2014-04-28, 11:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Brunkeberg
Inget man finner i öppna källor då detta är hemligt.

Men det är ingen hemlighet att Virginia anses att vara en av de absolut tystaste atomdrivna ubåtar som tillverkats.

Reaktorn på Virginia ( S9G) bygger till vissa delar på S8G som finns på Ohio-klassens SSBN, och som använder självcirkulation.
Tror du att Gotland bullar mer i 3 knop under utan eller mindre än Virgina tex? Jag skriver tror för inte många vet, USA vet såklart då dom hur har hyrt Gotland i två år
Citera
2014-04-28, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tacost
Klart den fungerar, ingen har påstått något annat men det är inte lika bra som en konventionell där!

Att ligga dold under vattnet i månader är nog ingen poäng tror jag så tex Gotlands uthållighet är väl anpassad för ändamålet.
Uthålligheten för en Diesel-elektrisk ubåt ( med eller utan AIP) är ganska begränsad jämfört med en atomdriven.

En atomdriven ubåt har mer elkraft och kan använda den för att ta fram färskvatten och syre från havsvattnet, samt att man har större förråd av mat, proviant, vapen mm.
Citera
2014-04-28, 11:51
Medlem
Citat:
Tror du att Gotland bullar mer i 3 knop under utan eller mindre än Virgina tex? Jag skriver tror för inte många vet, USA vet såklart då dom hur har hyrt Gotland i två år
Där är garanterat Gotland tystare, och resten av världens moderna Diesel-elektriska ubåtar ( har inget med AIP-drift att göra).

USA hyrde Gotland för att man ville öva mot en liten AIP-ubåt.
Citera
2014-04-28, 12:09
Bannlyst
Citat:
Där är garanterat Gotland tystare, och resten av världens moderna Diesel-elektriska ubåtar ( har inget med AIP-drift att göra).

USA hyrde Gotland för att man ville öva mot en liten AIP-ubåt.
Dom hyrde Gotland för att det var den tystaste dom mött och det har inget alls med AIP att göra, AIP gör att den kan vara långre tid under vattnet bara, det trodde jag du visste
Citera
2014-04-28, 12:18
Medlem
Ankdammsmans avatar
Skillnaden i storlek förtjänar att poängteras igen. Gotland är 60 meter lång med ett deplacement på 1600 ton i u-läge. Virginia är 115 meter lång och har ett deplacement på 7900 ton. Att US Navy inte hade så bra koll på små båtar är kanske inte helt förvånande.

Skillnaden i fart är också stor, ca 20 knop för Gotland mot över 30 knop för Virginia. Den gamla Los Angeles-klassen har ungefär samma storlek och prestanda.
Citera
2014-04-28, 12:26
Medlem
Citat:
Dom hyrde Gotland för att det var den tystaste dom mött och det har inget alls med AIP att göra, AIP gör att den kan vara långre tid under vattnet bara, det trodde jag du visste
Dom hyrde Gotland för at det var den enda AIP-ubåt som gick att hyra vid tillfället.

Gotland är tystare om den enbart går på batteridrift, jämfört med AIP-drift, det var det jag svarade på.

Men för att få större uthållighet eller om man vill ta ut stor effekt, vilket krävs om man ska kunna jaga Hangarfartyg i ett skarpt läge, då måste man snorkla och använda Dieslarna, då är man inte speciellt tyst längre.

Övningarna mellan HMS Gotland och USN var indelat i ett antal kortare delövningar, där man testade olika delar av USN ubåtsskydd.
I ett skarpt läge skulle det se annorlunda ut.
Citera
2014-04-28, 12:41
Bannlyst
Citat:
Dom hyrde Gotland för at det var den enda AIP-ubåt som gick att hyra vid tillfället.

Gotland är tystare om den enbart går på batteridrift, jämfört med AIP-drift, det var det jag svarade på.

Men för att få större uthållighet eller om man vill ta ut stor effekt, vilket krävs om man ska kunna jaga Hangarfartyg i ett skarpt läge, då måste man snorkla och använda Dieslarna, då är man inte speciellt tyst längre.

Övningarna mellan HMS Gotland och USN var indelat i ett antal kortare delövningar, där man testade olika delar av USN ubåtsskydd.
Ingen bryr sig om AIP eller inte, tysta ubåtar är det som gäller och om dom tystaste har AIP så är det värre det triggade USA att leka med HMS Gotland plus den lilla saken att Gotland också hade ett bra ledningssystem som nu är ersatt med ett bättre

Behöva jaga hangarfartyg i Östersjön kommer aldrig att inträffa, glöm det.

