2014-04-29, 11:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Vad har det med saken att göra? Det går att köpa en lgh idag också... Lönerna är högre idag och skatterna lägre än när jag köpte. Det är bara att börja spara från dag ett då man får sin första lön.

Cirka 6 ggr dyrare idag än när du köpte din, men det har du alltså problem att förstå att det är riktigt illa? Ingen bostadsbrist? Med bostäder för alla hade din bostad tappat en 50% i värde, undra varför du är så emot.
Citera
2014-04-29, 11:39
Bannlyst
Citat:
Alla vill inte bo i hyreskaserner och villa/BR-ägare ska inte tvingas sponsra nya hyresghetton. Vill man bygga hyresrätter är det hyresgästerna själva som får betala vad det kostar.

Det är klart att det kan behövas vissa studentboenden med lite rimligare hyror såklart, men generellt får var och en bära sina egna kostnader oavsett hur man väljer att bo.

Jag vill inte sponsra...men studenter såklart.

Alltså har du ens läst vad du skriver? Du är en vandrande motpunkt till dig själv. Svårt att få ur dig några vettiga resonemang också, så jag antar att du är minst 40 år och dina värdekonservativa drag säger mig att du troligtvis jobbat som knegare hela livet. Rallare, svetsare, maskintekniker eller chaufför?
Citera
2014-04-29, 11:40
Bannlyst
Citat:
en etta kostar inte 18 000. De dyraste ettorna, och nu snackar vi absolut dyraste, kostar ca 10 000 kr i månaden. Men då får du en stor etta på nästan 40 kvadrat.. Det är till och med kö till dessa hör och häpna.

Med marknadshyror kan en etta kosta 28 000 kr. Vem har råd att bo där då?
Citera
2014-04-29, 11:46
Bannlyst
Citat:
För mig kvittar det då jag inte tänker bo i hyresrätt på bra många år. Möjligen när jag blir pensionär...

Lycka till! Dags att ställa sig i kö till din subventionerade bostad som jag får betala för när du är pensionär då. Eftersom du max kan få runt 12 000 i pension och hyran kommer vara minst 8 000 kr, så får vi snällt betala.

Men det är väl så skenheliga personer vill ha det.
Citera
2014-04-29, 11:57
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krystall
Lycka till! Dags att ställa sig i kö till din subventionerade bostad som jag får betala för när du är pensionär då. Eftersom du max kan få runt 12 000 i pension och hyran kommer vara minst 8 000 kr, så får vi snällt betala.

Men det är väl så skenheliga personer vill ha det.

Jag står redan i kö och har gjort det sedan 80-talet, så du behöver inte oroa dig för mig. Värst vad du vet vad jag kommer att pension?!?!

Klart att jag pensionssparar, både i aktier/fonder men också i min bostadsrätt. Så det kommer inte att gå någon nöd på mig den dagen jag går i pension.

Jag räknar inte med att någon annan ska betala, utan står i kön mer för att att ha fler ess i rockärmen.
Citera
2014-04-29, 11:58
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Med marknadshyror kan en etta kosta 28 000 kr. Vem har råd att bo där då?

Vad fan snackar du om? Då skulle var och varannan lgh stå tom...Det skulle bli för dyrt för hyresvärden.

Men visst en paradetta på strandvägen kanske skulle kosta så.
Citera
2014-04-29, 12:00
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Jag vill inte sponsra...men studenter såklart.
KLart det måste finnas studenbostäder, men det är svårt att få fram sådana tyvärr.

Citat:
Alltså har du ens läst vad du skriver? Du är en vandrande motpunkt till dig själv. Svårt att få ur dig några vettiga resonemang också, så jag antar att du är minst 40 år och dina värdekonservativa drag säger mig att du troligtvis jobbat som knegare hela livet. Rallare, svetsare, maskintekniker eller chaufför?

Du är helt ute och cyklar i dina teorier...
Citera
2014-04-29, 12:19
Bannlyst
Citat:
Jag står redan i kö och har gjort det sedan 80-talet, så du behöver inte oroa dig för mig. Värst vad du vet vad jag kommer att pension?!?!

Klart att jag pensionssparar, både i aktier/fonder men också i min bostadsrätt. Så det kommer inte att gå någon nöd på mig den dagen jag går i pension.

Jag räknar inte med att någon annan ska betala, utan står i kön mer för att att ha fler ess i rockärmen.

Nämen, är du en sån där som bara står i kö för skojs skull? Lika troligt som att när du får ett kontrakt, skulle hålla fast vid det, oavsett om du har annat boende?
Citera
2014-04-29, 12:21
Bannlyst
Citat:
Vad fan snackar du om? Då skulle var och varannan lgh stå tom...Det skulle bli för dyrt för hyresvärden.

Men visst en paradetta på strandvägen kanske skulle kosta så.

Nej, inte alls så det bör bli. Eftersom hyresvärden redan gör vinst på 90% av lägenheterna, så kan han ha ett par tomma utan att gå minus. Då kan han kräva vilken hyra han vill.

Du har uppenbart inte förstått marknad som epitet. Eller människor som avart.
Citera
2014-04-29, 12:25
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Nämen, är du en sån där som bara står i kö för skojs skull? Lika troligt som att när du får ett kontrakt, skulle hålla fast vid det, oavsett om du har annat boende?

varför skulle det inte vara troligt?
Citera
2014-04-29, 12:28
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Nej, inte alls så det bör bli. Eftersom hyresvärden redan gör vinst på 90% av lägenheterna, så kan han ha ett par tomma utan att gå minus. Då kan han kräva vilken hyra han vill.

Du har uppenbart inte förstått marknad som epitet. Eller människor som avart.

Nu går du i direkt i vänsterfällan som tror att marknadshyror innebär "hur höga hyror som helst". Det kan aldrig vara högre hyror än folk vill och kan betala.

Det kan bli dyrt på de mest populära platserna, men det betyder inte att en etta kommer att kosta 28 000 kr i månaden överallt.
Citera
2014-04-29, 12:36
Bannlyst
Citat:
varför skulle det inte vara troligt?

Det jag menade var att du säkert skulle sitta och ruva på ditt förstahandskontrakt oavsett om du hade annat boende.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in