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Treamz

Ja min kommentar lät grinigare än vad tanken var. Ber om ursäkt för det. Däremot att kalla det ett dåligt tips håller jag inte med om. Har för skoj skull gjort en sammnanställning av de bollar jag upplever är vanligast bland 0-25 i HCP. Över 25 i HCP utgår jag ifrån att man struntar i vilken boll man spelar på. Du har även rätt i det du säger att beställer man ett större paket golfbollar blir det billigare, självklart. Jag utgår därför också ifrån att medelgolfaren avverkar 50 bollar på en säsong. Därför jämför jag 50-pack pris. Se nedan:

Slutsats: Oavsett kvalité på boll är det billigare att köpa A-klass från OOB än Dormy. Vilket motsvarar nya bollar. Sen att majoriteten av spelare nöjer sig med B-klass för att spela tävlingar med och C-klass för sällskapsrundor gör att OOB upplevs som ännu billigare. Nu kikade jag lite snabbt på njgolf.se också och du har rätt, deras priser är lägre. Har däremot ingen erfarenhet av deras bollar så tog inte med dem i jämförelsen.

Nu handlar inte detta om var man köper de mest prisvärda bollarna utan fastnade på det du sa om val av bollar under 25 HCP. Jag börjar närma mig 15 i HCP och spelar alltid med floridabollar, alltså begagnade av olika märken, modeller, varierande skick osv. och jag skulle vilja höra/diskutera när och varför det börjar bli dags att fundera över att spela med samma sorts bollar. Egentligen upplever jag inget problem med att spela med olika bollar och har inte reflekterat över det såvärst. Är student och har begränsad ekonomi och blir sjukt nog glad när jag hittar en boll i slyn när jag letar efter min egna.

Hur mycket skulle mitt spel kunna förbättras/stabiliseras om jag hittade en bollsort jag spelar bra med och håller mig till den? Det är såklart svårt att kunna säga generellt och att det är olika för alla, men vad finns det för fördelar med att spela med samma boll? Är det inte mycket psykologiskt? Vad finns det för egenskaper hos bollar som skulle göra att de passa vissa bättre? (tänker typ mjukhet etc)

Jag letar inte efter något definitivt svar för just mig utan jag tänker lite allmänt.

MVH
Citera
2014-04-29, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hysch
Nu handlar inte detta om var man köper de mest prisvärda bollarna utan fastnade på det du sa om val av bollar under 25 HCP. Jag börjar närma mig 15 i HCP och spelar alltid med floridabollar, alltså begagnade av olika märken, modeller, varierande skick osv. och jag skulle vilja höra/diskutera när och varför det börjar bli dags att fundera över att spela med samma sorts bollar. Egentligen upplever jag inget problem med att spela med olika bollar och har inte reflekterat över det såvärst. Är student och har begränsad ekonomi och blir sjukt nog glad när jag hittar en boll i slyn när jag letar efter min egna.

Hur mycket skulle mitt spel kunna förbättras/stabiliseras om jag hittade en bollsort jag spelar bra med och håller mig till den? Det är såklart svårt att kunna säga generellt och att det är olika för alla, men vad finns det för fördelar med att spela med samma boll? Är det inte mycket psykologiskt? Vad finns det för egenskaper hos bollar som skulle göra att de passa vissa bättre? (tänker typ mjukhet etc)

Jag letar inte efter något definitivt svar för just mig utan jag tänker lite allmänt.

MVH

De flesta märken har en tourboll som inte skiljer sig mycket åt mellan märkena i sig. Likaså har de en nivå under som motsvarar varandra och så går stegen ner tills du hamnar på en stenkula. Du bör välja en typ av boll att spela på. Om det är märkets tourboll, steget under eller ännu lägre spelar ingen roll så länge bollen du spelar på har någorlunda samma egenskaper. För min del går en J7:a +-10 meter beroende på om det är en stenkula eller en tourboll. Störst skillnad märker du på wedgarna. En tourboll kommer stanna betydligt fortare på greenen. Med tanke på att du har 15 i HCP utgår jag ifrån att du kan slå bollen helt okej och därför kan ha nytta av spinnen du genererar.

