2014-04-16, 12:18
Medlem
Ratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malkinson
Jag har köpt 2kg tonfisk på Willys, vad kan jag göra av den som går att äta? Det ska helst hålla i kylen till dess att den är slut vilket jag beräknar att det är inom 5 dagar.

Tonfiskröra är suveränt gott. Passar bra till nudlar, om man vill hålla matbudgeten nere.
Citera
2014-04-16, 13:42
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankTheMan
Rosmarin! Ååh så gott. Har nyligen börjat tycka om det när jag var i Kroatien för ett tag och käkade foccacia. För er som inte hört talas om det är det ett typ av hårt bröd med oliver i och toppat med rosmarin. Rosmarinet växte vilt på ön jag bodde på och det här bakades varje kväll. Man åt det på sidan av till middagarna.

Vad mer kan man ha rosmarin med? har prövat grytor och biff Stroganoff ( ) men smakerna matchar inte.

bild: http://2.bp.blogspot.com/_ZXqO-j8Pq2s/TBYTy1YKVDI/AAAAAAAABUI/p3yrfuYw-s8/s1600/020.JPG

Marinera lamm i rödvin, rosmarin, vitlök, olivolja och lite schallotenlök sen så är du ta mig fan hemma.
Citera
2014-04-16, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Tonfiskröra är suveränt gott. Passar bra till nudlar, om man vill hålla matbudgeten nere.
Utveckla gärna
Citera
2014-04-16, 14:33
Medlem
Ratis avatar
Citat:
Utveckla gärna

Det finns säkert över 100 olika sätt att göra tonfiskröra på.
Men jag brukar värma upp den i en stekpanna och tillsätta creme fraiche, rödlök, en vitlöksklyfta, diverse kryddor och örter samt strimlade (kokta) ägg. Sen låter man det bara puttra lite försiktigt i ett par minuter.
Kan även tillagas och ätas kall om man så önskar.
Citera
2014-04-16, 18:11
Medlem
svampdamps avatar
Har en hel fläskfilé, är trött på att steka. Vad ska jag göra med den? Inget för avancerat och ingen tid för den ska ligga och suga saft. Det ska givetvis vara gott!
Citera
2014-04-16, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Har en hel fläskfilé, är trött på att steka. Vad ska jag göra med den? Inget för avancerat och ingen tid för den ska ligga och suga saft. Det ska givetvis vara gott!

Skär köttet i runda skivor. Banka ut dem lätt med handflatan. Stek skivorna och lägg dem i en ugnsfast form. Lägg på skivat tomat och häll över en gräddsås samt toppa med en god riven ost. Gratinera och servera med ris.
Citera
2014-04-17, 01:50
Medlem
EastClintfoods avatar
Är det någon här som vet hur man grillar kycklinglever som de i thai, det jag minns så var allt i spett på moppekök, grillla de man valt och vad för kryddning dom kör med? (pattaya)

Har 1 kg i frysen, okryddad

Edit: dom brukar ha nåt slags av smör på slutet
Senast redigerad av EastClintfood 2014-04-17 kl. 01:55.
Citera
2014-04-17, 01:54
Medlem
EastClintfoods avatar
felpost
Citera
2014-04-17, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Det finns säkert över 100 olika sätt att göra tonfiskröra på.
Men jag brukar värma upp den i en stekpanna och tillsätta creme fraiche, rödlök, en vitlöksklyfta, diverse kryddor och örter samt strimlade (kokta) ägg. Sen låter man det bara puttra lite försiktigt i ett par minuter.
Kan även tillagas och ätas kall om man så önskar.
Tackar! Om jag tillagar den i stekpanna, går det bra att värma upp den sen, eller bör allt ätas upp på en gång? Hur länge håller det i kylen mellan tummen och pekfingret?
Citera
2014-04-17, 11:38
Medlem
Ratis avatar
Citat:
Tackar! Om jag tillagar den i stekpanna, går det bra att värma upp den sen, eller bör allt ätas upp på en gång? Hur länge håller det i kylen mellan tummen och pekfingret?

1-2 dagar i kylen är inga problem! Har haft det som matlåda några gånger.
Citera
2014-04-24, 14:37
Medlem
Har fått i uppgift i skolan att konstruera en måltid som jag sedan ska tillaga under lektionstid i skolan.
Som vanligt så måste rätten vara enligt tallriksmodellen (då skolan är gammelmodig).

Jag är erfaren i köket och klarar av att göra avancerade rätter.

Rätten ska kosta under 25 kr per portion.

Jag har drygt 1 h 10-15 min på mig att tillaga rätten.

Skolan har dem grundläggande varorna.

Hjälp mig gott folk, vilken rätt ska jag tillaga efter kraven? Ska vara någorlunda svår/annorlunda
Citera
2014-04-24, 14:41
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillstekarn
Har fått i uppgift i skolan att konstruera en måltid som jag sedan ska tillaga under lektionstid i skolan.
Som vanligt så måste rätten vara enligt tallriksmodellen (då skolan är gammelmodig).

Jag är erfaren i köket och klarar av att göra avancerade rätter.

Rätten ska kosta under 25 kr per portion.

Jag har drygt 1 h 10-15 min på mig att tillaga rätten.

Skolan har dem grundläggande varorna.

Hjälp mig gott folk, vilken rätt ska jag tillaga efter kraven? Ska vara någorlunda svår/annorlunda
Baconlindad köttfärslimpa med svampsås, legymgrönsaker och kokt potatis, toppat med färsk persilja.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in