2014-04-29, 16:13
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
30 000? 12 000? Jag har inte sett en lägenhet för under 7-800 000 de senaste 20 åren.

En bostadsrätt kan kosta exakt vad som helst. Du äger inte lgh ifråga utan du köper en del i en förening. Det är viktigt att komma ihåg....

När du köpt din del är du solidariskt ansvarig med övriga medlemmar att sköta den gemensamma ekonomin i föreningen. I vissa föreningar och delar av landet värderas detta extremt lågt i jämförelse med sthlm.

En förening kan ha stora lån och är därför inte värd särskilt mycket, eller så finns det gott om hyresrätter på orten som gör att det inte är lönt att köpa BR, eftersom du behöver sälja den förr eller senare. Detta kan kosta en hel del...
Citera
2014-04-29, 16:16
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laspeyres
Jag har en liten lägenhet i centrala Stockholm som står tom för att jag inte orkar bråka mer med föreningen. Eftersom att den knappt kostar något att ha stående, och jag inte har behov av pengarna, så får den vara kvar. Ungarna kanske vill flytta till Sverige sen, så varför inte.
Skulle aldrig funka i mitt fall, att bara ha en lägenhet stående. Jag har massor med bekanta och bekantas bekanta som skulle göra vad som helst för en lägenhet i centrala Stockholm, de skulle tjata dygnet runt om att få bo där.
Såna lägenheter borde ju bostadsförmedlingen kräva in, eller värden borde tvingas säga upp hyresgästen och lämna den till bostadsförmedlingen.
Citera
2014-04-29, 16:19
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
En bostadsrätt kan kosta exakt vad som helst. Du äger inte lgh ifråga utan du köper en del i en förening. Det är viktigt att komma ihåg....

När du köpt din del är du solidariskt ansvarig med övriga medlemmar att sköta den gemensamma ekonomin i föreningen. I vissa föreningar och delar av landet värderas detta extremt lågt i jämförelse med sthlm.

En förening kan ha stora lån och är därför inte värd särskilt mycket, eller så finns det gott om hyresrätter på orten som gör att det inte är lönt att köpa BR, eftersom du behöver sälja den förr eller senare. Detta kan kosta en hel del...
Huset måste ju ha kostat några miljoner att bygga. Eller snarare några hundra miljoner. Visserligen är markpriserna lägre på landsorten, men arbetskraft och material kostar lika mycket var man än är.
Citera
2014-04-29, 16:21
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Det har jag inte påstått att du sagt. Begränsa !== minska.
Jag vill inte minska antalet hyresrätter. Det enda jag sagt är att de som önskar bo i hyresrätt får betala vad det kostar.

Citat:
De gånger det hänt (tre gånger på tio år) i hus jag bott i (samtliga ägarlägenheter i flerfamiljshus där vissa valt att hyra ut sina lägenheter) så har de blivit varnade två gånger, och i samband med tredje varningen vräkts på 24 timmar. Jag ser risken för det som större i Sverige, där det (om jag inte minns helt fel) är olagligt för en BRF att säga nej till Socialtjänsten som köpare (du förstår nog vad deras lägenheter används till).
Men i ägarlägenheter får man ju hyra ut. Det kan man inte bli vräkt för?

Citat:
Vilka administrativa uppgifter menar du skulle vara problematiska att utföra?
Det kan vara vad som helst om det händer något med huset. Vattenläckor, bränder ja vad som helst..

Citat:
Trädgårdsskötsel och städning har jag aldrig skött i någon BRF i Sverige, där har vi helt enkelt hyrt in hjälp utifrån. Här är det vanligt att man har en concierge som bor i eller i närheten av huset som sköter det.
Det är ganska vanligt att man sköter om sådant och det blir lite trevligare för alla...

Citat:
Du talar som om samtliga medlemmar i en BRF i Sverige sitter i styrelsen, när sanningen är att de allra flesta som bor i BR sällan gör mer än betalar sin avgift och möjligtvis gnäller lite på oförutsedda utgifter.
Nej det har jag inte påstått, men alla BRF-medlemmar har ett ansvar oavsett om man sitter i styrelsen eller inte. Det är det många inte förstår.

Citat:
Varför skulle en sådan förening förr eller senare upplösas?
Sköter man inte föreningen så kan den bli upplöst och då blir det tvångsförsäljning. Det är inte så vanligt men det kan förekomma. Om uthyrningen skulle bli fri skulle den risken öka dramatiskt.