TLDR: Spela på en boll med samma egenskaper. Sen om det står Titleist eller Callaway på den spelar ingen roll.
Citera
2014-04-29, 16:29
Medlem
Citat:

Du tycker alltså att man bara ska köpa nya bollar, och att summan för det är tusen kronor per säsong? Får inte ihop det riktigt. Två dussin bollar klarar man knappast en säsong på om man spelar regelbundet.

Själv köper jag nästan uteslutande från njgolf och tycker det är kanon. Får alltid bollarna dagen efter om jag beställer på morgonen. Köper B-klassen och dem är det fint skick på. Förutom personliga markeringar eller loggor är det inget som stör alls.
Citera
2014-04-29, 18:44
Medlem
Hej alla,

Nu är det så att jag har blivit halvt tvingad att hålla en idrottslektion i golf i kursen Idrott och hälsa 2. (Och JA! :jag går i trean och är i.o.m. det över 18 år. Annars kommer snart någon och klagar)

Hela gruppen ska gå till en golfbana och kommer förmodligen mestadels hålla till på rangen och slå bollar. Golfbanan ska ordna med klubbor och bollar så det är inga problem. Eftersom jag spelar golf tyckte jag att detta skulle bli ett mycket roligt tillfälle att se mina kamrater utföra något liknande en golfsving. Tyvärr kom då beskedet av idrottsläraren att klubbens tränare inte hade tid att instruera oss och undrade om någon av oss elever spelade golf. Jag var den enda. Så nu har jag fått på mig att anordna en golf-lektion för 20 pers

Läraren sa att jag skulle instruera hur man ska hålla klubban och slå på ett ungefär och även berätta lite enkelt om regler mm. Det var även viktigt att jag tar upp saker som gör våran vistelse där säker.
Hmmm...

Själva praktiska beskrivningen lär ju gå ok. Jag har dock själv aldrig tagit någon lektion men kan förmodligen grunderna rätt ok med singelHCP.
Men sedan kommer vi till de andra beskrivningarna. Där känner jag mig helst borta. Finns ju hur mycket som helst att prata om men man måste ju försöka ta ut det viktiga.
Är det någon som skulle kunna ge mig lite input och idéer på ordningen under "min" lektion. Hur ska jag börja och hur djupt ska jag gå in på allt. Vad är viktigast...

Med vänlig hälsning,
Hio
Citera
2014-04-29, 19:33
Medlem
Jag ligger på 21 hcp och känner att mitt minsta problem är bollen, har så länge jag spelat golf spelat på bollar jag hittar. Visst skulle det vara trevligt att använda en boll som går längre eller/och stannar snabbare på greenen, men de få slag jag får på greenen eller annars så känns det meningslöst att lägga pengar på bollar. Känner att det är långt kvar innan jag skulle lägga pengar på bollar.
Citera
2014-04-29, 20:41
Medlem
Nu är jag trött på att sumpa birdiechanser och sätta mig själv i jobbiga returer. Jag ska utöver mina rundor enbart träna på puttning. Där sumpar jag alla rundor. Här går man och gnäller för att man aldrig når singelhcp men tro fan det när man puttar som man gör. hoppas det vänder. Ska bli den där typen man ska se upp till när det kommer till greenen. Så tar bort all träning ett tag fram över och lägger all fokus på puttning och självförtroende. Nu jävlar!

Ska nå singelHCP samt klara 100bollar utan att missa inom 3foot som Phil. Oavsett hur lång tid det tar!
Citera
2014-04-29, 21:07
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hysch

MVH

Om vi pratar bollar generellt, i en väldig baskurs...

Skillnader mellan bollarna utgörs oftast av ett par olika saker, antalet delar i kärnan, kärnans material, mönstret på skalet och materialet på skalet. Som du säkert förstår så ju billigare boll ju billigare material är det i bollen (både på och inuti). Även antalet delar påverkar priset. Mönstret på skalet - de sk. "dimpels" är olika, mest för att de ska se annorlunda ut då ingen forskning har visat att dimple-mönster påverkar bollflykt eller spinn - ja sen används det som försäljningsknep, såklart!

Jag brukar säga att det finns (precis som t.ex. OOB säljer dem) A, B, C och D-klass-bollar. De flesta stora märken; Titleist, TaylorMade, Nike, Callaway, Wilson och Bridgestone har bollar i alla kategorier. A-klassen som är tour-bollen är just vad de bästa spelarna spelar med, vad som är det bästa som får göras helt enkelt. Sen går skalan neråt, sämre material, färre delar och sämre kvalitétskoll brukar vara signum.
Lyssnar du på försäljningsknep och reklam så är så naturligtvis inte fallet, men pratar vi fakta är det så enkelt.

