2014-04-27, 14:03
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillstekarn
Har fått i uppgift i skolan att konstruera en måltid som jag sedan ska tillaga under lektionstid i skolan.
Som vanligt så måste rätten vara enligt tallriksmodellen (då skolan är gammelmodig).

Jag är erfaren i köket och klarar av att göra avancerade rätter.

Rätten ska kosta under 25 kr per portion.

Jag har drygt 1 h 10-15 min på mig att tillaga rätten.

Skolan har dem grundläggande varorna.

Hjälp mig gott folk, vilken rätt ska jag tillaga efter kraven? Ska vara någorlunda svår/annorlunda

Hmm, kycklingschnitzel med rödvinssmör/nån god sås, hasselback/(rå)ris/quinoa eller klyftpotatis och romansallad eller vad man nu vill ha för sallad.

Men det saknas liksom nåt till... Kan inte sätta fingret på vad dock. För den är ju inte annorlunda, månne man kan trixa lite med kryddningen...

Kyckling och potatis är ju ganska billigt så du borde komma under 25kr per portion men jag har inte räknat.
Citera
2014-04-27, 17:39
Medlem
Tja!

Tänkte laga middag med min flickvän.
Dock så är hon glutenallergiker samt vegetarian(men äter skaldjur och fisk).
Har ni något bra tips på en varmrätt som är god och inte jätteavancerad

Tack på förhand!
Citera
2014-04-27, 18:51
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av victon
Tja!

Tänkte laga middag med min flickvän.
Dock så är hon glutenallergiker samt vegetarian(men äter skaldjur och fisk).
Har ni något bra tips på en varmrätt som är god och inte jätteavancerad

Tack på förhand!
Mandelfyllda paprikor med tomatsås och ris

Ingredienser mandelfyllning:
• 4 skivor glutenfri formfranska
• 2 dl mjölk
• 40 g smält smör
• 2 stora eller 3 mindre ägg
• 100 g skalade, skållade och hackade mandlar (eller varierande nötter)
• Muskotnöt
• Persilja
• Salt
• Peppar

Ingredienser tomatsås:
• 1 stor, finhackad gul lök
• 1 msk timjan
• 2 lagerblad
• salt
• socker (enligt smak. Obs, såsen skall vara sötsyrlig!)
• peppar
• 2 kryddnejlikor
• 1 msk tomatpuré
• 1 burk hela tomater som körs i mixer eller med mixerstav och därefter passeras
• 1 buljongtärning
• ättika (enligt smak)
• neutral olja till stekning (absolut inte olivolja!)

Övriga ingredienser:
3-4 gröna paprikor (funkar också med röda eller orangea men smaken på den färdiga rätten drar gärna åt det sötaktiga hållet)

Arbetsgång mandelfyllning:
Skär av kanterna på franskan och doppa dem i mjölk. Kör sedan i mixer alla ingredienser förutom mandlarna och persiljan som man tillsätter på slutet.

Arbetsgång tomatsås:
Fräs på svag värme; lök, timjan, lagerblad, salt och peppar.

När löken är genomskinlig, tillsätt tomatpurén och fräs lite till.

Lägg i en buljongtärning och tomaterna (kör dem med en mixerstav först). Låt puttra i ca 20 minuter. Om nödvändigt, späd med vatten.

Smaksätt med salt, peppar, socker och ättika. Addera mer buljong (eller tärning + vatten) till rätt konsistens och mängd. Såsen skall vara lagom tjock. Sila!

Slutmonteringen:
Sätt ugnen på 220°C.

Skölj och ansa paprikorna samt toppskär dem. Släng inte bort "locket" med kvisten!

Salta paprikorna inne i hålutrymmet och salta också lockens insida samt fyll dem med mandelfyllningen. Lägg på "locket".

Placera sedan paprikorna i en stekgryta så att de står rätt upp utan risk för att de skall ramla åt sidan:

http://i5.photobucket.com/albums/y164/dePaul/Food%20and%20Drink/Raringafylldapaprikor.jpg

Jag använder en Kockums emaljerad järngryta till detta moment:

http://i5.photobucket.com/albums/y164/dePaul/Food%20and%20Drink/Min36lemaljeradeKockumsgryta.jpg

Häll i såsen så att den täcker paprikorna till 3/4 av deras höjd.

Kör sedan in grytan i ugnen och grädda tills "locket" får brun färg. Lägg nu på en aluminiumfolie så att inte paprikorna blir brända och grädda tills paprikorna är genommjuka och fyllningen har stelnat. Det brukar ta ca1 h och 25 minuter beroende på paprikornas storlek och tjocklek i fruktköttet! Kontrollera med jämna mellanrum.

Efter avslutad gräddning så tar man ut paprikorna och låter dem stå i minst 15 minuter tills de har svalnat något. Under tiden så passar man på att koka ris.

Omplacera paprikorna på ett serveringsfat nappera dem med lite sås och servera resten av såsen vid sidan om i en såssnipa. Servera tillsammans med ris som toppas med lite färsk persilja eller basilikablad:

http://i5.photobucket.com/albums/y164/dePaul/Food%20and%20Drink/Fylldapaprikorfaumlrdiga.jpg

~Paul~
Citera
2014-04-27, 19:26
Medlem
Tack Paul, lät gott!
Ska testas!!
Citera
2014-04-27, 19:57
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av victon
Tack Paul, lät gott!
Ska testas!!
Lycka till!