Citat:
Vad är det som får dig att tro att det helt plötsligt skulle vara privatvärdar ute efter att köpa varenda lägenhet som kommer ut på marknaden?
Jag vet inte om du är blind men det är en mycket god affär att hyra ut lgh där det är bostadsbrist.

En kompis till mig hyr ut sin 2:a vasastan för 20 000 i månaden medan hans kostnader ligger max på 8000. Detta trots att han köpt för rekordpris.

Citat:
Men du har alltså förstått att ditt tidigare uttalande var felaktigt?
Vilket av dom?
Citera
2014-04-29, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag vill inte minska antalet hyresrätter. Det enda jag sagt är att de som önskar bo i hyresrätt får betala vad det kostar.
Jag har inte sagt att du vill minska antalet hyresrätter. Jag säger att din syn på andrahandsuthyrning begränsar antalet lägenheter tillgängliga att hyra.

Citat:
Men i ägarlägenheter får man ju hyra ut. Det kan man inte bli vräkt för?
Det är självklart hyresgästen, inte ägaren, som blir vräkt. Men ägaren kan bli tvingad till försäljning om han inte tar sitt ansvar.

Citat:
Det kan vara vad som helst om det händer något med huset. Vattenläckor, bränder ja vad som helst..
Vilka är de administrativa svårigheter du talar om här?

Citat:
Det är ganska vanligt att man sköter om sådant och det blir lite trevligare för alla...
Varför blir det trevligare om alla som deltar äger sitt boende än om vissa äger det och andra hyr?

Citat:
Nej det har jag inte påstått, men alla BRF-medlemmar har ett ansvar oavsett om man sitter i styrelsen eller inte. Det är det många inte förstår.
Vad för ansvar, och hur kan detta inte skötas utan att bo i bostaden?

Citat:
Sköter man inte föreningen så kan den bli upplöst och då blir det tvångsförsäljning. Det är inte så vanligt men det kan förekomma. Om uthyrningen skulle bli fri skulle den risken öka dramatiskt.
Först var det givet, nu är det en dramatiskt ökad risk... Varför skulle den risken öka dramatiskt?

Citat:
Jag vet inte om du är blind men det är en mycket god affär att hyra ut lgh där det är bostadsbrist.

En kompis till mig hyr ut sin 2:a vasastan för 20 000 i månaden medan hans kostnader ligger max på 8000. Detta trots att han köpt för rekordpris.
Låt mig omformulera frågan. De lägenheter som tillhör föreningar som tillåter andrahandsuthyrning, och till och med till juridisk person, är inte föremål för enorma budkrig bland spekulanter på ett sätt som övriga lägenheter inte är. Din tes är att om utbudet av dessa lägenheter skulle öka så skulle även priset göra det, och risken för bubbla öka. Varför? Hur resonerar du när du säger att priset kommer öka om vi ökar utbudet?

Citat:
Vilket av dom?
Att det var fritt fram att hyra ut ägarlägenheter. Det tycks nu som att du förstått att samma begränsningar gäller som i BRF.
Citera
2014-04-29, 17:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Intelligenskvot
Förstår inte att nyliberalerna ser marknadshyrorna som någon slags universallösning. Innan massinvandringen hade vi bostadsöverskott i många orter, även i förorter till Stockholm, trots reglerade hyror. Det som förändrade ekvationen är förstås enorm massinvandring av lågkvalificerade personer som har låg lön eller socialbidrag och som inte kan köpa någon bostadsrätt och som nu helt fyllt upp all hyreslägenheter i hela Sverige (med hyran helt eller delvis betald av det allmänna) förutom några enstaka kommuner i total glesbygd.

Nyliberalerna har ingen lösning på detta problem.

Nej, det är ett konstant förnekande av denna variabel, som att den inte ens existerade. Folk har verkligen svårt för de enkla sakerna som tillgång/efterfrågan.

Eftersom en del verkar gilla Ferraris, så kan man ju fråga sig hur mycket en Ferrari skulle kosta om det enbart fanns 300 och 200 var ockuperade av flyktingar?
Citera
2014-04-29, 19:06
Medlem
Citat:
Att skattelättnader (t ex 30 % avdrag på bolåneräntekostnader) inte skulle vara en [indirekt] subvention är ett mer uppseendeväckande uttalande än att det skulle vara det.
Det är ingen subvention. Staten betalar inte ut något.