Nu är jag tyvärr dåligt insatt i bollmarknaden från andra leverantörer än Titleist så mina exempel kommer komma därifrån. För precis som TItleist gör ju dubbletter av sin A- och B-boll (ProV1 och Prov1x samt NXT Tour och NXT Tour S) det som skiljer dessa är egentligen skalet i bollen, vilket material det består av kommer ändra hur du upplever bollen helt enkelt. Tittar vi på hur de beter sig är skillnaderna väldigt låga, då vi pratar exempelvis spinn.

Så naturligtvis är känslan viktig. Men det är också viktigt att ha en boll som komprimeras - lagom mycket - när du slår till den vid fulla slag. Det finns stenkulor som Treamz säger, dessa kompimeras nästan ingenting, de hjälper dig 0 för att skapa längd. Sen finns det mjuka bollar (skitsnacket om att damer ska ha mjuka bollar bland annat) som snarare komprimeras för mycket och förstör trampolineffekten i både klubba och boll. Hit räknas också antalet delar i bollen Prov1 t.ex. har tre delar (precis som alla tour-bollar) samtidigt som B och C gärna har två delar och D en. Det påverkar också kompressionen av bollen vid fulla slag. Man brukar säga att en tvådelsboll spinner mindre än en tre-delsboll vilket innebär att missarna vid t.ex. en slice inte blir lika stora. Ser vi dock till tester så är det max 400RPM som skiljer mellan ProV1 och NXT Tour från Titleist som resulterar i cirka 4 meter i sidled på en 200 meters drive.

Om vi går ifrån faktan och upp till varför du ska välja en boll?
Ska jag vara ärlig borde alla spelare spela på den premium-boll de anser sig tycka bäst om. När de väl valt ska de hålla sig till den bollen vid träning och spel. Om de vill göra bäst resultat. Jag inser ju naturligtvis att det är en ekonomisk omöjlighet för de flesta, men jag ska berätta hur det ligger till.

Premium-bollen är den boll som mest forskning, tid och pengar går in i från tillverkarna. Den enda del där du vet att du spelar på en likadan modell som Tiger Woods om ni nu använder samma. Premium-bollarna blir bäst kvalitétstestade, har de dyraste materialen och presterar därefter också jämnast. Alla, ja jag säger alla, kan slå en ProV1 (eller annan premium-boll) absolut bäst, längst och om du väller rätt mellan V1 och V1x även rakast. Inget snack om det. Det är också premium-bollarna som kommer hjälpa dig runt greenerna och det är just där du ska lägga din bedömning.

För säg att du inte känner någon skillnad på ProV1 eller V1x när du slår driver, järnsju eller en hybrid. Gå då till närspelet, vilket boll tycker du bäst om att känna känslan av runt greenerna och vilken boll beter sig mer som du vill runt green. Det är där du ska välja. Sen kanske det står mellan något annat än 2 premium-bollar men det är där valet ska gå för det är där du lär märka de stora skillnaderna.

Men det viktiga är att du väljer, punkt slut. Jag skiter fullständigt i om det är Pinnacle Gold eller ProV1, men välj en boll och spela med den, annars spelar du ett lotteri. För som du säkert förstår av tidigare stycken så är det mycket som skiljer sig, mellan märken, modeller och årgångar. Det kan göra 10 meter i längd och det kan göra 1000RPM i spinn vid ett inspel beroende på vilken boll du använder. Golf är svårt som det är, att vi t.ex. tränar vårt långa spel med rangebollar försvårar en hel del och det är svårt att ändra på. Men du kan se till att du alltid tränar närspel med de bollar du spelar med och vice versa.

Ställer du dig på övningsgreen och ska slå chippar med 4 bollar och du tar en näve i bagen som visar sig vara 1 ProV1, 1 Nike Mojo, 1 Pinnacle Gold och en Callaway Diablo så har du fyra helt olika bollar som kommer bete sig olika för dig. Hur ska du kunna bygga en jämnhet på det? Då kommer det garanterat folk som säger "Men för medelhcpare, etc etc" men det är minst lika viktigt för dessa. För spelare som har problem att leverera liknande teknik varje gång så behöver de inte ett orosmoment till i bollen som kan bete sig helt olikt.