Tänk på att det låter väldigt invecklat men är egentligen en mycket simpel rätt att tillaga.

~Paul~

PS Ingen orsak!
Citera
2014-04-27, 21:28
Medlem
apewithcapes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Lycka till!

Tänk på att det låter väldigt invecklat men är egentligen en mycket simpel rätt att tillaga.

~Paul~

PS Ingen orsak!

Tänkte bara svänga in snabbt då jag såg att dePaul ännu en gång visar vilken god människa han är genom att hjälpa folk kring matlagning och ge råd.

Nyår 2012/2013 hjälpte du mig med hur jag skulle tillaga min oxfilé på bästa sätt till nyårsfirandet, och det blev kanon! Sedan ser jag att du än idag försöker hjälpa till så mycket som du kan elektroniskt, fantastiskt!

Tycker sådant här ska få höras mer och därav anledning till att jag skriver detta inlägg, väl mött
Senast redigerad av apewithcape 2014-04-27 kl. 21:33.
Citera
2014-04-27, 22:34
Medlem
dePauls avatar
Tackar så mycket för de vänliga orden! Kul att höra att din oxfilé blev en succé!

Tack igen,

~Paul~
Citera
2014-04-28, 13:07
Medlem
funktioners avatar
Har en massa nötfärs över men torka på idéer!
Köttfärssås, lasagne, tacogratäng har jag gjort så mycket innan.
Tänkte eventuellt slänga ihop burgare av färsen, gärna med någon spännande smak typ chipotle.

Några kul burgartips eller andra idéer på färsen?
Citera
2014-04-28, 13:19
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av funktioner
Har en massa nötfärs över men torka på idéer!
Köttfärssås, lasagne, tacogratäng har jag gjort så mycket innan.
Tänkte eventuellt slänga ihop burgare av färsen, gärna med någon spännande smak typ chipotle.

Några kul burgartips eller andra idéer på färsen?
Det finns inga gränser för vad en burgare kna innehålla.

Det blir kanske enklare om du talar om för oss vilken typ av mat du generellt gillar? Mexikanskt? Cajun? Indiskt? Aisatiskt eller t o m mellaneuropeiskt? Med utgångspunkt från denna "enkät" så kan vi lättare lotsa dig i rätt riktning i fråga om smaken på din burgare.

~Paul~
Citera
2014-04-28, 13:44
Medlem
funktioners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det finns inga gränser för vad en burgare kna innehålla.

Det blir kanske enklare om du talar om för oss vilken typ av mat du generellt gillar? Mexikanskt? Cajun? Indiskt? Aisatiskt eller t o m mellaneuropeiskt? Med utgångspunkt från denna "enkät" så kan vi lättare lotsa dig i rätt riktning i fråga om smaken på din burgare.

~Paul~

Hm, jag är egentligen inte särskilt bevandrad vad gäller mat överlag och tycker om det mesta.
Blev bjuden tacos med chipotlesmak samt någon annan chili jag inte minns namnet på och den smaken på burgare hade jag absolut uppskattat!

Eller finns det andra bra chilifrukter att krydda med?
Citera
2014-04-28, 14:56
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av funktioner
Hm, jag är egentligen inte särskilt bevandrad vad gäller mat överlag och tycker om det mesta.
Blev bjuden tacos med chipotlesmak samt någon annan chili jag inte minns namnet på och den smaken på burgare hade jag absolut uppskattat!

Eller finns det andra bra chilifrukter att krydda med?
Både chipotle och chili tillhör familjen chilifrukt. Chipotle är torkad, rökt jalapeno-chili. Den kan vara svår att få tag på i vanliga butiker, därför så kommer här ett anpassat recept, där chipotle ersätts med rökt paprikapulver.

Ingredienser:
- 600 g grovmalen nötfärs (välkyld)
- 1 gul lök, finhackad
- 2 vitlöksklyftor, krossade
- 2 chilifrukter, t ex spansk peppar, urkärnade och finhackade
- 1 tsk rökt paprikapulver (smoked paprika)
- 1 tsk malen spiskummin
- 3 msk hackad färsk koriander
- salt
- neutral olja till stekning

Arbetsgång:
1. Blanda alla ingredienser i en stor skål/bunke och låt vila i kylskåp i minst 1 timme. Forma sedan fyra lika stora burgare. Pensla burgarna med olja och grilla eller stek på medelvärme i ca 4-5 minuter på varje sida tills burgarna är genomstekta.

2. Placera valbar mängd tortillachips på separata tallrikar, lägg på salladsblad och toppa med valbar dressing eller helst mole lagad på sötpotatis.

3. Lägg burgarna ovanpå och skeda över guacamole (finns att köpa i de flesta affärer eller så kör du eget!). Garnera med en klick gräddfil och några korianderblad. Servera med limeklyftor.

~Paul~
Citera
2014-04-28, 19:16
Medlem
Mr.Cookiepantss avatar
Jag söker ett trevligt långkok, mer specifikt en chiligryta. Jag har noterat att det skrivs väldigt ofta om chiligrytor i den här avdelning och tänkte därför fråga er om ert bästa recept på en för ett långkok. (Saknar en crock-pot, hade istället tänkt använda en vanlig emaljerad gryta)

Tack på förhand!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in