Att staten tar ut mer skatt när man haft inkomst av kapital och tar ut mindre skatt när man haft underskott av kapital (och det därmed finns mindre att beskatta) gör inte det senare till subvention.

Det finns en glasklar logik och rationalitet i det jag skriver ovan. Att staten beskattar mindre när det finns mindre att beskatta är så långt från subvention man kan komma.

Citat:
Avsaknad av skatt är inte subvention. Riktade skattelättnader är det däremot. Inte det minsta stolligt.
Skattereduktion för dubbel bosättning är inte heller subvention.

Att staten reducerar skatteuttaget när det antingen finns mindre inkomst att beskatta eller kostnader för inkomstens förvärvande är inte subventioner. Det handlar just om att staten tar ut mindre skatt för att det finns mindre att beskatta.

I just räntefallet handlar det om att staten tar ut skatten av den som har ränteinkomsterna. Och i konsekvens tar staten inte ut det skattebeloppet från den som betalar räntorna. Här kan man formulera det så att avsaknad av dubbelbeskattning är inte subvention.
Senast redigerad av Gromph 2014-04-29 kl. 19:15.
Citera
2014-04-29, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krystall
Nej, det är ett konstant förnekande av denna variabel, som att den inte ens existerade. Folk har verkligen svårt för de enkla sakerna som tillgång/efterfrågan.

Eftersom en del verkar gilla Ferraris, så kan man ju fråga sig hur mycket en Ferrari skulle kosta om det enbart fanns 300 och 200 var ockuperade av flyktingar?
Om staten hyrde ut Ferrari för 500 kr i månaden så skulle det vara kö för att få hyra en sådan. Av samma skäl har vi kö till hyreslägenheter.

Är det kö för att få hyra bilar idag på biluthyrningsfirmor?
Svaret är nej. Och skälet är att med marknadsprissättning så finns det ett utbud som motsvarar efterfrågan.
Citera
2014-04-29, 19:22
Medlem
Intelligenskvots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Om staten hyrde ut Ferrari för 500 kr i månaden så skulle det vara kö för att få hyra en sådan. Av samma skäl har vi kö till hyreslägenheter.

Svaret är nej. Och skälet är att med marknadsprissättning så finns det ett utbud som motsvarar efterfrågan.
Nu hjälper inte marknadsprissättning om köparnas inkomster är lägre än tillverkningskostnaderna. Massimporterar man okvalificerade personer som går ut i arbetslöshet eller har lågbetalda arbeten (motsvarande jämviktslönen) byggs det inga bostäder i det kalla Sverige av privata aktörer.

Som sagt, för inte så länge sedan var det bostadsöverskott i många orter som nu har brist. Orsaken är självklart massinvandringen.
Citera
2014-04-29, 19:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph

Nu tog du förvisso ett dåligt exempel. Men ja! Ring till din närmaste Statoil och fråga efter en bil om 45 minuter.
Citera
2014-04-29, 20:03
Medlem
Citat:
Nej, inte alls så det bör bli. Eftersom hyresvärden redan gör vinst på 90% av lägenheterna, så kan han ha ett par tomma utan att gå minus. Då kan han kräva vilken hyra han vill.

Du har uppenbart inte förstått marknad som epitet. Eller människor som avart.
Varför skulle hyresvärden gå plus med en vakansgrad på 10%?

Det är 10% av intäkterna som är borta. Det låter snarare som hyresvärden skulle kunna gå runt om 1% av intäkterna är borta, givet att man lyckats vara rationell.
Med 10% borta låter det som hyresvärden går back när räntor och kostnader för drift och underhåll är betalda.

Jag tvivlar starkt på att man kan köpa hyresfastigheter så billigt att man går runt med så hög vakansgrad. Då lär det finnas andra som är beredda att betala mer.
Citera
2014-04-29, 20:10
Medlem
Citat:
Nu tog du förvisso ett dåligt exempel. Men ja! Ring till din närmaste Statoil och fråga efter en bil om 45 minuter.
Den här gången var det du som började tala om bilar.

Jag kollade, och det finns flera bilar att hyra kl 20:45 vilket är < 45 minuter. Och desto fler om man kan ge sig till tåls 1-1.5 timme.

Sedan förstår jag inte varför det är viktigt med 45 min. Inom några dagar borde väl vara ok.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in