Atomutbåtar är våldsamt overkill i Östersjön det borde du själv också förstå, eller?
Citera
2014-04-28, 12:43
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:

I ett skarpt läge undrar jag om inte Hangarfartygen hela tiden går i mycket hög fart, minst ca 30 knop, för att köra ifrån Ubåtshotet. En ubåt som vill attackera måste antingen köra mycket fort och väsnas och avslöja sig eller ligga i försåt och ha en jävla tur.

Tystnaden kan utnyttjas bäst i försåt eller att smyga sig på i hamnar, men fram för allt för att slå ut andra mindre tysta ubåtar.

Hur ska A26 bekämpa en landstigningsflotta av svävare som kommer i 60 knop över Östersjön. Torpeder som utlöses magnetiskt och med sprängverkan uppåt?
Citera
2014-04-28, 12:48
Medlem
Citat:
Ingen bryr sig om AIP eller inte, tysta ubåtar är det som gäller och om dom tystaste har AIP så är det värre det triggade USA att leka med HMS Gotland plus den lilla saken att Gotland också hade ett bra ledningssystem som nu är ersatt med ett bättre

Behöva jaga hangarfartyg i Östersjön kommer aldrig att inträffa, glöm det.

Atomutbåtar är våldsamt overkill i Östersjön det borde du själv också förstå, eller?
En Diesel-elektrisk ubåt är ändå tystare vid batteridrift jämfört med Stirling-drift.

Har aldrig sagt att man ska jaga hangarfartyg i Östersjön, svarade på testerna med HMS Gotland mot USN.

Varför skulle det vara overkill med atomdrivna ubåtar i Östersjön, när de används i den grundare Persiska viken ( där sikten även är betydligt bättre än i Östersjön, vilket gör att ubåtar lättare kan upptäckas nära ytan från flygplan mm).

När man utvecklade A11-klassen ( Sjöormen), så övervägde man ett tag en atomdriven ubåt.
Senast redigerad av Brunkeberg 2014-04-28 kl. 12:52.
Citera
2014-04-28, 13:05
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
I ett skarpt läge undrar jag om inte Hangarfartygen hela tiden går i mycket hög fart, minst ca 30 knop, för att köra ifrån Ubåtshotet. En ubåt som vill attackera måste antingen köra mycket fort och väsnas och avslöja sig eller ligga i försåt och ha en jävla tur.

Tystnaden kan utnyttjas bäst i försåt eller att smyga sig på i hamnar, men fram för allt för att slå ut andra mindre tysta ubåtar.

Hur ska A26 bekämpa en landstigningsflotta av svävare som kommer i 60 knop över Östersjön. Torpeder som utlöses magnetiskt och med sprängverkan uppåt?
Jag såg något test på Youtube, förmodligen från 60-talet eller så där man sprängde en sjömina (oklart på vilket djup) under en ganska stor svävare och den tuffade vidare obemärkt. De har ju ingen kontakt med vattnet och jag antar att tryckvågen från explosionen då inte påverkar skrovet så mycket.

I så fall är nog torpeder tämligen verkningslösa mot svävare och man är tvungen att gå på sjömålsrobot.
Citera
2014-04-28, 13:16
Bannlyst
Citat:
En Diesel-elektrisk ubåt är ändå tystare vid batteridrift jämfört med Stirling-drift.

Har aldrig sagt att man ska jaga hangarfartyg i Östersjön, svarade på testerna med HMS Gotland mot USN.

Varför skulle det vara overkill med atomdrivna ubåtar i Östersjön, när de används i den grundare Persiska viken ( där sikten även är betydligt bättre än i Östersjön, vilket gör att ubåtar lättare kan upptäckas nära ytan från flygplan mm).

När man utvecklade A11-klassen ( Sjöormen), så övervägde man ett tag en atomdriven ubåt.
"En Diesel-elektrisk ubåt är ändå tystare vid batteridrift jämfört med Stirling-drift." vad menar du med det?
Citera
2014-04-28, 13:25
Medlem
Citat:
"En Diesel-elektrisk ubåt är ändå tystare vid batteridrift jämfört med Stirling-drift." vad menar du med det?
Precis som det jag skrev.

HMS Gotland är tystast när hon går på ren batteridrift.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in