Eftersom diskussionen startade i att köpa begagnade bollar...
Det enda du ska akta dig för när du köper bollar begagnat är bollar med ordentligt skav av skalet alternativ riktiga hack i skalet då allt det påverkar bollens flykt i luften. Inse också att bollar oavsett nivå på spelare faktiskt slits ut, för varje slag som slås på dem så kommer de närmare sitt förbrukningsdatum.

Personligen tror jag som sagt på att träna och spela med samma bollar. För fyra år sen köpte jag 100 stycken ProV1-b-klass bollar från Outofbounds.se för att använda som träningsbollar. Deras B-klass tycker jag håller nästan nyklass och passar alldeles utmärkt för att träna med. Därtill har jag lagt bollar som jag hittat eller bollar jag använt och slitit ut så jag har nu närmare 150 stycken. Perfekt för att träna alla närspelsslag med.
Citera
2014-04-29, 21:35
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Visst, men svinghastigheten är ju oväsentlig om du inte kan få till rätt bollbana för den aktuella klubban.

När jag provade ut mitt senaste set järnklubbor provade jag olika skaft med ett pro och vi använde ingen bollradar/kamera (en del använder ju höghastighetskamera och ingen radar). Bollbanan var det som fick avgöra. Skitsamma om bollen går 5 meter kortare eller längre.

Definiera "rätt bollbana" och med vilken klubb du menar, för annars vet jag inte riktigt hur jag ska svara på den delen.

Om vi pratar driver så påverkar svinghastighet valet av skaft för att slå bollen högt/lågt genom hur mycket spinn det genererar och hur mycket svikten gör för loften. Men ska vi hålla oss vid järn så är ju helt plötsligt lie jätteintressant (även om det inte är någon skaftegenskap i sig) ju för att påverka höger eller vänsterskruv.

Visst går det också att göra bra customs utan en bollradar men du kan aldrig göra den på samma nivå utan.

Citat:
Ursprungligen postat av hio-man
Hej alla,

Nu är det så att jag har blivit halvt tvingad att hålla en idrottslektion i golf i kursen Idrott och hälsa 2. (Och JA! :jag går i trean och är i.o.m. det över 18 år. Annars kommer snart någon och klagar)

Hela gruppen ska gå till en golfbana och kommer förmodligen mestadels hålla till på rangen och slå bollar. Golfbanan ska ordna med klubbor och bollar så det är inga problem. Eftersom jag spelar golf tyckte jag att detta skulle bli ett mycket roligt tillfälle att se mina kamrater utföra något liknande en golfsving. Tyvärr kom då beskedet av idrottsläraren att klubbens tränare inte hade tid att instruera oss och undrade om någon av oss elever spelade golf. Jag var den enda. Så nu har jag fått på mig att anordna en golf-lektion för 20 pers

Läraren sa att jag skulle instruera hur man ska hålla klubban och slå på ett ungefär och även berätta lite enkelt om regler mm. Det var även viktigt att jag tar upp saker som gör våran vistelse där säker.
Hmmm...

Själva praktiska beskrivningen lär ju gå ok. Jag har dock själv aldrig tagit någon lektion men kan förmodligen grunderna rätt ok med singelHCP.
Men sedan kommer vi till de andra beskrivningarna. Där känner jag mig helst borta. Finns ju hur mycket som helst att prata om men man måste ju försöka ta ut det viktiga.
Är det någon som skulle kunna ge mig lite input och idéer på ordningen under "min" lektion. Hur ska jag börja och hur djupt ska jag gå in på allt. Vad är viktigast...

Med vänlig hälsning,
Hio

Om vi pratar säkerhet etc så är det ju naturligtvis de mest självklara regler som gäller, håll avstånd till alla som slår, gå inte bakom någon som slår, ja logik helt enkelt.

När jag har skolklasser brukar jag mest gå igenom grepp och uppställning innan vi börjar, efter att de har fått slå ett tag brukar jag vara igenom hur viktigt det är att gå igenom slaget ordentligt - då 90% i snitt lutar sig bakåt eller står kvar på bakre foten efter avslutat slag. Men du som inte har så mycket erfarenhet (gissar jag) av lektionssituation bör hålla det så basic du bara kan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in